Tijdreizen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Barrel

Bericht door Barrel » 22 jul 2007, 08:39

tofu_kronos schreef:Tijdreizen is wel degelijk mogelijk. Als ik me goed kan herrineren was er een experiment met een atoomklok in de ruimte en hier op de aarde. De klok in de ruimte week flink wat af na dagen. Wat ik niet meer weet was of klok in de ruimte nou terug in de tijd was geweest of in de toekomst.
Dat is niet per definitie tijdreizen. Tijd gaat niet altijd even snel. Als de zwaartekracht sterker is, of de snelheid waarmee je reist, dan heeft dit een effect op de snelheid waarmee de tijd voorbij gaat.

Een conducteur van een hoge snelheidstrein, die 5 dagen per week aan het werk is, 40 jaar lang, wordt ongeveer 0.5 sec minder snel oud dan zijn vrouw in zijn leven. Ook mensen die op de Mount Everest leven worden iets minder snel oud.
Dat is allemaal volgens de EInstein theorie, en volgens mij zijn er verschillende testen gedaan met atoomklokken om die theorie te staven.

Of tijdreizen mogelijk moet zijn hangt van een paar dingen af.

Allereerst de gewone natuurwetten. Algemeen wordt aangenomen dat zelfs bij tijdreizen de normale natuurwetten allemaal moeten blijven gelden. Dus ook de wetten van behoud van energie. Als ik echter terug in de tijd ga, dan is in die tijd opeens de massa (en dus energie) balans verstoord. Er zijn immers opeens twee ik'ken. Een hoop van mijn moleculen en atomen bestaan opeens in duplicaat. De vraag is of dit wel kan?
En dan heb je nog het causaliteits principe wat overhoop gezet zou worden, aangezien gevolg en oorzaak omgedraaid (kunnen) worden.
Bovendien moet je je bedenken dat ons nu, zeeeer kort duurt. Vrijwel oneindig kort. Tijdreizen zou dan ook kunnen neerkomen op het proberen te raken van een pantoffeldier op pluto met een geweer. Immers, we moeten wel exact terug naar de plek waar destijds het nu was. Wat als je terugreist naar 1970, maar 1 sec er naast zit, en in een stuk ruimtetijd terecht komt 1 sec nadat het nu daar langs kwam?

Van tijd tot tijd worden er nieuwe modellen voor tijdreizen gepubliceerd. Laats was er door de BBC weer een nieuw wetenschappelijk model gepresenteerd, die uitging van kwantumgolven die alle kanten op kunnen reizen, ook alle richtingen van tijd. (zegt mij ook niet zo veel). De conclusie van deze hypothese was dat tijdreizen mogelijk moet zijn indien je naar een tijd reisde en er dingen veranderd, die geen effect hebben op je leven in de normale tijd. Kortom, zolang het causaliteits principe niet geschonden wordt voor iets wat je al had meegemaakt of anderszins een effect zou kunnen hebben op je herinneringen. Deze hypothese werkte dan weer met het feit dat er in het verleden een nieuwe tijdslijn gecreeerd werd, die los bestond van de tijdslijn waaruit jij kwam.
Er zijn zelfs schattingen gemaakt (hoe men daar nou weer aan komt), dat er naast onze tijdslijn, ongeveer 10 tot de macht 500 andere tijdslijnen (parallele universa) in het multiversum zijn.
Het blijft toch raar dat tijdreizen.

Ben wel benieuwd naar de link over PEAR. Zal het zeker eens proberen te vinden

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 23 jul 2007, 15:17

PEAR is inderdaad in februari opgeheven, volgens de initiatiefnemer omdat er voldoende data was verkregen en hij het welletjes vond. Dat is moeilijk te controleren, het kan best zijn dat de sponsoren de geldkraan hebben dichtgedraaid. Wat de reden ook is, elders op Aarde wordt nog steeds vergelijkbaar onderzoek gedaan, hier in Utrecht op de Universiteit voor Humanistiek door Dick Bierman. Hij is ook verbonden aan de UvA (Amsterdam). Ik denk dat ik me maar eens bij hem ga aanmelden als vrijwilliger voor het doen van experimenten.

In de verslagen die op de site van PEAR zijn te lezen ben ik de data over retrocausaliteit nog niet tegen gekomen. Ik kan er overheen gekeken hebben, of misschien zijn die rapporten nog niet vrijgegeven. In het video-interview met York Dobyns wordt alvast een tip van de sluier opgetild. Ik geef onmiddelijk toe dat het een hele opgave is om ruim 20 minuten naar de man te luisteren, maar ik vond het de moeite waard om dat toch te doen.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

The Return

Bericht door The Return » 08 aug 2007, 14:10

Ik denk dat we eerst nog meer kennis moeten hebben om een eventuele theorie te kunnen verkrijgen. Een theorie die in eerste instantie zelfs onmogelijk is voor het menselijk lichaam.

De enige aanwijzing die we nu zouden kunnen vinden voor tijdreizen zijn juist de 'geesten' die mensen tegenkomen. Het zou kunnen dat mensen fysiek niet aanwezig kunnen zijn maar wel een vaag beeld kunnen vormen die andere mensen als geest beschouwen. En het zou misschien direct een boel andere paranormale verschijnselen kunnen oplossen.
Maar tot die tijd is zoiets als beweging niet achteruit te krijgen.


Hier nog een zogenaamde nieuwe theorie die in feite al vaker besproken is

Barrel

Bericht door Barrel » 12 aug 2007, 11:15

Heb eens wat onderzoek gedaan naar tijdreizen, en er blijkt een heleboel mogelijk te zijn.
Wat me vooraal opvalt is de rol van quantum mechanica. Dit gaat over het algemeen over de allerkleinste deeltjes, maar wordt tegenwoordig ook steeds meer toegepast op de 'grotere' dingen.

Bijvoorbeeld in "What the bleep do we know", waarin quantum mechanica veelal gebruikt wordt om de loop van onze levens te beschrijven.
Ben ook aan een boek begonnen: The Yoga of timetravel, van Fred Alan Wolf. Hoewel dit in eerste instantie een erg zweverig boek lijkt, wordt er beloofd dat er een zeer goede omschrijving instaat van alles wat met tijd te maken heeft. Ben pas begonnnen, maar het beloofd dat tijdreizen wel degelijk mogelijk is, en dat het al sinds duizenden jaren voor christus gedaan wordt.

Ben benieuwd hoe ik erover denk als ik het boek uit heb. Zal het nog laten weten.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 aug 2007, 11:17

Barrel schreef:Bijvoorbeeld in "What the bleep do we know", waarin quantum mechanica veelal gebruikt wordt om de loop van onze levens te beschrijven.
Sorry, maar 'What the bleep' is geen wetenschap, en getuigt al helemaal niet van begrip van de kwantummechanica.

Kwantummechanica heeft geen invloed op grotere dingen. Tenzij je de waarde van de constante van Planck gaat vergroten, maar dat is niet voor niets een constante.
Op grotere dingen is de eenvoudige Newtoniaanse mechanica van toepassing.

Gijs

Bericht door Gijs » 12 aug 2007, 16:56

wat is what the bleep?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 aug 2007, 17:01

Gijs schreef:wat is what the bleep?
Een hele slechte film. Ze zeggen dat je met je geest het universum kan veranderen, en proberen dat met kwantummechanica te staven.

Gijs

Bericht door Gijs » 12 aug 2007, 17:11

geest en universum? Maar een geest is toch niet bewezen? Of haal ik dat door elkaar met ziel. Maar laat me raden ze gebruiken de kat,deeltje vergelijking. Daar heb ik wellis van gehoord maar ik had hem gelezen toen ik een jaar of 10 was dus ik weet het niet meer helemaal. Maar dat ging toch zo dat het deeltje er niet is zolang de kat er niet is ofzo? En dat als de kat in de doos aanwezig is met het deeltje hij op de plek is waar hij verwacht is ofzo? Ik weet het niet meer want het is lang geleden dat ik dat gelezen heb. Alleen dat is het enige waarmee ik een theorie zou kunnen bedenken dat de geest invloed heeft op het universum. Door quantum mechanica.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 12 aug 2007, 20:46

MetalPig schreef:
Gijs schreef:wat is what the bleep?
Een hele slechte film. Ze zeggen dat je met je geest het universum kan veranderen, en proberen dat met kwantummechanica te staven.
Tuurlijk kan je met je geest het universum veranderen, je hoeft maar iets te denken wat weer een ketting reactie teweeg brengt dat weer invloed heeft op iets anders.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 12 aug 2007, 20:58

tofu_kronos schreef:Tuurlijk kan je met je geest het universum veranderen, je hoeft maar iets te denken wat weer een ketting reactie teweeg brengt dat weer invloed heeft op iets anders.
Alleen maar denken aan iets is volgens mij niet genoeg.

Gijs

Bericht door Gijs » 12 aug 2007, 22:28

als je denkt en naar die gedachte handelt wel. Maar dat is maar op kleine schaal. Maar theoretisch verander je dan het universum. Maar als je iets denkt en je gaat bijvoorbeeld een seconde erna dood veranderd er niks. (En dat komt dan niet door de gedachte.)

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 13 aug 2007, 19:35

Als je denkt verandert er een neuron in je hersenen die dan weer op een compleet andere manier invloed heeft op de atomen en moleculen die in contact staan met die neuron. Het is net zwaan kleef je aan. Alles en iedereen staat op deze manier in contact met elkaar. Er mag bijvoorbeeld wel 6000 km tussen mij en iemand anders zitten maar de lucht maakt contact met ons beide. Dat telt ook voor het universum. Als wij hier een waterstof bom laten ontploffen dan heeft dat effect op een ster laten we zeggen 10.000 lichtjaar weg.

Gijs

Bericht door Gijs » 13 aug 2007, 19:44

Alleen de straling komt dan 10.000 jaar later aan. Maar je hebt gelijk. Als je denkt veranderd er al wat. Ik had even niet aan neuronen gedacht.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 13 aug 2007, 19:46

Gijs schreef:Alleen de straling komt dan 10.000 jaar later aan. Maar je hebt gelijk. Als je denkt veranderd er al wat. Ik had even niet aan neuronen gedacht.
De straling is lang van te voren weg, maar het licht in al zijn soorten zal direct invloed hebben op de atmosfeer van de planeet.

Gijs

Bericht door Gijs » 13 aug 2007, 20:05

Het is niet weg alleen verspreid en verdunt. Weg kan niet :wink:

Barrel

Bericht door Barrel » 14 sep 2007, 10:54

Ben inmiddels een heel eind in het boek "The Yoga of timetravel". Erg interessaant. Waar het lijkt te gaan om zweverigheid, is het in eerste instantie een degelijke beschrijving, vanuit de quantum mechanica, omtrent tijd en realiteit.

Hierboven wordt gesteld dat quantum mechanica slechts op kleine dingen van invloed is, en niet op grotere dingen. Niets is minder waar.
Het eerste wat quantum mechanica gedaan heeft is een oud dogma verbrijzelen. Het dogma van het 'neutraal observeren'. Quantum Mechanica laat zien dat je niet kunt observeren zonder de werkelijkheid te veranderen, groot of klein. Dat er zoiets is als het 'observer effect'. Dat will zeggen dat het waarnemen zelf de werkelijkheid verandert, zowel groot als klein. Niet door de werking via neuronen, maar direct.

Einstein zei zelf al dat onze causaliteitsprincipes, en met name onze notie van tijd (verleden, heden en toekomst), feitelijk een illusie is. Begin dat inmiddels wat beter te begrijpen.

In het bovengenoemde boek komt een hele interessante theorie naar boven, nl dat het juist bewustzijn is dat tijd creeert. Dat er geen werkelijkheid bestaat zonder bewustzijn. Zoals een tekenfilm ontstaat door het opeenvolgen van beelden, ontstaat tijd door het opeenvolgen van focusmomenten van ons bewustzijn.

Waar 'What the bleep do we know' wellicht wat zweverig is, worden veel ideeen inmiddels wel degelijk onderschreven door vooraanstaande wetenschappers. Bijv. Roger Penrose, die veel met Stephen Hawkins samenwerkt(e)., heeft veel geschreven over dit 'observer effect' en het bestaan van parallele universa in sub-ruimtetijd, 'possibility waves' die zowel voor en achteruit in de tijd gaan, en die door waarnemen omgezet worden in probabiliteitscurves.

Het wetenschappelijk onderzoek naar bewustzijn is inmiddels flink beinvloedt door quantum mechanica. Ook de schrijven van bovenstaand boek is een vooraanstaand theoretisch natuurkundige, die veel boeken heeft geschreven over quantum mechanica, bewustzijn, en hoe beide elkaar beinvloeden.

Ben nog niet aan het eind van het boek, maar het werpt wel een heel ander licht op het begrip tijdreizen.

Barrel

Bericht door Barrel » 14 sep 2007, 10:57

tofu_kronos schreef:De straling is lang van te voren weg, maar het licht in al zijn soorten zal direct invloed hebben op de atmosfeer van de planeet.
Licht is straling!

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 sep 2007, 12:07

Barrel schreef:In het bovengenoemde boek komt een hele interessante theorie naar boven, nl dat het juist bewustzijn is dat tijd creeert. Dat er geen werkelijkheid bestaat zonder bewustzijn.
Hoe konden dingen na elkaar gebeuren in de periode tussen Big Bang en het begin van het leven?
Geeft het boek daar een antwoord op?

Barrel

Bericht door Barrel » 14 sep 2007, 13:53

MetalPig schreef:Hoe konden dingen na elkaar gebeuren in de periode tussen Big Bang en het begin van het leven?
Geeft het boek daar een antwoord op?
Wat is na elkaar? Wij maken er na elkaar van. Interessant bijvoorbeeld om te weten dat het geloof in verleden, heden en toekomst geenszins universeel is, maar cultureel bepaald. In de westerdse wereld is het universeel aanwezig, maar bijvoorbeeld de aboriginals hebben en een andere kijk op. Zij geloven in het concept van droomtijd, waarin verleden en toekomst in het heden afspelen. Zo ook verschillende stammen en beschavingen uit het verleden en heden.

Wellicht kun je dus stellen dat ons bewustzijn ervan gemaakt heeft dat die dingen in het verleden gebeurden, en na elkaar.
Het boek beschrijft het universum als een geweldige hoop 'possibility waves'. Deze quantum mechanische golven gaan alle kanten op in ruimtetijd. Alles bij elkaar zou je het kunnen zien als een geweldige grote wazige bol (slechts als metafoor, niet in werkelijkheid). In deze wazige bol gaan dan verleden, heden en toekomst door elkaar, en alle mogelijke mogelijkheden. Dit in de vorm van een eindeloos aantal parallele universa. Het is vervolgens een bewustzijn die binnen al die mogelijkheden een singulier lijn trekt, en dingen in tijd gaat rangschikken.

Kortom, de big bang gebeurden niet slechts in het verleden, maar ook in het heden, en ook in de toekomst. Alle mogelijke gebeurtenissen tussen big bang en begin van het leven zijn allom vertegenwoordigd (heden, veleden toekomst). Het is vervolgens de mens die er een singulier pad van heeft gemaakt. Maar ook binnen de theorie zijn er nog eindloos veel manieren om van big bang tot leven te komen, die dus pas bepaald worden als ze worden waargenomen.

Materie is nog iets te abstract voor me om het heel helder te kunnen omschrijven, maar ik begin er wel een model in te zien. Veel dingen beginnen dan opeens op hun plaats te komen, met de potentie om het hele wereldbeeld drastisch omver te gooien. Bijvoorbeeld het geval voorgevoel. Elke gebeurtenis zend een zgn possibility wave uit, zowel vooruit als achteruit in de tijd. Een voorgevoeld kan dus iets zijn als de echo van een gebeurtenis in de toekomst, vandaar het voorgevoel. Het is niet zeker dat het gebeurt, maar de probabiliteit van deze gebeurtenis is groter dan die van alle andere. Feitelijk gebeuren ze allemaal, maar wij 'bevriezen' ze door de waarneming, en door te focussen op de sterkste golven. Andersgezegd, we maken keuzes.

Overigens is niet 'What the bleep do we know' heel interessant, maar met name de interviews met allerlei theoretische fysici die later verschenen zijn, en die kritiek leveren op de film. Volgens mij is dat weer samengevat onder 'Down the rabbit hole'. Dit bestaat in totaal uit 5 DVD's vol met interviews en beeldmateriaal. Heb inmiddels een aantal stukken gezien, bijvoorbeeld:
- Amit Goswami, Ph.D ON: Quantum Physics & Consciousness, Which came first...the chicken or the egg?, Why do we all feel separate?

En dat is dus wat me met name opviel. Dat de laatste jaren de quantum fysische ondervindingen toegepast worden op zaken als bewustzijn, tijd, het leven, etc., en niet slechts op de kleinste deeltjes. Met name ook de verschillende theoretische bescrhijvingen van de zgn. quantum computer zijn ronduit fascinerend, al is het uitermate vreemd en 'counter intuitive'.
Helaas kan ik ze hier niet posten, maar op google kun je vast een torrent hieromtrent vinden.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 14 sep 2007, 15:11

Barrel schreef:Wat is na elkaar? Wij maken er na elkaar van.
Na elkaar = niet tegelijk.
Het kan toch niet zo zijn dat oorzaak-gevolg-relaties pas bestaan sinds er leven/bewustzijn is?

Plaats reactie