klimaatsverandering; warme Golfstroom zwakt af

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

klimaatsverandering; warme Golfstroom zwakt af

Bericht door lowlandsrouter » 03 dec 2005, 23:20

LONDEN 1 december 2005 - De kracht van de Warme Golfstroom , die door de Atlantische Oceaan warmte richting West-Europa aanvoert, is de afgelopen dertien jaar met 30 procent in kracht afgenomen. Het fenomeen is waarschijnlijk het gevolg van de opwarming van de aarde, maar kan paradoxaal genoeg zorgen voor een veel kouder klimaat in West-Europa. Dat staat in een Britse studie die donderdag is gepubliceerd in het blad Nature.

De Warme Golfstroom begint in de Golf van Mexico en brengt warm water naar het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan. Omdat het water daar relatief zout is, kan het na afkoeling naar beneden zinken, waarna het in zuidelijke richting terugstroomt. De relatief warme oceaan beïnvloedt de temperatuur in een wijde omgeving.

Door de opwarming van de aarde smelten de ijskappen in Groenland. Het water dat op deze manier in de Noord-Atlantische Oceaan terechtkomt, leidt mogelijk tot de verzwakking van verscheidene stromen, waaronder de Warme Golfstroom, zo meldden donderdag Britse kranten.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Siegfried Bok

Bericht door Siegfried Bok » 04 dec 2005, 12:03

beste Leraar uit Heerlen,
Deze topic is net zo griezelig als interessant en sluit direct aan bij Uw vraagstelling over eindigheid en oneindigheid.
Ik was een kanker-researcher en na jarenlang zoeken in gedragsleer van cellen [ze begonnen voor mij steeds meer op mensen te lijken] vond ik uiteindelijk de oorzaak van dit uitmergelingsproces.
Het werd me dan werelds niet in dank afgenomen, omdat er razend veel geld aan wordt verdiend, maar het leidde mij wel naar oosterse wijsheid die dit al zo'n 6000 jaar geleden in al zijn perfectie in kaart had gebracht. Men spreekt dan ook niet voor niets over research ipv. search.
Wat men tevens naliet was dat 'Al wat Is' elkaars gelijke is en in cirkelgangen identiek Uni en versum draaiend.
In mijn medisch onderzoek bleek onze zwangerschap als twee druppels water op de Genesis, wat in feite hetzelfde betekent. Zo spreekt de bijbel van Open Baring en is werkelijk een baring.
Zo is onze recycling van afval om het leven te rekken en hetzelfde geldt voor kanker. We spreken dan ook van verkankerde samenleving.
Zo boven zo onder zijn wij als levensvorm weer het gerecycled stof van de sterrenverbranding [=metabolisme]. De kosmos is momenteel aan het recyclen om het leven te rekken.
Dit alles is om de verschillen tussen yin en yang - zo'n 8 procent op te heffen en ons nagelaten als de groei naar gelijkheid.
Het is wat de Maya's ons nalieten als een groei van 12 naar 13 baktums en of een cirkelgang om de zon van 48 naar 52 weken.
Binnenkort komt hier een lang verhaal op deze web.
We staan aan het einde van de uitdijingscyclus. De verschillen tussen yin en yang zijn zo goed als opgeheven en een van de verschijnselen ervan is het stil komen te vallen van de bloedsomloop van Moeder Aarde.
Dat wetenschappers dit angstvallig ontkennen heet enerzijds "wishfull thinking" en anderszijds de angst voor controle-verlies.
Mag ik het hier voorlopig bij laten?
Zal in ieder geval ook kijken of ik op Uw website mee kan participeren.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 04 dec 2005, 21:30

Siegfried Bok schreef:beste Leraar uit Heerlen,
Deze topic is net zo griezelig als interessant en sluit direct aan bij Uw vraagstelling over eindigheid en oneindigheid.

Zo boven zo onder zijn wij als levensvorm weer het gerecycled stof van de sterrenverbranding [=metabolisme]. De kosmos is momenteel aan het recyclen om het leven te rekken.
Misschien kan een beheerder het onderstaande verplaatsen naar: "Even voorstellen"?
Siegfried Bok schreef:Ik was een kanker-researcher en na jarenlang zoeken in gedragsleer van cellen [ze begonnen voor mij steeds meer op mensen te lijken] vond ik uiteindelijk de oorzaak van dit uitmergelingsproces.
Het werd me dan werelds niet in dank afgenomen, omdat er razend veel geld aan wordt verdiend, maar het leidde mij wel naar oosterse wijsheid die dit al zo'n 6000 jaar geleden in al zijn perfectie in kaart had gebracht. Men spreekt dan ook niet voor niets over research ipv. search.
Wat men tevens naliet was dat 'Al wat Is' elkaars gelijke is en in cirkelgangen identiek Uni en versum draaiend.
In mijn medisch onderzoek bleek onze zwangerschap als twee druppels water op de Genesis, wat in feite hetzelfde betekent. Zo spreekt de bijbel van Open Baring en is werkelijk een baring.
Zo is onze recycling van afval om het leven te rekken en hetzelfde geldt voor kanker. We spreken dan ook van verkankerde samenleving.
Dit alles is om de verschillen tussen yin en yang - zo'n 8 procent op te heffen en ons nagelaten als de groei naar gelijkheid.
Het is wat de Maya's ons nalieten als een groei van 12 naar 13 baktums en of een cirkelgang om de zon van 48 naar 52 weken.
Binnenkort komt hier een lang verhaal op deze web.
We staan aan het einde van de uitdijingscyclus. De verschillen tussen yin en yang zijn zo goed als opgeheven en een van de verschijnselen ervan is het stil komen te vallen van de bloedsomloop van Moeder Aarde.
Dat wetenschappers dit angstvallig ontkennen heet enerzijds "wishfull thinking" en anderszijds de angst voor controle-verlies.
Siegfried Bok schreef:Zal in ieder geval ook kijken of ik op Uw website mee kan participeren.
Ik ben benieuwd wat je ervan vindt Siegfried.
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 04 dec 2005, 21:33

Ik zie zojuist dat Jopiter het volledige artikel gevonden heeft mbt tot het bovenstaande. Welliswaar niet vertaald, maar toch interessant. http://www.mysterie-wetenschapsforum.nl ... php?t=1692
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 05 dec 2005, 19:21

Het ijs van groenland zal de komende eeuwen allemaal smelten...
Zie hier het Noorderlicht artikel!

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/25195208/
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 06 dec 2005, 17:55

Weet iemand toevallig ook wat er gebeurt met het ijs op antactica en rondom?
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Siegfried Bok

Bericht door Siegfried Bok » 06 dec 2005, 18:23

Punt één kan ik de idee van onze leraar niet delen dat het antarctisch ijs over een paar euuwen verdwenen zal zijn. Dit is een typisch voorbeeld van rechtlijnig denken. Ik weet wel dat dit de idee is van de wetenschappelijke wereld, maar alls gaat kosmisch in een logaritmische versnelling. Het is hetzelfde asl dat men een jaaar geleden nog berekeningen maakte over de stijging van het CO2-gehalte in de lucht.
Naar mijn bescheiden mening zal dit ijs al binnen 10 jaar verdwenen zijn.
Punt twee is het niet zo moeilijk om te zeggwen waar dit water blijft.
Kijken we naar de evolutie dan is de verhouding land en water spongsgewijs een verandering ondergaan naar steeds meer land.
Dit water verdwijnt weer waar het vandaan kwam. Het verdwijnt weer de kosmos in.
Men weet nu met grote zekerheid dat er leven was op mars.
Dit leven is net iets eerder verdwenen dan op aarde omdat de inclinatiehoek tussen de sterrestelsels- die ons leven in hoge mate bepalen net een andere is.
Voor mij zijn de vertellingen van von Dänicken daarin zeker geen science fiction.
Dit is ons voorland.
Dit is de eindtijd waarin we leven.

Anet

Bericht door Anet » 06 dec 2005, 18:43

deheerst schreef:Weet iemand toevallig ook wat er gebeurt met het ijs op antactica en rondom?
Antarctica (Zuidpool) is voor 99,6 procent bedekt met ijs.
Er ligt 30 miljoen kubieke kilometer ijs, ofwel 90 procent van al het ijs op onze planeet.
Op Antarctica vind je 70 procent van al het zoete water (ingevroren dus) van de wereld.
Het Antarctische ijs is het oudste ijs ter wereld, ouder dan de eeuwige sneeuw op de Himalaya, ouder dan de ijskap op de noordpool, ouder dan de gletsjers in de Alpen.

Afbeelding

Wat gebeurd er met het ijs op Antarctica?
De dikke ijslaag schuift langzaam de zee in en regelmatig breken er stukken af en drijven op het water weg.
Zal na verloop van tijd niet al het ijs verdwijnen?
Nee dat denk ik niet want de vele sneeuwval zorgt ervoor dat de ijskap weer terug krijgt, wat er in zee aan ijsbergen afgaat ...

Dus zolang het daar 50 tot 60 graden vriest kan het ijs nog miljoenen jaren mee.
De laagst gemeten temperatuur ter wereld van min 89 graden is daar gemeten ... :wink:

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 06 dec 2005, 18:51

Dus in principe is het veel belangrijker wat er met DAT ijs gebeurt?
Maar daar hoor je nooit iets over.
Ik heb namelijk laatst ergens gehoord dat dat ijs aangroeit!
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Anet

Bericht door Anet » 06 dec 2005, 19:04

deheerst schreef:Dus in principe is het veel belangrijker wat er met DAT ijs gebeurt?
Maar daar hoor je nooit iets over.
Ik heb namelijk laatst ergens gehoord dat dat ijs aangroeit!
Inderdaad Deheerst!
Als dat ijs zou gaan smelten mag je je ark gaan bouwen ..
Wat betreft het "aangroeien" staat boven beschreven .. :wink:
En dat je er niets van hoort is omdat er niets gebeurd en alles okéé is met de Zuidpool .. ;P!

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 06 dec 2005, 19:22

Serieus,
het ijs is in omvang (totaal volume) wereldwijd toegenomen...
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Anet

Bericht door Anet » 06 dec 2005, 19:26

deheerst schreef:Serieus,
het ijs is in omvang (totaal volume) wereldwijd toegenomen...


O, bedoel je zo?
Heb ik niet van gehoord, wat is je bron?

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 06 dec 2005, 19:27

Hoeveelheid ijs op zuidpool lijkt toe te nemen
Uit een nieuw - door de NASA gefinancierde - studie blijkt dat de hoeveelheid ijs op Antarctica toeneemt, hoewel de temperatuur globaal toeneemt. Er is erg veel bewijs dat de hoeveelheid ijs afneemt in de Arctische oceaan (bij de noordpool), maar wetenschappers hadden niet door dat er een verschil is tussen de twee polen. Als de temperatuur omhoog gaat, lijkt het erop dat de neerslag boven de zuidpool toeneemt, die valt in de vorm van sneeuw. Het gewicht van die sneeuw duwt ijs tot onder zeeniveau, en zorgt er voor dat sneeuw smelt en daarna bevriest.
Dus met dank aan NASA.

Bron:Het volledige artikel

Foei Anet, dat je dat niet wist!
:mrgreen:
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

jopiter

Bericht door jopiter » 07 dec 2005, 00:08

Afbeelding

Hier een stukje over de toekomst van Antarctica :

Fact sheet on Antarctica
US Department of Energy / Country Analysis
http://www.eia.doe.gov/emeu/cabs/antarctica.html

Antarctica: Climate Change

Because of its influence on world weather and climate patterns, Antarctica lies at the heart of the debate on climate change and has become the premier location in which to study the effects of global warming. Over the course of the past 50 years, Antarctica's average year-round temperature has warmed by about 3-4 degrees Fahrenheit - more than 10 times the average worldwide increase during that period. As a result of these increases in temperature (which are not necessarily the result of global warming), the Antarctic continent has experienced changes in its landscape and ecology. Scientists are also concerned that with such dramatic increases in the icy continent's temperature, significant rises in global sea levels could occur if Antarctica's thick polar ice sheet melts. The West Antarctic ice sheet alone, if melted, could raise average sea levels around the world by about 20 feet, resulting in the flooding of low-lying coastal zones.

Antarctica in the 21st Century

Despite the 1991 Madrid Protocol's 50-year moratorium placed on the exploitation of Antarctica's natural resources, future economic and population pressures could pose significant environmental threats to the continent of Antarctica. An expected and dramatic increase in world demand for energy over the next 30 years may expose the continent to countries and markets looking for alternative petroleum supplies. If Antarctica is indeed eventually opened for oil exploration activities, which many believe it will be, the potential for oil pollution occurrences such as oil tanker spills, the dumping of waste oil, natural oil seeps and well blowouts will rise substantially.

However, the Antarctic Treaty system currently in place offers the internationally-owned continent an opportunity to temporarily avoid such premature exploration activities. The continent's usefulness as a scientific tool and international research station will continue to be taken advantage of and Antarctica will continue its important role in providing answers to the dilemma of climate change.

Ice Sheets and Rising Seas
American Institute of Physics
http://www.aip.org/history/climate/floods.htm

The Antarctic and Climate Change
Antarctic & Southern Ocean Coalition
http://www.asoc.org/what_climate/

Antarctica and the Future
Virtual Institute of Antarctic Studies
http://www.vias.studies.aq/publications/40th/Press.pdf

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3451
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 07 dec 2005, 01:37

deheerst schreef:
Hoeveelheid ijs op zuidpool lijkt toe te nemen
Uit een nieuw - door de NASA gefinancierde - studie blijkt dat de hoeveelheid ijs op Antarctica toeneemt, hoewel de temperatuur globaal toeneemt. Er is erg veel bewijs dat de hoeveelheid ijs afneemt in de Arctische oceaan (bij de noordpool), maar wetenschappers hadden niet door dat er een verschil is tussen de twee polen. Als de temperatuur omhoog gaat, lijkt het erop dat de neerslag boven de zuidpool toeneemt, die valt in de vorm van sneeuw. Het gewicht van die sneeuw duwt ijs tot onder zeeniveau, en zorgt er voor dat sneeuw smelt en daarna bevriest.
Dus met dank aan NASA.

Bron:Het volledige artikel

Foei Anet, dat je dat niet wist!
:mrgreen:
Klinkt bijna te mooi om waar te wezen.

Het klimaat is echter onstabiel, ijstijden willen nog al eens komen en gaan, hetgeen voor erg veel problemen zorgen op deze wereldbol.
Je zou bijna vergeten dat een inslag van een grote asteroide (plus vijf mile in doorsnede bij impact), ook invloed kan hebben op het klimaat. Ik vernam van de week in het programma Universe, dat er op aarde elke 50 miljoen jaar er een "grote" inslaat. De laatste grote inslag was overigens meer dan 60 miljoen jaar geleden... Statistisch gezien zijn we dus in blijde verwachting.

Een inslag van een asteroide met een doorsnee van vijf mijl veroorzaakt een golf met een kracht alsof de helft van alle atoomwapens die amerika rijk is in één keer de lucht ingaan. (bron: Universe; Discovery Science)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Anet

Bericht door Anet » 07 dec 2005, 18:59

Foei Anet, dat je dat niet wist!


:oops: [finger] :lol:

Lowlands schreef:
Een inslag van een asteroide met een doorsnee van vijf mijl veroorzaakt een golf met een kracht alsof de helft van alle atoomwapens die amerika rijk is in één keer de lucht ingaan.
Dan hoop ik dat hij niet aan onze kant inslaat maar precies aan de andere kant van de wereld ...
Zou zo'n asteroïde op Nederland vallen is er niets meer van ons over ..

Botsing met asteroïde dreigt

LONDEN - Britse wetenschappers maken zich zorgen over een enorme asteroïde die in 2029 rakelings langs de aarde zal scheren. Zij vrezen dat de zwaartekracht van onze planeet de baan van het object dusdanig kan veranderen, dat het later alsnog in botsing komt met de aarde. Dat berichtte het dagblad The Times maandag.

De asteroïde, met de naam 2004 MN4, passeert de aarde in 2029 op een afstand tussen de 15.000 en 25.000 kilometer. Dat is ongeveer eentiende van de afstand tussen de aarde en de maan. Voor astronomische begrippen is dat een bijna-botsing. Het object kan met het blote oog worden waargenomen.

Hoewel astronomen er zeker van zijn dat de asteroïde ons in eerste instantie zal missen, vrezen zij het effect dat de aantrekkingskracht van de aarde zal hebben. In het ergste geval keert de asteroïde tussen 2034 en 2036 terug en raakt hij de aarde dan wel.

18-04-2005 bron: De Telegraaf

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 07 dec 2005, 19:34

Nou, dat zien we dan wel weer hoor...
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Anet

Bericht door Anet » 07 dec 2005, 21:41

Nou ja Deheerst, hoe kun je .. :?
Je wel afvragen wat er met de Zuidpool gebeurd en je geen zorgen maken over een asteroïde die waarschijnlijk veel meer narigheid kan veroorzaken? :wink: :lol:

Gebruikersavatar
deheerst
Leraar
Berichten: 1997
Lid geworden op: 06 feb 2005, 00:08

Bericht door deheerst » 07 dec 2005, 22:24

Heh,

Ik denk juist dat het allemaal zo vreselijk overtrokken is.
iedereen roept maar wat, alleen om het roepen.
Als je tegenwoordig niets te roepen hebt, hoor je er niet bij.
IBM's Z10-ec: 1,5 TB memory, 77 PU's (4,4Ghz 4-core), zIIP, zAAP, IFL, ICF, and so on... ___ Got Bulk?

Romaine

Bericht door Romaine » 07 dec 2005, 22:39

Weet je hoe heerlijk het is om niet te roepen?

Zo enorm heerlijk joh!!!

Plaats reactie