Vuur, verbranding en zuurstof

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 29 jun 2007, 18:42

Gijs schreef:maar mijn belangrijkste vraag is waarom daalt de temparatuur+ het licht als er geen zuurstof meer is?
Licht en warmte zijn de producten van de chemische reactie. Als er geen zuurstof meer is stopt de reactie, en komen er dus geen licht en warmte meer vrij.

Plasma bestaat uit geioniseerde atomen en heeft dus inderdaad massa.

Wikipedia-link: http://nl.wikipedia.org/wiki/Plasma_%28 ... oestand%29

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 19:23

Ja welke chemische reactie? Volgens mij wordt het eerst warm en komt daarna de chemische reactie die de warmte op pijl houd. want overal is zuurstof waarom reageert een houd dan alleen op hete zuurtstof? En voor de duidelijkheid bedoelde ik met stof fase dus dat plasma het 4de aggregatietoestand was alleen ik ben niet zo goed in woorden onthouden. Maar de verbrandings reactie stopt dan. Namelijk dat er geen atomen meer nieuwe moleculen vormen. Maar waar gaat de kinethische energie dan opeens naartoe?

_________________

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 29 jun 2007, 19:41

Gijs schreef:Maar de verbrandings reactie stopt dan. Namelijk dat er geen atomen meer nieuwe moleculen vormen. Maar waar gaat de kinethische energie dan opeens naartoe?
De geproduceerde warmte leidt tot een verhoging van de temperatuur. Als je een gesloten systeem hebt en er komt geen warmte meer vrij, dan stijgt de temperatuur niet verder.

Ik weet overigens nog steeds niet precies wat je met kinetische energie bedoelt.

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 20:29

bewegins-energie. Als je iets opwarmt dan gaan de moleculen binnenin sneller bewegen dit is hoe de fase-overgangen werken dat weet je wel maar toch. En bewegings energie is kinetische energie het is de enrgie die zorgt dat iets beweegt. (Het is dus niet de energie die vrijkomt van de beweging ookal kan je er wel weer kinetische energie van maken). Bij moleculen die een fase overgang maken is hitte of warmte de kinetische energie dit klopt niet helemaal want er is bij een fase-overgang nog iets wat ik vergeten ben maar in grote lijnen is warmte dan de kinetische energie. Maar enrgie kan niet zomaar verdwijnen. Als het goed is is het ook de kinetische energie bij een thermolyse die de stoffen ontleed.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 29 jun 2007, 20:33

Ah, okee. Ik wist niet dat dat ook kinetische energie heet. Eigenlijk wel logisch.

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 20:36

dit is ff offtopic maar ik ben er opeens benieuwd naar. Je schijnt er wel veel van te weten studeer je al of heb je iets gestudeerd? Of heb je dat allemaal zelf aangeleerd en zit je nog op de middelbare zoals mij. Ik heb er wel minder verstand van maar met net als mij snap je wel wat ik bedoel denk ik. En nu dit ontopic. Wat ik met mijn vraag bedoel is : Waarom heb je zuurstof nodig voor een vlam? Is het zonder zuurstof onmogelijk om een stof zo erg te verhitten dat het plasma wordt? En omdat het zo heet is dus ook licht gaat uitstralen. En het er precies uitziet als een vlam? Waardoor het de eigenschappen van een vlam heeft en daardoor du sook eigenlijk een vlam is.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 29 jun 2007, 20:59

Gijs schreef:dit is ff offtopic maar ik ben er opeens benieuwd naar. Je schijnt er wel veel van te weten studeer je al of heb je iets gestudeerd?
Op het VWO had ik een exact vakkenpakket met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, en daarna heb ik chemische technologie gestudeerd.
Ik weet er dus wel wat van ja :wink:
Gijs schreef:Waarom heb je zuurstof nodig voor een vlam? Is het zonder zuurstof onmogelijk om een stof zo erg te verhitten dat het plasma wordt?
Goeie vraag. Ik weet niet of er reacties zijn die dezelfde effecten geven.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 29 jun 2007, 21:13

Het woord vrije radicalen schiet me ineens te binnen waarom weet ik ook niet. En straling van isotopen.

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 21:38

ik snap het ff niet :? vrije radicalen gaat dat over gelovigen of is het een term die ik gewoon niet ken en zo ja wat betekent het? En wat heeft het met dit te maken?

Shizo

Bericht door Shizo » 29 jun 2007, 21:44

Een vrije radicaal is een atoom of een element met een nog ongebruikte bindingsmogelijkheid.

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 21:45

Ik zou het namelijk gek vinden als je alleen met zuurstof plasma kan maken. Want het is gewoon een fase en elke stof kan naar mijn weten elke fase hebben. Zo kan zuurstof ook vloeibaar en vast worden en is er niet iets wat alleen maar gas is. Tenminste dat dacht ik. Maar als je een stof in de plasma vorm maakt is hij denk ik haast altijd zo heet dat het ook fotonen gaat uitzenden? En dan ziet het er toch net als een vlam uit? Of niet? Dan kom ik erop uit dat vuur dus niet perse zuurstof voor nodig hebt. Alleen dat er wel onaardse temparaturen voor nodig zijn. Omdat het mischien alleen met zuurstof zo snel in plasma overgaat?
Laatst gewijzigd door Gijs op 03 jul 2007, 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Gijs

Bericht door Gijs » 29 jun 2007, 21:57

Shizo schreef:Een vrije radicaal is een atoom of een element met een nog ongebruikte bindingsmogelijkheid.
Een vrij zwevend atoom of onontleedbare molecuul?

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 30 jun 2007, 19:13

Een vlam is gewoon een gloeiende gasmassa.
Waarom je zuurstof nodig hebt ?
Zuurstof heb je nodig voor de verbranding van het gas en daardoor gaat het gas 'gloeien'.
Dan hebben we een vlam.
Als je bijv. hout verbrand komt er gas(sen) uit het hout en die gassen gaan gloeien.

Isotopen zijn trouwens atomen die verschillende massa-getallen hebben.
De bekendste is het C-14 atoom. (c = koolstof).
Koolstof heeft normaal 12 als massagetal. (6 protonen en 6 neutronen.)
Maar C-14 heeft 8 neutronen of 8 protonen.(Weet ik niet meer precies.)

Gijs

Bericht door Gijs » 30 jun 2007, 19:36

Bedankt voor het reageren maar wat jij beschrijft is ongeveer hetzelfde effect als the return bij mijn openingspost heeft gedaan. (Het stuk uit wikipedia). Daarbij maakt het niet uit of je zuurstof nodig hebt voor verbranding van gassen of het hout zelf. Wat natuurlijk beide gebeurd maar wel bedankt dat je toch de moeite neemt om te reageren. En ik schrijf dit dus ook niet uit ondankbaarheid. Ik schrijf dit alleen om te laten weten dat ik liever heb dat je antwoord geeft of reageert op mijn laaste vraag. En dus dat ik liever niet heb dat er nog over de vorige pagina gediscuseert wordt omdat ik daar al mee klaar ben. Vat dit alsjeblieft niet verkeerd op ik ben alleen bang dat er dalijk een soort van tweede draad gaat lopen een draad die al voorbij is. Wel zou ik graag willen weten wat er precies gebeurd als zuurstof verhit raakt. Wat zorgt ervoor dat heet zuurstof zo reageert op gas. Wat doe thet zuurstof precies? En welke stof ondergaat nou precies de fase overgang naar plasma? Als dat de gassen zijn uit het hout en niet het dichtbijzijnde zuurstof waarom kunnen de gassen uit het hout geen plasma worden bij hoge temparaturen op planeten waar geen zuurstof is?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 jul 2007, 10:32

Bijtjuh schreef:Een vlam is gewoon een gloeiende gasmassa.
Nee, zoals je hebt kunnen lezen is vlam geen gas, maar plasma.
Bijtjuh schreef:Maar C-14 heeft 8 neutronen of 8 protonen.(Weet ik niet meer precies.)
6 protonen en 8 neutronen.
Het aantal protonen bepaalt welk element het is, het aantal neutronen kan varieren.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 jul 2007, 10:36

Gijs schreef:waarom kunnen de gassen uit het hout geen plasma worden bij hoge temparaturen op planeten waar geen zuurstof is?
Het hout wordt geen plasma omdat het heet wordt. Er ontstaat plasma omdat het hout brandt (reageert met zuurstof). De hitte is een product van de verbranding, niet de oorzaak.

Gijs

Bericht door Gijs » 01 jul 2007, 15:11

Dat is goed maar wat veranderd dan in plasma? de gassen? Maar die komen van het hout. Dus zou je kunnen zeggen dat het hout het plasma wordt? Of de zuurstof? Ja dan heb ik helemaal geen gelijk. Een fase-overgang wordt vaak veroorzaakt door de kinetische energie. Dus dan is hitte toch de oorzaak van het plasma? Hoe komt er anders zo`n fase overgang? Erg veel maakt het niet uit. Kan je plasma maken met hout op een planeet zonder zuurstof? Dat is mijn vraag. Mischien kan je dat als je de temparatuur zo erg verhoogt dat de gassen van het hout alsnog in plasma veranderd. De temparaturen zijn dan zo hoog dat de deeltjes fotonen gaan uitzenden doordat er te veel bewegings-energie is (kinetisch). Dus dan zie je een vlam mijn stelling op dit moment is dan ook. Voor een vlam (vuur) heb je geen zuurstof nodig als je maar de temparatuur genoeg verhoorgt. Alleen dan op zo`n hoogte dat het onaards wordt en vandaar dat we niet beter weten. Dat is mijn stelling. Nu komt hout ook niet voor op een planeet zonder zuurstof maar ok stel dat.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 jul 2007, 15:17

Gijs schreef:de gassen? Maar die komen van het hout.
En de zuurstof. Die reageren met elkaar.

Gijs

Bericht door Gijs » 01 jul 2007, 15:20

Ja maar die gassen komen alleen maar vrij als er een hoge temparatuur is. Want dan maken ze die fase overgang. Dus indirect is de temparatuur toch de oorzaak? Maargoed hoe komt het dat die gassen dan meteen weer overgaan naar plasma? Omdat het zuurstof reageert wat weer voor een hitte zorgt dat het zelfs plasma wordt?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11978
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 01 jul 2007, 15:38

Gijs schreef:Dus indirect is de temparatuur toch de oorzaak?
In die zin dat je een stuk hout moet aansteken met een andere vlam. Daarna zorgt de reactie van het hout met de zuurstof (verbranding) voor de hitte.
Gijs schreef:Maargoed hoe komt het dat die gassen dan meteen weer overgaan naar plasma?
Door de hitte van de verbranding.

Plaats reactie