Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Annemiet
Onderzoeker
Berichten: 294
Lid geworden op: 19 okt 2019, 14:08

Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Annemiet » 23 dec 2019, 09:43

Aspirant-tijdreizigers kampen al tijden met een probleem: de zogeheten grootvaderparadox. Als je terugreist naar het verleden en daar iets doet dat voorkomt dat je ooit geboren wordt, hoe kon je dan in eerste instantie beginnen aan je tijdreis?

Met andere woorden: als Alice teruggaat in de tijd en haar grootvader Bob vermoordt, dan wordt zij nooit geboren en kan ze haar moordzuchtige plannetje niet uitvoeren. Paradoxen zoals deze maken het vooruitzicht op tijdreizen bepaald niet realistischer.

Een van de oplossingen voor zulke paradoxen is het idee van ‘vertakkende universa’. Dat houdt in dat het universum waarin we ons bevinden splitst op het moment dat we door de tijd reizen. Bij aankomst in de tijd van bestemming ontstaan twee verschillende universa: het universum waar je vandaan komt, blijft bestaan en het universum waar je net bent beland splitst zich van dat originele universum af als een tak aan een boom. In theorie kan dat leiden tot een oneindig aantal universa.

Een andere suggestie is het bestaan van een oneindig aantal kopieën van parallelle universa die naarmate de tijd verstrijkt op verschillende manieren evolueren. Dus in plaats van een oneindigheid die ontstaat door vertakkingen, heb je in dit geval te maken met een oneindigheid die al bestaat vanaf het begin der (ruimte)tijden.

Parallelle geschiedenislijnen

Het nadeel aan deze twee oplossingen is dat fysici oneindigheden liever vermijden. Die overgieten zulke oplossingen namelijk met een onrealistisch sausje waarvan velen van hen een wat nare smaak in de mond krijgen.

Barak Soshany en Jacob Hauser van het Perimeterinstituut in Canada bedachten daarom een nieuw tijdreismodel dat ‘slechts’ een heel groot aantal, in plaats van een oneindig aantal, parallelle geschiedenislijnen nodig heeft om paradoxen te vermijden.

De twee stellen zich het reizen tussen deze tijdlijnen voor als het reizen door een wormgat zonder lengte – in feite een gat in de ruimtetijd – en wel op zo’n manier dat dit, volgens hen, wiskundig hout snijdt.

Je kunt het universum beschouwen als een verzameling punten in de ruimtetijd. Een tijdlijn, of een opeenvolging van gebeurtenissen, is een wiskundige functie die orde aanbrengt in deze punten, zegt Shoshany. In de oplossingen waarin vertakkende en parallelle universa een rol spelen, breid je het aantal punten in de ruimtetijd op zo’n manier uit dat je meerdere setjes punten krijgt – en dus wiskundig gezien afzonderlijke universa. Shoshany en Hauser hebben nu een derde mogelijkheid in een model gevat, genaamd ‘parallelle geschiedenislijnen’.
Krokodillen en piano’s

‘Wij stellen een model voor met parallelle geschiedenislijnen waarin dingen grofweg hetzelfde zijn. Elk van die geschiedenislijnen bevindt zich wiskundig gezien op een aparte ruimtetijdlijn. Je kunt tussen deze verschillende lijnen bewegen wanneer je terugreist in de tijd’, zegt Shoshany.

Binnen een enkel universum, een enkele set punten, bestaan meerdere tijdlijnen die beschreven worden door wiskundige functies die deze punten ordenen. Door simpelweg een wormgat te bouwen en daaruit tevoorschijn te komen, verandert de functie en krijgt de tijdlijn een andere ordening.

Dit betekent dat Alice van tijdlijn 1 naar tijdlijn 2 kan reizen, waar ze kan proberen om Bob 2 te vermoorden door een krokodil op hem los te laten. Als de krokodil hem niet de das om doet, kan hij kleinkinderen krijgen en kan Alice 2 een nieuwe poging wagen. Zij kan naar tijdlijn 3 reizen en daar proberen een piano op de kop van Bob 3 te laten belanden.

Het belangrijke hier is dat Alice 1, Alice 2 en al haar potentiële opvolgers complete vrijheid hebben in hun acties. Ze zitten niet vast aan het gefaalde krokodillenplan van Alice 1. Zou ze namelijk binnen een en dezelfde tijdlijn reizen, dan was ze gedoemd haar actie te herhalen. Dat zou dan namelijk de enige manier zijn om de geschiedenislijn consistent te houden en de mogelijkheid van een paradox uit te sluiten.

Ruimtedimensieprobleem

Het uitbreiden van het speelveld met meerdere tijdlijnen lijkt misschien een beetje valsspelen. Shoshany en Hauser berekenden echter dat je dit paradoxvrije tijdreizen kunt bereiken met een eindig aantal geschiedenislijnen in een enkel universum. Alice bestaat tenslotte uit een eindig aantal deeltjes dat je alleen op een eindig – zij het enorm groot – aantal manieren kunt ordenen, zegt hij.

Het model heeft nog wel een grote tekortkoming: het werkt alleen met één ruimtedimensie, niet met de gebruikelijke drie, zegt Geraint Lewis van de Universiteit van Sydney. Shoshany zegt dat hij plannen heeft om het model te vertalen naar drie ruimtedimensies om een betere representatie van de echte wereld te krijgen.

Dat neemt niet weg dat het model niet zo bevredigend is als Lewis graag had gewild. ‘Wat tijdreizen hier in feite inhoudt, is dat je je verplaatst tussen deze verschillende geschiedenislijnen – wat eigenlijk nog vreemder is dan ‘gewoon’ tijdreizen’, zegt hij. ‘Op een bepaalde manier voelt het zelfs niet meer als tijdreizen. Wat heeft het voor zin om terug in de tijd te reizen en Hitler te vermoorden als de Tweede Wereldoorlog zich toch doodleuk verder ontvouwt in het universum waar je vandaan komt?’

https://newscientist.nl/nieuws/nieuw-na ... paradoxen/

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Tardis » 23 dec 2019, 11:48

Waarom hechten zoveel wetenschappers aan de paradox? Dat is me nog steeds niet duidelijk. Tijdreizen is in principe mogelijk, we doen niet anders, we reizen van moment naar moment. Daardoor is beweging mogelijk en beweging veroorzaakt verandering in de snelheid van het tijdverloop. Gevoelsmatig zeg ik dat tijdsprongen maken m.b.v. techniek in principe ook mogelijk moet zijn. Maar waarom denkt men dat terugreizen in de tijd een verandering van de loop van de geschiedenis teweeg brengt? Die gedachte kan ik niet volgen. Als je terug gaat in de tijd met als doel Hitler te vermoorden dan zal je dat niet lukken. De geschiedenis leert ons dat er veel aanslagen op Hitler zijn geweest, maar dat ze om allerlei redenen steeds mislukt zijn. Als Alice terug gaat in de tijd om haar grootvader Bob te vermoorden zal dat niet lukken. Misschien vindt ze Bob een leuke kerel en kan ze het opeens niet meer over haar hart verkrijgen om hem te vermoorden. Krijgt ze een geheime verhouding met hem waardoor ze zwanger wordt en opa's onechte kind ter wereld brengt. Wat een schandaal in de familie veroorzaakt. Waarna zijn kleindochter besluit om die rotzak te vermoorden. Wat dan dus niet lukt omdat ze deel blijkt te zijn van het familieschandaal. Of Alice gaat terug in de tijd om Bob te vermoorden en verongelukt nog voordat ze hem ontmoet.
Het komt op mij over alsof men niet beseft dat tijdreizigers die naar het verleden zijn gegaan daar al deel hebben genomen aan de vorming van de geschiedenis. Zuiver beredenerend beweer ik dat er maar één tijdlijn is en dat wat er in het verleden gebeurd is niet meer te veranderen is. Dus ik beloof ook tijdreizen zonder paradoxen, maar dan zonder ingewikkeld gedoe met nieuwe werelden en parallele tijdlijnen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

gusteman

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door gusteman » 23 dec 2019, 17:36

Tardis schreef:
23 dec 2019, 11:48
Dus ik beloof ook tijdreizen zonder paradoxen, maar dan zonder ingewikkeld gedoe met nieuwe werelden en parallele tijdlijnen.
:post:

Daarnaast heb ik persoonlijk een ander probleem met het begrip 'tijdreizen' namelijk het gegeven 'menselijk lichaam'.

Zoals iedereen wel weet bestaat een menselijk lichaam grofweg uit 60% water, 25% bacterieën en 15% lichaamseigen celstof.

Ieder van die componenten bestaat uit cellen, moleculen, atomen, elektronen/protonen en die bestaan op hun beurt dan weer uit bosonen (en wie weet nog kleinere deeltjes).
Al die componenten dienen in één bepaalde samenstelling aanwezig te zijn om een welbepaalde persoon te kunnen vormen ... met andere woorden: de kleinste wijziging in samenstelling geeft als resultaat een andere persoon.
Hoe slaag je er in een volledige persoon naar een ander tijdvak te verplaatsen?

In theorie is het mogelijk om een verplaatsing naar een ander tijdvak uit te voeren maar tot op heden is nog niemand er in geslaagd een persoon te de-materialiseren en opnieuw samen te brengen tot dezelfde persoon.

Welk nut heeft het dan nog om door te denken over een paradox wanneer het beste wat eventueel mogelijk zou zijn er zou in bestaan om pakweg een schroef tweeduizend jaar terug in de tijd te sturen en daar eventueel wat metaalschilfers te zien verschijnen?

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Vitharr » 23 dec 2019, 18:24

Tardis schreef:
23 dec 2019, 11:48
Het komt op mij over alsof men niet beseft dat tijdreizigers die naar het verleden zijn gegaan daar al deel hebben genomen aan de vorming van de geschiedenis. Zuiver beredenerend beweer ik dat er maar één tijdlijn is en dat wat er in het verleden gebeurd is niet meer te veranderen is.
Ik moet direct terugdenken aan aliens op fietsjes. Maar ik denk hetzelfde. Daaruit volgt voor mij ook dat het besluit (de toekomst) daardoor ook al vast moet liggen. Wat me wel bezig blijft houden is of we niet al in staat zijn om heen en terug te reizen binnen de beperkingen van ons bestaan? Ergens bij het filosoferen over bloktijd kwam bij mij het gevoel op dat het bewustzijn heen en weer door de ervaring kan bewegen. Maar dat is misschien geboren uit het idee dat ervaring het enige is wat er in het leven toe doet. Wel zou het zo zijn dat het bewustzijn op geen enkel moment kennis van de toekomst zou bezitten omdat het lichaam waar het op dat moment in huist die kennis nog niet bezit. Maar ik dwaal af. :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Tardis » 23 dec 2019, 20:38

Vitharr schreef:
23 dec 2019, 18:24

Ik moet direct terugdenken aan aliens op fietsjes.
Haha, ja inderdaad.
Daaruit volgt voor mij ook dat het besluit (de toekomst) daardoor ook al vast moet liggen.
Ja, in zoverre dat het er vooralsnog op lijkt dat alle momenten die deel uitmaken van verleden/heden/toekomst tegelijkertijd aanwezig zijn. Waaruit volgt dat er geen snippertje informatie verloren gaat en daarom beschouw ik die bewaard blijvende informatie als de Akasha kronieken. Die bevatten dus ook alle informatie over wat door ons nog als `toekomst' beleefd wordt. Waarbij ik dan ook altijd wil duidelijk maken dat de toekomst op enig moment vormgegeven moet worden en dat wij dat in het heden naar eigen inzicht doen. Dus dat vrije wil wel degelijk compatibel is met het gegeven dat de toekomst vast staat. Dit klinkt zeer tegenstrijdig, en jij bent een van de weinigen die begrijpt hoe ik dat bedoel. :wink:
Wat me wel bezig blijft houden is of we niet al in staat zijn om heen en terug te reizen binnen de beperkingen van ons bestaan?
Er zijn claims dat remote viewing door onze geest als verschijnsel werkelijk bestaat. Soms droom ik zodanig helder over een andere tijd (verleden of toekomst) dat ik bij het wakker worden het gevoel heb een kijkje in een andere tijd gehad te hebben. Het is alleen maar een gevoel, ik heb nog geen onweerlegbaar bewijs dat dit werkelijk zo is. Ik heb wel zo af en toe voorgevoelens die vroeg of laat waarheid worden, maar die voorgevoelens heb ik als ik wakker ben. Ons lichaam is natuurlijk gebonden aan de regels van de Newtoniaanse natuurwetten, maar ons bewustzijn an sich hoogst waarschijnlijk niet. Ik ben bekend met het verschijnsel uittredingen en wat er dan aan signalen mijn bewustzijn bereikt is overrompelend. Soms totale information overload. Iedere vorm van filtering lijkt weg te vallen. Dan is de situatie dat ons lichaam de informatie filtert tot `hapklare brokken' toch een stuk overzichtelijker.
Ergens bij het filosoferen over bloktijd kwam bij mij het gevoel op dat het bewustzijn heen en weer door de ervaring kan bewegen.
Wat bedoel je precies met bloktijd?
Maar dat is misschien geboren uit het idee dat ervaring het enige is wat er in het leven toe doet. Wel zou het zo zijn dat het bewustzijn op geen enkel moment kennis van de toekomst zou bezitten omdat het lichaam waar het op dat moment in huist die kennis nog niet bezit. Maar ik dwaal af. :mrgreen:
Ja, maar ik begrijp heel goed wat je hiermee bedoelt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Tardis » 24 dec 2019, 11:53

Vitharr schreef:
23 dec 2019, 18:24
Ergens bij het filosoferen over bloktijd kwam bij mij het gevoel op dat het bewustzijn heen en weer door de ervaring kan bewegen.
Bedoel je met bloktijd de illustratie van Brian Greene waarin tijd als een brood wordt voorgesteld waar je het mes in kunt zetten? In dat geval snap ik wat je bedoelt met het heen en weer bewegen van het bewustzijn. Ik denk dat dit inderdaad zo is, maar dan niet passief (zonder vrije wil, alsof je als toeschouwer een theaterstuk observeert) maar interactief (met vrije wil, zoals wanneer je een game speelt met andere gamers binnen de regels en mogelijkheden van dat spel.)
We dwalen nogal af. En toch heeft dit nog steeds wel alles met tijd en tijdreizen te maken.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Vitharr » 24 dec 2019, 13:48

Tardis schreef:
24 dec 2019, 11:53
Vitharr schreef:
23 dec 2019, 18:24
Ergens bij het filosoferen over bloktijd kwam bij mij het gevoel op dat het bewustzijn heen en weer door de ervaring kan bewegen.
Bedoel je met bloktijd de illustratie van Brian Greene waarin tijd als een brood wordt voorgesteld waar je het mes in kunt zetten? In dat geval snap ik wat je bedoelt met het heen en weer bewegen van het bewustzijn. Ik denk dat dit inderdaad zo is, maar dan niet passief (zonder vrije wil, alsof je als toeschouwer een theaterstuk observeert) maar interactief (met vrije wil, zoals wanneer je een game speelt met andere gamers binnen de regels en mogelijkheden van dat spel.)
We dwalen nogal af. En toch heeft dit nog steeds wel alles met tijd en tijdreizen te maken.
Ja, dat broodprincipe inderdaad. Bloktijd zelf is veel omvangrijker uiteraard, Brian Greene beperkte zich tot enkele gebeurtenissen.

En dat laatste, daar breek ik mijn hoofd dus graag over. Vrije wil is een duidelijke 'ja', maar ik kan diverse plausibele varianten op het 'hoe' bedenken die stuk voor stuk fascinerend zijn. Het principe is een onderwerp waar ik veel kennis over vergaard heb maar het combineren van al die kennis uit verschillende bronnen is een leuk denkstuk. In een fantastische dialoog met jou, inmiddels al vele jaren geleden bespraken we exact hetzelfde met exact dezelfde voorbeelden. Toen vergeleek ik het met een film op DVD. Ik stoeide toen met de gedachte dat we bij het ontstaan van bloktijd het script voor film A konden hebben bedacht waarbij op de DVD alle handelingen vastlagen (Akasha) terwijl we ze daarvoor toch uit vrije wil hadden bedacht. Ik had toen intuïtief het gevoel dat de analogie heel goed klopte als ik meewoog dat gedurende de film van DVD gewisseld kon worden. Als ik het zo schrijf ga je van de ene film naar de andere. In die film heb je echter nooit in een andere gezeten. Die contradictie voelde logisch en ik heb daarna menigmaal via andere denkpistes hetzelfde eindgevoel bereikt.

Alsof de programmeur ook de gamers is en bij het schrijven van de software dus eigenlijk de vrije wil vastlegt waarna het scenario zich ontrolt. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Gast1 » 25 dec 2019, 08:42

Mooie discussie heren ;P!

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Nieuw natuurkundig model belooft tijdreizen zonder paradoxen

Bericht door Determinist » 25 dec 2019, 11:42


Plaats reactie