Tijdreizen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Barrel

Tijdreizen

Bericht door Barrel » 20 jul 2007, 07:33

Volgens Einstein is tijdreizen feitelijk niet mogelijk, althans voor systemen met massa.

Echter, een foton die ons vanuit het begin van het heelal bereikt, en bijvoorbeeld 6 miljard jaar onderweg is geweest, heeft een leeftijd van 0. Hij reist met de snelheid van het licht, dus de tijd staat stil voor deze foton. Je zou dit een vorm van tijdreizen kunnen noemen, al is het maar in 1 richting.

Ook is het dus niet gezegd dat bijvoorbeeld een gedachte niet tijd zou kunnen reizen. Je zou je kunnen voorstellen dat je een droom hebt waarmee je in contact komt met iemand in de toekomst of het verleden.

Maar hoe zou dat er dan uitzien. Stel dat je terug gaat in de tijd in een droom, en in die droom je overgrootvader ervan overtuigd om niet me je oma te trouwen? Wat gebeurt er dan? Is het dan zoals in bijv. de Butterfly Effect, dat dingen instantaan in het nu veranderen? Of zouden er slechts veranderingen optreden in paralelle universa, andere tijdsbanen of wat dan ook?

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: Tijdreizen

Bericht door lowlandsrouter » 20 jul 2007, 07:51

Barrel schreef:Volgens Einstein is tijdreizen feitelijk niet mogelijk, althans voor systemen met massa.

Echter, een foton die ons vanuit het begin van het heelal bereikt, en bijvoorbeeld 6 miljard jaar onderweg is geweest, heeft een leeftijd van 0. Hij reist met de snelheid van het licht, dus de tijd staat stil voor deze foton. Je zou dit een vorm van tijdreizen kunnen noemen, al is het maar in 1 richting.

Ook is het dus niet gezegd dat bijvoorbeeld een gedachte niet tijd zou kunnen reizen. Je zou je kunnen voorstellen dat je een droom hebt waarmee je in contact komt met iemand in de toekomst of het verleden.

Maar hoe zou dat er dan uitzien. Stel dat je terug gaat in de tijd in een droom, en in die droom je overgrootvader ervan overtuigd om niet me je oma te trouwen? Wat gebeurt er dan? Is het dan zoals in bijv. de Butterfly Effect, dat dingen instantaan in het nu veranderen? Of zouden er slechts veranderingen optreden in paralelle universa, andere tijdsbanen of wat dan ook?
Er even vanuit gaande dat paralelle universa en andere tijdsbanen bestaan?

Ik heb er even over getwijfeld om je bericht te verplaatsen, maar het eerste deel geeft dit bericht bestaansrecht in wetenschap :-)
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tijdreizen

Bericht door MetalPig » 20 jul 2007, 08:15

Barrel schreef:Maar hoe zou dat er dan uitzien. Stel dat je terug gaat in de tijd in een droom, en in die droom je overgrootvader ervan overtuigd om niet me je oma te trouwen? Wat gebeurt er dan?
In een droom kan van alles gebeuren. Daarna word je wakker en is alles bij het oude.
Waarom doe je je gedachtenexperiment in een droom?

Barrel

Re: Tijdreizen

Bericht door Barrel » 20 jul 2007, 09:30

lowlandsrouter schreef:Ik heb er even over getwijfeld om je bericht te verplaatsen, maar het eerste deel geeft dit bericht bestaansrecht in wetenschap :-)
Welke andere rubriek zou hij anders komen te staan?

Barrel

Re: Tijdreizen

Bericht door Barrel » 20 jul 2007, 09:40

MetalPig schreef:In een droom kan van alles gebeuren. Daarna word je wakker en is alles bij het oude.
Waarom doe je je gedachtenexperiment in een droom?
Als we het over tijdreizen hebben in fysieke vorm, wordt het een andere discussie. Vandaar het gedachtenexperiment. Het kan in een droom, onder hypnose, of wellicht anders.

Vele films die er over het onderwerp gemaakt zijn / worden gaan telkens van andere dingen uit. Zoals bij de Butterfly effect, waar een veranering in het verleden instantaan tot veranderingen in het heden lijdt. Echter, de hoofdpersoon lijkt onaangetast t.a.v. bijv. zijn herinneringen.

Heb ooit iets gelezen over bepaalde kleine fysieke deeltjes. ALs je zo'n deeltje splitste, hadden beide deeltjes een random polarisatie. Als je echter van een van de twee de polarisatie meette, bevroor je hem daar ook mee. Het frappante is dan dat vanaf dat moment, het andere deeltje ook in deze polarisatie bevroor. De informatie lijkt instantaan over gedragen te worden, dus feitelijk tijdreizen.

Weet, het is een vaag voorbeeld, maar kan het originele verhaal er niet meer bijvinden.

Geen idee of parallele universa ed bestaan. Echter, als ik in gedachten terug in de tijd zou kunnen gaan, en mijn opa overtuigen om geen kinderen met mijn oma te maken, dan zou ik dus niet bestaan. Dan zou ik dus ook mijn opa weer niet kunnen overtuigen, etc. Echter, ik heb wel bestaan, en volgens mij kan dat niet simpelweg ge-erased worden. Iets wat is, is voor altijd geweest. En als dan tijdreizen op die manier mogelijk is, zouden er welhaast paralle universa moeten zijn, waar ik in de ene wel besta, en de andere niet.

Zijn er voorbeelden van boeken, verhalen, waar hierover gefilosofeerd / gefantaseerd wordt?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Tijdreizen

Bericht door MetalPig » 20 jul 2007, 10:08

Barrel schreef:Als we het over tijdreizen hebben in fysieke vorm, wordt het een andere discussie.
Da's waar. Dat is de discussie die meestal gevoerd wordt; vandaar mijn verwarring.
Barrel schreef:Echter, ik heb wel bestaan, en volgens mij kan dat niet simpelweg ge-erased worden.
Mee eens. Ik ben van mening dat je het verleden niet kunt veranderen.
Barrel schreef:Zijn er voorbeelden van boeken, verhalen, waar hierover gefilosofeerd / gefantaseerd wordt?
Niet zozeer over parallelle universums, maar wel over het veranderen van het verleden: het boek Making History van Stephen Fry.

Gebruikersavatar
lowlandsrouter
Wetenschapper
Berichten: 3450
Lid geworden op: 21 jun 2005, 13:48

Re: Tijdreizen

Bericht door lowlandsrouter » 20 jul 2007, 10:54

Barrel schreef:
lowlandsrouter schreef:Ik heb er even over getwijfeld om je bericht te verplaatsen, maar het eerste deel geeft dit bericht bestaansrecht in wetenschap :-)
Welke andere rubriek zou hij anders komen te staan?
Bewustzijn & Onderbewustzijn: dromen
Filsofie
Wetenschap
https://starthemel.nl

De singulariteit is nabij :grin: This is the way.

It may be that our role on this planet is not to worship God - but to create him.
Arthur C. Clarke

Romaine

Bericht door Romaine » 20 jul 2007, 23:00

Het enige tijdstip dat kan bestaan is het nu. Wij mensen hebben vervolgens bedacht dat alle nu's van andere momenten die we ons herinneren geschiedenis noemen en alle nu's die we nu aan het bedenken zijn toekomst noemen. We trokken er een streep onder en een indeling om het voor ons inzichtelijk te maken hoe de structuur was van wat we tegenkomen. Maar dan nog blijven we maar 1 moment qua tijd kennen en dat is nu. Alleen nu bestaat, al het andere niet. Ergens heenreizen wat niet nu is is dan een onmogelijkheid.

Barrel

Bericht door Barrel » 21 jul 2007, 00:28

Feitelijk is de mens zeer beperkt in haar capaciteiten om waar te nemen. We nemen drie dimensies waar, en zijn slaaf van de tijd. Daar geven we dus een draai aan middels de geschiedenis en de toekomst.

Echter, feitelijk zouden we niet de 3 dimensies moeten bezien, maar alle 4, ruimtetijd. Het nu is daarin slechts een entiteit, zoals een plek een entiteit is in de drie dimensies. Ruimtetijd is opgevuld met oneindig veel nu'en. Wat ons verhindert om naar andere nu'en te reizen is ons fysieke lichaam. Volgens wat we nu kennen van de 'werkelijkheid' is het niet mogelijk om materie naar andere nu'en te krijgen, en is het singulier gedefinieerd in ruimtetijd.

Maar zonder ons fysieke lichaam, is die barriere er niet meer. Als ik dood ga, zal ik voor altijd geweest zijn, en mijn leven zal een stuk in ruimtetijd zijn. Fysiek is dat niet te bereiken, maar wellicht wel op andere manieren.

Staan echter al die nu'en in ruimtetijd met elkaar in verbinding? Niet zoals we dat kennen in 3 dimensies. Maar er is een connectie, namelijk wij die de voortgaande tijd waarnemen.

Zou de mens niet in staat kunnen zijn om die barriere te slechten? Zou het kunnen dat bijvoorbeeld in dromen we niet slechts over herinneringen dromen, maar werkelijk die 'plek' in ruimtetijd weer beleven?

Bijtjuh

Bericht door Bijtjuh » 21 jul 2007, 10:27

Er zijn genoeg mensen die dromen over nu en de toekomst.
Maar de toekomst staat nooit vast, dus het is alleen een overzicht van wat er kan gebeuren.
Je zal niet naar de toekomst kunnen reizen, omdat een mens honderden beslissingen neemt per dag.
Elke beslissing veranderd de toekomst weer.

En er zijn ook mensen die hogere "dimensies" kunnen zien.
Denk aan aura's, geesten etc. etc.

Nog een vraag.
Als je naar de zon kijkt zie je wat er 7 minuten geleden is gebeurd met de zon.
Dus als de zon explodeert zie je het 7 minuten later.
Kijk je als je naar de zon kijk je naar het verleden of niet ?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jul 2007, 10:42

Bijtjuh schreef:Als je naar de zon kijkt zie je wat er 7 minuten geleden is gebeurd met de zon.
Kijk je als je naar de zon kijk je naar het verleden of niet ?
Ja.

(Dat klinkt een beetje kortaf, maar het is gewoon zo :) )

Barrel

Bericht door Barrel » 21 jul 2007, 11:28

De fotonen die de informatie over de zon naar ons brengen, reizen met de snelheid van het licht. Voor hen staat de tijd dus stil. Op het moment dat wij ze waarnemen, is het voor die fotonen dus niet het verleden, maar nog steeds het heden.
Voor ons als waarnemer is het echter wel het verleden. Dus, afhankelijk van de waarnemer, kunnen heden en verleden samenvallen?

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jul 2007, 18:21

Barrel, ik raad je aan om je te verdiepen in de uitkomsten van PEAR (Princeton Engineering Anomalies Research) . Ik heb het in drie verschillende topics op dit forum al uitgelegd. Als je naar de site van PEAR gaat zal je duidelijk worden dat wormgaten geen science fiction meer zijn. PEAR is 20 jaar geleden al begonnen aan dit onderzoek en heeft inmiddels een enorme hoeveelheid data.

De uitkomsten zijn dat oorzaak en gevolg kunnen worden omgedraaid, in de proefopstelling druk ik nu op de startknop van een apparaat dat 1000 km. verderop staat en als gevolg van deze handeling gisteren aangaat. Het omgekeerde is ook mogelijk, in de proefopstelling sta ik nu ergens in Nederland naast een apparaat en ik constateer dat het nu aan gaat, maar mijn collega zal pas morgen in Frankrijk op de startknop drukken. Dus ja, in tegenstelling tot wat Romaine schrijft is het mogelijk om je te onttrekken aan het nu en een directe relatie te hebben met wat wij toekomst en verleden noemen.

PEAR heeft onderzoek gedaan naar wormgaten in de tijd en heeft daarbij tijdparadoxen uitgelokt. de onderzoekers van PEAR deden hun best om tijdens proefopstellingen het bestaan van deeltjes onmogelijk te laten zijn, vergelijkbaar met ´ik schiet in het verleden mijn vader dood´. Iedere keer bleek er een mogelijkheid te zijn waardoor de uitkomst van het experiment consistent was met de natuurwetten.

Het lijkt er dus op dat dat behalve het nu, het verleden en de toekomst ook eeuwig bestaan zodat wij daar eeuwig contact mee kunnen maken. Maar verleden of toekomst zullen daar niet door veranderen, de tijdreis naar het verleden of de toekomst is namelijk al deel is van de geschiedenis. Het nu waarin wij ons bevinden lijkt volgens de resultaten van PEAR een golfbeweging van begin tot eind door de vaststaande geschiedenis.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jul 2007, 18:52

Tardis schreef:De uitkomsten zijn dat oorzaak en gevolg kunnen worden omgedraaid, in de proefopstelling druk ik nu op de startknop van een apparaat dat 1000 km. verderop staat en als gevolg van deze handeling gisteren aangaat. Het omgekeerde is ook mogelijk, in de proefopstelling sta ik nu ergens in Nederland naast een apparaat en ik constateer dat het nu aan gaat, maar mijn collega zal pas morgen in Frankrijk op de startknop drukken.
Waarom moet er zo veel afstand tussen zitten?
Wat gebeurt er als mijn lampje nu aangaat en ik vergeet morgen de knop in te drukken?

Kun je iets specifieker naar informatie wijzen dan 'de site van PEAR'? Een specifieke pagina zou leuk zijn.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 21 jul 2007, 19:19

Hehe, eindelijk een reactie. Er waren maar vier pogingen voor nodig om iets heel belangwekkends op dit forum onder jullie aandacht te krijgen. De vorige drie werd er doodleuk niet op gereageerd. Alleen Maìca vroeg me nog om een vertaling van wat York Dobyns (wetenschapper die aan PEAR verbinden is) vertelde . Zelfs na die vertaling bleef het oorverdovend stil.

PEAR
http://www.princeton.edu/~pear/
York Dobyns on wormholes, retrocausation and the future
http://www.youtube.com/watch?v=fLLIkTo4KLc
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jul 2007, 19:39

Tardis schreef: iets heel belangwekkends
Zo belangwekkend dat PEAR is opgeheven omdat iemand er meer geld in wilde steken.
Ik ben geinteresseerd, maar ik denk vooralsnog niet dat ze werkelijk iets gevonden hebben. Daarvoor is het te onwaarschijnlijk.
Maar ik zal het bestuderen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11973
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 21 jul 2007, 19:47

Ik heb wat rondgeklikt en gezocht op 'retro', maar ik vind niks. Vandaar dat ik vroeg naar een specifieke pagina. Heb jij die?

keesb

Bericht door keesb » 22 jul 2007, 00:59

Als we de gelegenheid hebben om in de tijd terug te kijken, dan hebben we ook wel de mogelijkheid om daar naar toe te reizen. De techniek en de kennis ontbreekt daar nog voor, maar het is wel iets waar ik in geloof dat het mogelijk is.
Of wij fysiek in staat zijn om door de tijd te reizen als mens/persoon hangt m.i. af van de ontwikkelingen die we meemaken. In deze tijd zijn we meer bezig met andere zaken die we kennelijk belangrijk vinden, zoals economie, wonen, werken om te leven en dat soort zaken. In plaats van een geestelijke ontwikkeling die noodzakelijk is, zijn materiele zaken veel belangrijker. Bijna alles wat de mens kan bedenken, kan de mens realiseren, dus waarom niet door de tijd reizen?

keesb

Bericht door keesb » 22 jul 2007, 00:59

Herinneren van leuke of minder leuke dingen is ook een vorm van tijdreizen!

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 22 jul 2007, 01:19

Tijdreizen is wel degelijk mogelijk. Als ik me goed kan herrineren was er een experiment met een atoomklok in de ruimte en hier op de aarde. De klok in de ruimte week flink wat af na dagen. Wat ik niet meer weet was of klok in de ruimte nou terug in de tijd was geweest of in de toekomst.

Plaats reactie