Een bewoonbare toekomstige Aarde?

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Een bewoonbare toekomstige Aarde?

Bericht door oktagon » 27 jun 2014, 21:10

Als tegenhanger van de topic: "We kunnen niet naar Mars reizen" wil ik de plannen van de ontwerpers gebroeders DAS onder de aandacht brengen van forumleden.

In de jaren zestig en zeventig maakten deze ontwerpers furore met hun ideeen over toekomstig gebruik van de Aarde -met planologische achtergrond-.

Het toen uitgegeven boekwerk was heel interessant en paste eigenlijk al in de denkwijzen van bouwers als Le Corbusier,Mies von der Rohe ,Oskar Niemeijer,Nervi en diverse
andere futuristische planologen en architecten en auteurs.

De in mijn ogen kneuterige planologie en architectuur in de decennia van de jaren eind zestig en verder in de zeventiger, etc. werkten niet parallel aan de Das-gedachten en vonden geen ingang
bij bestuurders; oa.ook de mode werd "ouderwets", er waren economische crises in de jaren tachtig.

Desondanks vond er wel een explosie plaats in de ICT-techniek en werd deze snel gebruikt door overheden en bedrijven en in latere jaren door het gros van de ontwikkelde
wereld-bevolking.

Wiki heeft er een site aan gewijd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Robbert_en_Rudolf_Das


De tweelingbroers Robbert Das en Rudolf Das (Haarlem, 23 januari 1929), zijn Nederlandse technisch illustratoren, bouwkundig ontwerpers, auteurs en ...


Ik ben benieuwd welke reacties er gaan komen!
Laatst gewijzigd door oktagon op 27 jun 2014, 21:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Een bewoonbare toekomstige Aarde?

Bericht door entropy » 27 jun 2014, 21:28

:shock: Ik kan helemaal niks vinden? :shock:

Excuus, Google natuurlijk en niet Wikipedia... [doh]


Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Een bewoonbare toekomstige Aarde?

Bericht door oktagon » 27 jun 2014, 21:58

Bedankt voor je hulp Pierre; ik ontdekte ook tekst bij deze (geplaatst bij de opening van mijn topic)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Robbert_en_Rudolf_Das
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Een bewoonbare toekomstige Aarde?

Bericht door entropy » 27 jun 2014, 23:35

Ik denk niet dat het 'futuristische' voorop moet staan bij architecturaal ontwerp. Mijns inziens gaat het om het praktisch nut en toepasselijkheid, maar dat zullen de architecten zelf wel beter weten. :)

Plaats reactie