Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
4l13N

Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door 4l13N » 15 feb 2020, 11:00

Twee dammen van in totaal 637 kilometer, waarmee de Noordzee volledig afsloten wordt en zo het Noordzeemeer zou worden. Dat radicale idee, dat technisch haalbaar is, maar tot 500 miljard euro zou kosten, lanceert een Nederlandse wetenschapper als mogelijke oplossing tegen de stijgende zeespiegel. Al beseft oceanograaf Sjoerd Groeskamp dat de gevolgen van zijn voorstel gigantisch zouden zijn. “Bekijk het als een waarschuwing over hoe enorm de problemen zijn die op ons afkomen.”

Het idee van Groeskamp is behoorlijk megalomaan: sluit de Noordzee af met een ongeveer 480 kilometer lange dam, die vertrekt van het meest noordelijke puntje op het Schotse vasteland en via de Orkneyeilanden afbuigt naar de Noorse westkust. In het zuiden moet de zee dan afgesloten worden met een 160 kilometer lange dam tussen zuid-west-Engeland en het Franse Bretagne. Meteen wordt de Noordzee het Noordzeemeer, zonder getijden, en zonder dat de stijgende zeespiegel Noord-West-Europa nog kan bedreigen.

Groeskamp, die bij het Koninklijk Nederlands Instituut voor Onderzoek der Zee werkt, lanceerde het voorstel in het wetenschappelijke tijdschrift van de Amerikaanse Meteorologische Vereniging. Het mega-infrastructuurproject kreeg zelfs al een naam mee: Northern European Enclosure Dam of NEED. De dijken zouden een uitvergrote versie zijn van de huidige Afsluitdijk in Nederland, de waterkering die sinds 1932 de Waddenzee van het sindsdien ontstane IJsselmeer afsluit. Die is 32,5 kilometer lang.

Technisch kan het, berekende Groeskamp. Tussen Frankrijk en Engeland is de Noordzee bijna nergens dieper dan 100 meter, en ook tussen Schotland en Noorwegen ligt de bodem op gemiddeld amper 127 meter diepte. Enkel de werken voor de kust van Noorwegen zelf zouden nog een huzarenstukje kunnen blijken, aangezien de zee daar tot 320 meter diep is. Maar ook die klif valt te overbruggen, aldus Groeskamp.

Afbeelding

Tot 500 miljoen euro
Ook financieel zouden de werken haalbaar zijn, maakt de Nederlander zich sterk. Hij schat de kosten voor de bouw tussen de 200 en 500 miljard euro, al zegt hij er tegenover NRC Handelsblad meteen bij dat de kosten voor eventuele sluizen daar niet bijgeteld zijn. Maar dan nog: voor de in totaal veertien landen die op deze manier beschermd zouden zijn tegen de stijgende zeespiegel, zouden de dammen gespreid over twintig jaar slechts 0,1 procent van het bruto binnenlands product kosten. “Daarmee bescherm je wel miljoenen mensen die in het gebied tot twee meter boven zeeniveau wonen. In 2020 zijn dat er al 25 miljoen! Alle individuele maatregelen die landen nu moeten nemen om al het land tot twee meter boven zeeniveau te beschermen, zijn waarschijnlijk veel duurder.”

Tegelijkertijd beseft Groeskamp dat zijn plan gigantische praktische gevolgen zou hebben, bijvoorbeeld voor de visserij en de scheepvaart. Ook ecologisch zou de Noordzee volledig veranderen, met zware gevolgen voor het visbestand. Rivieren zouden uiteraard water blijven aanleveren. En hoewel dat overtollige water met pompen naar de overkant van de afsluitdijk gestuurd zou worden, zou het zoutgehalte in de loop der jaren stelselmatig afnemen tot de Noordzee een zoetwatermeer is zonder getijden. “Een ecologische ramp”, zegt Groeskamp er zelf over.

Waarschuwing
De Nederlander heeft zijn voorstel dan ook eerder als een waarschuwing gelanceerd, in plaats van als een concreet plan. Eigenlijk hoopt hij dat de wereld wakker geschud kan worden en iets aan de klimaatverandering doet, zodat de dammen er nooit echt moeten komen. Maar, zo zegt hij: “Niets doen, zal vele malen meer kosten. Als we niet in staat zullen zijn om de klimaatverandering en de daarbij horende zeespiegelstijging onder controle te krijgen, dan wordt dít misschien het type oplossing waar je aan moet denken.”

Volgens het IPCC, het Intergovernmental Panel on Climate Change, zal de zeespiegel tegen 2100 met 30 tot 60 centimeter stijgen, zelfs wanneer de normen van het klimaatakkoord van Parijs worden gehanteerd. Aan de huidige uitstoot, wordt een stijging van 84 centimeter verwacht. Tegen 2300 zou de zeespiegel dan met meer dan 5 meter kunnen stijgen. Vooral Nederland, waar ongeveer een derde van het grondgebied onder het zeeniveau ligt, zou daardoor getroffen kunnen worden.

https://www.hln.be/in-de-buurt/oostende ... ogle.nl%2F

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door univers » 15 feb 2020, 11:10

:grazy:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Kristof Piessens » 16 feb 2020, 10:24

Die dammen zouden wel een oplossing kunnen zijn maar er werd geen rekening gehouden met de brexit, als de bedoelde dammen zouden kunnen komen moet vk met frankrijk en noorwegen onderhandelen of tot een akkoord komen...nog een nadeel van de dammen, dat mogelijk toch een lichte positieve effect zal hebben, namelijk de winters en de onderwaterstromen die dan door de dammen geen warm water kunnen gaan aanvoeren of toch niet zoals het op de gebruikelijke manier bekend is.
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gast1

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Gast1 » 17 feb 2020, 16:06

:post: Kristof, dat was meteen mijn allereerste gedachte inzake de winters.
Waarschijnlijk zal Tammy heel blij worden, want bij realisering van die megadammen gaan we forse winters krijgen: sneeuwberg sneeuwberg sneeuwberg

:winter: :winter: :winter:


Wanneer die dammen klaar zijn, ben ik waarschijnlijk al lang in het Walhalla of dienovereenkomstig ...

Dus ... ik ga eerst nog even genieten van lekkere temperaturen en jawel, gisteren gaf de tuinthermometer 18 graden Celsius aan. :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Tammy » 18 feb 2020, 09:58

Ja Tammy zou heel blij worden van de echte winters die dan gaan komen. :mrgreen:
Vangen Gast1 ! :winter: :winter:

Maar de dammen zijn een hulpmiddel in iets wat een heel natuurlijk proces is.
Begrijp mij niet verkeerd, klimaatverandering is gaande zeker weten.
Maar de invloed van de mens is zeer klein.
Vanaf het moment dat deze planeet ontstond zijn er veranderingen gaande.

Kijk naar gortdroge gebieden waar fossielen zijn gevonden van zeedieren, vissen en schelpen en nog veel meer.
Kijk naar berggebieden waarin men fossielen ziet die eens in zee leefden.
Wij mensen waren er toen niet, het is de natuur die dat doet.
Al miljoenen en miljoenen jaren .
Zo zijn er zeestijgingen maar ook dalingen geweest.
Zo zijn er droge periodens geweest maar ook ijstijden.
Onze gletsjers smelten want het word warmer.
Toen de ijstijden op hun eind liepen elke keer smolt er heel wat ijs.
Hele gebieden kwamen bloot te liggen.
Totdat er weer een ijstijd aankwam.

Waar wij wel invloed op hebben is het milieu.
We kunnen voor schonere oceanen zorgen, voor schonere rivieren enz.
En voor schonere leefgebieden, maar de allergrootste vervuiler is de bevolkingsgroei.
En zolang dat nog een taboe blijft om over te praten in de klimaatorganisaties is het dweilen met de kraan open.

De arrogantie van de mensheid om te denken dat wij het klimaat kunnen beheersen is eigenlijk ongelooflijk.
Net zo ongelooflijk als organisaties of politieke partijen denken dat als je in je eigen land hele zware maatregelen gaat nemen dat je daarmee het klimaat kan besturen en schone lucht terwijl verderop landen zitten die op de oude voet door gaan.
De absurde gedachte dat er in de lucht schijnbaar grenzen zijn en vuile lucht niet neer dwarrelt op onze gronden.
Schone lucht creeeren moeten we met z’n allen doen anders heeft het totaal geen zin.
Schone lucht kunnen we dan aan werken maar valt onder milieu niet klimaatbeheersing op de wijze die men voor ogen heeft.

Wij mensen zijn pas op aarde.
De planeet is ontiegelijk vele malen ouder dan onze aanwezigheid.
De klimaatveranderingen zijn ook ontiegelijk vele malen de revue gepasseerd.

Zeestijging- temperaturen- hoog of laag , de aarde heeft daar 1 antwoord op :

Been there , done it.

Een uitdrukking die men denk ik wel kent.

Maak onze aarde schoon en houd het leefbaar.
Dat moeten we met zijn allen willen , samen dus anders heeft het geen zin.
En het klimaat ?
Die doet wat het doet , zoals het al miljarden jaren doet. :peace:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Gast1 » 18 feb 2020, 11:12

Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
Ja Tammy zou heel blij worden van de echte winters die dan gaan komen. :mrgreen:
Vangen Gast1 ! :winter: :winter:
En gevangen! :chicken:

En daarom reageer ik ook even lieverd, waarmee het niet mijn bedoeling is om je van iets te overtuigen.
Maar ik wil je graag iets meegeven, doe je mee?
Welnu zie:
Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
Maar de dammen zijn een hulpmiddel in iets wat een heel natuurlijk proces is.
Begrijp mij niet verkeerd, klimaatverandering is gaande zeker weten.
Maar de invloed van de mens is zeer klein.
Geloof me Tammy, als de mens de golfstroom beïnvloedt, dan beïnvloedt de mens sowieso wel degelijk het klimaat.
En behoorlijk ook nog.

Het volgende wat je schrijft klopt echter weer als een zwerende vinger:
Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
Vanaf het moment dat deze planeet ontstond zijn er veranderingen gaande.
Kijk naar gortdroge gebieden waar fossielen zijn gevonden van zeedieren, vissen en schelpen en nog veel meer.
Kijk naar berggebieden waarin men fossielen ziet die eens in zee leefden.
Wij mensen waren er toen niet, het is de natuur die dat doet.
Al miljoenen en miljoenen jaren .
Zo zijn er zeestijgingen maar ook dalingen geweest.
Zo zijn er droge periodens geweest maar ook ijstijden.
Onze gletsjers smelten, toen de ijstijden op hun eind liepen elke keer smolt er heel wat ijs.
Totdat er weer een ijstijd aankwam.
:post:

En we gaan weer verder, ook hier heb je -weer- volledig gelijk:
Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
Waar wij wel invloed op hebben is het milieu.
We kunnen voor schonere oceanen zorgen, voor schonere rivieren enz.
En voor schonere leefgebieden, maar de allergrootste vervuiler is de bevolkingsgroei.
Wederom en zelfs een driedubbele: :post: :post: :post:

Wat zitten we op één lijn lieverd, maar het is juist het mileu waar wij invloed op hebben ... wat zeer medebepalend is voor de -versnelde- klimaatomslag.
Ik heb het al een paar keer eerder aangehaald, het antropoceen *klik* lees maar eens.
Het is de mens die het milieu inderdaad beïnvloedt, door ontbossing, luchtvervuiling, watervervuiling, bodemvervuiling en tal van andere vervuilingen.
En mede daardoor verandert het klimaat (versnelt) ... het door de mens veranderende milieu is immers overduidelijk van invloed op het klimaat.
Ecosystemen en landschappen zonder noemenswaardige invloed van de mens heten natuurlijke natuurlandschappen en wildernis.

De mens en zijn activiteiten vormen wereldwijd de meest overheersende biotische milieufactoren, omdat de mens zijn omgeving aanpast aan zijn behoeften en doelstellingen.
Tot deze antropogene factoren behoren onder andere ontwateren, ontsluiten, perceleren, kappen, maaien, begrazing, grond bewerken, bebouwen en jawel, zéér zeker de overbevolking.
De mensheid heeft immers door zijn grote en sterk groeiende getale steeds meer nodig.
Gebieden waar de mens zijn directe of indirecte invloed doet gelden heten cultuurlandschap,
zoals landbouwgebied (bijvoorbeeld voor akkerbouw, tuinbouw, veeteelt, bosbouw) stedelijk gebied en industriegebieden.
Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
De arrogantie van de mensheid om te denken dat wij het klimaat kunnen beheersen is eigenlijk ongelooflijk.
Het is juist de 'blindheid' der mensen om niet te zien wat wij met ons allen aanrichten Tammy.
Maar ook hier heb je weer helemaal gelijk:
Tammy schreef:
18 feb 2020, 09:58
Net zo ongelooflijk als organisaties of politieke partijen denken dat als je in je eigen land hele zware maatregelen gaat nemen dat je daarmee het klimaat kan besturen en schone lucht terwijl verderop landen zitten die op de oude voet door gaan.
De absurde gedachte dat er in de lucht schijnbaar grenzen zijn en vuile lucht niet neer dwarrelt op onze gronden.
Schone lucht creëren moeten we met z’n allen doen anders heeft het totaal geen zin.
Schone lucht kunnen we dan aan werken [ knipperdeknip ]

Maak onze aarde schoon en houd het leefbaar.
Dat moeten we met zijn allen willen, samen dus anders heeft het geen zin. [ en knipperdeknip ]
:loveU:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Tammy » 18 feb 2020, 12:00

Bedankt Gast1 voor je reactie, mooi ook hoe je het beschrijft.
Ik heb het gelezen je link ook. :grin:

Met sommige zaken zitten we op 1 lijn merk ik.
Met anderen punten niet maar dat hoeft ook helemaal niet.
Iedereen heeft zijn eigen kijk erop.
Als al die ontelbare keren dat deze planeet door de miljoenen jaren heen die klimaatveranderingen NIET had ondergaan , dan was ik de eerste die zou zeggen dat het grootste gedeelte van de de schuld bij de mens ligt, zeker wat jij beschrijft in je bericht.
Maar ik weet dat het zo niet is gegaan en daarom kijk ik er anders tegenaan.
De invloed van de mens is klein.

Klimaatverandering is momenteel gaande op deze planeet en nu in deze tijd wonen er mensen op.
En die mensen zijn deze planeet in een ghetto aan het veranderen.
Als de tijd eens komt dat er geen mensen meer op deze aarde rondlopen dan gaan de klimaatveranderingen gewoon door.
Wie weet voelen de poten van de Sfinx weer water of dansen de zeeschelpen weer rond in een oceaan nadat ze zijn los geweekt uit de woestijn of het hoge gebergte . :wink:

Clean up the ghetto mensen en laat nog wat ruimte over voor de dieren maar ook voor ons eigen soort.
Het grote gevaar is niet het klimaat maar zijn wijzelf.

:peace:

Altijd leuk trouwens om deze meneer te horen spreken over allerlei zaken in de wereld.
In dit gesprek over klimaatverandering en klimaatbeleid aan de Cambridge Union.
Interessant wat hij zegt aan het begin van het gesprek over die metingen Gast1.
Kloppen alle metingen die men nu doet of voorspellingen over 50 jaar wel Gast1 die lieden zoals een Klaver of Jetten of een Greta de mensen wilt doen geloven ?
Mijn antwoord ken ik wat denk jij ?

Was wel benieuwd geweest wat zijn mening over de twee dammen in de Noordzee zou zijn geweest.
Nederlands ondertiteld:


Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Gast1 » 18 feb 2020, 17:16

Ik begrijp je wel Tammy. :wink:

Mijn reactie op de video op volgorde:
Ik begrijp het publiek niet wat begint te klappen en te lachen.
Jordan Peterson heeft een zeer duidelijk punt en heeft het m.i. bij het juiste eind, en dat vind ik om te huilen.
Ik ben het met hem eens dat klimaatverandering een echte nachtmerrie is geworden.
So far so good.

Maar dan gaat hij van een aantal aannames uit, en hier begint mijn twijfel.
Hij stel een aantal vragen waar hij zelf blijkbaar ook geen antwoord op weet.

Hij heeft het over consuminderen en jawel, ik ga inderdaad weer helemaal met hem mee.
Nog steeds dus.

Vervolgens lijkt het er steeds meer op dat hij een lulverhaal aan het vertellen is.
Populistische trekjes neem ik waar en bij 5 minuten blijkt hij weer bij zijn eerder statement uit te komen.
Dat schiet dus allemaal niet op, maar nog anderhalve minuut te gaan ... ik ben benieuwd.
Zucht ... bij 6 minuten is hij weer bij zijn statement ... nog een halve minuut te gaan.

Mijn conclusie is dat van zijn mening er dertien in een dozijn gaan.
Verloren tijd om er naar te luisteren.

Tijd om te gaan koken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Tammy » 18 feb 2020, 17:41

Haha duidelijk Gast1 hoe jij hem ziet . :mrgreen:
Smakelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Determinist » 18 feb 2020, 17:52

Tammy schreef:
18 feb 2020, 12:00
Als al die ontelbare keren dat deze planeet door de miljoenen jaren heen die klimaatveranderingen NIET had ondergaan , dan was ik de eerste die zou zeggen dat het grootste gedeelte van de de schuld bij de mens ligt, zeker wat jij beschrijft in je bericht.
Maar ik weet dat het zo niet is gegaan en daarom kijk ik er anders tegenaan.
De invloed van de mens is klein.
Het is niet de vraag OF het klimaat zonder mensen door de eonen veranderde. Dat weten we al heel lang.
Het is ook niet de vraag dat we moeten aannemen of het aan de ene kant het "natuurlijke" klimaat is OF aan de andere kant moeten aannemen dat het de menselijke oorzaak is.

Vreemd dat de menschheid zo graag dingen in hokjes wil stoppen waarbij het ene hokje totaal gevuld wordt en het andere totaal leeg.
Links of rechts. Vol of leeg. Zwart of wit.

Je dient niet deze vragen te stellen omdat we allang weten wat het antwoord is.

Het gaat juist om deze vraag: waarom meten we dat sinds zeer korte tijd het klimaat niet in duizenden of honderdduizenden of miljoenen jaren van het ene naar het andere verandert.
Maar op geologische schaal een veranderingen laten zien die we niet kunnen verklaren uit historische klimaatmodellen en in sneltrein vaart gaan.

Welk natuurlijk proces, wat eonen speelt en het vroegere klimaat veranderde is nu gaande?

Geef eens een wetenschappelijke verklaring voor niet alleen de verandering, maar vooral de reden voor de versnelde verandering binnen slechts enkele menselijke generaties.
Met andere woorden: laten we de mens helemaal wegdenken en wat zouden we verwachten? Dus uitgaan van allen natuurlijke processen die nu gaande zijn. Kunnen die verklaren waarom het rappe tempo gemeten wordt?

Nee. Er zijn zelfs natuurlijke processen die eigenlijk het tegenovergestelde moeten laten zien. Afname van zon activiteit bijvoorbeeld. Dat zou tot afkoeling moeten leiden.
Maar we meten een ophoging van temperatuur.

En laat nu de meeste wetenschappers die dit dagelijks bestuderen en al melding hebben gemaakt van deze trend reeds 50 jaar geleden dat wat wij als mensen in de atmosfeer storten een verhoging veroorzaken?

Laat ik deze conclusie nou serieuzer nemen dan iemand die niet in het vakgebied werkzaam is en als argument geeft dat het klimaat al miljoenen jaren lang aan verandering onderhevig is.
Ja natuurlijk. Maar dat is geen antwoord op de vraag.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door univers » 18 feb 2020, 18:13

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gast1

Re: Nederlander lanceert noodoplossing tegen stijgende zeespiegel: sluit de Noordzee volledig af met een dam

Bericht door Gast1 » 18 feb 2020, 18:56

Niets, maar dan ook niets aan toe te voegen Determinist.
Goed gedetermineerd.

:post:

Plaats reactie