infrarood licht

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gijs

infrarood licht

Bericht door Gijs » 08 sep 2007, 14:24

IR licht heeft als ik me niet vergis een golflengt van over de 700 nanometer. Dat betekent dat ze een lage frequentie hebben. Wat volgens mij betekent dat ze een lage-energie foton zijn. En weinig energie bevatten. Waarom komen ze dan voor op hoge energie plaatsen. Waar veel warmte is?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: infrarood licht

Bericht door MetalPig » 08 sep 2007, 14:57

Gijs schreef: Waarom komen ze dan voor op hoge energie plaatsen. Waar veel warmte is?
Is dat zo dan?

Gijs

Bericht door Gijs » 08 sep 2007, 17:51

Ja IR licht komt meestal voor op hete plaatsen. Als ik beneden wil spelen op mijn wii gebruik ik meestal voor het gemak 2 baksine lichtjes. Want een wii coördineert de bewegingen die jij maakt met je arm met IR licht. Zodat hij ongeveer weet waar de controler zit.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 sep 2007, 18:32

Gijs schreef:Ja IR licht komt meestal voor op hete plaatsen. Als ik beneden wil spelen op mijn wii gebruik ik meestal voor het gemak 2 baksine lichtjes. Want een wii coördineert de bewegingen die jij maakt met je arm met IR licht. Zodat hij ongeveer weet waar de controler zit.
Waxine-lichtjes?

Geven die zichtbaar licht of IR? En je controller? Is die te heet om vast te houden?

Gijs

Bericht door Gijs » 08 sep 2007, 18:34

zichtbaar en IR. Nee mijn controller vangt IR licht op en zent dan een signaal naar de wii dat signaal bevat de informatie van de positie van de wii controller T.O.V. de IR bron. (De waksine lichtjes)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 08 sep 2007, 18:50

Samengevat: je controller zendt alleen IR uit en is koel. Je kaarsjes zijn heet en zenden naast IR ook zichtbaar licht uit.

Wat is nou precies je vraag?

Gijs

Bericht door Gijs » 08 sep 2007, 19:16

Laat maar ik snap het al. Maar ik dacht hoe heter hoe meer IR licht. Dat zou ik gek vinden want je douwt er veel energie in en je krijgt er weinig energie uit. Maar ik dacht dat ze doormiddel van IR de temparatuur van sterren bepaalden.

Gijs

Bericht door Gijs » 23 sep 2007, 13:43

Ik bedacht me opeens als je voor de kachel zit voel je ook warmte. Maar warme lucht stijgt op dus je hoord het ervoor op een gegeven moment niet meer te voelen. Dus wordt de warmte met fotonen doorgegeven. zal niet met ultraviolet licht zijn. Want je wordt er niet bruin van. Röntgen lijkt me ook sterk. En radiogolven hebben zelfs een grotere golflengte. En anders had je wel meer storingen als je vlak bij je CV zit. Het moet dus haast met infrarood licht doorgegeven worden. Maar dat heeft een hoge golflengte. En is dus volgens mij energie-armer vanwege de lage frequentie. namelijk 428571428600000 trillingen per seconden. Mijn rekenmachine schrijft het in de wetenschappelijke manier. Dus 100% accuraat zal dit wel niet zijn. Dus waarom komt zo`n energie-arme lichtfrequentie op een warme en dus energierijke plaats voor? Want dan moeten er toch extra fotonen uitgezonden worden? Dus mischien was de kaars niet helemaal een goed voorbeeld. Maar mijn vraag klopt dus wel.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 sep 2007, 14:19

Gijs schreef:Dus wordt de warmte met fotonen doorgegeven. zal niet met ultraviolet licht zijn. Want je wordt er niet bruin van. Röntgen lijkt me ook sterk. En radiogolven hebben zelfs een grotere golflengte. En anders had je wel meer storingen als je vlak bij je CV zit. Het moet dus haast met infrarood licht doorgegeven worden.
Waarom neem je zichtbaar licht niet mee in je beschouwingen?

Gijs

Bericht door Gijs » 23 sep 2007, 14:43

Er komt geen zichtbaar licht van een CV. Ik zie het namelijk niet.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 sep 2007, 14:57

Gijs schreef:Er komt geen zichtbaar licht van een CV. Ik zie het namelijk niet.
Okee, maar je zei kachel, en sommige kachels hebben een venstertje.

Je CV werkt voornamelijk op convectie, niet op straling.

Gijs

Bericht door Gijs » 23 sep 2007, 15:12

weet ik. Maar als je ervoor zit voel je het nog steeds. Zelfs als je er een halve meter vandaan zit. Dus dat moet straling zijn. Ik zei al dat warme lucht omhoog gaat.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 sep 2007, 15:27

Toch denk ik dat het voornamelijk convectie is.
Maar goed, waarom zou er geen IR-straling vrij moeten komen? Je CV is immers niet zo heet dat er zichtbaar licht vanaf komt.

Gijs

Bericht door Gijs » 23 sep 2007, 15:48

Ja dat is waar. Ik dacht zo: Warmte wordt veroorzaakt door energie die de deeltjes tegen elkaar laat botsen. En omdat het een erg sterke band met energie heeft vond ik het vreemd. Maar je hebt gelijk mischien is het gewoon niet warm genoeg. Een beetje dom van mij dat ik daar zelf niet aan dacht. Weetje trouwens wat de afstotingskracht van electrisch neutrale atomen en moleculen veroorzaakt? Want als een molecuul de ander raakt gaan ze niet door elkaar heen zoals fotonen. Waarom? Wat veroorzaakt dat?

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11975
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 23 sep 2007, 16:16

De elektronen aan de buitenkant van de moleculen.

Gijs

Bericht door Gijs » 23 sep 2007, 20:05

Ok dank.

Plaats reactie