De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 27 sep 2019, 17:57

Afbeelding

De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten.

Je zou zeggen dat sommige dingen vast staan. Dat de aarde een globe is bijvoorbeeld. Niet dus. Dit weekend is er in Amsterdam een congres van mensen die geloven dat de aarde plat is.

Een kleine één procent van de Nederlanders, 0,9 procent om precies te zijn, denkt dat de aarde niet rond is maar plat, blijkt uit onderzoek van Kieskompas, in opdracht van Trouw. Zaterdag komen deze zogenoemde flat-earthers bijeen in een zaaltje in de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA) om te luisteren naar internationaal bekende platte-aarde-vloggers.


Organisator is de Vlaamse Didi Vanh: “Ik was zestien op 11 september 2001, de aanslagen op de Twin Towers. Ik stelde overal vragen bij. Zo kwam ik in de wereld van de complottheorieën terecht.” Ze vond op internet een presentatie over de maanlanding waarin je kon zien dat die door de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie Nasa in scène zou zijn gezet. “Ik dacht, ik verdiep me er even in en dan heb ik zo door dat dat niet klopt. Maar het tegendeel gebeurde.”

Met foto’s van de moderne bibliotheek vlak bij het Centraal Station in hun uitnodiging liften de complotdenkers mee op het betrouwbare imago van de bibliotheek, beaamt de woordvoerder van de OBA. “Dat is wel iets voor ons om over na te denken. Maar zolang huurders de wet niet overtreden, zijn ze welkom. Wat dat betreft geldt voor ons de vrijheid van meningsuiting.”

Wetenschappers zijn mensen die alles geloven wat hen wordt verteld.

En terecht, zegt Vanh, die zelf een bachelor heeft in de biotechnologie. “Ik wil mijn steentje bijdragen aan het uitdagen van de gangbare theorie dat de aarde een bol is die rondzweeft in de oneindige ruimte. In die zin ben ik wel degelijk wetenschappelijk. Het zou mooi zijn als de wetenschap ook meer openstond voor ons.”

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.trouw.nl/binnenland/de-aard ... ~b0530014/

<<<<<<<<<<<<<<<<<

Zelfs in deze tijd bestaan dit soort congressen.
Zoveel mensen zoveel visies.
Hoe ongelooflijk ze ook klinken. :wink:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

4l13N

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door 4l13N » 28 sep 2019, 07:39

De aarde zou best plat kunnen zijn. Er is geen bewijs voor een bol vormige aarde.

Waarom is Antarctica in 1959 tot verboden gebied verklaard voor de mens en commercie?

Waarom vliegt een vliegtuig van Johannesburg, Zuid Afrika, naar Perth, Australië, via Dubai?

Waarom hebben alle vliegtuigen boven de oceanen van het zuidelijk halfrond hun transponder uit staan zodat we ze niet kunnen volgen?

Hoe kan het dat zonnestralen vanuit verschillende hoeken door een wolkendek breken?

Waarom is er bij Barcelona bijna geen verschil in eb en vloed en bij Bordeaux wel?

Waarom zien we de horizon altijd vlak zonder bolling?

Waarom kunnen we verder kijken dan mogelijk in het bolle aarde model (vuurtorens)?

Waarom waren alle astronauten lid van de vrijmetselarij?

Waarom zegt NASA dat alle foto’s uit de ruimte composities zijn terwijl er zoveel satellieten schijnen rond te vliegen?

Hoe kan het dat ik met het blote oog geen andere planeten kan waarnemen anders dan als een bewegende ster? Hoe konden mensen dat vroeger dan wel?

Waarom vallen de mensen aan de “onderkant” van de bol niet van de aarde bij een onbewezen en onverklaarde zwaartekracht?

Waarom merk ik niets van het draaien van de aarde om haar as (1670 km/u) en het draaien van de aarde rond de zon?

Hoe komen vliegtuigen vooruit die met de rotatie van de aarde mee vliegen en waarom gaan ze in tegenovergestelde niet veel sneller?




Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door univers » 28 sep 2019, 07:46

Waarom zijn de bananen krom ?
Hoe denk jij er zelf over 4l13N ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

4l13N

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door 4l13N » 28 sep 2019, 07:55

univers schreef:
28 sep 2019, 07:46
Waarom zijn de bananen krom ?
Hoe denk jij er zelf over 4l13N ?
Als iemand zoals Richard Branson de ruimte in gaat en je naar de aarde kunt kijken en de kromming van de aarde kunt zien, dan geloof ik dat de aarde een bol is,

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door univers » 28 sep 2019, 08:01

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gusteman

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door gusteman » 28 sep 2019, 08:29

4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
De aarde zou best plat kunnen zijn. Er is geen bewijs voor een bol vormige aarde.
Dat bewijs is er natuurlijk wel, maar dat wil jij niet zien.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom is Antarctica in 1959 tot verboden gebied verklaard voor de mens en commercie?
Wat dacht je van de Koude Oorlog?
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom vliegt een vliegtuig van Johannesburg, Zuid Afrika, naar Perth, Australië, via Dubai?
Omdat vliegtuigen geen te lange vluchten boven uitgestrekte watervlaktes maken omwille van de extra problemen die zich gaan stellen bij een eventueel defect.
Verder spelen ook economische belangen een rol, zelfs een hoofdrol. Zo zal voor intercontinentale vluchten vaak gekozen worden voor een route die de straalstroom volgt; dit kan het verbruik van een vliegtuig halveren en zodoende de mogelijk te overbruggen afstand verdubbelen.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom hebben alle vliegtuigen boven de oceanen van het zuidelijk halfrond hun transponder uit staan zodat we ze niet kunnen volgen?
Omdat binnen bepaalde gebieden geen radardekking bestaat ... zelfs met de transponder aan zou het vliegtuig nog steeds 'onzichtbaar' blijven.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Hoe kan het dat zonnestralen vanuit verschillende hoeken door een wolkendek breken?
Aha ... je hebt dus niet opgelet in de klas: licht 'breekt' wanneer het doorheen water gaat. En wolken bestaan voor zowat 99% uit ... juist, ja: WATER.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom is er bij Barcelona bijna geen verschil in eb en vloed en bij Bordeaux wel?
Omdat diverse oceaanstromingen tegen elkaar botsen aan de monding van het Kanaal.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom zien we de horizon altijd vlak zonder bolling?
Je ziet de horizon niet vlak, je DENKT dat je de horizon vlak ziet maar dat is niet zo.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom kunnen we verder kijken dan mogelijk in het bolle aarde model (vuurtorens)?
We kunnen niet verder kijken dan mogelijk ... waar haal je het in vredesnaam?
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom waren alle astronauten lid van de vrijmetselarij?
Eerst en vooral is dit voor mij een nieuwtje dus had ik hiervoor graag enige onderbouwing. Verder zou het mij niet verwonderen dat het effectief zo was.
Eén van de hoofdwerkingen van de Vrijmetselarij is de voortdurende zoektocht naar mensen die boven de rest uit stijgen; super intelligent, super begaafd.
En toevallig wordt in de zoektocht naar eventuele kandidaat ruimtevaarders bijzonder veel aandacht besteed aan super begaafde kandidaten.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom zegt NASA dat alle foto’s uit de ruimte composities zijn terwijl er zoveel satellieten schijnen rond te vliegen?
Aha ... wat heeft het één met het ander te maken?
Want niet alle satellieten zijn NASA satellieten, in tegendeel zelfs.
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Hoe kan het dat ik met het blote oog geen andere planeten kan waarnemen anders dan als een bewegende ster? Hoe konden mensen dat vroeger dan wel?
Konden mensen dat vroeger dan wel? Heb jij daarvoor bewijs?
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom vallen de mensen aan de “onderkant” van de bol niet van de aarde bij een onbewezen en onverklaarde zwaartekracht?
Waarom krijg je een steen die je hebt omhoog gegooid terug op je kanis indien je niet snel genoeg opzij springt, en dit bij een (door jou beweerde) onbewezen en onverklaarde zwaartekracht?
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Waarom merk ik niets van het draaien van de aarde om haar as (1670 km/u) en het draaien van de aarde rond de zon?
Inderdaad, je hebt niet opgelet in de klas.
In het kort: de aarde is omgeven door een dampkring waarbinnen een constante druk bestaat. Die druk zorgt er voor dat je niks voelt van de aardrotatie en de reis rond de zon.
Zwaartekracht oefent hierbij ook een constante kracht uit maar ja, jij beweert dat zwaartekracht niet bestaat, dus ...
4l13N schreef:
28 sep 2019, 07:39
Hoe komen vliegtuigen vooruit die met de rotatie van de aarde mee vliegen en waarom gaan ze in tegenovergestelde niet veel sneller?
Ja, kijk, als je had opgelet in de klas had je dit geweten: het antwoord vind je in de aanwezigheid van de dampkring en de zwaartekracht.

Maar nu heb ik één vraagje voor jou, meneer Alien:

heb jij deze vragen zelf bedacht en ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord hierop?

gusteman

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door gusteman » 28 sep 2019, 08:48

Trouw schreef:Een kleine één procent van de Nederlanders, 0,9 procent om precies te zijn, denkt dat de aarde niet rond is maar plat, blijkt uit onderzoek van Kieskompas, in opdracht van Trouw.
Waarschijnlijk stel ik me dezelfde bedenking die de redactie van Trouw voor ogen had: de 0,9% Nederlanders die in dit waanidee geloven mogen wèl mee bepalen wie het land zal besturen. :shock:
Interessant om dit eens ter discussie te stellen.
Trouw schreef:Je zou zeggen dat sommige dingen vast staan. Dat de aarde een globe is bijvoorbeeld. Niet dus. Dit weekend is er in Amsterdam een congres van mensen die geloven dat de aarde plat is.
Dit gooit dan weer roet in het eten, toch waar het erom gaat of die discussie überhaupt wel zin zou hebben.
Want Trouw stelt hier dat het volstaat dat 0,9% ongeloof/twijfel reeds volstaan om te bepalen of iets al dan niet vaststaat. :shock:

En dan heb ik nog een randbemerking:
Trouw beweert dat Kieskompas een onderzoek heeft uitgevoerd 'in opdracht van' Trouw ... daar waar Kieskompas werd opgericht door Trouw in samenwerking met de Vrije Universiteit Amsterdam. :shock:

[think] [think] [think] :?

4l13N

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door 4l13N » 28 sep 2019, 13:20

@Gusteman

Zo simpel is het allemaal niet. Voor jou is dat misschien wetenschappelijk bewijs. Zwaartekracht bestaat niet. Google eens Zwaartekracht bestaat Niet Vincent Icke/New sciencetist en zwaartekracht is een Illusie.

gouwepeer

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door gouwepeer » 28 sep 2019, 18:26

gusteman schreef:
28 sep 2019, 08:29
Maar nu heb ik één vraagje voor jou, meneer Alien:

heb jij deze vragen zelf bedacht en ben jij echt geïnteresseerd in een antwoord hierop?
Ali3n heeft bovenstaande vragen simpel gekopieerd (van deze site en hier geplakt.

gouwepeer

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door gouwepeer » 28 sep 2019, 18:28

4l13N schreef:
28 sep 2019, 13:20
Zwaartekracht bestaat niet.
Zwaartekracht is 1 van de 4 fundamentele krachten, dus het lijkt mij sterk dat dat niet bestaat.


Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door univers » 28 sep 2019, 19:21

Ik ben ook een illusie.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 08:46

Afbeelding
Platte-aarde-aanhangers zoals Johnny - helemaal uit Canada naar Amsterdam gekomen- zijn voor het merendeel jong, hoogopgeleid en welbespraakt en ze brengen ontelbare uren door op Youtube.

’Ruimtereizen zijn gemanipuleerd, één grote show’


AMSTERDAM - Verzetsstrijders tegen de grootste leugen aller tijden, zo zien ze zichzelf. Tientallen aanhangers van de platte-aarde-theorie bezochten zaterdag een internationaal congres in Amsterdam. „Er is een kruistocht gaande tegen mensen met een alternatieve kosmologie. Maar wij hebben gelijk.”

Denk niet dat aanhangers van de platte aarde zich laten overtuigen door zoiets doorzichtigs als een satellietfoto of een filmpje uit het ruimtestation. „Al die foto’s uit de ruimte zijn één grote show”, verklaart antropoloog Rodrigo Ferrari-Nunes uit Aberdeen voor een ademloos publiek. „Computergraphics. Je ziet dat het nep is. Wij trappen er niet in.”

Op de zesde verdieping van de Openbare Bibliotheek Amsterdam is de achterdocht te snijden. Argwaan tegen de media, regeringen, de VN, ruimtevaartorganisaties. Er heerst zelfs wantrouwen tegen andere platte-aarde-aanhangers. „De Flat Earth Society? Daar willen wij niets mee te maken hebben”, benadrukt Paul On the Plane (een artiestennaam) tegen het Amsterdamse publiek. Die club geeft volgens hem de platte aarde een slechte naam met hun belachelijke claims.

„De Flat Earth Society, dat zijn eigenlijk overheidsagenten.”, vermoedt bezoeker Johnny uit Canada. „Opgericht om deze theorie in de ogen van het publiek ongeloofwaardig te maken.”


Rodrigo, Paul en Johnny zijn allemaal naar Amsterdam gevlogen om hun geestverwanten te ontmoeten. Platte-aarde-aanhangers zijn voor het merendeel jong, hoogopgeleid en welbespraakt en ze brengen ontelbare uren door op YouTube. Het geloof aan een platte aarde was vrijwel uitgestorven, maar is sinds een jaar of tien weer sterk in opkomst. Met dank aan sociale media, die als vergrootglas werken voor intrigerende ’alternatieve waarheden’. Zoals dat de maanlandingen nep zijn, vaccinaties schadelijk en de aanslagen van 11 september georkestreerd door de CIA. Inmiddels geloven ook miljoenen mensen wereldwijd dat de aarde geen bal is. Welke kant je ook op reist, je eindigt altijd op Antarctica, waar gewapende militairen je terugsturen. De regering wil namelijk voorkomen dat de leugen wordt ontmaskerd.

De bezoekers dragen shirts met opschriften als ’Truth Matters’ of ’Globe Lie’. De bewijzen tegen die leugen stapelen zich volgens hen op. Zo zijn er filmpjes uit weerballonnen waar is te zien dat de horizon niet gebogen is, maar gewoon een rechte lijn. Op foto’s van astronauten die zogenaamd door de ruimte zweven zijn luchtbelletjes te zien: overduidelijk in een zwembad genomen dus.

Zo’n 2 procent van de Amerikanen gelooft in een platte aarde, in Nederland is dat net geen 1 procent. Erwin Jansens is een van hen. Zijn camera met 83x telelens staat vol foto’s van de maan, de zon en de sterren. De conclusie: er klopt niets van dat de aarde om de zon draait en de maan om de aarde. „Van de pier in IJmuiden heb ik foto’s gemaakt waarop je de kust van Engeland ziet. De krijtrotsen, vuurtorens, alles. Dat kan helemaal niet als de aarde rond is.”

Dochtertje.

Jansens heeft het er vaak over met zijn dochtertje, die net op de leeftijd is dat het op school over astronomie gaat. Hij wil haar weerbaar maken tegen de indoctrinatie. Zelf kwam hij er pas vier jaar geleden achter dat wetenschappers de ene na de andere smoes verzinnen om hun ondeugdelijke theorieën overeind te houden. „Ik ben lang boos op mezelf geweest dat ik het niet eerder heb gezien. Ik verbond de stipjes niet eerder met elkaar. Mijn dochter krijgt net astronomie op school. Kinderen zijn makkelijk te indoctrineren. Ik heb het dus veel hierover met haar.”

Piet Jongeneel komt erbij staan. „Wist je dat het onzin is dat de maan wordt beschenen door de zon? De maan geeft zelf licht.”

„Klopt”, beaamt Jansens. „Zonlicht is namelijk warm en rood.”

Is er een argument dat hen zou kunnen overtuigen dat de de aarde toch een bal is? „Ik zou pas het geloven”, zegt Jongeneel na even nadenken, „als ik zelf omhoog kon gaan naar het ruimtestation. Als ik het met eigen ogen kan zien.”

Bekijk de beelden van de bijeenkomst en de kaart van een platte aarde op onderstaande link :

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1765831 ... grote-show

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door univers » 29 sep 2019, 08:51

Je moet het zo zien, die gasten zijn prettig gestoord. :mrgreen:
Ze leven in de wereld van Terry Pratchett.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door univers op 29 sep 2019, 09:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Witte wel » 29 sep 2019, 09:22

Tammy schreef:
29 sep 2019, 08:46
Bekijk de beelden van de bijeenkomst en de kaart van een platte aarde op onderstaande link :
Gaat niet, moet je een premium account hebben.
Toch moedig ik ze aan. Er bestaan drie theorieën, de ronde-, de holle- en de vlakke aarde theorie. De toekomst zal tonen welke theorie de meeste waarheid bevat.
Alle drie bevatten zinnige en onzinnige argumenten. Ook de ronde aarde theorie. Een tegenargument ridiculiseren is een tekortkoming.
Wij gebruiken en bepaalde rekenmethode waar al onze systemen op zijn gebaseerd. Het Vedisch rekenen is veel sneller, makkelijker en voor de mens gemakkelijker aan te leren. Toch gebruiken we het niet omdat heel de reken formulering dan aangepast dient te worden. Wat de boer niet kent eet hij niet en wil deze niet eten.
[think]
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 09:42

Witte wel schreef :
Tammy schreef: ↑zo sep 29, 2019 8:46 am
Bekijk de beelden van de bijeenkomst en de kaart van een platte aarde op onderstaande link :

Witte wel schreef :

Gaat niet, moet je een premium account hebben.
Nee hoor want ik heb geen account op deze krant.
Op geen enkele krant en ik kan het gewoon zien.
Sommige premium artikelen zijn gewoon zichtbaar.
Ik ga proberen om het filmpje erop te krijgen hier.
Die Canadees komt ook aan het woord. :grin:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 09:59

Lukt niet het filmpje helaas hier te plaatsen.
Op YouTube kan ik ook nog niks vinden van gisteren.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 10:00

Terry Pratchett ken ik niet Univers, ga ik opzoeken.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door univers » 29 sep 2019, 10:02





Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De aarde is plat, maar dat mogen we niet weten

Bericht door Tammy » 29 sep 2019, 10:03

Dit filmpje staat er wel op.


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie