Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door univers » 17 aug 2014, 14:28

Wetenschappers hebben een temperatuur van oververhitte gas van meer dan 2 miljard graden Kelvin, of 3,6 miljard graden Fahrenheit geproduceerd.

Dit is heter dan het interieur van onze Zon, die ongeveer 15 miljoen graden Kelvin, en ook warmer dan alle voorgaande temperatuur ooit op aarde bereikt, zeggen ze.

Ze weten niet hoe ze het deden.

Afbeelding

http://www.livescience.com/614-record-s ... s-lab.html
Z-machine: schone fusie en oneindig veel energie?
Nee, bovenstaand plaatje is geen still uit een Star Trek-film. Het is echt en laat het werk zien van de machtige Z-machine! Wetenschappers hopen deze machine ooit te gebruiken om schone fusie te realiseren.

De Z-machine behoort toe aan Sandia National Laboratories en bevindt zich in Nieuw-Mexico. Het is de grootste röntgengenerator op aarde en kan wel eens uitgroeien tot onze hoop in bange dagen.

Wat kan het?
De generator moet dingen die we eerder alleen maar met behulp van computermodellen konden testen in levende lijve uitproberen. De röntgengenerator is daar bijzonder geschikt voor, want de Z-machine kan enorme druk en enorme temperaturen creëren. De machine is onder meer heel geschikt voor experimenten met nucleaire energie en nucleaire wapens. Maar ook astronomen hebben belangstelling, want extreme temperaturen die in de ruimte voorkomen, kunnen door de Z-machine worden nagebootst. De effecten ervan kunnen de onderzoekers vervolgens weer bestuderen.

Concreter
Maar wat heeft de Z-machine nu al concreet weten te bewerkstelligen? Nou, heel wat. Om te beginnen heeft de machine in 2006 een diamant laten smelten. Daarvoor is een extreme druk nodig, maar de Z-machine kon het. Hiervoor oefende deze een tien miljoen keer grotere druk uit dan de atmosfeer op zeeniveau uitoefent.

Warm
Nog een verrassend staaltje. De Z-machine heeft de hoogste temperatuur ooit bereikt. De machine slaagde erin om een hogere temperatuur te bereiken dan aan de binnenzijde van de zon heerst. Het is de hoogste temperatuur die ooit door mensen is gecreëerd.

Het hogere doel
Al die bijzondere staaltjes zijn natuurlijk heel interessant. Maar waar zijn de onderzoekers nu werkelijk op uit? Wat willen ze bewerkstelligen? Op korte termijn kan de Z-machine het testen van nucleaire wapens overbodig maken. De machine kan namelijk alle factoren die invloed hebben op de werking van nucleaire wapens nabootsen. Maar de wetenschappers hebben nog een hoger doel in gedachten. De machine zou namelijk ook wel eens een bron van energie kunnen worden. En niet zomaar één: nee, eentje die enorme hoeveelheden schone energie levert.

ALS DE FUSIE LUKT, KAN DE Z-MACHINE HEEL GEMAKKELIJK ENORME HOEVEELHEDEN ENERGIE OPLEVEREN.
Energie
Uiteindelijk moet de machine in staat zijn om lichte waterstofatomen met niet al teveel energie samen te laten komen. De fusie van deze lichte atomen levert enorm veel goedkope energie op. En dat zonder dat er gevaarlijk afval bij vrijkomt. Je begrijpt: dit is een machine met echte potentie. Als de fusie lukt, kan de Z-machine heel gemakkelijk enorme hoeveelheden energie opleveren. Zulke enorme hoeveelheden bieden ook enorme mogelijkheden. Bijvoorbeeld voor verre ruimtereizen waar heel veel energie voor nodig is of – wat dichter bij huis – voor de enorme vraag naar energie van de burger en bedrijven.

Hoewel de Z-machine heeft bewezen tot grote dingen in staat te zijn, is die ene wens – een schone fusie die veel energie oplevert – nog niet in vervulling gegaan. We zullen dus nog even geduld moeten hebben. Maar we hoeven ons geen zorgen te maken: als de veelbelovende fusie mogelijk is dan gaat de mensheid die vroeg of laat toch wel bewerkstelligen. Of de Z-machine die een toch wel belangrijke voorzet gaf dat ook nog mee gaat maken? De tijd zal het leren.

Afbeelding

Hier kunnen wetenschappers de verrichtingen van de Z-machine volgen. Foto: Sandia.gov.

http://www.scientias.nl/z-machine-onze- ... agen/50047
HOE WERKT HET?
De machine creëert een sterke elektrische ontlading. Deze ‘reist’ door dunnen draden heen. Deze draden verdampen en en vormen een soort gordijn van plasma. Een sterk magnetisch veld drukt het plasma samen en daarbij komt energie vrij in de vorm van röntgenstralen. De hoeveelheid energie die in de vorm van röntgenstraling vrij kan komen, is enorm: wetenschappers hebben al wel eens 290 terawatt geleverd. Zo’n output duurt extreem kort – slechts enkele nanoseconden – maar is natuurlijk gigantisch.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door oktagon » 17 aug 2014, 18:00

De eerste foto laat wrs. een spinrag aan gesmolten/verdampte bedrading zien; het probleem zal dus mogelijk zijn om die bedrading te omzeilen.Is dit mogelijk een ultra snel kortsluitings-resultaat?

En hoe heeft de aardse meter een dergelijke spanning kunnen aangeven, resp.overleven? :?
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door The Grey » 18 aug 2014, 09:35

Ik denk niet dat het een super kortsluiting is, daardoor moet alles heel warm worden, ook de toeleverancier.

Mtt jou vraag, stroom is wat er de warmte veroorzaakt. Nu is dat wel direct verbonden aan de spanning en weerstand door de wet van ohm. Een andere eigenschap die stroom heeft is dat het een magnetisch veld veroorzaakt. Dus het is een kwestie van het magnestisch veld meten en voila, je weet de stroom. (zo werken moderne stroommeters/stroomklemmen ook).
-

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door oktagon » 18 aug 2014, 12:18

Elektriciteit kan een hoge spanning hebben en een lage;in dit geval zal wel een hoge spanning zijn geproduceerd met gevolg wrijving door de grote hoeveel door te willen stromen hoeveelheid electronen door een bepaalde materie met bepaalde diameter.

Ohm geeft een bepaalde waarde en er zal ook een magnetisch veld worden gemeten; mijn vraag behelst de hoge ontwikkelde temperatuur door het electronengevecht en is die temperatuur in de draad recht evenredig met het magnetisch veld,dat uitgezonden wordt buiten de draad?
De magnetometer zal volgens jouw opmerking dan geen last hebben van de temperatuur,daar ben ik het wel mee eens; heeft dat kortstondige hoge magnetisme verder geen effect op de rest van de proef-installatie; ik vraag me nog steeds af of die opgegeven hoge temperatuur toch wel bereikt is.
Zou die dan ook al niet gemeten zijn bij de waterstofbommen met hun kernfusie;ik meen daar wel eens getallen over gelezen te hebben,doch ben die kwijt! [think]

PS. Via Google gelezen dat dit jaar bij proeven 100 miljoen graden C (of F?) werd gemeten!

De volgende reactie plaatste ik fout bij : Verstrengeling van.. onder Kant noch Wal(als ik het goed heb onthouden),doch hoort bij deze topic:

Ik bekeek op wetenschapsforum allerhande onderwerpen mbt. elektriciteit met magnetisme,maar geen enkele toonde iets dat met mijn vraag in aanraking komt.Mijn vraag zal mogelijk terug te voeren te voeren zijn naar de wet van Coulomb of mogelijk wel Geuss-Coulomb ivm optredende glijspanningen in materialen en hier tussen een verband te vinden in glijspanningen,veroorzaakt door electronen-verplaatsing en dat door electro-magnetisme.

Is nogal complex voor iemand met mijn kennis,die vn.is geladen met statica-oplossingen!

Wat betreft het Wetenschapsforum,ik heb daar een jaar of zeven in rondgedart,totdat ik een paar jaar geleden te lastig werd bevonden voor enkele moderatoren en ondanks mijn levenslange verkregen Lorentziaan-lidmaatschap verder de toegang maar werd geblokkeerd voor mij.
Dus verdere vragen daar stellen zal niet lukken zonder aanmelding!

Nb.Google leverde mij de volgende info,houdt wrs.verband met mijn vraag:

Supergeleidende magneten

Een bijzondere vorm van magnetisme wordt bereikt door een zware magneet, geconstrueerd met een supergeleidende solenoïde. Daarmee kunnen over het algemeen sterkere magneetvelden worden opgewekt zonder noemenswaardige verliezen aan weerstand tegen de elektrische stroom. Bij een te sterk magnetisch veld dringt dit echter ook binnen in de supergeleidende draden van de solenoïde. Bij deze interne magneetvelden verdwijnen de supergeleidende eigenschappen van dergelijke materialen. De supergeleider wordt weer "normaal" en herkrijgt daardoor weerstand. Door de lopende stroom ontstaat dan vervolgens veel warmte, waardoor de (minder) supergeleidende draden ook nog eens warmer worden. Dit heeft weer tot gevolg dat de koelvloeistof (meestal vloeibaar Helium) gaat koken en verdampt. Al deze verschijnselen heten "quenchen" ('schrikken'). Dit beperkt helaas de toepasbaarheid van deze supergeleidende magneten.


Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Supergeleiding
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

kastanje57

Re: Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door kastanje57 » 16 sep 2014, 18:16

Het is leuk en wellicht zelfs belangrijk dat de z-machine schone energie kan gaan leveren.

Voor nu kost het energie, kollossale hoeveelheden energie om dat machine te laten werken en uit te testen.
Ik vraag me af me dit soort energie vretende projecten, de z-machine, de ring van vuur (LHC) etc. nog wel verantwoord aan de gang te houden zijn in deze tijd waarin energie schaarser wordt en de bevolking in snel tempo groeit.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Record Set voor Heetste temperatuur op aarde: 3,6 miljard gr

Bericht door Vitharr » 16 sep 2014, 20:58

oktagon schreef:De eerste foto laat wrs. een spinrag aan gesmolten/verdampte bedrading zien; het probleem zal dus mogelijk zijn om die bedrading te omzeilen.Is dit mogelijk een ultra snel kortsluitings-resultaat?

En hoe heeft de aardse meter een dergelijke spanning kunnen aangeven, resp.overleven? :?
Zoals ik het lees is het verdampen van de bedrading juist de bedoeling. Men verdampt de bedrading, waardoor plasma ontstaat. Dit plasma comprimeert men met een magnetisch veld waardoor grote hoeveelheden röntgenstraling vrijkomen. En dat zou het doel zijn van deze machine.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Plaats reactie