Het einde van de dinosaurussen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
alifoeroe

Het einde van de dinosaurussen

Bericht door alifoeroe » 15 feb 2005, 16:44

Dinosaurussen gedood door
steentje uit de lucht


FLORIDA - Half februari deden wetenschappers voor de kust van het Amerikaanse Florida een belangrijke ontdekking. Ze vonden er het bewijs dat 65 miljoen jaar geleden een grote komeet (steen uit de ruimte) op de aarde neerstortte. Die inslag heeft toen volgens hen 70 procent van alle leven op aarde vernietigd. Ook het grootste deel van de dinosaurussen.

Op een diepte van 2600 meter vonden de wetenschappers stof van de komeet. De ruimtesteen had waarschijnlijk een doorsnede van 10 tot 20 kilometer. Hij plofte neer in de Golf van Mexico. Die klap zorgde ervoor dat de hele aarde verstikte onder een enorme wolk van as en rook. Veel leven stierf daardoor uit. Bovendien zorgde de wolk voor een grote zonsverduistering en een daling van de temperatuur. Daardoor stierf nog meer leven op aarde uit.

Vulkaanuitbarsting
Wetenschappers vermoedden al lang dat de dinosaurussen 65 miljoen jaar geleden waren uitgestorven door de inslag van een komeet. Maar in diezelfde tijd was er ook een enorme vulkaanuitbarsting in India. Daardoor werd Siberië een miljoen jaar lang overspoeld door lava. Ook dan moet het op aarde flink wat koeler zijn geworden, vonden wetenschappers. Nog andere wetenschappers dachten dan weer dat de dinosaurussen misschien wel niet uitstierven, maar langzaam veranderden in vogels of andere dieren.

Maar met de vondst van de komeet in Florida zijn de wetenschappers het nu wel zeker: die komeet is de oorzaak van het verdwijnen van de dinosaurussen.

Meer dan 2 kilometer diep vonden ze een laag fossielen van zeedieren uit de tijd van de dinosaurussen. Daarboven ligt er een laag groene glassteen. Dat is zeemateriaal dat door de enorme hitte van de komeet is gesmolten en glas is geworden. Daarop ligt een roestbruine laag stof van de komeet. Dat stof werd ook elders op aarde gevonden. Die laag is dan weer bedekt door een laagje grijze klei dat getuigt van een dode zee.

Toch zijn lang nog niet alle raadsels opgelost. De schildpadden en krokodillen van nu bestonden toen ook al. Waarom zijn die soorten niet door de inslag van de komeet uitgestorven?

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 15 feb 2005, 20:23

Gelukkig staat mijn conclusie ook al in het bericht.
Als de aarde voor een miljoen jaar zo onleefbaar was, waarom zijn er dan toch wezens die het hebben overleefd?
Ik heb moeite dit soort conclusies aan te nemen.
Dat heeft voornamelijk te maken met de onderzoekswijze.
Men veronderstelt dat de dinosauriers zijn uitgestorven door een enorme komeetinslag en proberen dat te bewijzen.
Dat ze nu inderdaad zo'n inslag kunnen bewijzen wil toch niet direct zeggen dat al hun andere conclusies ook meteen waar zijn?
Het levert eerder meer vragen op dan antwoorden.
Er is een enorme steen neergestort en dat heeft veel rampspoed meegebracht, dat geloof ik wel.
Maar dat dan alles wat ze "gokten" meteen waar is kan ik niet accepteren.
Laatst gewijzigd door deheerst op 06 nov 2005, 02:28, 1 keer totaal gewijzigd.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 16 feb 2005, 20:34

Toch zijn lang nog niet alle raadsels opgelost. De schildpadden en krokodillen van nu bestonden toen ook al. Waarom zijn die soorten niet door de inslag van de komeet uitgestorven?
Dat vraag ik mij nu ook af.
Waarom zij wel en de andere niet? :roll:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 16 feb 2005, 22:08

Precies, als je ervan uit gaat dat de aarde 1 miljoen jaar onbewoonbaar was voor leven hadden wij hier toch ook niet kunnen zijn?
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 16 feb 2005, 23:04

Het zijn toch voornamelijk de grote dieren die zijn uitgestorven, de kelintjes hebben gewoon minder nodig om te overleven?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 17 feb 2005, 14:29

Daar zou je gelijk in kunnen hebben Krystallainen.
Misschien hebben ze het daarom wel gered.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 17 feb 2005, 16:15

Ja, want een krokodil van 9 meter eet niet zo veel...
:?
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 17 feb 2005, 22:49

misschien waren bijvoorbeeld krokodillen toen veel kleiner en zijn ze sindsdien vereder geëvolueerd

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 15:47

Deheerst schreef:
Ja, want een krokodil van 9 meter eet niet zo veel...
Ja, maar ze zijn niet te vergelijken met de dino's Deheerst.
Die waren stukken groter.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 18 feb 2005, 16:35

Ik denk ook wel dat beesten die in het water leefden meer kans hebben om te overleven :wink:

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 18 feb 2005, 16:36

Klopt, een dino was een stuk groter.
Maar niet allemaal.
Er zijn talloze dino's van het formaat krokodil of kleiner geweest.
En die zijn ook allemaal uitgestorven.
En wat betreft de mogelijkheid dat ze toen veel kleiner waren klopt niet, want er zijn fossielen gevonden van krokodillen exact zoals ze nu zijn, maar dan uit de dino tijd.

Ergens is het verhaal niet sluitend.
Die conclusie kun je wel trekken.
Wat er precies niet klopt weten we niet, en we moeten ook niet doen alsof we dat wel weten.
Dat zou erg hoogmoedig en hypocriet zijn.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 16:38

Er zijn talloze dino's van het formaat krokodil of kleiner geweest.
Daar heb je gelijk in Deheerst.
Waardoor zijn de dino's uitgestorven volgens jou?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 18 feb 2005, 16:43

Ik heb werkelijk geen idee, want ik was er niet bij.
:wink:
En ik ben persoonlijk van mening dat er nog veel te weinig informatie is om tot een goede conclusie te kunnen komen. Men gokt maar een eind in het wilde weg en dat stoort me.
Vooral omdat men nu niet objectief is.
Men is op zoek naar het bewijs dat de dino's allemaal tegelijk zijn uitgestorven door een meteoriet.
In plaats daarvan zou men op zoek moeten gaan naar de oorzaak van het uitsterven van de dinos, dat is een wezenlijk verschil, maar veel mensen zien dat niet.

Nu ga ik even filosoferen:

Misschien komt de mens niet van aarde.
En wellicht heeft de mens hier 60 miljoen jaar geleden wel al de aarde rijp gemaakt om te komen wonen.
Dat er dino's liepen was niet zo handig en die hebben we dan ook keurig uit de weg geruimd met een atoombom?
Dat je dan miljoenen jaren moet wachten tot je er kunt wonen maakte kennelijk niets uit, want we hadden de tijd.
Het is maar een idee.
:mrgreen:
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

MMe

Bericht door MMe » 18 feb 2005, 16:47

Ik heb wel eens in een visioen gezien dat mannen met grote buffalow mutsen diren weghaalden vande aarde dus het zou best kunnen :)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 16:55

Deheerst, beste kerel wat een prachtige theorie :D
Dat we niet van deze aarde komen weet ik al heel mijn leven.
Dat van die atoombom is zo gek nog niet bedacht, maar daar zouden toch sporen van moeten te vinden zijn in de grond?
Interresante topic.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 16:56

Heb jij veel visioenen MMe?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 18 feb 2005, 17:04

De laatste tijd niet maar er is een periode geweest dat ik wel visioenen had en ook veel droomde, een visioen ik denk ik zoiets als een dagdroom maar dan veel intenser en je heb er geen vat op.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 17:06

Wat apart dat jij een visioen had over het weghalen van dieren op de aarde.
Maar hoe weet je nu wat het verschil is tussen een visioen en een droom?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

MMe

Bericht door MMe » 18 feb 2005, 17:17

Mischien dat er niet zoveel verschil is en mischien is het wel hetzelfde, het is alsof je naar een film aan het kijken bent.
Maar nu ik erover nadenk had ik toch laatst weer een kleintje van de tsunami.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Bericht door Tammy » 18 feb 2005, 17:24

Heel apart dit.
Maar we gaan off topic hier ( jajaj als admin moet ik alles in de gaten houden hahaha :mrgreen: )
Misschien iets voor filosofie?
Waardoor denk jij dat de dino's zijn uitgestorven?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie