Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
4l13N

Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door 4l13N » 10 apr 2021, 17:14

De pandemie van het coronavirus heeft de proliferatie van verschillende vaak schadelijke complottheorieën gezien. Rod Dacombe directeur van het Centre for British Politics and Government aan King ‘s College London onderzoekt waarom de huidige situatie zo ‘n opleving in het complotdenken heeft veroorzaakt.

https://theconversation.com/conspiracy- ... mic-153657

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 11 apr 2021, 09:11

In deze colomn wordt het voor mij goed beschreven.

Feiten? Die doen er niet toe

Karin Spaink 10 november 2016

COLUMN - Het wantrouwen jegens politici, bestuurders, instanties, onderzoekers en media is groot. De aanname is dat zij hun standpunten uitsluitend innemen omdat ze daar profijt bij hebben – de baat gaat voor de feiten uit, zoiets. Alsof niemand in zo’n positie nog principes heeft, of oog voor de publieke zaak, laat staan zich moeizaam een weg door conflicterende belangen heeft gebaand en een beredeneerde afweging probeert te maken.

Alles is eigenbelang, en je kunt niemand vertrouwen; dat is de teneur.

Mijn broer, die ervan overtuigd is dat MH17 door de Oekraïne is neergehaald, in de hoop zo Rusland in de ogen van het westen in een kwalijk daglicht te stellen, deelt mij mee dat hij ‘de MSM [de mainstream media] niet meer vertrouwt’, gemakzuchtig De Groene Amsterdammer op dezelfde hoop oud vuil gooiend als waar De Telegraaf volgens hem thuishoort.

Lees verder via de link:
https://sargasso.nl/feiten-die-doen-er-niet-toe/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 11 apr 2021, 10:19

'Politici plaatsen steeds vaker desinformatie op sociale media'

Nieuwsuur - 3-10-2019


Het aantal landen waar politici, politieke partijen en overheden zich schuldig maken aan desinformatie op sociale media is in drie jaar tijd opgelopen van 28 naar 70.
Dat blijkt uit nieuw onderzoek van het Oxford Internet Institute.

De meeste desinformatie afkomstig van politici wordt volgens de onderzoekers verspreid via Facebook.
Het platform verduidelijkte vorige week dat het berichten van politici niet factcheckt of verwijdert.

Ook Nederland hoort nu bij de zeventig landen waar desinformatie wordt verspreid, zo blijkt uit het onderzoek.
Hieronder een recent voorbeeld van zo'n bericht.

Een verwarde man valt vorige week met een mes Anne Clerc en Berk Kaykanat aan terwijl ze een biertje drinken
op een Gronings terras............


Lees verder via de link:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/230451 ... media.html


Jeetje, hoe zou het toch komen dat je niet alles wat je hoort ziet of leest, juist is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door Fenna » 11 apr 2021, 11:21

taigitu schreef:
11 apr 2021, 10:19
Jeetje, hoe zou het toch komen dat je niet alles wat je hoort ziet of leest, juist is.
Framing door media.
Ik heb de politie foto gezien en het was, of je het geloven wil of niet, en licht getinte man met grijs kroeshaar, alles behalve blank, maar de media rept over blank wat niet waar was.

Het klopt dat het een Nederlander is.
Omdat hij in Nederland geboren is mag hij Nederlander genoemd worden, maar als een rat in een paardenstal word geboren, noemen je het toch ook nog geen paard?
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 11 apr 2021, 11:49

PVV-senator Faber onder vuur na verspreiden ‘nepnieuws’ over Groningse steekpartij

Bonne Kerstens 28-09-19

PVV-senator Marjolein Faber ligt flink onder vuur na haar tweet over de steekpartij op het terras in Groningen. Faber beweerde in het bericht dat de dader ‘volgens betrouwbare bron’ een Noord-Afrikaans uiterlijk en een hekel aan bier had, maar dat de media dat bewust niet wilden melden. Feitelijk gaat het om een 67-jarige verwarde man die door de slachtoffers zelf niet als Noord-Afrikaans wordt aangeduid. Ze spreken van een ‘blanke’ man. Faber zelf blijft bij haar bericht.

Lees verder via de link:
https://www.ad.nl/politiek/pvv-senator- ... ~a5da0657/

Ik zocht even verder en ga ervan uit dat dit een officiële bevestiging is.

‘Mijn tweet klopt’

De PVV-senator bleef afgelopen september pal achter haar tweet staan, waarin ze bovendien de media verweet de afkomst van de verdachte bewust te verzwijgen. Haar bericht riep een golf van verontwaardigde en racistische reacties op. ,,Mijn tweet klopt”, herhaalde Faber toen meerdere malen voor de camera van NOS/Nieuwsuur, toen ze werd geconfronteerd met bewijs van het tegendeel.
In een uitgebreid interview met het landelijke dagblad wordt haar tot drie keer toe gevraagd om een reactie, maar al die keren blijft zij stellig volhouden het er niet over te willen hebben.

OM spreekt van onjuist beeld

De politie Noord-Nederland gaf na het incident in het centrum van Groningen geen openheid over de achtergrond van de verdachte, maar ging na alle ophef toch overstag en corrigeerde Faber openlijk. ‘Het onjuiste beeld van de PVV-senator is adequaat gecorrigeerd door getuigen in de (sociale) media’, aldus de formele reactie van justitie. Kortom en in Fabers eigen termen:de tweet klopt niet.

De Groninger PVV’er Ton van Kesteren, die het bericht van zijn fractiegenote (in de Eerste Kamer) retweette, reageerde toen wel. Toch weigerde ook hij in te gaan op de onjuiste inhoud van Fabers tweet. ,,Ik retweet wel vaker iets. Dat is dan puur bedoeld om mijn achterban te informeren”, zei Van Kesteren.
Nu je hier toch bent...

Lees het hele bericht:
https://www.dvhn.nl/groningen/stad/PVV- ... 79496.html


De afronding van het gebeuren.


PVV-senator neemt nepnieuws-tweet niet terug maar noemt hem ‘onhandig’

Bonne Kerstens 07-10-19

Marjolein Faber, senator voor de PVV, heeft na anderhalve week een nuance geplaatst bij de tweet die zij 26 september verstuurde. Hierin beweerde ze dat de dader van een steekpartij in het centrum van Groningen een ‘Noord-Afrikaans uiterlijk’ had. Dat bleek onjuist, maar Faber weigerde haar tweet te verwijderen. Inmiddels geeft ze toe dat de tweet ‘onhandig’ was, al heeft ze hem niet verwijderd.

Lees het hele bericht via de link:
https://www.ad.nl/politiek/pvv-senator- ... ~a78b7030/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door Fenna » 11 apr 2021, 12:32

Ik ken het verhaal van de tweets taigitu, maar de foto heb ik van eerste hand gezien.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 11 apr 2021, 14:24

Fenna schreef:
11 apr 2021, 12:32
Ik ken het verhaal van de tweets taigitu, maar de foto heb ik van eerste hand gezien.
Mooi, daar kan geen enkel bericht tegen op.
Tenzij de foto geëngineerd is, maar ik ga ervan uit dat hij echt was.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door MetalPig » 14 apr 2021, 11:32

Fenna schreef:
11 apr 2021, 12:32
Ik ken het verhaal van de tweets taigitu, maar de foto heb ik van eerste hand gezien.
En daarmee is Faber geslaagd in haar bedoeling; de (vermeende) etniciteit van de dader is relevant gemaakt.
taigitu schreef:
11 apr 2021, 14:24
Mooi, daar kan geen enkel bericht tegen op.
Tenzij de foto geëngineerd is, maar ik ga ervan uit dat hij echt was.
Waarom ga je er vanuit dat de foto echt is? Dat is nou precies het probleem dat hier aan aangekaart wordt: mensen geloven klakkeloos wat ze op internet lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 14 apr 2021, 12:32

MetalPig schreef:
14 apr 2021, 11:32
Fenna schreef:
11 apr 2021, 12:32
Ik ken het verhaal van de tweets taigitu, maar de foto heb ik van eerste hand gezien.
En daarmee is Faber geslaagd in haar bedoeling; de (vermeende) etniciteit van de dader is relevant gemaakt.
taigitu schreef:
11 apr 2021, 14:24
Mooi, daar kan geen enkel bericht tegen op.
Tenzij de foto geëngineerd is, maar ik ga ervan uit dat hij echt was.
Waarom ga je er vanuit dat de foto echt is? Dat is nou precies het probleem dat hier aan aangekaart wordt: mensen geloven klakkeloos wat ze op internet lezen.
Hoe weet jij zeker dat Faber die intentie had, de (vermeende) etniciteit van de dader is relevant gemaakt?
Hoe weet jij zeker dat ik klakkeloos geloof wat er op het internet te lezen is.....?
Jij gaat uit van jouw waarheid als de maat voor wat je leest op het internet en die pas je nu toe op mij?
ervan uitgaan

als trefwoord met bijbehorende synoniemen: niet gevonden.
als synoniem van een ander trefwoord:

vertrouwen (ww) :
accrediteren, afgaan op, betrouwen, bouwen, ervan uitgaan, geloven, hopen, rekenen, steunen op, zich verlaten op
stellen (ww) :
aannemen, assumeren, ervan uitgaan, onderstellen, opmaken, presumeren, supponeren, veronderstellen
geloven (ww) :
ervan uitgaan, overtuigd zijn, zich verlaten
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door MetalPig » 14 apr 2021, 14:18

taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
MetalPig schreef:
14 apr 2021, 11:32
Hoe weet jij zeker dat Faber die intentie had, de (vermeende) etniciteit van de dader is relevant gemaakt?
Ze voegt niets anders dan de (vermeende) etniciteit toe aan de bekende gegevens.
Als ze het niet relevant wolde maken dat had ze niets getweet.
Nou, dit dus he: Je hebt geen enkele informatie over de echtheid van de foto, behalve wat je op internet leest. En dat is dus waar je je standpunt op baseert.

Mijn "waarheid als de maat voor wat je leest op het internet" heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar ik moet bekennen dat ik niet precies weet wat dat betekent.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door MetalPig » 14 apr 2021, 14:19

taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
Hoe weet jij zeker dat Faber die intentie had, de (vermeende) etniciteit van de dader is relevant gemaakt?
Ze voegt niets anders dan de (vermeende) etniciteit toe aan de bekende gegevens.
Als ze het niet relevant wilde maken dat had ze niets getweet.
taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
Hoe weet jij zeker dat ik klakkeloos geloof wat er op het internet te lezen is.....?
Nou, dit dus he:
taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
ik ga ervan uit dat hij echt was.
Je hebt geen enkele informatie over de echtheid van de foto, behalve wat je op internet leest. En dat is dus waar je je standpunt op baseert.

Mijn "waarheid als de maat voor wat je leest op het internet" heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar ik moet bekennen dat ik niet precies weet wat dat betekent.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door taigitu » 14 apr 2021, 16:09

MetalPig schreef:
14 apr 2021, 14:19
taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
Hoe weet jij zeker dat ik klakkeloos geloof wat er op het internet te lezen is.....?
Nou, dit dus he:
taigitu schreef:
14 apr 2021, 12:32
ik ga ervan uit dat hij echt was.
MetalPig schreef:
14 apr 2021, 14:19
Je hebt geen enkele informatie over de echtheid van de foto, behalve wat je op internet leest. En dat is dus waar je je standpunt op baseert.

Fenna schreef:
Framing door media.
Ik heb de politie foto gezien en het was, of je het geloven wil of niet, en licht getinte man met grijs kroeshaar, alles behalve blank, maar de media rept over blank wat niet waar was.
Nee, ik ga o.a. uit van het feit dat ik veel van Fenna heb gelezen en haar niet ervaar als iemand die grof zit te liegen op het forum.
Dus mijn aanname dat de foto echt is, zoals zij schrijft, neem ik aan als waarheid.
Ik heb dat vertrouwen, in wat Fenna schrijft in deze, n.a.v. hoe zij zich hier presenteert.
MetalPig schreef:
14 apr 2021, 14:19
Mijn "waarheid als de maat voor wat je leest op het internet" heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar ik moet bekennen dat ik niet precies weet wat dat betekent.
Jouw waarheid is datgene waar je de ander op tegenspreekt, terecht wijst. En jouw mening ervoor in de plaats zet als DE waarheid. Jij weet waarschijnlijk net zo veel als dat wat de ander leest.
Zo schrijft je 'Waarom ga je er vanuit dat de foto echt is? Dat is nou precies het probleem dat hier aan aangekaart wordt: mensen geloven klakkeloos wat ze op internet lezen'.
Als eerste, ik geloof niet klakkeloos wat er te lezen staat op het internet als de waarheid. Met de nadruk op 'klakkeloos'...... Dat is dus jouw waarheid, jij vind dat 'mensen' dat doen.
Dat het gebeurt, dat weet ik ook. Zelfs dat ik zelf, af en toe en onbedoeld, het ook doe? Het ligt ligt dan vaak aan ervaringen die ik met andere mensen heb gehad, die me snel kunnen doen oordelen.
Vanuit jouw waarheid, zo jij jouw oordeel hebt over de dingen zoals die te lezen zijn op het internet ed., beoordeel jij de ander die hier zijn/haar waarheid schrijft.
We hebben allemaal ervaringen die ons gevormd hebben. Die vele ervaringen, positief en negatief hebben ons gevormd tot de personen die we zijn (en nog kunnen zijn of worden) en met onze waarheid.
Als je dus 'jouw waarheid' naast 'mijn waarheid' legt is er verschil in hoe jij en ik naar de teksten kijken. Ik kies ervoor (aannemen) om Fenna te geloven over wat ze van de foto schrijft.
Jij kiest ervoor om mij te corrigeren met "Je hebt geen enkele informatie over de echtheid van de foto, behalve wat je op internet leest. En dat is dus waar je je standpunt op baseert."
Zoals ik schreef 'een aanname n.a.v. hoe Fenna zich hier presenteert. Zoals ik jou beoordeel zoals jij je hier op het forum presenteert?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Waarom gedijen samenzweringen tijdens de pandemie?

Bericht door univers » 14 apr 2021, 18:05

De waarheid, daar komen wij nooit achter.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie