De zwarte dood en genetische mutaties

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Plaats reactie
Gijs

De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Gijs » 21 okt 2008, 22:49

Laatst vroeg ik me af of er tijdens de epidemie in de 14e eeuw die de zwarte dood wordt genoemd duidelijk een toename in genetische mutaties te zien is? Ik denk namelijk dat er vast wel mensen waren die wat resistenter tegen de zwarte dood geboren zijn dan andere mensen. Je zou denken dat die mutaties in kleine dorpsgemeenschappen zouden floreren en dus de kans kregen om te groeien. Dus mijn vraag is: Zijn er, als er genetisch materiaal uit die tijd bekeken wordt meer van dezelfde soort mutaties gezien dan andere tijden? (En dan vooral de tijden daarvoor aangenomen dat die mutaties doorgegeven zijn aan de volgende generaties.) En is die mutatie ook duidelijk geconcentreerd in één gebied? Een grote verspreiding kan er volgens mij namelijk op wijzen dat de mutatie al wat ouder is. Iemand enig idee daarover? Of heeft iemand toevallig een site of iets dergelijks gevonden met informatie over dit onderwerp? Ik kan namelijk niks vinden. (Ja wel over de zwarte dood, maar niets over dat in verband met genetische mutaties.)

Maan

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Maan » 22 okt 2008, 09:10

Op discovery was er ooit een docu, waaruit bleek dat veel mensen die overleefden in die tijd wel een bepaald gen hadden, en de nakomelingen hebben dat gen nog steeds. Maar dit is heel lang geleden, ik weet niet of er nog iets over te vinden is.

tofu_kronos

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2008, 18:45

Gen 35 als ik me niet vergis, bij opgravingen naast een kerk in eindhoven vonden ze ook veel mensen uit de middeleeuwen. Die geen sporen van de pest hadden, maar wel het gen 35. Ze konden het wel krijgen, maar het was voor hun niet meer dan een zware griep.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Tammy » 22 okt 2008, 19:33

Wat interessant dit zeg, wist ik niet van dat gen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gijs

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Gijs » 22 okt 2008, 20:03

Dank voor de reacties, ik ga is even zoeken op gen 35. (Op het eerste gezicht krijg je dan alleen genesis 35 maar ok.)

tofu_kronos

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door tofu_kronos » 22 okt 2008, 20:05

Had ik ook genesis, maar zoek is op gene 35.

Gijs

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Gijs » 22 okt 2008, 20:13

Ik ben er nu dus achter dat gene 35 belangrijk is in de immunologie en dat een defect veroorzaakt door een virus in dat gen herpes kan veroorzaken. Dus misschien heb je gelijk, ik zal wat verder moeten zoeken. Maar de artikelen waar ik op terecht kom zijn redelijk ingewikkeld (zeker in het engels) dus ik zal er is een keer de tijd voor nemen. Nu heb ik even geen zin :mrgreen:

GhostRecon

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door GhostRecon » 30 okt 2008, 13:36

Hmmm, ik ben blij dat er eens iemand dat gen heeft kunnen benoemen! Ik wist dat er een gen een rol moest spelen in de immuniteit tegen de pest, maar ik kende de naam niet! Heel hard bedankt voor de naam dus, dan kan ik me er samen met Gijs wat meer in verdiepen :D

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Tammy » 30 okt 2008, 13:39

Dit is ook een heel leerzaam forum GhostRecon :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

GhostRecon

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door GhostRecon » 30 okt 2008, 14:03

Waarom denk je dat ik toch steeds weer terug kom Tammy? :P

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80669
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door Tammy » 30 okt 2008, 14:08

Hahaha allright! ;P! :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

billy bonny

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door billy bonny » 02 nov 2008, 16:36

In Kenia en Tanzania zijn er hoertjes gevonden die ressistent zijn tegen aids en hiv deze vrouwen hebben dezelvde gen als die mensen in de middel eeuwen die de pest niet kregen. In de vs is er ook een man die ook ressistent is tegen aids en hiv terwijl zijn vriend eraan is overleden maar de bloedlijn van deze man is nagetrokken en zijn ze uitgekomen in Engeland en is hij familie van mensen die in Engeland de pest hebben overleefd terwijl bijna de hele omgeving er aan is overleden mogelijk gaat het hier om die gen 35 waar Gijs het over heeft

GhostRecon

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door GhostRecon » 03 nov 2008, 14:53

Resistentie tegen HIV en pest zouden dus met elkaar te maken hebben volgens jou?

billy bonny

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door billy bonny » 03 nov 2008, 17:27

Dat heb ik niet gezegd ,ik heb gezegd dat het( mogelijk) gaat om die gen 35 en niet dat die twee ziektes met elkaar te maken hebben

GhostRecon

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door GhostRecon » 03 nov 2008, 19:30

Ja, sorry, ik heb me verkeerd uitgedrukt :?
Ik bedoelde eigenlijk dat gene 35 zowel betrokken is bij de resistentie tegen pest én HIV? Waar heb je dat juist gelezen? Weet je dat nog?

billy bonny

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door billy bonny » 03 nov 2008, 21:34

Dat was een tv programma,mogelijk disc. of ng dat weet ik niet meer in dat zelvde prog. werden de afrikaanse hoertjes en die man genoemd en dat het mogelijk te maken had met die mensen die de pest hebben overleefd
De bloedlijn van die man werd achterhaald en bleek dat zijn voorouders in engeland de pest hadden overleefd en daarom vroeg men zich af of er een verband was en dat zou dan onderzocht worden
verder heb ik er niets meer van vernomen

billy bonny

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door billy bonny » 08 nov 2008, 19:32

Van de week had ik de BBC op en op The One Show na het nieuws van 19.00uur (18.00 uur Engeland) hadden ze het over The Plague Cottage en over mensen die de zwarte dood hadden overleefd en het gaat dus om de gen Delta32 (dus Gijs zat er heel dicht bij ) maar deze gen moet je om goed beschermd te zijn van beide ouders mee krijgen anders ben je maar voor 50% beschermd als je het van een ouder mee krijgt
Deze gen zorgt voor een bescherming van de bloedcellen tegen een heleboel narigheid zwarte dood , hiv enz enz wel is het zo dat deze gen in die vorm is gemuteert door een of andere reden dat word nog onderzocht

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: De zwarte dood en genetische mutaties

Bericht door oktagon » 09 nov 2008, 19:52

Past dit in mijn verhaal van het genetisch geheugen met slapende epigenen;eerder op deze site? :roll:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie