Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 14 apr 2023, 13:28

:post: Vitharr
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Determinist » 14 apr 2023, 14:18

Vitharr schreef:
14 apr 2023, 13:26
Voor mij is een onderscheidend kenmerk van kritisch denken dat je moeite doet om een eigen mening te vormen die je ook zelf kunt onderbouwen.
Maar zou er niet enige kwaliteit aan het zelf kunnen onderbouwen moeten zitten?

Iedereen kan van alles met van alles onderbouwen. Maar of die onderbouwing klopt?
Als voorbeeld: fundamentele christenen hebben hun onderbouwing en argumentatie en hebben daarop niet alleen hun mening maar hun hele leven op gebaseerd.
Is het bestaan van deze onderbouwing met argumentatie daarmee "kritisch denken"?

Hoe maak je het onderscheid tussen een onderbouwing die fundamentele logische fouten bevat en ééntje die deze fouten niet heeft?

Dat zal je toch met de gereedschappen die gegeven worden uit "kritisch denken" moeten doen om de argumentatie van een onderbouwing te toetsen.

Daarin zie ik dus het verschil tussen het volksmond "kritisch denken" en de filosofische/academische benadering van dit begrip.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Vitharr » 14 apr 2023, 14:53

De kwaliteit hangt af van hoe ver de vaardigheid is ontwikkeld. Fundamentele christenen komen niet zelf tot hun mening in mijn ogen. Een fundamenteel christen die door twijfel kritisch gaat denken blijft vaak spiritueel maar bevrijd zichzelf van de dogma's. Dat proces brengt vaak waardevolle inzichten over de mening van dat individu en de mensen er om heen. Kwaliteit speelt dus zeker een rol maar ontwikkeling vind ik een nog belangrijker criterium.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 17 apr 2023, 13:45

AIVD: complottheorieën over 'machtige elite' ernstige dreiging voor Nederland

Complottheorieën over 'een kwaadaardige elite' die in Nederland 'de macht in handen heeft', vormen op lange termijn een ernstige bedreiging voor de veiligheid in Nederland. Dat concludeert de AIVD in het jaarverslag over 2022. Volgens de inlichtingendienst geloven meer dan honderdduizend mensen in Nederland in zulke theorieën.

Volgens de complottheorieën spelen allerlei instanties en personen een kwaadaardige rol. Ministers, journalisten, rechters en wetenschappers zouden deel uitmaken van een elite die de bevolking wil onderdrukken, tot slaaf maken of zelfs vermoorden. De zogenaamde elite zou gebeurtenissen verzinnen zoals de stikstofcrisis om verregaande controle over burgers te kunnen uitoefenen.

De AIVD noemt dit gedachtegoed voor het eerst "anti-institutioneel extremisme". De dienst waarschuwt dat dit op lange termijn voor Nederland een "ernstige dreiging" kan vormen, omdat de ideeën steeds opnieuw leven worden ingeblazen. De inlichtingendienst spreekt van het "populairste extremistische narratief" dat momenteel in de samenleving rondgaat.
https://nos.nl/artikel/2471755-aivd-com ... -nederland
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 17 apr 2023, 13:45

.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Witte wel » 17 apr 2023, 15:52

Misschien handig om een partijtje Prozak te sturen naar het AIVD. Worden ze wat rustiger en gaan ze weer helder nadenken. ;P!
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 17 apr 2023, 16:52

Witte wel schreef:
17 apr 2023, 15:52
Misschien handig om een partijtje Prozak te sturen naar het AIVD. Worden ze wat rustiger en gaan ze weer helder nadenken. ;P!
:post:

Paar jaar geleden al vermeld dat andersdenkenden , genaamd complotdenkers,in de toekomst wel eens als potentiele terroristen weggezet zouden kunnen worden.
Als je ziet wat er met klokkenluiders in algemeen al is gebeurd in verleden .
Heb ik het niet eens over een Assange en Snowden of een Jones en Icke .

Maar nu dus ook meer dan 100.000 Nederlanders ( geloof dat dat er inmiddels veel en veel meer zijn ) ?
In feite kan iedereen , die afwijkt van ' officiele ' verklaringen vogelvrij worden.

Kritisch denken , leugens ontdekken en dit uiten mag dus straks niet meer ?

Ach , dat Orwell 1984 scenario was ook maar een complottheorie ...
Big Brother komt daar vandaan.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 17 apr 2023, 17:20

Witte wel schreef:
17 apr 2023, 15:52
Misschien handig om een partijtje Prozak te sturen naar het AIVD. Worden ze wat rustiger en gaan ze weer helder nadenken. ;P!
:rolfl: ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 17 apr 2023, 20:22

Nou ja, we kunnen de vele bedreigingen uit die hoek niet negeren.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Witte wel » 17 apr 2023, 22:40

De AIVD noemt geen voorbeelden, staat in het artikel. Zijn het dan niet enkel assumeringen want onderbouwingen kent het niet en de NOS, die eigenlijk een neutrale visie moet geven, werk hier goed in mee. Publieke omroep hoort neutraal te zijn, en geen eigen mening te geven, maar is dat al jaren niet meer.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tammy » 18 apr 2023, 02:59

Osiris schreef :
Paar jaar geleden al vermeld dat andersdenkenden , genaamd complotdenkers,in de toekomst wel eens als potentiele terroristen weggezet zouden kunnen worden.
Als je ziet wat er met klokkenluiders in algemeen al is gebeurd in verleden .
Heb ik het niet eens over een Assange en Snowden of een Jones en Icke .


Jones Osiris ?
Wie bedoel je daar precies mee?
Is dat Alex Jones die de schietpartij van de basisschool van Sandy Hook in 2012, waarbij twintig kinderen en zes volwassenen werden doodgeschoten ontkende ?
Die zei dat de kindjes niet dood waren en de slachting nooit heeft plaats gevonden ?
Bedoel je die Jones ?

En mocht je die bedoelen, hoe moet ik jouw laatste zin in de quote dan lezen ?

Kan natuurlijk dat je een andere Jones bedoelt maar vandaar mijn vraag.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 18 apr 2023, 16:09

Tammy schreef:
18 apr 2023, 02:59
Osiris schreef :
Paar jaar geleden al vermeld dat andersdenkenden , genaamd complotdenkers,in de toekomst wel eens als potentiele terroristen weggezet zouden kunnen worden.
Als je ziet wat er met klokkenluiders in algemeen al is gebeurd in verleden .
Heb ik het niet eens over een Assange en Snowden of een Jones en Icke .


Jones Osiris ?
Wie bedoel je daar precies mee?
Is dat Alex Jones die de schietpartij van de basisschool van Sandy Hook in 2012, waarbij twintig kinderen en zes volwassenen werden doodgeschoten ontkende ?
Die zei dat de kindjes niet dood waren en de slachting nooit heeft plaats gevonden ?
Bedoel je die Jones ?

En mocht je die bedoelen, hoe moet ik jouw laatste zin in de quote dan lezen ?

Kan natuurlijk dat je een andere Jones bedoelt maar vandaar mijn vraag.

Ja, diegene die jij alleen maar kent van die shooting , waar ik zeker ook vind dat hij daar de fout mee in is gegaan en later ook toegegeven , zelfs bij ouders van slachtoffers langs gegaan en excuses aangeboden .
Maar dat word nergens verteld.
Echter heeft Jones in 30 jaar tijd veel meer naar buiten gebracht en als klokkenluider gediend .
En al deze mensen worden aangepakt , net als recentelijk met de lek van Pentagon over waarheid van rol VS in oekraine .
Maar goed, daar zul je het allemaal toch niet mee eens zijn.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tammy » 18 apr 2023, 19:16

Dus toch Alex Jones, bedankt voor je antwoord Osiris.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door MetalPig » 20 apr 2023, 13:46

Witte wel schreef:
13 apr 2023, 09:53
Mooi artikel zeg.
De kritische denker is tegenwoordig op voorhand een complotter.
Mijn hemel, ik ben het weer eens eens met Witte :shock:

Als complotters iets *niet* zijn dan is het wel kritisch denker.

Plaats reactie