Fibonacci in de natuur

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 11 okt 2012, 21:30

Beatrix Kiddo schreef:
shaffy schreef:Welk verband kan ik hierin leggen? Dopplereffect?
Heb je enig idee wat het Dopplereffect is?
Zo nee: waarom overweeg je het dan als verklaring voor wat je in het glas ziet?
Zo ja: waarom overweeg je het dan als verklaring voor wat je in het glas ziet?


Dat is niet in het glas te zien. :shock: Hier een link voor je zodat jij begrijpt wat het Dopplereffect is; http://wetenschap.infonu.nl/natuurkunde ... ffect.html
Had je mijn vraagteken over het hoofd gezien??.
Dit werd mij ooit verteld, vandaar de vraag of het klopt, ikzelf ziet het verband niet maar eerlijk gezegd heb ik me ook nooit met dit materie bezig gehouden noch met de fibonacci reeks wat voor mij volkomen nieuw is. Door het lezen komen vanzelf nieuwe vragen bij.

Als het hele Universum uit trillingen: licht, geluid, objecten, atomen bestaat waardoor het fibonacci reeks is herleid dan vind ik het logisch dat ook een gedachte een frequentie is dat als een niet zichtbare golf wordt verzonden.
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 12 okt 2012, 08:15

shaffy schreef:Als het hele Universum uit trillingen: licht, geluid, objecten, atomen bestaat waardoor het fibonacci reeks is herleid dan vind ik het logisch dat ook een gedachte een frequentie is dat als een niet zichtbare golf wordt verzonden.
Interessante logica.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door taigitu » 12 okt 2012, 10:27

shaffy schreef: ........Als het hele Universum uit trillingen: licht, geluid, objecten, atomen bestaat waardoor het fibonacci reeks is herleid dan vind ik het logisch dat ook een gedachte een frequentie is dat als een niet zichtbare golf wordt verzonden.
Op deze link staat het nodige te lezen.
Daaronder staat een stuk van de tekst van die link......
http://www.theosofie.net/sunrise/sunris ... olven.html
In De Geheime Leer lezen we dat iedere gedachte een elementaal wezen is. Een levende gedachte wordt ergens opgevangen en afhankelijk van de inhoud wordt een proces in gang gezet. Als we verder redeneren, kunnen we zeggen dat alles met elkaar is verbonden maar dat de trillingen onderling verschillen. Alles is in alles en is een onderdeeltje van onszelf en de kosmos om ons heen. Ieder mens, ieder dier, elk eencellig organisme, elke ster, plant en atoom maakt deel uit van één geheel. Als iets op aarde trilt, heeft dat invloed op de maan, de zon, en alle zichtbare en onzichtbare plaatsen in ons hele universum. Het is fascinerend dat de zon, onze cellen, DNA, en menselijke gedachten wellicht vormen van trillingen zijn die cyclisch met elkaar communiceren. Al deze golven kunnen onafhankelijk elkaars boodschap bevatten.

In ons dagelijkse leven en denken is het een kwestie van afstemming of en wanneer de juiste boodschap wordt ontvangen, min of meer zoals de radio die we afstemmen op de informatie die we willen horen. Het wordt steeds duidelijker dat als we een gedachte uitzenden, er altijd wel iemand is die erop ‘afstemt’, en innerlijk synchroon meetrilt met die frequentie. Eén ding is duidelijk: als een gedachte of gevoel eenmaal is uitgezonden, kan deze niet worden herroepen. In De Geheime Leer wordt gezegd dat velen van ons in onze huidige staat van ontwikkeling slechts een fractie van de occulte krachten en waarheden kunnen ontdekken, eenvoudig omdat we ons de werkelijkheid die ze vertegenwoordigen op dit moment niet kunnen voorstellen.

Als we verder kijken, zien we dat al het bestaan zich cyclisch ontwikkelt, zoals blijkt uit menselijk en materieel leven maar ook uit elektromagnetische trillingen. Het zich ontvouwende bewustzijn brengt evolutionaire ontwikkeling tot stand in een cyclisch proces van spirituele instroming in de materie en vice versa. We kunnen gedachten vormen, en na verloop van tijd worden wie we maar willen: zoals Plato zei, ‘Ideeën regeren de wereld’. Elektromagnetische golven, bijvoorbeeld, worden voortgebracht door zenders die opgebouwd zijn uit elektronica die op haar beurt weer bestaat uit basiselementen zoals metalen en de producten van chemische reacties. Door het uitzenden van deze golven kunnen ideeën worden verspreid via radio, televisie, en computers; en op grotere schaal stellen golven van de zon ons in staat hier op aarde te leven.

Alle ‘losse’ natuurkundige feiten bij elkaar opgeteld zullen nooit de werkelijke wereld vormen. De wereld zoals de wetenschap die opvat, blijft een wereld van illusie. Uiteindelijk moeten we een toegewijde mysticus zijn, ongevoelig voor onze eigen pijn maar vol liefde en mededogen voor de lijdende mensheid, om de wijsheid te kunnen ontvangen die de natuur ons onthult. Ondanks die pijn wil zo’n mysticus toch telkens opnieuw incarneren, bereid om het onbegrip en de klappen van het aardse leven te ondergaan om de mensheid te helpen.
Het wordt steeds duidelijker dat als we een gedachte uitzenden,
er altijd wel iemand is die erop ‘afstemt’,
en innerlijk synchroon meetrilt met die frequentie


Citaat: Denk goede gedachten en je trekt goede dingen aan..
Denk slechte gedachten en je trekt slechte dingen aan!
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Zoë » 12 okt 2012, 10:48

Citaat: Denk goede gedachten en je trekt goede dingen aan..
Denk slechte gedachten en je trekt slechte dingen aan!
in mijn beleving klopt dit helemaal
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 12 okt 2012, 11:17

[fox] dubbelepunt:

Ik begrijp de strekking, maar zelf denk ik vaak niet in 'goed' en 'slecht' en neem waar, steeds vaker zonder (waarde)oordeel in die zin. Ik neem echter ook zaken waar die ik bedenkelijk vind zoals ik vanmorgen een bericht las van Tennisfan die naar verluid verwijderd is van het forum. Ik denk dan niet 'slecht' over die persoon, maar wel wat hij teweeg brengt bij anderen en daarom heb ik Tammy een handjeklap gegeven. Feitelijk heb ik het met Tennisfan te doen ...

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 12 okt 2012, 11:27

taigitu bedankt voor de link.

Het is fascinerend dat de zon, onze cellen, DNA, en menselijke gedachten wellicht vormen van trillingen zijn die cyclisch met elkaar communiceren. Al deze golven kunnen onafhankelijk elkaars boodschap bevatten.

Wat we zelf kunnen ontdekken - buiten ons gedachte om - hoe de onzichtbare golf werkt;
Wanneer een groep mensen wandelen in een onregelmatige looppas, zal dit na een poosje automatisch herstellen in regelmaat.
Een discussie met iemand die horlogemaker van beroep is, vertelde mij dat wanneer er een aantal slingerklokken in dezelfde ruimte hangen met een onregelmatige slag, dit na een poosje vanzelf herstelt in regelmatige slagen. Klokken kunnen niet denken. Ik ga er vanuit dat het met de ritmische herhaling te maken heeft; een automatische afstemmen op de onzichtbare golf die in harmonie is met de natuurwetten.
En zo zijn er talrijke voorbeelden die wij zelf ervaren.
Dat trilling wel degelijk een vorm creëert is allang bewezen: klankvormen die overeenkomen met de vormentaal in de natuur. Zo zie ik dan hoe de fibonacci reeks is ontstaan.

Ik ben lerende hierin en mocht ik het fout hebben graag verbetering. :grin:
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Tardis » 12 okt 2012, 12:46

shaffy schreef:Dat trilling wel degelijk een vorm creëert is allang bewezen: klankvormen die overeenkomen met de vormentaal in de natuur. Zo zie ik dan hoe de fibonacci reeks is ontstaan.

Ik ben lerende hierin en mocht ik het fout hebben graag verbetering. :grin:
Trillingen veroorzaken interferentie en interferentie kan tot een mooi patroon leiden. Dat klopt. Het lijkt me niet onmogelijk dat interferentie tussen verschillende trillingen tot vormen leidt die we in de natuur tegenkomen, van licht en atomen via DNA tot bijvoorbeeld patronen in zonnebloemen.

Eerste indruk:



Maar ik denk dat je dit bedoelt:



De commentator gaat erg ver, hij doet nogal wat beweringen die ik voor zijn rekening laat omdat het veel tijd kost om na te gaan of ze kloppen. Voor dit moment neem ik zijn beweringen alleen voor kennisgeving aan.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Zoë » 12 okt 2012, 13:10

Dit blijf ik steeds tegen komen en fasinerent vinden
En enerzijds zo herkenbaar terwijl ik het nog niet helemaalsnap/ziet.
Het totale wiskundige is niet aan mij besteed want ik begrijp het wel maar snap het niet.
Dit met vele andere onderwerpen zie ik met het tegenkomen steeds meer een verband hebben waardoor alles steeds duidelijker wordt.

die htz die lagere en die tegen gehouden wordt omdat het een htz moet zijn de muziek die gegeven wordt
Emoto met waterkristallen/gedachtekracht/alles energie is/alles bestaat uit trillingen/what the bleep do whe know/johan oldenkampen "het hele verhaal"/ het zien en kunnen zien wat er is terwijl er meer is dat wij (nog)kunnen zien.en zelfs demensies horen voor mij in dit rijtje thuis.

ik onthou nooit de juiste benamingen en titels maar zie wel steeds meer een verband in een puzzel komen die voor me ligt.
Bijzonder ik kijk graag verder mee
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gebruikersavatar
shaffy
Onderzoeker
Berichten: 457
Lid geworden op: 24 sep 2012, 22:48

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door shaffy » 12 okt 2012, 13:22

Ik bedoel de 1e video clip. Zoiets had ik ook geplaatst bij de graancirkel.


De 2e is alleen maar interessant om te zien!

:post:
Voorspelling van Nostradamus, ik zou opgraven 123.584 romeinse munten en 680.00 goudstaven.
Mijn vondsten tot op heden zijn; 307.900 blik-clipjes en 6000 roestige spijkers

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 12 okt 2012, 17:09

De Fibonacci in de natuur leert ons dat alles in een harmonische verhouding staat.

Ik denk dat het elektromagnetisch veld iets te maken heeft met de natuurlijke verhoudingen hier op aarde. (this maar een idee hoor)
Dus kom niet met vragen van ,waarom denk je dat :grin:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetisch_spectrum

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 12 okt 2012, 19:45

shaffy schreef:Ik bedoel de 1e video clip. Zoiets had ik ook geplaatst bij de graancirkel. De 2e is alleen maar interessant om te zien! :post:
Precies zo zou ik het ook willen zeggen, maar dat is een lastige en daarom schrijf ik het maar :wink: Heel mooi Tardis.

Probeer hier eens 10 minuten naar te luisteren in volledige concentratie. Nergens aan denken alleen maar luisteren ...

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=100jyoCA ... re=related[/youtube-2]

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 12 okt 2012, 21:10

Wist wel dat er een boeddhist in je huisde Gast1 :uhhhm: trouwens van Harte gefeliciteerd met je 55ste verjaardag :wink:
Laat hem knallen door je speakers [wave2]
[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=xZpTToki ... re=related[/youtube-2]

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Susan » 12 okt 2012, 21:42

aquarius schreef:Wist wel dat er een boeddhist in je huisde Gast1 :uhhhm: trouwens van Harte gefeliciteerd met je 55ste verjaardag :wink:
Laat hem knallen door je speakers [wave2]
:rolfl: :rolfl:
Hier zat ik op te wachten... :mrgreen: en dacht zachtjes aan wanneer zet ie het er nu neer dan..
En...prijs! Van mij dus nu :loveU: Aquarius

Hahaha Gast1, ook van mij van Harte Gefeliciteerd hoor nu van hier uit, plus: :loveU: :grin: fijne avond/weekend [wave]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 13 okt 2012, 08:53

Dank jullie wel ...

Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Tammy » 22 okt 2012, 06:39

Misschien leuk om te vermelden dat ik een documentaire heb geplaatst in Mediatheek waar Fibonacci ook in voor komt. :wink:

Je kan het op onderstaande link zien.

viewtopic.php?f=77&t=9027

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 24 nov 2019, 09:47

Jeetje ... ik heb het gehele topic nog eens nagelezen en nog geen 2 maanden later (21 december 2012) kreeg ik heel ernstige problemen met mijn werkgever.
Maar dat zal niets te maken hebben met 'Fibonacci in de natuur' ...
Maar zeer zeker wel met een 'leerproces' ... voor beiden.

Leuk om die oude reacties van de verleden praktiserende leden (en huidige leden) nog eens na te lezen. :grin:

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 24 nov 2019, 10:07

Toch nog even dit, daar rij van Fibonacci mij weer lekker begint te prikkelen.

In het OT worden namelijk een aantal zaken aangehaald, die alhier binnen dit forum vaak onderwerk van gesprek zijn geweest.
En rij van Fibonacci is feitelijk al heel oud, daar zij al genoemd wordt in de Chhandah-shāstra van de Sanskriet schrijver Pingala (ca. 450 v. Chr.)

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11967
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door MetalPig » 25 nov 2019, 10:09

Gast1 schreef:
24 nov 2019, 09:47
Leuk om die oude reacties van de verleden praktiserende leden (en huidige leden) nog eens na te lezen. :grin:
Bea was goed in vorm in dit topic zeg :shock: :shock: :shock:
Beatrix Kiddo schreef:
25 sep 2012, 08:25
Waarom denk je uberhaupt nog na over deze materie? Je weet alles immers al.
:rolfl:

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 25 nov 2019, 18:33

Ja, Bea kon er wel wat van maar ik lees haar niet meer.
Maar goed, nou hebben we jou toch?

Er lijken veel raakvlakken te zijn ... [think] ... :mrgreen:

Plaats reactie