Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Tammy » 30 mei 2019, 11:33

Afbeelding
De ingang van het Montreux Palace Hotel is afgeschermd met planten .

Zo'n 130 kopstukken uit het bedrijfsleven, de wetenschap en de politiek komen dit weekend bijeen voor de 67ste Bilderbergconferentie. Daar wordt achter gesloten deuren van gedachten gewisseld en dat wakkert levendige fantasieën op bij aanhangers van complottheorieën. Maar ook daarbuiten: 'Bilderberg' is een bekend argument geworden om twijfel te zaaien in discussies. Hoe is dat zo gekomen? En hebben die critici een punt?

Eerst maar de officiële lezing: van 30 mei tot en met 2 juni ontmoeten de deelnemers elkaar in de Zwitserse stad Montreux. Er zijn elf 'agendapunten' waar over wordt gediscussieerd. Dit jaar zijn dat onder andere klimaatverandering, cyberdreigingen, Rusland en China.

Het is een informeel gesprek tussen belangrijke mensen uit Europa en Noord-Amerika. Al jaren is ook het Nederlandse koningshuis aanwezig, de conferentie werd ooit mede-geïnitieerd door prins Bernhard. Dit jaar zijn koning Willem-Alexander en premier Mark Rutte er. De volledige deelnemerslijst staat op de website van de organisatie.

Geheim.

En dan de belangrijkste regel: er wordt niets bekendgemaakt over wat er wordt besproken. De bedoeling is dat deelnemers vrijuit kunnen discussiëren 'zonder blad voor de mond'. Er zijn na afloop geen persconferenties en deelnemers spreken af om niet met anderen te praten over wie wat heeft gezegd.

Vooral die criteria maken veel los bij mensen die denken dat er een grotere samenzwering bestaat. De theorieën nemen allerlei vormen aan: van geldstromen die richting de zakken van de rijken worden gestuurd tot het plannen van genocide op hele bevolkingsgroepen.

In welke mate je daarin gelooft, is voor iedere complotdenker anders. In 2013 stelden onderzoekers van de Amsterdamse Vrije Universiteit dat mensen die zich aan de politieke uitersten bevinden, SP- en PVV-stemmers, complottheorieën het vaakst voor waar aanzien.

"Maar het zit in ieder van ons een beetje", denkt schrijver en journalist Maarten Reijnders. Hij sprak voor zijn boek Complotdenkers met veel mensen die in meer of mindere mate in complottheorieën geloven. "Het is menselijk om te vermoeden dat er iets meer aan de hand is. En het is menselijk om proberen te verklaren wat je niet weet. Iedereen wordt in het leven geconfronteerd met informatie die niet overeenkomt met wat je eerst misschien dacht. En dan ga je proberen om daar chocola van te maken."
Het lijkt me tamelijk belachelijk om te denken dat er sprake is van een samenzwering.

Oud-genodigde Klaas de Vries.

Wat moet je dan maken van een grote groep belangrijke mensen die elk jaar geheimzinnig zitten te doen in een luxe hotel? Niets, vindt oud-minister Klaas de Vries. "Ik ken die theorieën niet precies, maar het lijkt me tamelijk belachelijk om te denken dat er sprake is van een samenzwering."

Hij was in 2003 als Kamerlid uitgenodigd op de Bilderbergconferentie in Parijs. "Ik vond het heel interessant, want dat was net het jaar dat de Irakoorlog was begonnen. De hele internationale wereld was daar en er werd gediscussieerd over hoe de oorlog verliep. De afspraak is dat mensen daar vrij met elkaar kunnen spreken en dat er na afloop niet uit geciteerd wordt. Dat was mij bekend en dat vond ik wel een goed idee."

Het feit dat er niets over bekend wordt, zorgt volgens De Vries namelijk voor betere discussies. "Er zijn genoeg internationale conferenties die wel openbaar zijn. En daar zie je dat men vaak erg in het eigen gelijk blijft. Mensen praten dan vaak alleen in clichés. Mensen met belangrijke banen in het bedrijfsleven zitten er soms niet op te wachten om hun opvattingen terug te lezen in de krant. Daarom is het buitengewoon nuttig om ook eens zonder publiek te discussiëren."

En alles wat met samenzweringen te maken heeft? "Nee, dat heb ik daar niet aangetroffen. Daar werden helemaal geen complotten gesmeed. Er werd gewoon gepraat, mensen luisterden. Sommigen zeiden wat, sommigen zeiden niets. Het was een voortreffelijke discussie. Ik dacht na afloop: misschien begrijp ik nu een beetje beter hoe het in elkaar steekt."


Wat voor impact heeft Bilderberg uiteindelijk? Volgens Robert van de Roer is die impact bijzonder gering. "We moeten de impact alles behalve overschatten." Van de Roer is diplomatie-expert en heeft nog nooit iets van Bilderberg teruggezien in welk politiek beleid dan ook. "In Nederland, bij de EU, de NAVO en de VN. En ik daag iedereen uit om het tegendeel te bewijzen."

"Ik ben niet negatief over Bilderberg", zegt Van de Roer. "Er bestaan veel meer clubjes waar mensen samen nadenken over hoe het beleid beter en gezonder kan. Dat is niet verkeerd. Maar we moeten er wel nuchter over blijven. Tegenwoordig bepalen crises of incidenten de besluitvorming in de wereld om ons heen. En niet praatorganen op veilige locaties."

Mensen die meer achter Bilderberg zoeken, zijn ook mensen die graag een alomvattend wereldbeeld willen hebben, merkte Reijnders. "En die noemen zichzelf geen complotdenker natuurlijk. 'Compleetdenker' is een term die wel eens valt. Ze kijken soms ook neer op mensen die niet geloven. Dat vinden ze mensen die niet kritisch kunnen nadenken. Dat is denk ik ook een deel van wat het aantrekkelijk maakt. Dat je iets weet wat de rest van de wereld nog niet snapt."

Van complot naar debat.

Overigens is complotdenken veel wijder verspreid dan veel mensen zich realiseren, weet Reijnders. Bepaalde elementen uit complottheorieën hebben namelijk hun weg gevonden naar het maatschappelijk debat. "Zo heb je mensen die zeggen: dat de moord op Kennedy een complot was geloof ik niet, maar ik heb toch wel een paar gekke dingen gelezen over 9/11."

Politici flirten volgens Reijnders openlijk met complottheorieën. "Zoals Trump die twijfel uit over vaccinaties of Baudet die zegt dat de brexit wordt tegengewerkt door de deep state, ook een bekend begrip uit complottheorieën."

"In veel gevallen zijn complotdenkers ongevaarlijk. Als je graag wilt geloven dat er ufo's rondvliegen en je doet daar niemand kwaad mee, lijkt me dat prima. Maar bij de discussie over vaccineren bijvoorbeeld, daar spelen allerlei factoren een rol en ook een complotgeloof. Namelijk dat er met opzet enge dingen in die vaccins zijn gestopt om ons onvruchtbaar of autistisch te maken. En als daardoor de vaccinatiegraad omlaaggaat, is dat schadelijk."

Hetzelfde geldt voor bevolkingsgroepen: "Theorieën over joden leiden soms tot geweld tegen joden. En dat heb je ook met moslims. Complotdenken zet mensen tegen elkaar op."

https://nos.nl/artikel/2286916-waarom-b ... nkers.html

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Witte wel » 30 mei 2019, 12:09

Met de journalist die het artikel geschreven heeft is niets mis mee maar het blijft een NOS product. [think]
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door itisallfake » 04 jul 2019, 07:13

Hetzelfde geldt voor bevolkingsgroepen: "Theorieën over joden leiden soms tot geweld tegen joden. En dat heb je ook met moslims. Complotdenken zet mensen tegen elkaar op."
Ach ja, weer iemand die complotdenken demoniseert!

Waarom ben ik niet verbaasd?

btw de nos, he? hmmm had je vroeger ook niet de 'ster' ? zie je het al?


Afbeelding

We zitten nu dus al in fase 3, gaat goed zo! Prima!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Determinist » 04 jul 2019, 08:14

itisallfake schreef:
04 jul 2019, 07:13
Hetzelfde geldt voor bevolkingsgroepen: "Theorieën over joden leiden soms tot geweld tegen joden. En dat heb je ook met moslims. Complotdenken zet mensen tegen elkaar op."
Ach ja, weer iemand die complotdenken demoniseert!
Eh je onderschat het gevaar van complotdenken. Het ontkennen daarvan leidt tot het escaleren van publieke opinie.
Een goed voorbeeld is Pizzagate. En zo zijn er velen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pizzagate

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door itisallfake » 04 jul 2019, 20:24

Determinist schreef:
04 jul 2019, 08:14
itisallfake schreef:
04 jul 2019, 07:13
Hetzelfde geldt voor bevolkingsgroepen: "Theorieën over joden leiden soms tot geweld tegen joden. En dat heb je ook met moslims. Complotdenken zet mensen tegen elkaar op."
Ach ja, weer iemand die complotdenken demoniseert!
Eh je onderschat het gevaar van complotdenken. Het ontkennen daarvan leidt tot het escaleren van publieke opinie.
Een goed voorbeeld is Pizzagate. En zo zijn er velen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Pizzagate

nope, je ziet helemaal niet dat het bewust gedemoniseerd wordt en jij trapt er volledig in!

Pizzagate is nu ook juist opgezet om dit soort denken te demoniseren.

en dus totaal niet representatief

wat jij niet ziet is hoe dit onze vrijheid aantast, je hebt echt geen idee.

gusteman

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door gusteman » 05 jul 2019, 23:57

Topicstarter schreef:Mensen die meer achter Bilderberg zoeken, zijn ook mensen die graag een alomvattend wereldbeeld willen hebben, merkte Reijnders. "En die noemen zichzelf geen complotdenker natuurlijk. 'Compleetdenker' is een term die wel eens valt. Ze kijken soms ook neer op mensen die niet geloven. Dat vinden ze mensen die niet kritisch kunnen nadenken. Dat is denk ik ook een deel van wat het aantrekkelijk maakt. Dat je iets weet wat de rest van de wereld nog niet snapt."
[think] [think] [think]

itisallfake schreef:
04 jul 2019, 20:24
nope, je ziet helemaal niet dat het bewust gedemoniseerd wordt en jij trapt er volledig in!

Pizzagate is nu ook juist opgezet om dit soort denken te demoniseren.

en dus totaal niet representatief

wat jij niet ziet is hoe dit onze vrijheid aantast, je hebt echt geen idee.
[jaja] [jaja] [jaja] ;P!

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Kristof Piessens » 06 jul 2019, 11:27

itisallfake schreef:
04 jul 2019, 20:24
wat jij niet ziet is hoe dit onze vrijheid aantast, je hebt echt geen idee.
Vrijheid aantasten, het is eerder niet weten wat vrijhe(i)d(en) inhoudt.

Mensen zijn er zich vaak niet van bewust dat een vrijheid hebben niet impliceert dat je hiermee zomaar kan doen wat je wilt.

Het aannemen geschiedt dan ook via opgelegde beperkingen van het 'ego', simpelweg het wordt je vertelt en daarmee is de kous af, dan blijf je maar in het ongewisse/onbewust van de werkelijke waarheid, daar doelen de meeste organisaties op, en willen niet dat wat zij weten ook naar buiten komt !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 17:27

Kristof Piessens schreef:
06 jul 2019, 11:27
itisallfake schreef:
04 jul 2019, 20:24
wat jij niet ziet is hoe dit onze vrijheid aantast, je hebt echt geen idee.
Vrijheid aantasten, het is eerder niet weten wat vrijhe(i)d(en) inhoudt.

Mensen zijn er zich vaak niet van bewust dat een vrijheid hebben niet impliceert dat je hiermee zomaar kan doen wat je wilt.

Het aannemen geschiedt dan ook via opgelegde beperkingen van het 'ego', simpelweg het wordt je vertelt en daarmee is de kous af, dan blijf je maar in het ongewisse/onbewust van de werkelijke waarheid, daar doelen de meeste organisaties op, en willen niet dat wat zij weten ook naar buiten komt !
??????????????????????????????????

gusteman

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door gusteman » 06 jul 2019, 18:50

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 17:27
Kristof Piessens schreef:
06 jul 2019, 11:27
itisallfake schreef:
04 jul 2019, 20:24
wat jij niet ziet is hoe dit onze vrijheid aantast, je hebt echt geen idee.
Vrijheid aantasten, het is eerder niet weten wat vrijhe(i)d(en) inhoudt.

Mensen zijn er zich vaak niet van bewust dat een vrijheid hebben niet impliceert dat je hiermee zomaar kan doen wat je wilt.

Het aannemen geschiedt dan ook via opgelegde beperkingen van het 'ego', simpelweg het wordt je vertelt en daarmee is de kous af, dan blijf je maar in het ongewisse/onbewust van de werkelijke waarheid, daar doelen de meeste organisaties op, en willen niet dat wat zij weten ook naar buiten komt !
??????????????????????????????????
Zoals je kan vaststellen kunnen we op dit forum alle niveau's aan. :wink:

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 21:29

Determinist schreef:
04 jul 2019, 08:14
Eh je onderschat het gevaar van complotdenken. Het ontkennen daarvan leidt tot het escaleren van publieke opinie.
Een goed voorbeeld is Pizzagate. En zo zijn er velen.
Ik denk dat complotdenken en een kritische geest te gemakkelijk door elkaar gehaald worden.. Het eerste is duidelijk een gevaar, het tweede niet.
Morgen is vandaag ook gisteren....

itisallfake
Student
Berichten: 88
Lid geworden op: 29 jun 2019, 11:30

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door itisallfake » 06 jul 2019, 22:28

gusteman schreef:
06 jul 2019, 18:50

Zoals je kan vaststellen kunnen we op dit forum alle niveau's aan. :wink:

Ik heb all lang ontdekt dat dat absoluut niet het geval is,

ik vind het eigenlijk een zeer raar forum met vele rare snuiters.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Vitharr » 06 jul 2019, 22:35

Offtopic: Je monitor spiegelt waarschijnlijk.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Gast1 » 07 jul 2019, 09:39

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:28
Ik vind het eigenlijk een zeer raar forum met vele rare snuiters.
Grappig dit te lezen ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Kristof Piessens » 07 jul 2019, 09:53

Gast1 schreef:
07 jul 2019, 09:39
itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:28
Ik vind het eigenlijk een zeer raar forum met vele rare snuiters.
Grappig dit te lezen ...
"Itsallfake", de naam zegt het al; jezelf voorspiegelen dat alles fake is, inclusief alle geschiedenis.

Alhoewel, niet alles is fake, al kun je de geschiedenis niet of weinig veranderen, het verleden is geweest zoals het is gelopen, zie er weinig complotten in maar feit is dat aan vele gebeurtenissen toch tussenkomst van mensen nodig is geweest, of er een idee in de basis lag is voor veel mensen een zeer grote vraag...hoe werkt manipulatie ook weer ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Gast1 » 07 jul 2019, 10:16

Kristof Piessens schreef:
07 jul 2019, 09:53
Alhoewel, niet alles is fake, al kun je de geschiedenis niet of weinig veranderen, het verleden is geweest zoals het is gelopen ...
Da's waar Kristof, maar is ze daadwerkelijk zo verlopen zoals ze geschreven is ...
Daar kun je weer altijd vraagtekens bij zetten.
Kristof Piessens schreef:
07 jul 2019, 09:53
... zie er weinig complotten in maar feit is dat aan vele gebeurtenissen toch tussenkomst van mensen nodig is geweest, of er een idee in de basis lag is voor veel mensen een zeer grote vraag...hoe werkt manipulatie ook weer ?
Dat weet je nooit zeker of er niet bepaalde complotten gesmeed zijn, persoonlijk denk ik dat dit heel vaak gebeurd is en dat het nog steeds gebeurd, bedekt met een bepaalde spreekwoordelijke mantel.
Manipulatie inderdaad, alom ...

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Kristof Piessens » 07 jul 2019, 10:30

Gast1 schreef:
07 jul 2019, 10:16
Kristof Piessens schreef:
07 jul 2019, 09:53
Alhoewel, niet alles is fake, al kun je de geschiedenis niet of weinig veranderen, het verleden is geweest zoals het is gelopen ...
Da's waar Kristof, maar is ze daadwerkelijk zo verlopen zoals ze geschreven is ...
Daar kun je weer altijd vraagtekens bij zetten.
Inderdaad, vraagtekens bij zetten, an sich is het niet de vraagstelling die er toe doet, het zijn meestal geïnspireerde acties die gebaseerd zijn op de persoonlijke 'ego'belangen en concurrentiële motieven, bilderbergconferenties zijn in deze een broeinest van ideeën die in regel eerder collectief van aard zijn, van daar uit zoeken ze uit wat de mogelijkheden zijn om een wereld te scheppen waarbij dat ego de heersende factor zal worden, geld in deze speelt hoe dan ook een rol in dat verhaal.
Gast1 schreef:
07 jul 2019, 10:16
Kristof Piessens schreef:
07 jul 2019, 09:53
... zie er weinig complotten in maar feit is dat aan vele gebeurtenissen toch tussenkomst van mensen nodig is geweest, of er een idee in de basis lag is voor veel mensen een zeer grote vraag...hoe werkt manipulatie ook weer ?
Dat weet je nooit zeker of er niet bepaalde complotten gesmeed zijn, persoonlijk denk ik dat dit heel vaak gebeurd is en dat het nog steeds gebeurd, bedekt met een bepaalde spreekwoordelijke mantel.
Manipulatie inderdaad, alom ...
Complotten zijn ofwel 'ego'persoonlijk geïnspireerd of collectief, nooit van beide tegelijk.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door MetalPig » 08 jul 2019, 08:35

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:28
ik vind het eigenlijk een zeer raar forum met vele rare snuiters.
Gelukkig wel! :mrgreen:

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Fenna » 08 jul 2019, 11:54

itisallfake schreef:
06 jul 2019, 22:28

ik vind het eigenlijk een zeer raar forum met vele rare snuiters.
Dat maakt dit forum juist interessant.
Soms kan de visie tot denken aanzetten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door univers » 08 jul 2019, 12:01

Soms kan de visie tot denken aanzetten.
Dan moet je natuurlijk wel kunnen denken. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom 'Bilderberg' een dankbaar onderwerp is voor complotdenkers

Bericht door Fenna » 08 jul 2019, 12:54

:mrgreen:
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie