De anatomie van complotdenken

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

De anatomie van complotdenken

Bericht door Tammy » 26 apr 2022, 07:07

Het aantal complottheorieën is niet meer bij te houden. Of er meer complotdenkers zijn of dat de verschillende mediakanalen de verspreiding ervan accelereren is onduidelijk, omdat harde data ontbreken. De coronapandemie doet zelf een flinke duit in de zak en hoewel we diverse van deze complottheorieën in context zullen bespreken, gaan we vooral dieper in op de psychologie van dit fenomeen.
Uniek willen zijn.

Heel vaak wordt tijdens discussies geïnsinueerd dat de complotdenkers iets weten wat de rest van de wereld nog niet ontdekt heeft. Dat zij niet behoren tot de schapen die zich laten leiden naar de slachtbank: het geeft het idee van uniek zijn. Onderzoekers besloten een groep mensen te testen op het verlangen naar uniek zijn als onderdeel van een grotere batterij aan psychologische testen. Vervolgens werd hen een verhaal verteld over de rookmelder en dat deze een camera bevatte. Hoe hoger men scoorde op het gevoel van uniek willen zijn, hoe meer ze aangaven dat te geloven. Toen eenmaal bekend werd gemaakt dat het verhaal onwaar was, bleef 25 procent het nog steeds te geloven, ongeacht het opleidingsniveau.
Heel herkenbaar dit stukje wat je vaak ziet/leest bij complotdenkers.

Het hele artikel is te lezen op onderstaande link :

https://chivo.nl/complotdenken/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: De anatomie van complotdenken

Bericht door Vitharr » 26 apr 2022, 17:24

Ik twijfel hoor Tam. Als complotdenkers uniek willen zijn zouden er nog veel meer theorieen bestaan. Wie werkelijk uniek wil zijn, gelooft niet snel.

In de kern is een complotdenker 'anti'. De beste illustratie staat ergens op je forum. Ik, en een paar andere forumleden hadden een discussie met een complotdenker over zijn holle aarde theorie. Ik heb de hele theorie onderbouwd afgebrand met uitzondering van 1 punt. Mede daardoor werd de complotdenker anti-Vitharr. Binnen 2 pagina's viel hij mijn mening over dat punt aan terwijl dat het enige punt was waarop ik hem gelijk gaf.

Dat is het verschil tussen kritisch denken, waarbij je een sterk afwijkende mening kan hebben, en complotdenken, waarbij het meer om bewust conflict opzoeken draait. Onder complotdenkers zitten ook genoeg volgzame schapen die juist een kudde zoeken en helemaal niet uniek willen zijn. Net als bij godsdienst. Uniek zijn betekent je verantwoordelijk voelen voor jezelf en je niet laten leiden. Dat doet een complotdenker zelden.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De anatomie van complotdenken

Bericht door Tammy » 27 apr 2022, 08:16

Niks mis mee dat je twijfelt Vitharr. :grin:
Ik vond het een herkenbaar stukje maar het woord uniek had van mij mogen worden veranderd in je verheven voelen boven een andere.
Zo van ik heb de hersens en jij bent een mak schaap wat niet kan nadenken.
Daar zit mijn irritatie met complotdenkers in.
Niet in mensen die kritisch nadenken, die zijn juist leuk en interessant.
Maar er zit een groot verschil in complotdenkers en kritisch nadenkende mensen.

Ik herinner me het even niet waar jij het over hebt met een ex forumlid.
Dat moet jaren geleden zijn geweest.
Weet jij nog welk jaar ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie