Einsteins relativiteitstheorie

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80637
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Einsteins relativiteitstheorie

Bericht door Tammy » 16 apr 2007, 12:46

Afbeelding

Ruim 90 jaar nadat Albert Einstein wetenschappelijke geschiedenis schreef met zijn roemruchte relativiteitstheorie, denken collega's via experimenten te hebben bewezen dat hij het bij het rechte eind had, zo meldt de de Britse krant The Sunday Times.

Zwaartekracht
De speciale theorie inzake de relativiteit, ooit door een prominent geleerde beschreven als een theorie die slechts door drie mensen op aarde echt wordt begrepen, verklaart hoe tijd en ruimte aan elkaar gekoppeld zijn en toont aan dat niets of niemand sneller kan reizen dan de snelheid van het licht. Dat uitgangspunt werd al bewezen via experimenten met deeltjesversnellers, maar er bleef een probleem: dat van de zwaartekracht. Die gedraagt zich als een kracht die zich onmiddellijk over zeer grote afstanden verplaatste, wat in strijd lijkt te zijn met de idee dat niets sneller kan bewegen dan het licht.

Veld
Einstein ontwikkelde daarop zijn "algemene theorie", die de zwaartekracht niet beschouwt als een "kracht" maar als een "veld" dat de ruimte om zich heen vervormt. Dat overtuigde echter niet iedereen en was tot dusver onbewezen. Om die onzekerheid weg te nemen werd het GP-B-project ontwikkeld, een ruimtemissie die 600 miljoen euro kostte en moest nagaan of de theorie van Einstein klopte, dan wel moest worden aangepast. Het project werd al in 1959 op het getouw gezet, maar het zou meer dan 40 jaar duren voordat het echt werd uitgevoerd.

NASA
Pas in 2004 lanceerde de ruimteorganisatie NASA het met vier uiterst precieze gyroscopen uitgeruste tuig, en daardoor konden vorsers nu bekend maken dat Einstein het inderdaad bij het rechte eind had. Ze waarschuwden wel dat het nog acht maanden zal duren voordat de verzamelde gegevens allemaal zijn verwerkt, maar ze twijfelen niet langer aan de correctheid van een van 's werelds beroemdste theorieën. (belga)


Bron: Het laatste nieuws.

Edit The Return:

Is voor jou dit genoeg bewijs voor deze theorie?
Wat klopt er volgens je eigen bevindingen er niet aan of wat begrijp je er niet aan?
Denk je dat deze theorie ooit overkoepeld kan worden door de M-theorie?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Bericht door lowlandsrouter » 16 apr 2007, 15:30

Het klinkt aannemelijk :o
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 16 apr 2007, 19:29

Een wet is er om gebroken te worden, En ik denk dat einsteins wetten in de komende 100 jaar niet stand zullen houden.

Gebruikersavatar
Krystallainen
Leraar
Berichten: 1687
Lid geworden op: 13 feb 2005, 00:24

Bericht door Krystallainen » 16 apr 2007, 20:50

tofu_kronos schreef:Een wet is er om gebroken te worden,
Juist niet, (natuurkundige) wetten moeten juist de werkelijkheid zo perfect mogelijk beschrijven.
En ik denk dat einsteins wetten in de komende 100 jaar niet stand zullen houden.
Stand houden zullen ze wel doen, peins k, maar misschien komen er nog verfijningenen.
Plato roeleert

Gijs

Bericht door Gijs » 28 mei 2007, 13:49

Duuuh natuurlijk is de relativiteits theorie bewezen :roll:

The Return

Bericht door The Return » 28 mei 2007, 14:03

Want?

MMe

Bericht door MMe » 28 mei 2007, 14:39

Ik denk wel dat einstein grotendeels gelijk heeft maar naar mate we meer te weten komen denk ik dat er meer is dan E=MC2 .

Romaine

Bericht door Romaine » 28 mei 2007, 15:03

Krystallainen schreef:
tofu_kronos schreef:Een wet is er om gebroken te worden,
Juist niet, (natuurkundige) wetten moeten juist de werkelijkheid zo perfect mogelijk beschrijven.
En ik denk dat einsteins wetten in de komende 100 jaar niet stand zullen houden.
Stand houden zullen ze wel doen, peins k, maar misschien komen er nog verfijningenen.
De waarheid ligt doorgaan in het midden en hier denk ik dat dat ook zo is. Wetenschap is evolutie. Men begint met een gedachte en gaat steeds verder met betere gedachtes. Volgens mij is het vaak zo dat de oudere theorieën een kleiner deel van de werkelijkheid bevatten en daar (de kleine werkelijkheid) ook inderdaad op van toepassing zijn, maar wanneer wordt ontdekt dat de werkelijkheid groter is, wordt het oude wetenschappelijke gedachtegoed te beperkt om als GEHEEL te dienen, maar kunnen wel als een onderdeel in de nieuwe theorie functioneren.

Met andere woorden. Binnen het kader dat Einstein gelijk had heeft hij gelijk, maar de werkelijkheid is groter. Ze zijn dus niet absoluut, maar relatief, afhankelijk van het perspecief.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 jun 2007, 20:51

MMe schreef:Ik denk wel dat einstein grotendeels gelijk heeft maar naar mate we meer te weten komen denk ik dat er meer is dan E=MC2 .
'Grotendeels gelijk'? Wat bedoel je daarmee? Wat klopt er niet?
Wat bedoel je met 'er is meer dan e=mc^2'?

MMe

Bericht door MMe » 16 jun 2007, 21:08

Precies wat ik zeg :) en ik zeg niet dat er iets niet klopt aan E=MC^2 maar ik denk wel dat er meer is dan alleen de relativiteitstheorie maar dat weten we nu nog niet :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 jun 2007, 21:32

MMe schreef:Precies wat ik zeg
Maar je zegt niks. Je zegt dat Einstein 'grotendeels gelijk' heeft. Daarmee impliceer je dat hij deels ongelijk heeft. Ik wil graag weten waarin hij ongelijk heeft.

MMe

Bericht door MMe » 16 jun 2007, 22:06

Ik denk dat er gewoon meer is, maar wat ook aansluit op Einsteins theorie.

Ik zelf ben het met'm eens dat de ruimte vervormd wordt door de zwaartekracht maar in mijn ogen is de ruimte niet leeg maar gevuld met ruimte die uit zeer kleine bolletjes bestaat, die door de materie samen gedrukt worden omdat in maretie zich gravitonen bevinden die de ruimte weg drukken naar buiten, zodat er een samengedrukte ruimte ontstaat.
En ik denk dat dan de hoeveelheid weggedrukte(samen geperste) ruimte gelijk staat aan de neerwaardse kracht zeg maar zwaartekracht.
Die ruimte bolletjes bestaan weer uit 14 dimensies 6x en 8y dimensies.
Materie zijn eigenlijk de zelfde ruimte bolletjes maar dan zijn er twee dimensies onttrokken die als deeltjes om de dan overgebleven 12 dimensies heen draaien 5x en 7y.
Er staat in de bijbel dat de aarde geschapen is in 6 dagen, en dat klopt ook wel op een cryptische manier.
14/14 is ook 7/7(ruimte), 6/7 (6dagen)is ook 12/14 (aarde, materie).

Ik geloof wel dat er meer is [lamp]

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11970
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 16 jun 2007, 22:20

MMe schreef:Ik geloof wel dat er meer is [lamp]
Ja, dat blijkt...
Je hebt er vast lang over nagedacht, maar het resultaat is niet iets waar ik een touw aan kan vastknopen.

MMe

Bericht door MMe » 16 jun 2007, 22:24

Geeft toch niet, ik ben er ook nog mee bezig :wink:

Gijs

Bericht door Gijs » 19 jun 2007, 17:16

The Return schreef:Want?
Ten eerste als hij niet bewezen was dan zou hij niet door elke wetenschapper aanbeden worden. Ten tweede in de natuur is het zo dat als je tegenover een snelheid kruist en jij heb ook een snelheid dan tel j edat bij elkaar op. Als je op iets afgaat wat in dezelfde richting als jouw dan trek je dat van elkaar af. Bij licht is dat dus niet conclusie: Licht is de laaste hoogste snelheid. Nu is dit bewezen. Maar er zitten ook gaten in als je bijvoorbeeld door een wormgat of zwart gat gaat dan zal je sneller gaan. Maar je zult het niet overleven door de enorme zwaartekracht. Als je anti-grav heb dan kan je het wel overleven alleen de mogelijkheid dat anti-grav bestaat is niet bewezen.

keesb

Bericht door keesb » 24 jun 2007, 12:31

E=MC2 is wel kort door de bocht, alle verhandelingen die er mee samen hangen, daar moet je een mensenleven voor uit trekken. Alle uitleg over diverse samenhang vind je inmiddels wijdverspreid over het net.
Bijzonderheid over zijn theorie is wel dat hij deze al bedacht had toen hij nog een tiener was, maar dat hij zo wat de rest van zijn leven bezig was dit te onderbouwen en op papier te zetten.

Plaats reactie