Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door univers » 29 sep 2017, 09:19

Onderzoekers stuiten op de oudste sporen van leven die tot op heden zijn ontdekt.

Wetenschappers van de universiteit van Tokyo ontdekten de sporen van leven in 3,95 miljard jaar oude gesteenten in Canada. In het gesteente troffen de onderzoekers grafiet aan dat daar door toedoen van biologische processen lijkt te zijn beland.

Oudste
Het zou betekenen dat de onderzoekers hiermee de oudste sporen van leven die ons op dit moment bekend zijn, in handen hebben. Het grafiet is zeker 200 miljoen jaar ouder dan de oudste sporen van leven die onderzoekers eerder terug hebben gevonden (De oudste, overtuigende sporen van leven die ons tot voor kort bekend waren, werden in 2016 op Groenland teruggevonden en zouden zo’n 3,7 miljard jaar oud zijn).

Schaars
Het is een bijzondere ontdekking. Bewijs voor de aanwezigheid van leven op een piepjonge aarde is schaars. Dat komt onder meer doordat gesteenten uit die tijd (zo’n 3,6 tot 4 miljard jaar geleden) schaars zijn en als onderzoekers ze al kunnen vinden, zijn ze vaak in slechte staat.

Omsloten
Dat het grafiet in de 3,95 miljard jaar oude Canadese gesteenten een biologische oorsprong heeft, leiden de onderzoekers af uit de isotopen in het grafiet. Ook denken ze zeker te weten dat het grafiet 3,95 miljard jaar geleden is ontstaan – en dus niet op een later moment – omdat het helemaal door de 3,95 miljard jaar oude gesteenten omsloten is.

Volgens de onderzoekers moet het mogelijk zijn om middels dit grafiet meer te weten te komen over de scheikundige processen die zich dankzij primitieve levensvormen op de jonge aarde afspeelden. En zo kunnen we ook weer meer informatie vergaren over die primitieve levensvormen zelf.

http://www.nature.com/nature/journal/v5 ... lback=true
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 23 mar 2018, 17:32

De mogelijkheid is dus aanwezig,dat het klimaat,in de afkoelingsperiode van ca. 12 miljard jaren (begin bij de BB en dan begint wrs. de afkoeling) toen het Aardopp. rijp was om levende elementen als planten,struiken,bomen, vervolgens dieren en menselijke figuren, levensvatbaar te maken.Koolstof (grafiet) werd vn.gevormd door ontbinding van resten levende materie,eerdere aanwezige koolstof zal wel verbrand zijn.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 07 jun 2018, 15:18

Die levensvormende elementen hebben dus alle hitte van de BB overleefd;ERGENS is dit onbegrijpelijk voor mij simpele oude AOW-er!
Graag uitleg van een goed geinformeerde;
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gouwepeer

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door gouwepeer » 07 jun 2018, 17:23

@Oktagon:
Ik neem aan dat jij met die BB de Big Bang (oerknal) bedoeld.
De oerknal is zo'n 13,7 miljard jaar geleden. Het bewijs van leven in het artikel gaat over 3,95 miljard jaar geleden. Dat is dus nog altijd 9,75 jaar na de oerknal.
Mocht je met die BB iets anders bedoelen dan lees ik dat graag :wink:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 11 jun 2018, 14:29

Sorry Gouwepeer,ik was de tel kwijt;mijn opmerking blijft!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door univers » 11 jun 2018, 15:07

ik was de tel kwijt;
Beter de tel, dan de kluts. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 11 jun 2018, 15:18

De kluts ben ik tegenwoordig kwijt doordat de determinist aan het reorganiseren is geslagen en mijn densysteem niet meer werkt door alle digitale sturingen op onze aardbol;het zal nog wel eens vearanderen,totdat de hele zaak in paniek geraakt!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

gouwepeer

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door gouwepeer » 11 jun 2018, 22:50

Even een paar zaken op een rijtje:
De oerknal/bigbang: ongeveer 13,8 miljard geleden
De eerste sterren: ongeveer 13 miljard jaar geleden, tot zo ver bekend is.

De eerste sterren (ook wel de eerste generatie sterren genoemd) bestonden uit (nagenoeg) alleen waterstofgas welke door kernfusie werd omgezet in helium. Hiernaast ontstaan er door de fusiereactie ook wel in kleinere maten andere atomen. In de kernfusie van een ster kunnen alleen maar lichte atomen ontstaan (levert energie op om de fusie in gang te houden) en geen zware atomen (kosten meer energie dan de fusie zelf op levert).
Een zware ster zal eindigen in een supernova, een proces waarbij zoveel energie vrij komt dat hierin wel zware atomen kunnen ontstaan.

De eerste generatie sterren hebben dus de eerste "nieuwe" atomen geproduceerd, zowel lichte als zware. Sterren hebben ook de bijnaam "kosmische fabrieken".

De Zon is een 3e generatie ster. Dit houd in dat het zonnestelsel is ontstaan uit een gas/stofwolk met materie uit een 2e generatie ster. Hierin zijn dus de grondstoffen aanwezig die voor leven nodig zijn. Ons zonnestelsel is ongeveer 4,5 miljard jaar oud. Het eerste leven op Aarde is dus binnen 0,55 miljard jaar (55 miljoen jaar) ontstaan. De Aarde heeft dus ruim 50 miljoen jaar af kunnen koelen voordat dit ontdekte leven is ontstaan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door Determinist » 13 jun 2018, 11:22

gouwepeer schreef:
11 jun 2018, 22:50
0,55 miljard jaar (55 miljoen jaar)...
Kleine correctie: 0,55 miljard jaar = 550 miljoen jaar.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door univers » 13 jun 2018, 11:25

Scheelt maar een 0. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

gouwepeer

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door gouwepeer » 13 jun 2018, 19:33

Determinist schreef:
13 jun 2018, 11:22
gouwepeer schreef:
11 jun 2018, 22:50
0,55 miljard jaar (55 miljoen jaar)...
Kleine correctie: 0,55 miljard jaar = 550 miljoen jaar.
Inderdaad een kleine correctie, scheelt gelukkig maar 495 miljoen jaar :mrgreen:

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 17 jun 2018, 15:32

Je verslag neem ik voor kennisgeving aan;ik ben er geen waarnemer bij geweest,mogelijk wel mjn fantaserende geest;die vele jaren later tijdelijk in een lichaam kan zijn geplaatst geplaatst? :wacht:
gouwepeer schreef:
11 jun 2018, 22:50
Even een paar zaken op een rijtje:
De oerknal/bigbang: ongeveer 13,8 miljard geleden
De eerste sterren: ongeveer 13 miljard jaar geleden, tot zo ver bekend is.

De eerste sterren (ook wel de eerste generatie sterren genoemd) bestonden uit (nagenoeg) alleen waterstofgas welke door kernfusie werd omgezet in helium. Hiernaast ontstaan er door de fusiereactie ook wel in kleinere maten andere atomen. In de kernfusie van een ster kunnen alleen maar lichte atomen ontstaan (levert energie op om de fusie in gang te houden) en geen zware atomen (kosten meer energie dan de fusie zelf op levert).
Een zware ster zal eindigen in een supernova, een proces waarbij zoveel energie vrij komt dat hierin wel zware atomen kunnen ontstaan.

De eerste generatie sterren hebben dus de eerste "nieuwe" atomen geproduceerd, zowel lichte als zware. Sterren hebben ook de bijnaam "kosmische fabrieken".

De Zon is een 3e generatie ster. Dit houd in dat het zonnestelsel is ontstaan uit een gas/stofwolk met materie uit een 2e generatie ster. Hierin zijn dus de grondstoffen aanwezig die voor leven nodig zijn. Ons zonnestelsel is ongeveer 4,5 miljard jaar oud. Het eerste leven op Aarde is dus binnen 0,55 miljard jaar (55 miljoen jaar) ontstaan. De Aarde heeft dus ruim 50 miljoen jaar af kunnen koelen voordat dit ontdekte leven is ontstaan.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 22 jul 2018, 17:30

Na een warm voorjaar en aanloop in het begin van de zomer te hebben overleefd,
reageer ik op de laatste alinea van Gouwepeer van 11 juni 2018 met de vraag, welke grondstoffen er dus aanwezig,die voor het LEVEN nodig zijn;het eerste leven zou dan 55 miljoen jaar geleden ontstaan zijn.
Sterkte met de hitte van de komende dagen (ca. 28-30 graden C) en dus ca 42,5 graden achter mijn huis met de eerder vermelde voorspelling en ca. 24 graden C in mijn woonkamer met airco en 20-25 op onze3 verdieping slk en 41 op de aangrenzende zolder met geisoleerde vloer boven de slk!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door Fenna » 22 jul 2018, 18:17

univers schreef:
29 sep 2017, 09:19
Onderzoekers stuiten op de oudste sporen van leven die tot op heden zijn ontdekt.

Wetenschappers van de universiteit van Tokyo ontdekten de sporen van leven in 3,95 miljard jaar oude gesteenten in Canada.
Ben met een boek van Hancock bezig "Onderwereld" en daarin rept hij over vondsten van 3,5 miljard jaren oud en dan in India, bij de Tamils.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door univers » 22 jul 2018, 18:17

Gaat het goed met je oktagon ?
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door oktagon » 23 jul 2018, 17:48

Matig,Univers ( :hands: ),problemen met diab.2,die werd afgebouwd,doch dat bleek later niet te moeten,dus moest mijn gewenning aan spuiten en pillen weer herhaald en dat was een rotprocedure,oa volledig uitvallen van smaak (van je eten!} Verder veel slaapneigingen overdag.
Lijkt na een totaalperiode van een paar maand weer hersteld met ca. 3 kg afgevallen te zijn (van de eerdere 68kg) en eten smaakt weer met veel minder
tukjes overdag.

Ben veel meer met mijn neus op het ouder worden gedrukt en wordt daar vaker
door liefhebbende familieleden aan herinnerd.

Ondanks dat mocht op mee op reebokken jacht en in een hut op 7 meter in de schemering turen naar reebokken en mogelijke Wildschweine;Mijn begeleider schoot een bok recht in zijn hart en ik mocht helpen zijn ingewanden te verwijderen en te voeren aan de bewoners van het bos;was de volgende dag verdwenen!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door Vitharr » 23 jul 2018, 18:16

oktagon schreef:
23 jul 2018, 17:48
Ondanks dat mocht op mee op reebokken jacht en in een hut op 7 meter in de schemering turen naar reebokken en mogelijke Wildschweine;Mijn begeleider schoot een bok recht in zijn hart en ik mocht helpen zijn ingewanden te verwijderen en te voeren aan de bewoners van het bos;was de volgende dag verdwenen!
Wat beschrijf je dat mooi. [clap]
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door gusteman » 24 jul 2018, 22:05

Vitharr schreef:
23 jul 2018, 18:16
Wat beschrijf je dat mooi.
:post:

Gast1

Re: Er was 3,95 miljard jaar geleden al leven op aarde

Bericht door Gast1 » 25 jul 2018, 06:29

oktagon schreef:
23 jul 2018, 17:48
Ondanks dat mocht op mee op reebokken jacht en in een hut op 7 meter in de schemering turen naar reebokken en mogelijke Wildschweine; Mijn begeleider schoot een bok recht in zijn hart en ik mocht helpen zijn ingewanden te verwijderen en te voeren aan de bewoners van het bos; was de volgende dag verdwenen!
Fijn dat je mee mocht en wellicht genoten hebt van de Natuur. Ook fijn dat het herstel is ingezet.
De omschrijving van de daad van jouw begeleider en jouw hulp daarop vind ik echter gruwelijk.
Ik wens je verder herstel toe oktagon.

Plaats reactie