technische wetenschap

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 08:34

Goedemorgen Oktagon,

Het gehele project omvat 5 grotere bruggen, hoogwatergeulen, een aantal tunneltjes en fietsbruggen en er wordt bij 4 miljoen kuub zand verplaatst.
Een van die 'grotere bruggen' is de brug Ooijen.

Aanschouw alhier het overzicht van die bruggen.
Brug Ooijen is te zien vanaf pagina 22 en verder.

In totaal zijn iets meer dan 100 heipalen de grond in gejaagd, waarvan de langste 17,5 meter is.
Daarover komt een zwaar gewapende kubistische betonnen constructie, die ervoor dien te zorgen dat daarop de -links en rechts van die brug- de twee pijlers komen te staan bij het landhoofd ...
en in het midden worden dat ronde pijlers.
Het uitgevoerde heeft niet enkel het doel om een zo gelijk mogelijke grondverzakking op te vangen, maar uiteraard ook tegen te gaan.

De brug wordt circa 200 meter lang en biedt straks prachtig uitzicht over de Oude Maasarm en hoogwatergeul Ooijen.
De afstand tussen de pijlers ken ik helaas niet.
Ik zal eens kijken of ik er een tekening van kan vinden.

Afbeelding

Leuk topic, je zult mij hier regelmatig gaan ontmoeten.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 09 mar 2018, 15:39

Als ik bovenstaande lichtere constructie bekijk dan is het lichtgroene deel ingekort getekend,
de groene delen kunnen later te monteren delen van bijv 40-50 meter lang zijn.

(Op een volgende tekening (perspectief) is de Maas getekend met een zijkanaal ,voor afwatering?).

Wat betreft de linker pijler,die staat op het landhoofd en zweeft nog zo te zien;de meest rechter fundatie heeft een heel ander
model en heeft geen ronde pijler.
Er zijn in totaal vier V- of W-tralie-liggers met de twee middelste en minder hoge wrs. minder belasting per meter dan de buitenste twee tralieliggers,

Welke functie hebben de verticale staven in de eerste V's van de liggers;ik moet me vergissen,ze passen nmm.niet in een Cremona-diagram,lijkt een nulstaaf

Ook kan ik nog niet zien hoeveel tussenfundaties er in die 200 meter komen

Het is een heel interessante constructie,ook de diverse perspectieven getuigen van een heel goed ontwerp;de constructeurs krijgen
nog een hele kluif om alles te berekenen.
Hier zullen wij via het forum nog wel verder over mailen.

nb. De op verdere tekeningen getoonde doorsnede laat een afwatering zien naar beide zijkanten en de groene constructie watert af naar het midden???

nb.Ik bekeek andere bruggenbouwconstructies en het lijkt me,dat de Limburgers een luxe uitvoering krijgen;een boogbrug met trekkabels heeft veel
minder fundatie en staal nodig door de gebruikte constructie hoogte ;een grote boog.

zie bijv.

Maar dit ff.terzijde,ons onderwerp is in aanbouw en de vorm is met tralieliggers met dus een veel lagere hoogte dan een boogbouw met allerhande
modellen; deze lage constructie zal wel door landschaps-architecten (met goede overheidscontacten) ontworpen zijn.

Ik ben nu aan het uitvissen,wat de brugbelasting door het verkeer is om eens te kunnen rekenen,(met een rekenprogramma voor tralieliggers)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 18:57

oktagon schreef:
09 mar 2018, 15:39
Als ik bovenstaande lichtere constructie bekijk dan is het lichtgroene deel ingekort getekend, de groene delen kunnen later te monteren delen van bijv 40-50 meter lang zijn.
Al dat wat bruin, geel licht en dondergroen is, verdwijnt na de verharding van het beton Oktagon.

De bruggen van Ooijen en Blitterswijck zijn continue, monolitisch ter plaatse gestorte betonnen kunstwerken, zonder voegen.
Tussen de dijken vormt de brug een continue, ingetogen lijn. Het vermijden van voegen en het voorzien van een continue asfaltverharding op het brugdek verhogen de onderhoudsvriendelijkheid.
Door de beperkte hoogte, de specifieke dwarsdoorsnede, en de transparante leuning heeft de brug een minimale visuele impact en een maximale transparantie.
Het brugdek steunt op centrale pijlers met eenvoudige geometrie, welke in de schaduw van het dek bijna onzichtbaar worden.
Brugdek en pijlers zijn monolitisch met elkaar verbonden en oplegtoestellen worden vermeden.
Enkel op de landhoofden en de uiterste pijler is de brug voorzien van oplegtoestellen, zodat we hier een semi-integraal kunstwerk bekomen; robuust en met een minimaal onderhoud.
oktagon schreef:
09 mar 2018, 15:39
(Op een volgende tekening (perspectief) is de Maas getekend met een zijkanaal, voor afwatering?).
Vroeger 'splitste' zich de Maas aldaar waarna die 'oude rivierbedding dicht slibde.
Voor een betere doorstroming wordt die oude bedding weer uitgegraven c.q. verlaagd en zo krijgt deze weer een functie bij hoogwater.
In totaal gaat het hier om maar liefst 10 kilometer.
oktagon schreef:
09 mar 2018, 15:39
Wat betreft de linker pijler,die staat op het landhoofd en zweeft nog zo te zien; de meest rechter fundatie heeft een heel ander model en heeft geen ronde pijler.
rechts zijn de twee rechthoekige pijlers die de brug aan doen sluiten op het landhoofd, links is een van de ronde pijlers die de brug ondersteunt.
Aan de andere zijde komen ook twee van die rechthoekige pijlers die aansluiten op het landhoofd.
Ik zal er voor jou op termijn foto's van maken en op het forum zetten. :wink:
Leuk om dat met jou te delen.

Het gehele project, met kaarten, deelprojecten, tekeningen is hier te bekijken.
Klikken op de dikke zwarte koppen: Gebiedsontwikkeling / uitvoering / nieuws en contact ...

O, ik zie dat je nog wat aan jouw tekst toegevoegd hebt.

Veel plezier en groetjes maar weer.

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 19:07

Aanschouw de 'Koninginnenbrug' vanuit mijn dorpje waar ik woon.
Ik maakte daar vorig jaar zomer deze foto's:

Afbeelding

Een kokerliggerbrug met een totale overspanning van 998 meter.

Afbeelding

Afbeelding

De brug ver op de achtergrond met de kerktoren van mijn dorpje.
Daar waar hier de paardjes staan, wordt het landschap geheel gemetamorfoseerd.
Al dat wordt Natuur met grote hoogwatergeulen, moerassen en rietvegetatie.
Ook dat behoort tot het complete plan.

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 19:20

Hier de brug vanuit een uitkijktoren verderop.

Deze foto is de linkerzijde vanuit de uitkijktoren:

Afbeelding

En deze foto is de rechterzijde vanuit de uitkijktoren:

Afbeelding

Het gehele gebied onder die brug wordt dus allemaal veranderd in een pracht Natuurgebied.
Het wordt hier almaar mooier.
Ik woon in een sprookje.

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 19:25

Er zijn natuurlijk altijd nog grotere bruggen:

Afbeelding

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 09 mar 2018, 19:34

O ja, dit is de uitkijktoren vanwaar ik die foto's nam:

Afbeelding

Afbeelding

En vanuit hier maakte ik dus die foto's, eerst richting mijn dorpje (beetje rechts achter de brug in de verte):

Afbeelding

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 09 mar 2018, 22:56

Wat je nu toont geeft al aan,dat er een bijzonder object werd ontworpen,dat niet aan een normale economische en planologische functionele eisen moest voldoen, doch meer een volledig in het limb. landschap
passend geheel is geworden.
In deze tijden van bezuinigingen is het voor mij onbegrijpelijk,dat het door jou getoonde,kan en kon worden gerealiseerd. De aangeduide grotere brug (staat die in het limburse landschap?) doet me denken aan de bekende hangbrug in de USA-ik meen NY en op meerdere plekken aldaar.

Technisch gezien vind ik de bekledingen met platen (steen/beton of kunststof) een opbergen van een metalen constructie,die getoond had mogen worden.Ik heb mijn twijfels of die beplating het wel twintig jaren gaat volhouden.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 10 mar 2018, 05:05

Goedemorgen Oktagon,

De door mij gefotografeerde koninginnen(koker)brug ligt -zoals ik al schreef- in Noord-Limburg-.
Ik woon in het plaatsje Well, midden in een groot Natuurpark -en landschapspark-.
Dat Natuurpark draagt de naam "De Maasduinen" en het is een 'bijzonder gebied'.
De brug is in november 1980 opengesteld en ik heb de bouw helemaal mogen meemaken.
In die tijd studeerde ik bouwkunde aan de M.T.S. en dat was een mooie beleving.
De bouwtekeningen heb ik nog altijd in mijn bezit.

Het project wat nu loopt - waarin dus 5 bruggen liggen- en eind 2020 opgeleverd wordt, voldoet geheel aan de normale economische en planologische functionele eisen.
Die koninginnenbrug van 1980 deed dat ook al en geloof me -met alle respect overigens-, ik kan het weten.
Ga maar eens kijken wat er links en rechts gebouwd wordt in Nederland, overigens wordt er niet 'echt bezuinigd' op dit soort bouwprojecten.

De hele grote brug is De Suez Canal Bridge, een grote tuibrug met een grote serie aanbruggen.
De brug overspant het Suezkanaal halverwege Port Said en Ismailia.
De tuibrug heeft een totale lengte van maar liefst 3,9 kilometer met een hoofdoverspanning van 404 meter.
De vrije doorvaart onder het brugdek bedraagt 70 meter, wat het tot één van de hoogste tuibruggen over een kanaal of zeestraat maakt.
Imposant zijn vooral de immense aanbruggen, bijna nergens ter wereld is zo'n grote serie van lange en hoge aanbruggen te vinden.
De omgeving is vlak, dus de brugpylonen van de aanbruggen torenen tot 70 meter boven het landschap uit. De brugpylonen zijn 154 meter hoog.
Over de brug loopt een weg met 2x2 rijstroken. Geografisch vormt de brug tevens een verbinding tussen Azië en Afrika.
Het is één van twee verbindingen over het Suezkanaal, de andere is de zuidelijker gelegen Ahmed Hamdi Tunnel.


Terug naar de brug op de tekening, waarover je twijfelt over die beplating:
oktagon schreef:
09 mar 2018, 22:56
Technisch gezien vind ik de bekledingen met platen (steen/beton of kunststof) een opbergen van een metalen constructie, die getoond had mogen worden.
Ik heb mijn twijfels of die beplating het wel twintig jaren gaat volhouden.
Je hebt het hier over -zoals ik het noem- 'een eerlijke constructie'.
Ik ben daar een groot voorstander van en zie, dit is wat ik schreef:
Gast1 schreef:
09 mar 2018, 18:57
Al dat wat bruin, geel licht en dondergroen is, verdwijnt na de verharding van het beton Oktagon.

De bruggen van Ooijen en Blitterswijck zijn continue, monolitisch ter plaatse gestorte betonnen kunstwerken, zonder voegen.
Tussen de dijken vormt de brug een continue, ingetogen lijn. Het vermijden van voegen en het voorzien van een continue asfaltverharding op het brugdek verhogen de onderhoudsvriendelijkheid.
Door de beperkte hoogte, de specifieke dwarsdoorsnede, en de transparante leuning heeft de brug een minimale visuele impact en een maximale transparantie.
Het brugdek steunt op centrale pijlers met eenvoudige geometrie, welke in de schaduw van het dek bijna onzichtbaar worden.
Brugdek en pijlers zijn monolitisch met elkaar verbonden en oplegtoestellen worden vermeden.
Enkel op de landhoofden en de uiterste pijler is de brug voorzien van oplegtoestellen, zodat we hier een semi-integraal kunstwerk bekomen; robuust en met een minimaal onderhoud.
De vet geaccentueerde woorden kunnen een beetje 'schreeuwerig' overkomen, maar ik had duidelijker moeten zijn.
Al dat 'plaatwerk' -en dus ook de stalen bekistingsconstructie- verdwijnt na de verharding van het beton.
Maar dat laatste schreef ik al. :wink:
Overigens laten de tekeningen dat ook zien in de link die ik vermelde:
Gast1 schreef:
09 mar 2018, 08:34
Aanschouw alhier het overzicht van die bruggen.
Brug Ooijen is te zien vanaf pagina 22 en verder.
Toch?
Gast1 schreef:
09 mar 2018, 18:57
Het gehele project, met kaarten, deelprojecten, tekeningen is hier te bekijken.
Klikken op de dikke zwarte koppen: Gebiedsontwikkeling / uitvoering / nieuws en contact ...
Zo, ik was er al vroeg bij vandaag.
Ik had wellicht energie 'over' ... maar ik duik nu weer even de veren in. [jaja]

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 10 mar 2018, 14:50

Ik verkeek me op de constructie van de groene brug met tralieliggers en verder op de Suez-brug,uitgevoerd in beton met trekstangen.

Vandaar mijn opmerking over ingepakte staalconstructie, ik zag op de betonfotos een wazige weergave van bekistingwerk en
versleet dat op aanwezige platen.

Het object werd reeds in 1980 begonnen en wrs. is er na de eerste bouwperiode een aantal jaren overgeslagen,mogelijk
verband houdende met de crisisjaren,die een begin had ca. 1978/79 en eindigde ca 1983;ik zie dat aan mijn opdrachten-
portefeuille van die jaren.

De grens met Limburg en Duitsland was voor mij op Google Earth moeilijk te ontdekken met oa ook Well,Ooijen ea.plaatsen,
het Oostelijke deel van het werk lijkt heel dicht op de Duitse grens te liggen,probeer de data van de (een) oostelijke oprit
eens door te geven.

ff;buiten het bovenstaande onderwerp,

Ik hoop,dat je na 05.05 uur nog getukt hebt,ik om 06.00 uur om te dokteren aan "Mijn Overheid" met IB-aangifte 2018,het barst van de
beveiligingen onderweg;van de gemeente-hulp kreeg ik een url van bijna 30 cm lengte ,wat wel heel makkelijk was;elke identificatie
werd gekoppeld aan "Mijn Overheid"
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 10 mar 2018, 17:06

Dit bericht had moeten staan onder een bericht met vele fotos van Gast1,dat onder een andere kop werd geplaatst,
doch werd vandaag nog gefilosofeerd over dat object van Gast1!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 10 mar 2018, 18:34

Geen probleem Oktagon.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 15:03

Met veel moeite vond ik de N270 en de functionele verhoogde slinger beton door
het lage oevergebied van de Maas...

Vannacht hadden we een stortbui,die 10 cm water onder onze vloer produceerde
en al zittende en onze vol gelopen "tuingracht" aanschouwende, vond ik ineens de
functionele reden van de verhoogde aanleg van de N270 .

De Maas heeft elk jaar behoorlijke overstromingen en dat de N270 door dat gebied
verhoogd werd aangelegd is voor mij nu heel functioneel en heeft minder met
landschappelijk inpassen te maken,dan ik eerst dacht.

De plek waar jij woont,markeerde ik eerder;de coördinaten vond ik op 13-09-2014
(en je leeftijd zag), onder je avatar! :hands:
Pierre's plekje limburg.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: technische wetenschap

Bericht door univers » 11 mar 2018, 15:21

Met Google Earth, kan je zo in zijn tuin kijken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 17:52

Die Limburger is blijkbaar nog niet wakker,Univers, anders was er wel een reactie gekomen!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 18:10

Ik kreeg geen toestemming van het team om een kolomberekening van ca. 320 kB te openen';
zal wel een automaat aan het werk zijn!
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 18:31

Mogelijk lukt deze ( 27kB),een stedebouwk. schema van meerdere woningen;
berekeningen op 1 A4 met ca. 300 kB struikelen in de toegang;een foto maken
in een model als de eerder vertoonde fotos,daar worden geen KB's berekend als ik het wel heb! [doh]
pyramidewoning variaties0001.jpg
nb. Er mag blijkbaar niet verder gegaan worden dan ca. 300 kB.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 19:09

DSC02210.JPG
Spinraggen onder mijn vloer bij overstroming , een paar jaar geleden (test ivm plaatsingproblemen)

spinrag lijkt op hangende pyramides ;spinnen lieten zich zakken vanf de onderkant van de vloer en
bouwden hun nest op afgebroken resten pc-platen!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: technische wetenschap

Bericht door oktagon » 11 mar 2018, 19:14

vervolg spinnenpyramides

Bezoek van oktagon onder de woonvloer om het hoog staande water er uit te pompen,
eerst moest de rommel met spinnen weg (weggespoten met water,vonden ze vast niet leuk)
DSC02212.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gast1

Re: technische wetenschap

Bericht door Gast1 » 15 mar 2018, 17:57

Wij mensen kunnen nog steeds veel leren van de dieren ...

Hierover een bovenaanzicht van de stalen bekisting van de brug, waarover ik al eerder schreef:

Afbeelding

En vanaf de andere zijde:

Afbeelding

Plaats reactie