mijn probleempje in relativiteit.

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 aug 2007, 07:55

Gijs schreef:Dus een versnelling of vertraging van een elektron veroorzaakt een elektromagnetisch veld.
Bewegende lading veroorzaakt een magnetisch veld. Elektronen hoeven daarvoor niet te vertragen.

(En "typo" is Engels voor "typefout".)

Gijs

Bericht door Gijs » 10 aug 2007, 16:44

echt wel. Bewegende elektronen veroorzaken een magnetisch veld. Vertraagde of versnelde elektronen maken electromagnetische straling het staat in aarde& heelal. Ik heb het een paar keer opnieuw gelezen zelfs om te kijken of het er echt stond. Maar ik ben er zeker van het staat er echt.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 10 aug 2007, 16:49

Gijs schreef:echt wel. Bewegende elektronen veroorzaken een magnetisch veld.
Dat zeg ik toch ook?

En g-krachten spelen niet echt een rol in een spoel. De massa van een elektron is verschrikkelijk klein, en de zwaartekracht valt in het niet bij de voortstuwende kracht van de stroom.

Gijs

Bericht door Gijs » 10 aug 2007, 17:00

Ja dat weet ik ik bedoelde daar straling. Geen electromagnetisch veld. Dus ik dacht dat je het verkeerd gelezen had maar ik had het verkeerd getypt. Maar ik kan me niks voorstellen waarom een spoel een elektron vertraagd of versneld. Een spoel namelijk zend elektromagnetische straling uit. (Ik was het woord spoel even kwijt).

phoenixofflames

Re: mijn probleempje in relativiteit.

Bericht door phoenixofflames » 05 sep 2007, 08:57

Gijs schreef:Aangezien niemand behalve metalpig antwoord geeft op het andere forum over wetenschapsvragen besloot ik het topic hier ook maar te openen. Mischien dat er hier meer mensen zijn die er verstand van hebben. Ok hier komtie: Een elektron geeft een magnetische veld af als hij in beweging is. Als hij versnelt of vertraagd wordt geeft hij elektromagnetische straling af. Dit zijn twee verschillende dingen. En daarom doelt mijn boek (heelal en aarde) denk ik dus op een contstante beweging. Maar volgens de relativiteitswet is een contstante beweging in een inertiaal referentiestelsel dus hetzelfde als rust. En als je als waarnemer dezelfde snelheid gaat als je omgeving is dat ook hetzelfde als rust. Dus als je als waarnemer evensnel gaat als een elektron dan zou hij geen magnetisch veld meer moeten hebben? Dat zou gek zijn. Wat nog gekker is dat ik hieruit moet opmaken dat een elektron in rust (dus alle elektronen) ook een magnetische straling heeft. Dus hoe zit dat nou? :?
Magnetisme is een relativistisch effect
Toch blijkt uit de theorie dat dit een zeer grote invloed kan hebben. Om alvast een klein gevoel te krijgen voor de pracht van de relativiteitstheorie, welke dus (voor een deel) ingebakken zit in de Maxwell-vergelijkingen, zullen we een gedachtenexperiment doen. Stel je voor dat we twee electrische ladingen hebben, welke (op een zekere afstand van elkaar) stil staan. Deze twee ladingen zorgen dan dus voor een electrisch veld welke overal aanwezig is, dat is duidelijk. Omdat er verder helemaal geen magnetisme in het spel is, volgt het logischerwijs dat het magnetische veld overal nul zal zijn. Maar stel nu eens dat die twee ladingen zouden bewegen... hoe zou de situatie er dan uit zien? Eigenlijk is een bewegende lading namelijk niets anders dan een stroom. En van een stroom weten we uit de middelbare-schoolnatuurkunde dat deze een magneetveld opwekt. Dus wanneer de twee ladingen bewegen, hebben we niet alleen een electrisch veld welke overal aanwezig is, maar opeens ook een magneetveld. Omdat beweging relatief is (als jij net zo snel beweegt als die twee ladingen, dan lijkt het voor jou alsof ze stil staan), kan je dus zeggen dat het magneetveld niets anders is dan een relativistisch effect! Dat is de kracht van de Maxwelltheorie: de relativiteitstheorie zit niet alleen ingebakken in de theorie, het verklaart ook nog eens direkt waarom we electrische en magnetische effecten kunnen zien als twee kanten van de zelfde medaille.

Gijs

Bericht door Gijs » 05 sep 2007, 15:09

Ja maar dat klopt niet helemaal want als je evensnel beweegt dan lijkt het natuurlijk of die stil staat. Maar dan is het magnetisch veld nog steeds aanwezig. Het gaat niet weg.

Plaats reactie