Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Complottheorieën zeggen in het algemeen dat een bepaald verschijnsel of een bepaalde gebeurtenis bijvoorbeeld een moord, een revolutie, of zelfs het falen van een product niet alleen werd veroorzaakt door zichtbare activiteiten van politieke krachten of marktwerking, maar vooral door ondergrondse manipulatie.
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tammy » 13 apr 2023, 09:13

Afbeelding

Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Corona is naar de achtergrond verdwenen en toch zijn er meer complotdenkers bij gekomen. Eind 2020 noemde 6 procent zich zo, nu is dat 11 procent. Ook wordt er binnen families en vriendengroepen nog altijd flink geruzied over 'alternatieve theorieën'.

Dat blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder bijna 30.000 leden van het Opiniepanel. 1 op de 10 herkent zich in het beeld van 'kritisch denker', in veel media ook wel 'aanhanger van alternatieve theorieën' of 'complotdenker' genoemd. Het gaat dan om mensen die twijfelen aan de gangbare verklaring van overheid, media en wetenschappers en die een andere waarheid achter de schermen zien.

Lees verder via link :

https://eenvandaag.avrotros.nl/panels/o ... ch-denker/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Witte wel » 13 apr 2023, 09:53

Mooi artikel zeg.
De kritische denker is tegenwoordig op voorhand een complotter. En wie nog niet helemaal kritisch denkt is nog niet helemaal verloren.

De theorie van het volgzame schaap dus.
De benaming complot is uit zijn verband gerukt. Samenzwering is gelijk aan anders denkend en als men deze benaming maar lang genoeg blijft voeren dan wordt deze op een zeker moment als waar aangenomen en algemeen toegepast.
Wie mag er nog zelf nadenken? Niemand dus. En als je dan toch iets verder kijkt dan je neus lang is, ben je verloren.
Ja, zo komen we er wel.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 13 apr 2023, 11:33

:post: Witte.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 13 apr 2023, 11:40

Het eerste zaadje word al weer geplant.
Afbeelding
Osterhaus spreekt zichzelf tegen in dit bericht.
Bij de eerste vraag of het gevaarlijk is voor mensen, zegt hij van niet
„Het risico voor de mens is nu nog gering”, benadrukt viroloog Ab Osterhaus dan ook. „Het is niet van mens op mens overdraagbaar, wat de verspreiding enorm beperkt.”
Maar bij de tweede vraag of we moeten vrezen voor een nieuwe pandemie.
„Dat is een reële dreiging”, zegt Osterhaus. „We zien inmiddels ook dat zoogdieren door vogelgriep ziek kunnen worden en sterven,
Is helaas geen link van vandaar de foto.

Ojee.
Nu ben ik ook een kritische denker🤭
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 13:41

Hier wat meer info over de vogelgriep:

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/ris ... nemen-toe/

Toch wel verontrustend vind ik.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 13 apr 2023, 15:59

Tet schreef:
13 apr 2023, 13:41
Toch wel verontrustend vind ik.
Dat bedoel ik dus.

Zoals jij reageert zijn er vast veel meer en daarmee is het zaadje geplant om weer paniek te zaaien wat ze ook met corona hebben gedaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 13 apr 2023, 16:00

Had elders al vermeld, ze zijn bezig met een mooie cocktail als virus en gelijk ook vaccinaties ; SARS Cov2/Aids/H5N1
De nieuwe toekomstige pandemie .
Even de desbetreffende 5G frequenties nog fine-tunen .

Guess what ?
Ineens wel besmettelijk en overdraagbare vogelgriep op mensen.
Zou het maar niet geloven , complottheorie.... :peace:
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 16:02

Fenna schreef:
13 apr 2023, 15:59
Tet schreef:
13 apr 2023, 13:41
Toch wel verontrustend vind ik.
Dat bedoel ik dus.

Zoals jij reageert zijn er vast veel meer en daarmee is het zaadje geplant om weer paniek te zaaien wat ze ook met corona hebben gedaan.
Nou... paniekzaaien is een groot woord.
Ik ben niet in paniek.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tammy » 13 apr 2023, 16:31

Fenna schreef: ↑do apr 13, 2023 3:59 pm

Tet schreef: ↑do apr 13, 2023 1:41 pm
Toch wel verontrustend vind ik.

Fenna schreef :
Dat bedoel ik dus.
Zoals jij reageert zijn er vast veel meer en daarmee is het zaadje geplant om weer paniek te zaaien wat ze ook met corona hebben gedaan.

Tet schreef :

Nou... paniekzaaien is een groot woord.
Ik ben niet in paniek.
Het valt mij op dat het woord paniek heel veel word gezegd sinds Corona.
Men heeft het de hele tijd over paniek als mensen bezorgd zijn of alert zijn.
Of het zaadje is geplant , ook zoiets.
Er is geen zaadje, er is gewoon informatie.

Paniek voel je als je op het strand staat en je ziet een metershoge tsunami op je af komen en je weet dat je geen tijd hebt om weg te rennen.
Of dat je in een brandend huis zit en je zit gevangen in het vuur.
Dat is echte paniek.

Tet schrijft dat hij het verontrustend vind en meteen word er gedacht dat er paniek in de tent is.
En ik lees dat dat dan ook bij meerdere mensen is die het verontrustend vinden.
Ik blijf dat raar vinden dat die woorden altijd worden gebruikt al een paar jaar in deze materie.
Maar goed ik vind wel meer dingen raar in deze wereld.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Fenna » 13 apr 2023, 18:07

Tet schreef:
13 apr 2023, 16:02
Nou... paniekzaaien is een groot woord.
Ik ben niet in paniek.
Daar twijfel ik ook niet aan Tet, maar ik zou ze de kost niet willen geven die al wel weer in de paniekstand gaan.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 18:31

Osiris schreef:
13 apr 2023, 16:00
Guess what ?
Ineens wel besmettelijk en overdraagbare vogelgriep op mensen.
Dat kan door mutatie.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 13 apr 2023, 19:17

Tet schreef:
13 apr 2023, 18:31
Osiris schreef:
13 apr 2023, 16:00
Guess what ?
Ineens wel besmettelijk en overdraagbare vogelgriep op mensen.
Dat kan door mutatie.
Of bewust gecreeerde mutatie, zoals gesteld.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 19:35

Ja, dat zou zo maar bewerkstelligd kunnen worden door de satanische elite… toch? [doh]

You're living in dreamtime.
It's time to wake up.
:peace:
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 13 apr 2023, 19:54

Tet schreef:
13 apr 2023, 19:35
Ja, dat zou zo maar bewerkstelligd kunnen worden door de satanische elite… toch? [doh]

You're living in dreamtime.
It's time to wake up.
Wake up yourself , get out of your coma.

Waar denk je dat het militaire/industriele complex ( waaronder big pharma ) in al die biolabs wereldwijd , al ettelijke jaren mee bezig is ??
Kleurplaatjes in kleuren ??
Nee , genetische manipulaties van zogenaamde virussen, chimera 's genoemd .
DNA coderingen/ frequenties in de mix .
Niet alleen bijvoorbeeld in Wuhan , maar op tal van plekken in de wereld waaronder ook Oekraine .
Velen mede bestuurd door de VS .

Je weet helemaal niks.... [doh]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 20:13

Osiris schreef:
13 apr 2023, 19:54
Waar denk je dat het militaire/industriele complex ( waaronder big pharma ) in al die biolabs wereldwijd , al ettelijke jaren mee bezig is ??
Kleurplaatjes in kleuren ??
Nee , genetische manipulaties van zogenaamde virussen, chimera 's genoemd .
DNA coderingen/ frequenties in de mix .
Niet alleen bijvoorbeeld in Wuhan , maar op tal van plekken in de wereld waaronder ook Oekraine .
Velen mede bestuurd door de VS .
Met welk doel dan? Massa-extinctie?
Zijn ze niet erg succesvol in dan.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Osiris » 13 apr 2023, 20:53

Je hebt werkelijk geen idee.... [wave]
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
Tet
Einzelgänger
Berichten: 3059
Lid geworden op: 28 apr 2012, 16:25

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Tet » 13 apr 2023, 21:01

Laten we het daar maar op houden.
truth is stranger than fiction

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Kristof Piessens » 13 apr 2023, 22:31

Zwijgzaam zijn is ook een deugd, je kunt geen bewering hooghouden tenzij het bewijs onweerlegbaar feit is, daarom neem ik geen moeite om een discussie te voeren als iemand het complotdenken samen laat vallen met angst voor het kritische geluid je kan maar beter de discussie op voorhand smoren door de eigen bewering zwijgzaam in het denken (theorie) te laten, kritisch denken begint vaak met vragen stellen, maar de meeste antwoorden ken en weet je al, waarom dan een discussie over starten ?
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Determinist » 14 apr 2023, 11:20

Ok.

"Kritisch denker"

Ik neem aan dat diegenen die zich kritisch denker noemen of denken kritisch te denken dit bedoelen zoals deze term in de volksmond gebruikt wordt.
Echter heeft kritisch denken ook een filosofische/academische betekenis.

Net zoals het begrip "theorie" een andere betekenis geniet afhankelijk van de context.

Als men met kritisch denken bedoelt kritiek te hebben, een eigen mening, anders denkt dan wat de massa denkt, negatief of afkeurend dan is dit de betekenis vanuit de volksmond.
En daarmee is eigenlijk iedereen een kritisch denker, want iedereen heeft een eigen mening over iets.
Het is daarmee een nietszeggende term. Het is eerder een poging van iemand om zichzelf van een zogenaamde positieve eigenschap te voorzien.
Het etaleren van deugdzaamheid.

Echter heeft "kritisch denken" een millennia lange traditie in de filosofie, rationaliteit en analyse en argumentatie tot waarheidsvinding.

Hier is het niet een eigenschap van het hebben van een mening, maar een vaardigheid tot het komen tot een mening op basis van geldige argumentatietechnieken.
Het is iets wat aangeleerd wordt. Het maakt gebruik van technieken in argumentatie.
Het is zelf regulerend. Het doel is niet kritisch te denken over andere meningen maar kritisch te denken over je eigen redenatie en uit te gaan dat de eigen argumenten niet kloppen.
Het constant evalueren van de eigen argumentatie op basis van feiten die de eigen argumentatie tegenspreken.

Het gaat ook uit van het principe dat stappen in de eigen argumentatie verworpen moet worden als deze niet logisch volgen. Een ongeldige stap zal de rest van de redenatie ongeldig maken. Per definitie.
(het is trouwens een drogreden om te beweren dat als een argumentatie drogredenen bevat dat de conclusie niet waar is. Echter volgt de conclusie niet per definitie uit de argumentatie. Dat is heel wat anders).
Dus is het aan de kritische denker deze ongeldige stap te vervangen zodat de argumentatie wel valide is. Dat er dan een andere conclusie uitkomt dient men dan te accepteren.
Het doel is waarheidsvinding in feiten welke volgens het kritische denken geen bias mag hebben.

Een conclusie ligt daarom ook niet vast en kan aangepast worden zodra de argumentatie fouten bevat. Dit kan op basis van nieuwe feiten maar ook door het ontdekken van gaten in redenatie.

Ik verwacht dat velen van de 1 op de 10 uit de titel geen gebruik maakt van de laatste definitie.
Men zal eerst kennis moeten hebben van logica en de ongeldige logica moeten kunnen beschrijven. Zonder deze kennis wordt argumentatie voorzien van ongeldige stappen en daarmee dus uitkomt op ongeldig beargumenteerde conclusies.

Men zal toch minimaal de drogredenen kunnen benoemen en herkennen. Zoals

https://www.kritischdenken.info/drogreden/

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Aantal complotaanhangers groeit na coronapandemie nog steeds door: 1 op 10 noemt zich nu 'kritisch denker'

Bericht door Vitharr » 14 apr 2023, 13:26

Voor mij is een onderscheidend kenmerk van kritisch denken dat je moeite doet om een eigen mening te vormen die je ook zelf kunt onderbouwen. Dat kenmerkt zich vaak door een afwijkende mening inderdaad. Anderen napraten en je mening onderbouwen met hun woorden is voor mij een geloof. Complotdenken is voor mij structureel een normafwijkende mening hebben. De beide laatste voorbeelden zijn voor mij niet kritisch denken.

Kritisch denken draait bij mij in de kern om de vraag der vragen; waarom?
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie