Verstrengeling in de QM.

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Verstrengeling in de QM.

Bericht door oktagon » 17 aug 2014, 15:27

Zo af en toe wordt mijn aandacht getrokken-bij aanwezigheid van geringe kennis- op QM-theorieën en wel sub-onderwerpen die enigszins bevattelijk zijn voor me !

In een topic-kon die niet terug vinden- las ik een uitgebreide dispuut/discussie over het aanwezig zijn /optreden van verstrengeling tussen quantum-deeltjes.Bij metingen met verschillende doeleinden zouden eigenschappen vermengd worden van de gekoppelde deeltjes in de verstrengeling en zouden eigenschappen (parameters) van het enkele deeltje verspreid worden over meerdere deeltjes.

Mijn vraag betreft het volgende:

Er wordt gesproken over opgaande en neergaande verstrengeling van deeltjes; in hoeverre is het "zicht" op die verstrengeling van toepassing; opgaand is 180 graden omgedraaid neerwaarts; verandert er daardoor in de eigenschappen ook nog iets ?

Een tweede opmerking; in de theoretische Mechanica (over lichamen) treffen we in een berekening de in een plat vlak aangegeven links- en rechts werkende krachten aan; het spiegelbeeld toont het omgekeerde met wel dezelfde uitkomsten als absolute waarden (zonder plus en min erbij).

Zijn er in de QM ook links en rechts spiralend opstijgende en neerdalende verstrengelingen en bij aanwezigheid ervan,rollen hier dan andere waarnemingen uit. [think] :?

QM: (quantum mechanica)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Verstrengeling in de QM.

Bericht door Tardis » 18 aug 2014, 13:37

Een dergelijke specifieke vraag kun je beter op het wetenschapsforum plaatsen. http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/page/home.html
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Verstrengeling in de QM.

Bericht door oktagon » 18 aug 2014, 15:07

Ik gaf een uitgebreid antwoord,dat echter voor een andere topic over hoge temperaturen en supergeleiding was bedoeld en verplaatste dat; het Wetenschapsforum beperkt zich voor mij met alleen lezen,niet meer sinds een paar jaar inclusief vragen,etc.stellen!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
entropy
Vriend van de wetenschap
Berichten: 2061
Lid geworden op: 08 jul 2013, 10:23

Re: Verstrengeling in de QM.

Bericht door entropy » 19 aug 2014, 15:16

Ik moet zeggen dat ik ook weinig van QM en verstrengeling snap. Om een gedeelte van je vraag te beantwoorden: Deeltjes kunnen alleen 'opwaarts' verstrengeld raken. Dat wil zeggen dat de informatie over meer deeltjes in de omgeving van het te decohereren deeltje verdeeld wordt. Zie ook: 'Decoherentie'.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Verstrengeling in de QM.

Bericht door oktagon » 19 aug 2014, 19:49

entropy schreef:Ik moet zeggen dat ik ook weinig van QM en verstrengeling snap. Om een gedeelte van je vraag te beantwoorden: Deeltjes kunnen alleen 'opwaarts' verstrengeld raken. Dat wil zeggen dat de informatie over meer deeltjes in de omgeving van het te decohereren deeltje verdeeld wordt. Zie ook: 'Decoherentie'.
Bedoel je met dat opwaarts de hoeveelheid deeltjes en niet de richting;dus dat het verval groter wordt bij toename van het aantal deeltjes.

Wat is overigens het verschil tussen cohesie en coherentie,beperkt de laatste zich tot subatomaire deeltjes?
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie