1E, 2E ,3E of 4E dimensie??

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
jboermans

1E, 2E ,3E of 4E dimensie??

Bericht door jboermans » 29 sep 2007, 23:12

Zomaar een gedachte. :shock:

Op de middelbare school is mij alles uitgelegd over de 1e , 2e en 3e demensie.

Ik kreeg te horen dat als je leeft in een 1e dimensie je alleen maar een punt bent die niet naar links , rechts, onder of boven kan. Je kunt er alleen maar staan als punt. (erg saai)

De 2e dimensie is een oppervlak, dus als punt op een oppervlak kan ikwel naar links of naar rechts bewegen. Alleen is er geen ruimt om omhoog of omlaag te kunnen. (ook nog niet erg geweldig.)

De 3e dimensie ben ik een punt in een inhoud. Dus kan ik naar links of naar rechts of naar boven en ook onder bewegen. Heel levendig.

De vierde dimensie is voor ons nog niet voorstelbaar.

Met deze gedachte ben ik het niet eens.

Volgens mij leven we reeds in een vierde dimensie.

Immers de punt van de 1e dimensie kan er alleen maar staan als er tijd voor is.

Dus de 1e demensie is volgens mij de tijd. Ook al ervaren wij die als relatief. ( de afstand tussen gebeurtenissen) De tijd is onmisbaar om te kunnen bestaan.

Met andere woorden de dimensie schuiven een plaats op en leven we reeds in de Vierde dimensie.

Groet. H.Boermans.

The Return

Bericht door The Return » 29 sep 2007, 23:37

Beetje laat ben je er mee, want er bestaan inmiddels al 11 waarschijnlijke dimensies. De 4e dimensie is overigens tijd.

tofu_kronos

Bericht door tofu_kronos » 30 sep 2007, 00:40

De 11de dimensie is overigens net als de 1de een enkele punt.

The Return

Bericht door The Return » 30 sep 2007, 01:19

dat klopt. Maar dat geldt ook voor de 5e

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Bericht door MetalPig » 30 sep 2007, 09:22

Elke dimensie is een punt als je het vanuit twee dimensies hoger bekijkt.

Maan

Bericht door Maan » 30 sep 2007, 10:06

The Return schreef:Beetje laat ben je er mee, want er bestaan inmiddels al 11 waarschijnlijke dimensies. De 4e dimensie is overigens tijd.
Wil je dit uitleggen?

Gijs

Bericht door Gijs » 30 sep 2007, 12:25

Ik ben niet TR maar hier wordt het mooi uitgelegd:

http://www.tenthdimension.com/medialinks.php

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 01 okt 2007, 18:59

De uitleg over de tiende dimensie past in de moderne (maar nog niet te bewijzen) M-theorie. Het is tevens typerend voor de essentie van het tegenwoordig populaire holisme en ook voor de klassieke alchemie en kabbala: alles =1
Dit is één van de redenen waarom van de huidige theoretische natuurkunde wel eens wordt gezegd dat het tegen religieuse opvattingen aanschurkt.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 04 okt 2007, 10:01

De M-theorie ken ik nog niet. Als je meer uitleg kunt geven, heel graag. Klassieke alchemie en kabbala ken ik wel en die komen overeen met christelijke, islamitische, hindoeïstische en chinese mystiek. Dat haal ik aan omdat ik duidelijk wil maken dat kabbala en klassieke alchemie niet dichter tegen de huidige theoretische natuurkunde aanschurken dan alle andere mystieke stromingen.

Wetenschap en religieuze overtuigingen komen uberhaupt in wezen overeen. Niet inhoudelijk, wel in vorm.

Gijs

Bericht door Gijs » 04 okt 2007, 18:07

Het enige onwetenschappelijke aan geloof is dat het een geloof is en geen feit. Maar er zijn nog geen bewijzen waar je mee aan kan tonen dat er geen schepper kan zijn geweest. Waar mensen het dus vandaan halen dat wetenschap tegen geloof is en omgekeerd begrijp ik niet. Natuurlijk kan je vragen stellen en doormiddel dat je vind dat je niet genoeg antwoord krijgt op de vragen tot de conclusie komen dat je liever niet geloof. Omdat je eerst antwoord wil op je vragen en een overtuigend iets wilt zien om te geloven. Zoals mij. Maar er is nog geen concreet anti-schepper bewijs. Ik en derest van de wereld kan dus niet met zekerheid zeggen dat er geen schepper bestaat. Je kan het wel in twijfel trekken. Wetenschap is helemaal niet anti-geloof zoals velen beweren. En geloof is ook niet anti-wetenschap. Hoewel dat laaste niet helemaal waar is want de katholieke kerk wilde tot 1800 nogwat persé vol houden dat de aarde plat was. Zodat er ruimte was voor een hel. In iedergeval ik vind het altijd vervelend als mensen een soort geloof-wetenschap wedtstrijdje maken omdat de twee nu nog prima samen gaan. Of je geloofd of niet is dus een persoonlijke beslissing en geen wetenschappelijke. Maar dit hoeft niet altijd zo te zijn want ik denk dat de mens ooit met bewijs komt van een natuurwet waar een schepper niet meer in past.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 04 okt 2007, 21:15

De M-theorie is door Ed Witten ontwikkeld. Het is een poging om de theorieën over het allerkleinste en het allergrootste met elkaar te verbinden. Uitleg hierover (zonder wiskunde) is te zien in de serie filmpjes die The Return in beeldenzee Het Begin heeft geplaatst. Meer precies het derde filmpje nadat je de regel welcome to the 11th dimension bent tegengekomen.

Mijn rijtje was niet bedoeld als volledige opsomming maar als voorbeelden van levensbeschouwelijke stromingen die heel dicht in de buurt komen van bepaalde moderne wetenschappelijke inzichten. Ik ben met je eens dat zowel wetenschap als religie in essentie het zelfde doel nastreven: de zoektocht naar 'God'. Ik propageer deze stelling al jaren, maar er zijn er maar weinig die snappen wat ik ermee bedoel. Ik begrijp uit jouw woorden dat je het min of meer hetzelfde ziet als ik.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Qaboos
Leraar
Berichten: 1028
Lid geworden op: 29 nov 2006, 13:23

Bericht door Qaboos » 05 okt 2007, 17:07

Dank je wel voor de uitleg. Ik ga kijken. We zijn het inderdaad vermoedelijk met elkaar eens. :)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11971
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: 1E, 2E ,3E of 4E dimensie??

Bericht door MetalPig » 05 okt 2007, 17:20

jboermans schreef:Ik kreeg te horen dat als je leeft in een 1e dimensie je alleen maar een punt bent die niet naar links , rechts, onder of boven kan. Je kunt er alleen maar staan als punt. (erg saai)
Als punt ben je 0-dimensionaal, dus je kunt vooruit en achteruit in de 1-dimensionale ruimte (een lijn).

Xar

Bericht door Xar » 06 okt 2007, 18:00

Vergeet niet dat je vanuit een hogere dimensie de onderliggende dimesie aanschouwd. Iemand die in een lijn zou zitten, zou alleen een punt zien, en iemand die in een plat vlak woont, kan alleen een lijn zien. Wij zitten in de derde dimensie, en zien dus alleen platte vlakken [joker]
We intepreteren 3-d, doordat we gebruik maken van 2 ogen, en waarbij de hersenen de het beeld van elk afzondelijk oog intepreteerd.
Iemand in de 4e dimensie zou dus eigenlijk zoiets als oneindig veel ogen moeten hebben om een object van alle kanten gelijktijdig te aanschouwen?

Gijs

Bericht door Gijs » 07 okt 2007, 17:12

Je zou alleen maar een punt zien maar je kan wel naar 1 kant bewegen. Met andere woorden op 1 punt staan klopt niet.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Bericht door Tardis » 07 okt 2007, 22:32

Ik zie 4 dimensies, zit ik dan in de 5de dimensie?
Of bevindt 'ik' zich al in de 10e c.q. 11e dimensie?
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gijs

Bericht door Gijs » 07 okt 2007, 23:31

Als je 4 dimensies ziet zit je in 5 dimensies. Maar als je alleen in de 5e dimensie leeft leef je in een 1 dimensionale wereld. Dus dan leef je in de eerste 5.

Plaats reactie