Fibonacci in de natuur

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 27 sep 2012, 21:58

Even voor je opgezocht.....


Om of Aum (Sk.). Een mystieke lettergreep, het meest gewichtige woord in India. Het is een 'invocatie, een zegening, een bevestiging en een belofte'; en het is zo heilig dat het een woord is dat op zachte toon gesproken werd in de occult, primitieve vrijmetselarij. Niemand moet in de buurt zijn als de lettergreep met occult doel gesproken wordt. Dit woord staat vaak aan het begin van heilige geschriften en gebeden. Het bestaat uit drie letters: a,u,m welke, volgens algemeen geloof staan voor de drie Veda's, en de drie goden - A (Agni) U (Varuna) en M (Maruts) - met andere woorden: Vuur, Water en Lucht. In de esoterische filosofie zijn dit de drie heilige vuren, ofwel het 'drievoudige vuur' in het Universum en de Mens, naast vele andere dingen. Esoterisch staat dit 'drievoudige vuur' ook voor de hoogste tetraktys, zoals het door Agni is voorgesteld bij zijn naam Abhimânim en zijn transformatie in drie zonen: Pâvana, Pavamâna en Suchi, “die water drinkt”, dat wil zeggen stoffelijke behoeften vernietigt. Dit eenlettergrepige woord wordt Udgîtta genoemd en is heilig voor zowel Brahmanen als Boeddhisten.

H.P. Blavatsky in her Theosophical Glossary, p. 239, 240

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 28 sep 2012, 14:02

Dat is mooi om te weten Aqua en deze dingen wist ik niet. Dank je. Nu ik dit lees heeft het nog een sterkere 'invloed' op mij. Toen ik ongeveer anderhalf jaar geleden deze tonen voor het eerst hoorde, kreeg ik een heel bijzonder gevoel van binnen en om precies te zijn: in mijn hoofd ... :wink:

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 28 sep 2012, 21:02

sorry voor de slechte vertaling via Google :roll:
The Tree of Life

Rabbi Isaac Luria (de Heilige Ari)

Ziet dat, voordat de emanaties uitgingen en de schepselen werden geschapen,

De Upper Simple Light had vulde de hele bestaan​​.

En er was geen kamer, zoals een lege sfeer, een hol of een put,

Maar al was gevuld met eenvoudige, grenzeloze licht.

En er was geen deel als hoofd, of einde,

Maar alles was eenvoudig, glad licht, gelijkmatig en even in evenwicht,

En het werd genoemd de Endless Light.

En als op Zijn eenvoudige zullen kwam het verlangen om de wereld te scheppen en stralen de emanaties,

Te brengen naar de perfectie van Zijn daden, Zijn namen, Zijn benamingen licht,

Dat was de oorzaak van de schepping van de werelden,

Hij beperkt zich, in het midden,

Precies in het midden,

Hij beperkte het licht.

En het licht trok ver weg aan de zijkanten rond dat middelpunt.

En er bleef een lege ruimte, een vacuüm

Circling het middelpunt.

En de beperking was geweest uniforme

Rond de lege punt,

Zodat de ruimte werd gelijkmatig omcirkeld omheen.

Daar na de beperking,

Hebben gevormd een vacuüm en een spatie

Precies in het midden van de eindeloze licht,

Een plek werd gevormd,

Wanneer de emaneerde en de gecreëerde zou kunnen berusten.

Dan wordt uit de Endless Light een enkele lijn hing,

Neergelaten in die ruimte.

En door die lijn, Hij straalde, geschapen, gevormd en

Gemaakt alle werelden.

Voordat deze vier werelden kwam te zijn

Er was een oneindige, een naam, in wonderlijke, verborgen eenheid,

En zelfs in de hoeken het dichtst bij Hem

Er is geen kracht en geen bereiken in The Endless,

Aangezien er geen rekening mee dat kunnen waarnemen Hem,

Want Hij heeft geen plaats, geen grens, geen naam.

- De Ari, The Tree of Life, deel I, Gate One

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 29 sep 2012, 04:56

Toen ik in het andere forum, langer geleden jouw bijdrage mocht lezen, schreef ik later een verhaal over een boom en wat een boom is. Ik houd van bomen. Nu komt er een heel oude herinnering naar boven waarbij ik kennis maakte met een naam. Een heel oude naam: Yggrasil:
http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=y ... Bg152VWmKA
Kijk eens naar de ruim zes minuten durende prachtige bijdrage van David Attenborough als voortvloeisel van the Tree of Life, wat er gebeurde lang nadat het zuivere licht zich wegtrok naar het midden zodat er een singulariteit ontstond waaruit álles ontstond ...



Overigens laat ik me wel eens inspireren door dit soort clips:



..... En knuffel niet zomaar bomen, Trees of Life ....


aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 29 sep 2012, 09:44

De betekenis van mijn voornaam is boog van Taxushout .
Hier wat meer info over deze bijzondere boom.
http://www.stemderbomen.nl/pages/mainpa ... -taxus.htm
onderaan de site valt te lezen.......
Wat ik nu schrijf, is iets wat je zelf moet uitproberen en ervaren. In contact komen met een Taxus door meditatief onder zijn takken te gaan staan of de stam aan te raken, kan je van angsten bevrijden en je inspireren voor de oplossing van je problemen. De omhullende takken met zijn donkergroene, zachte naalden kunnen je tot rust brengen.
Beste Gast1 wat laat je ........
:wink:

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 29 sep 2012, 11:27

Wauw ... Dat wist ik niet :shock: behalve van jouw naam, maar dat wist jij weer :wink: En wat je niet kunt weten is dat ik een complete taxushaag en een drietal taxusheester, die zich vrij bij mij in de tuin kunnen ontwikkelen, zelf gekweekt heb. Een taxus heb ik nog niet geknuffeld. Ik weet dat er een is in Friesland en daar kom ik gezien de afstand niet vaak. Toch hou ik het nog steeds in mijn achterhoofd boog van taxushout. Zodra ik een mooie taxus zie van formaat, zal ik hem knuffelen en denken aan dat wat ik hier lees.

Fijn weekend. :wink:

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 01 okt 2012, 08:55

Kunnen we weer een beetje on-topic?
aquarius schreef:Beatrix Kiddo vroeg;
Wie heeft die "kracht" ontworpen?
The desire . :wink:
Wat is dat?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Determinist » 01 okt 2012, 10:26

Is er zoiets als 'contra' evolutie; hou jij dat voor mogelijk?
Tsja. Laten we het hebben over biologische evolutie.

Evolutie daar is de evolutie van DNA molecuul. Het DNA in de totaliteit resulteert in functionaliteit en vorm.
Een functionaliteit, bijvoorbeeld het gebruik van onderdelen van het lichaam om op het land te lopen, is dus het resultaat van DNA.

Wanneer DNA aangepast wordt en dit effect heeft op een functionaliteit, dat verandert de functionaliteit.
Het kan zijn dat op een gegeven moment de functionaliteit verloren wordt. Bijvoorbeeld het lopen op land vervangen wordt door voortbewegen in het water.
Poten worden dan bijvoorbeeld flippers.
Andersom kan ook, flippers naar poten.

Dus als je puur kijkt naar functionaliteit is het mogelijk dat deze een totaal andere invulling krijgt, maar dat kan ook weer terug.
Dus van lopen naar zwemmen en later weer van zwemmen naar lopen.

Echter het DNA zelf zal altijd uitgaan van het eerdere DNA. Het kan niet zo zijn dat het DNA exact hetzelfde zal zijn tussen A (lopen), B (zwemmen) en C (lopen).
Ook al heeft A en C dezelfde functionaliteit, het DNA tussen A en C is niet identiek.

Als je C onderzoekt zal je restanten van A en B tegenkomen. Het kan zelfs zo zijn dat een functionaliteit in A door een compleet ander lichaamsdeel wordt overgenomen in C waarbij A of niet meer actief is en zal degenereren of A ook een compleet andere functie heeft.

Je moet het zo zien: als een huis wordt gebouwd en aangepast, zal altijd elk stapje gebruik maken van de eerdere situatie. Daarbij kunnen zaken vervallen, omgebouwd worden of uitgebouwd worden. Echter zal je aan het huis altijd restanten van deze stappen blijven zien.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door taigitu » 07 okt 2012, 17:04

The Golden Ratio Is God's Creation
http://en.harunyahya.tv/
http://www.harunyahya.com/
The fact that a great many unconnected animate or inanimate structures in nature are shaped according to a specific mathematical formula, is one of the clearest proofs that these have been specially created.
The golden ratio is an aesthetic rule well known and applied by artists.
Works of art based on that ratio represent aesthetic perfection.
Plants, galaxies, microorganisms, crystals and living things created according to this rule imitated by artists are all examples of God's superior artistry.
God reveals in the Qur'an that He has created all things with a measure.
Some of these verses read:
... God has appointed a measure for all things. (Surat at-Talaq, 3)

... Everything has its measure with Him. (Surat ar-Ra'd, 8)
[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=1XSqcAq0 ... re=related[/youtube-2]


Grappig hoe verschillende maten van ons lichaam overeenkomen.......
alleen is dat voor mij natuurlijke wetmatigheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 09 okt 2012, 20:50

Ik vind dit erg boeiend wat ik hier lees.
Zou de fibonacci structuur niet afhankelijk zijn van een golflengte? Een bepaalde trilling dat in herhaling plaatsvindt en zo een fibonacci ontstaat?

Groetjes shaffy.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 10 okt 2012, 08:36

shaffy schreef:Ik vind dit erg boeiend wat ik hier lees.
Zou de fibonacci structuur niet afhankelijk zijn van een golflengte? Een bepaalde trilling dat in herhaling plaatsvindt en zo een fibonacci ontstaat?
Nee, de Fibonacci-serie is gewoon een rijtje getallen met een interessante eigenschap.

Wat hebben zwevers toch met trillingen? :roll:
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 10 okt 2012, 10:10

Vriendelijk bedankt Bea.


Groetjes shaffy.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 10 okt 2012, 15:22

de Fibonacci-serie is gewoon een rijtje getallen met een interessante eigenschap.
Er zijn blijkbaar nogal wat zaken 'gewoon' ... Komt-ie-weer Bea:

Gewoon is simpel, algemeen, alledaags, doorsnee, eenvoudig, gangbaar, gebruikelijk, gemeen, gemiddeld, middelmatig, normaal, ordinair, regelmatig, vast karakterloos, onbetekenend gewend eenvoudigweg, gewoonweg, ronduit, simpelweg en dus eigenlijk gewoon saai.
Interessant is belangwekkend, aangrijpend, boeiend, gaaf, merkwaardig en dus interessant.
Naar aanleiding van het interessante wordt een gewone vraag gesteld en tjak daar ben je weer :?
Ik vind de opmerking van shaffy niet verkeerd, maar dat schrijf ik dus wel als 'zwever' in jouw ogen :wink:

Bekijk het onderstaande pdf-bestand eens van Dr. Johan H. Oldenkamp die zijn 43 pagina's tellende boekje met de volgende tekst begint:
Alles is energie. Dit betekent dat alles trilt. En alles wat natuurlijk is, dat trilt (van nature) in harmonie met de Cosmische Ritmen. Vanwege deze harmonie worden natuurlijke trillingen versterkt door de alom aanwezige Cosmische Trillingsenergieën. Deze (wonderbaarlijke) verveelvoudiging van de reeds aanwezige energieën wordt Vrije Energie genoemd. Andere benamingen hiervan zijn nulpuntenergie, tachyonenergie of etherenergie....
Dr. Johan H. Oldenkamp omschrijft zichzelf als allround onderzoeker. Hij studeerde af als cognitief psycholoog, voltooide hij een postdoctorale beroepsopleiding tot kennistechnoloog, en promoveerde op een onderwerp in Artificiële Intelligentie bij de vakgroep Bestuurlijke Informatiekunde binnen Bedrijfskunde. In zijn verdere loopbaan bleef hij met één been in de wetenschap staan, en het andere been zette hij in de toepassing ervan in de praktijk. Aanvankelijk werkte hij bij een technologisch topinstituut, gevolgd door een internationaal organisatieadviesbureau. Na zichzelf te hebben gevestigd als zelfstandige professional, werd hij tevens benoemd als lector aan een hogeschool.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=f ... WegDJz22rw
Laatst gewijzigd door Gast1 op 10 okt 2012, 15:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 10 okt 2012, 15:32

Gast1 schreef:Naar aanleiding van het interessante wordt een gewone vraag gesteld en tjak daar ben je weer.
Hoezo "tjak"? Mijn antwoord is net zo gewoon als de vraag wat mij betreft.

De opmerking over zwevers en trillingen komt voort uit het feit dat zwevers het vaak over trillingen hebben, maar niet thuis geven als je doorvraagt.
Ik had aan shaffy kunnen vragen hoe dat dan zou moeten werken, maar ik dacht: laat ik eens een duidelijk antwoord geven. En tjak, daar is Gast1 weer met zijn woordenboekje om veel te diep te analyseren wat ik schrijf.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 10 okt 2012, 15:46

:grin:
De vraag is dan in deze of ik ook niet thuis geef ...
Toch vind ik het leuk zoals je naar mij reageert. Nevermind, ik wilde niet interessant doen met 'mijn tsjak', maar het 'gewoon' wetenschappelijk benaderen door de definitie er bij te toveren.
Je schreef: Nee, er is veel meer, maar daar lijkt bij de huidige bevolking van het forum totaal geen behoefte aan te zijn.
Zie wat jij verder schrijft:
... daar is Gast1 weer met zijn woordenboekje om veel te diep te analyseren wat ik schrijf.
Nu ga ik dus eens analyseren en ... :roll:

Gast1 weet 't soms niet meer met jou :wink:

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 10 okt 2012, 15:53

Gast1 schreef:Gast1 weet 't soms niet meer met jou :wink:
Omdat je veel te diep analyseert wat ik schrijf. Beperk je tot *wat* ik schrijf, en breek je hoofd niet over het *waarom*. Daar kom je toch niet achter, omdat je me niet kent.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 10 okt 2012, 18:42

Dat laatste is zeker waar. Kennendheid is onmogelijk wanneer het zich beperkt tot het geschreven woord. Het is zelfs erg moeilijk wanneer je elkaar hoort en ziet en zelfs aanraakt. Ik breek mijn hoofd beslist niet over iets en ook niet over waarom, ware het niet dat ik het wel probeer te begrijpen oftewel de interesse heb waar ik eerder over schreef. Daarom vind ik het ook interessant hoe je het schrijft. Het er over nadenken is iets anders dan het hoofd breken, wat veel zwaarder weegt. Dat ik schrijf zoals ik schrijf is pure ontspanning voor mij en het analyseren is iets wat als vanzelf gaat. Nevermind :wink:

Had je het pdf-bestand van Dr. Johan H. Oldenkamp al bekeken? Wat vind je van zijn stelling (zie ook het citaat wat ik van hem geplaatst heb) met betrekking de vraag van shaffy? Ik heb dus de behoefte aan 'het veel meer' zoals ik het van jou geciteerd heb.

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 10 okt 2012, 23:27

Gast1 schreef:
de Fibonacci-serie is gewoon een rijtje getallen met een interessante eigenschap.
Er zijn blijkbaar nogal wat zaken 'gewoon' ... Komt-ie-weer Bea:

Gewoon is simpel, algemeen, alledaags, doorsnee, eenvoudig, gangbaar, gebruikelijk, gemeen, gemiddeld, middelmatig, normaal, ordinair, regelmatig, vast karakterloos, onbetekenend gewend eenvoudigweg, gewoonweg, ronduit, simpelweg en dus eigenlijk gewoon saai.
Interessant is belangwekkend, aangrijpend, boeiend, gaaf, merkwaardig en dus interessant.
Naar aanleiding van het interessante wordt een gewone vraag gesteld en tjak daar ben je weer :?
Ik vind de opmerking van shaffy niet verkeerd, maar dat schrijf ik dus wel als 'zwever' in jouw ogen :wink:

Bekijk het onderstaande pdf-bestand eens van Dr. Johan H. Oldenkamp die zijn 43 pagina's tellende boekje met de volgende tekst begint:
Alles is energie. Dit betekent dat alles trilt. En alles wat natuurlijk is, dat trilt (van nature) in harmonie met de Cosmische Ritmen. Vanwege deze harmonie worden natuurlijke trillingen versterkt door de alom aanwezige Cosmische Trillingsenergieën. Deze (wonderbaarlijke) verveelvoudiging van de reeds aanwezige energieën wordt Vrije Energie genoemd. Andere benamingen hiervan zijn nulpuntenergie, tachyonenergie of etherenergie....
Dr. Johan H. Oldenkamp omschrijft zichzelf als allround onderzoeker. Hij studeerde af als cognitief psycholoog, voltooide hij een postdoctorale beroepsopleiding tot kennistechnoloog, en promoveerde op een onderwerp in Artificiële Intelligentie bij de vakgroep Bestuurlijke Informatiekunde binnen Bedrijfskunde. In zijn verdere loopbaan bleef hij met één been in de wetenschap staan, en het andere been zette hij in de toepassing ervan in de praktijk. Aanvankelijk werkte hij bij een technologisch topinstituut, gevolgd door een internationaal organisatieadviesbureau. Na zichzelf te hebben gevestigd als zelfstandige professional, werd hij tevens benoemd als lector aan een hogeschool.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=f ... WegDJz22rw

Mooi Gast1 :hands:
In de pdf las ik; Er is sprake van de Cosmische Resonantie wanneer de ingebrachte trillingen in harmonie zijn met de (onzichtbare) Ethertrillingen.

Water proef.
Ik had 10 jaar geleden een water experiment gedaan om te kijken of gedachte water kon beïnvloeden. Geconcentreerd zond ik in gedachte liefde naar het met water gevulde glas. daarna hermetisch afgedekt. Nog een glas met water gevuld maar nu zonder enig aandacht en ook hermetisch afgesloten. Beide glazen vrij donker weggezet. Het water zonder aandacht was binnen enkele weken troebel en met vlokken gevuld. De glas met verzonden liefde is nog steeds helder- 10 jaar verder dus - er zitten inmiddels piep kleine kristalletjes onder in het glas. Waarschijnlijk dat door zuurstof gemengd met bacterie de kristallen vormden, een mogelijke suggestie. Welk verband kan ik hierin leggen? Dopplereffect?

Afbeelding
Afbeelding
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 11 okt 2012, 09:25

Gast1 schreef:Had je het pdf-bestand van Dr. Johan H. Oldenkamp al bekeken?
Nee, het citaat dat je gaf zei al genoeg. "Cosmische Trillingsenergieën"... Toont hij in de PDF aan dat dat bestaat of wordt dat zonder onderbouwing als vaststaand gegeven gepresenteerd?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 11 okt 2012, 09:27

shaffy schreef:Welk verband kan ik hierin leggen? Dopplereffect?
Heb je enig idee wat het Dopplereffect is?
Zo nee: waarom overweeg je het dan als verklaring voor wat je in het glas ziet?
Zo ja: waarom overweeg je het dan als verklaring voor wat je in het glas ziet?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Plaats reactie