Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 04 jun 2014, 21:58

Ik bedoel geloof ik zoiets:

Afhankelijk van hoe snel je gaat en waar je je bevindt zijn twee gebeurtenissen 'gelijktijdig', volgens de relativiteitstheorie. Wanneer twee gebeurtenissen gelijktijdig zijn is dus relatief aan wanneer je waar de observatie doet. Derhalve kun je niet (goed) vaststellen welk elektron in het experiment 'eerder' veranderde dan het andere. Het enige dat je kunt zeggen en vaststellen is dat de beide elektronen tegengestelde spin blijken te hebben. Het ene kan wel de oorzaak van het andere zijn, het is alleen niet vast te stellen!

Omdat deze causaliteit dan 'onaantoonbaar' is, gaat er ook niets 'sneller dan het licht', omdat er licht nodig is om dat vast te stellen!

Tot zover mijn theorie. Als de wetenschappers van Delft beweren dat ze informatie verzonden hebben sneller dan het licht, dan zou je zeggen dat het meten van het ene elektron, of het manipuleren ervan, de oorzaak was van de gemeten waarde van het andere elektron, en dat er dus wel causaliteit in het spel is.

Maar misschien dat deze wetenschappers ook zo redeneren dat er weliswaar een consistent verband is tussen (de spin van) de twee elektronen, maar dat dat juist ook het enige is wat vastgesteld kan worden. Met andere woorden: Of er wel of niet sprake is van causaliteit doet er niet toe, omdat de elektronen nu eenmaal dat verband vertonen, hoe dan ook!

Dat zou dan niet in tegenspraak zijn met mijn 'theorie' van de onaantoonbaarheid van causaliteit.

Je kunt ook het ontbreken van causaliteit poneren, zoals ik deed in mijn theorie. (voor de volledigheid weergegeven)

Ik verzin dit zo'n beetje ter plekke, maar het geeft waarschijnlijk wel weer wat er zo ongeveer onder mijn hersenpan gaande is :P

P.S.: Ik las toevallig dit stukje over de EPR-paradox en de ongelijkheid van Bell. Ik zou het niet lezen, want het is tamelijk lang en ingewikkeld, maar aan het eind van de OP staan vier mogelijke conclusies die in dit verband misschien verduidelijkend kunnen werken :)

P.S.: Ik zag ooit een mooi filmpje op YT over causaliteit en verstrengeling maar kan het niet meer terugvinden. :-(

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 05 jun 2014, 12:15

Tardis schreef:
entropy schreef:Ik hoop dat ik het duidelijk uitleg...
Na een paar keer herlezen snap ik inderdaad niet wat je bedoelt, maar tussen de regels door lezend proef ik er wel uit dat je die mensen in Delft maar een stel sukkels vindt die niet goed hebben nagedacht over wat ze doen. Is dat het?
Het is natuurlijk goed een zekere (in mijn geval een zeer, zeer grote berg) bescheidenheid aan de dag te leggen bij het oordelen over de vruchten van wetenschappelijk onderzoek, dat ben ik met je eens. Misschien is jouw opmerking voor mij een oefening in bescheidenheid. Ik ben elders op mijn vingers getikt voor het verkeerd begrijpen van de relativiteitstheorie, en dat bleek niet ongegrond!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Tardis » 05 jun 2014, 12:39

:wink: Vragen stellen en kritisch denken kan nooit kwaad, integendeel. Het kan goed helpen om iets ingewikkelds uiteindelijk echt te begrijpen. Wat ik zelf graag wil benadrukken is dat wetenschappers onze bondgenoten zijn als het gaat om waarheidsvinding en dat ze daarvoor soms wat meer krediet verdienen dan ze (over het algemeen) krijgen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door oktagon » 05 jun 2014, 12:47

Ik heb al een hele poos geleden en later nog eens herhaald de onmogelijkheid van verre ruimtereizen en toen al het idee naar voren gebracht,dat dit alleen via paranormaal denken en telepathie mogelijk zou zijn;snelheid zou hier bij geen rol spelen.
Teleportie is een vervolgstadium en al via een tv-serie bedacht! :wink:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 05 jun 2014, 15:15

Tardis schreef::wink: Vragen stellen en kritisch denken kan nooit kwaad, integendeel. Het kan goed helpen om iets ingewikkelds uiteindelijk echt te begrijpen. Wat ik zelf graag wil benadrukken is dat wetenschappers onze bondgenoten zijn als het gaat om waarheidsvinding en dat ze daarvoor soms wat meer krediet verdienen dan ze (over het algemeen) krijgen.
Vaak zijn die populair wetenschappelijke publicaties niet zorgvuldig geschreven. Hoe meer je weet, hoe onzinniger sommige teksten worden. Ik maak me er dan ook wel eens aan schuldig dat ik de wetenschapper iets verwijt, wat door een auteur veroorzaakt wordt. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Tardis » 05 jun 2014, 15:34

Op het gevaar af dat ik mijn eigen pleidooi onderuit haal wil ik ook wel even opmerken dat niet alle wetenschappelijke onderzoeken waardevol zijn. Met enige regelmaat komen hier op het forum topics over belachelijke onderzoeken met dito resultaat voorbij. Ik ben toch meer gecharmeerd van harde wetenschap en dan vooral natuurkunde. In dat 'wereldje' zijn al voldoende excentriekelingen te vinden met theorieën die me doen afvragen of ze niet gehinderd worden door een teveel aan kennis van een heel specifiek deelgebied en op mij een wat wereldvreemde indruk maken. Aan de andere kant, misschien zijn ze ondanks hun image van verstrooide of verwarde wetenschapper toch iets belangwekkends op het spoor wat anderen vooralsnog ontgaat.

Maar om terug te komen op het onderwerp, ik heb de indruk dat ze daar in Delft met iets geweldigs bezig zijn en voor zover ik iets begrijp van kwantummechanica denk ik niet dat er theorieën gaan sneuvelen of bijgesteld moeten worden als er straks keihard bewijs is voor geteleporteerde informatie.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door entropy » 05 jun 2014, 15:41

Tardis schreef:Maar om terug te komen op het onderwerp, ik heb de indruk dat ze daar in Delft met iets geweldigs bezig zijn en voor zover ik iets begrijp van kwantummechanica denk ik niet dat er theorieën gaan sneuvelen of bijgesteld moeten worden als er straks keihard bewijs is voor geteleporteerde informatie.
Dat zou inderdaad best weleens opzienbarend kunnen zijn! ;)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nederlanders teleporteren informatie tussen qubits

Bericht door Vitharr » 05 jun 2014, 15:43

Nee hoor, je haalt je eigen pleidooi niet onderuit. Precies zoals je schreef verdienen veel wetenschappers meer krediet dan ze krijgen. Daarnaast zijn er, net als overal, wannabe's die een schop onder hun kont verdienen. :mrgreen:

Ook wat Delft betreft ben ik het helemaal met je eens. Ze doen daar echt fantastisch werk op dit gebied, en ik ben ook absoluut niet bang dat door dit werk een theorie gaat sneuvelen.

Ook hier weer zit de adder in de berichtgeving. Nonlokaliteit is niet FTL. Dat het er op lijkt is al lang bekend, maar de media kent het verschil blijkbaar niet. That's all folks. :grin:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie