Ook planten kunnen horen

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Aenimaxequal

Ook planten kunnen horen

Bericht door Aenimaxequal » 30 aug 2007, 00:11

Ook planten kunnen horen. Dat zeggen Zuid-Koreaanse onderzoekers. Ze lieten rijstplanten klassieke muziek horen en zagen nadien dat twee genen van de planten extra actief geworden waren. Dat meldt het Britse magazine NewScientist zaterdag.

Het team van Jeong mi Jeong van het Instituut voor Landbouwwetenschappen en Biotechnologie in Suwon stelde de planten bloot aan verscheidene klanken. Tegelijkertijd analyseerden ze de activiteit van de genen. Bij bepaalde frequenties bleken vooral twee genen actief te worden.

Bovendien kunnen schakelaars van toongevoelige genen vastgemaakt worden aan andere genen, zodat ook die geluiden absorberen. "Op deze manier zouden bepaalde genen meer kunnen geactiveerd worden, bijvoorbeeld diegene die voor een sterke bloei zorgen. Dit is milieuvriendelijker dan chemicali‘n gebruiken", aldus Jeong.

De bevindingen van de Zuid-Koreanen kregen al heel wat kritiek. Zo zou hun techniek verouderd zijn en de test niet omvangrijk genoeg. Ook al bevorderen bepaalde tonen de activiteit van sommige genen, dan nog is het praktische nut daarmee niet bewezen, zo luidt het bij het John Innes Centre in de Britse stad Norwich. (belga/dm)

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 30 aug 2007, 00:12

Kippen leggen meer eieren als er in hun hok muziek van Pink Floyd word afgespeeld. Daar zie ik het praktisch nut dan wel van in ....

Gijs

Bericht door Gijs » 30 aug 2007, 00:51

Of ze de klanken hooren is nog maar de vraag. Mischien voelen ze de trillingen wel zoals doven. Het hoeft volgens mij niet tot iets complex gecodeerd en veranderd worden zoals bij ons.

Ravertje

Bericht door Ravertje » 30 aug 2007, 17:20

ja en onkruid heeft gevoelens en huilt als ze uit de grond worden getrokken van de pijn ;P!

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Ook planten kunnen horen

Bericht door Tardis » 30 aug 2007, 20:31

Ohana_eye schreef:Ze lieten rijstplanten klassieke muziek horen en zagen nadien dat twee genen van de planten extra actief geworden waren.
Van speedmetal gaan ze nog sneller groeien, altans volgens een eigen onderzoek van de mythbusters. En ze houden er ook van als je heel hard ik haat je! ik haat je! ik haat je! tegen ze roept.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 30 aug 2007, 22:56

Topic verplaatst naar Wetenschap.

Gebruikersavatar
FoX
Forum Legende
Berichten: 8359
Lid geworden op: 29 mei 2005, 18:55

Bericht door FoX » 30 aug 2007, 22:57

Ohana zou je misschien nog een leuke (vraag)stelling er tegen aan willen gooien over dit artikel?

Aenimaxequal

Re: Ook planten kunnen horen

Bericht door Aenimaxequal » 30 aug 2007, 23:43

Tardis schreef: En ze houden er ook van als je heel hard ik haat je! ik haat je! ik haat je! tegen ze roept.
Ja maar of ze dan ook nog lekker smaken?


Gijs schreef:Of ze de klanken hooren is nog maar de vraag. Mischien voelen ze de trillingen wel zoals doven.
hmmm vroeger woonde ik bij m`n pa en die had kippen. Ik ging regelmatig naar die beesten en ging soms er al sluipend naar toe. Dat is moeilijk want ze merkten me meestal snel op. Als het me toch lukte dan ging ik kakelen en kreeg meteen reactie.

Een stukje anatomie van de kip
Kippen hebben geen oorschelpen zoals mensen, zij hebben slechts gehoorgaatjes aan beide kanten van de kop. Kippen draaien hun hoofd daarom altijd naar de kant van het geluid. Het gehoororgaan is dus korter, maar er zijn meer zenuwcellen aanwezig. Kippen kunnen vooral hoge tonen goed horen.
Meer over de kip

potverrr... de kippen zijn interessanter dan de planten
By directional training, young domestic chickens have been shown to use a magnetic compass; the same method has now been used to analyse the functional characteristics and the physical principles underlying the chickens' magnetic compass. Tests in magnetic fields with different intensities revealed a functional window around the intensity of the local geomagnetic field, with this window extending further towards lower than higher intensities. Testing chickens under monochromatic 465 nm blue and 645 nm red light suggested a wavelength dependence, with orientation possible under blue but not under red light. Exposing chickens to an oscillating field of 1.566 MHz led to disorientation, identifying an underlying radical pair mechanism. Local anesthesia of the upper beak, where iron-rich structures have been described as potential magnetoreceptors, did not affect the performance, suggesting that these receptors are not involved in compass orientation. These findings show obvious parallels to the magnetic compass described for European robins, indicating that chickens and small passerines use the same type of magnetic compass mechanism. This suggests that the avian magnetic compass may have evolved in the common ancestor of all present-day birds to facilitate orientation within the home range.

Key words: directional training, magnetic compass, functional window, radical pair mechanism, Gallus gallus, domestic chicken
----->bron

Aenimaxequal

Bericht door Aenimaxequal » 30 aug 2007, 23:47

FoX schreef:Ohana zou je misschien nog een leuke (vraag)stelling er tegen aan willen gooien over dit artikel?
Ow :oops: was druk bezig met de kippen... excuses
Eens even denken hoor :?

Aenimaxequal

Re: Ook planten kunnen horen

Bericht door Aenimaxequal » 30 aug 2007, 23:54

Ohana_eye schreef:
Tardis schreef: En ze houden er ook van als je heel hard ik haat je! ik haat je! ik haat je! tegen ze roept.
Ja maar of ze dan ook nog lekker smaken?
Zo, heb ik me een beetje uit een "benarde" situatie gered?

Plaats reactie