Fibonacci in de natuur

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door taigitu » 24 sep 2012, 19:29

Determinist schreef: Ik ga er van uit dat elk level van bestaan, van quark tot universum, aan evolutie onderhevig is en dit volgens de wetten die gelden binnen het systeem/level.
Elke laag zorgt voor nieuwe emergence van systemen die elk hun eigen wetten hebben en eigen evolutie.
Dat maakt me nieuwsgierig in die zin dat evolutie voor veel mensen inhoudt dat er een verandering is van materie die alleen 'vooruit' kan, voor zover je dat je iets vooruit kan noemen. Dus iets verandert en kan later weer verder, of anders veranderen; het gaat niet terug naar zijn oude staat van vóór de eerste verandering, het beginpunt. Is er zoiets als 'contra' evolutie; hou jij dat voor mogelijk?
Dit vraag ik naar aanleiding van een docu die ik een aantal jaren geleden heb gezien en waar 5 mensen in een gezin zich voortbewegen op handen en voeten en dat altijd zo hebben gedaan.
Want als er zoiets is, dan betekent het dat een toevoeging die een verandering veroorzaakt (rechtop lopen) ook weer afgenomen/verwijderd kan worden in de veranderingen die eerder zijn aangebracht. En of dat nu als een hersenafwijking wordt gezien is gewoon het afmeten ervan naar de huidige standaard hersenfuncties. Weet iemand hoe de hersenen er in de oertijd uitzagen?

......... Onder de wetenschappers lopen de meningen fel uiteen. ,,Dit is echt interessant'', zegt Nicholas Humphrey, een evolutiepsycholoog aan de London School of Economics. ,,Misschien hebben we een levend voorbeeld gevonden van de manier waarop onze voorouders zich voortbewogen vooraleer ze rechtop gingen lopen. Dit gezin kan ons veel leren over ons verre verleden.''

De vijf Turkse broers en zussen zijn geboren met een hersenafwijking. Intussen zijn ze tussen 18 en 34 jaar oud. Uit de vergroeiingen van de polsen, waar ze bij het lopen op steunen, blijkt dat ze altijd zo gelopen hebben. De Duitse onderzoeker Stefan Mundos vermoedt dat de vijf het gen missen dat mensen rechtop laten lopen. Volgens de Turkse neurofysioloog Uner Tan gaat het dan weer om een ,,genetische sprong achteruit''. De vijf zouden de ,,missing link'' zijn tussen de moderne mens en zijn voorouders.

De BBC-ploeg volgde de vijf, die in hun dorp worden beschimpt en uitgesloten, gedurende een jaar. Het resultaat is een intimistisch portret van het dagelijks leven van deze buitengewone familie, maar de documentaire doet ook het wetenschappelijk onderzoek naar deze merkwaardige ontdekking uit de doeken.
Lees verder: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=GKGR0LQT
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 24 sep 2012, 20:31

De evolutie van de mens helder en duidelijk weergegeven .
In dit filmpje wordt duidelijk dat wij (eventueel afstammen van de aap .....
via de chromosomen bewezen.


Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 25 sep 2012, 08:17

Tardis schreef:
Beatrix Kiddo schreef:Is dat niet simpelweg omdat wij de wiskunde hebben uitgevonden om de natuur te beschrijven?
Voor wat betreft b.v. Fibonacci reeksen in de natuur is dat toch opmerkelijk? Die meneer bedacht iets leuks met een rekensommetje
Om de natuur te beschrijven :wink:
Het ging dan wel niet over zonnebloemen en dennenappels, maar toch.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 25 sep 2012, 08:22

aquarius schreef:In dit filmpje wordt duidelijk dat wij (eventueel afstammen van de aap .....
Even mierenneuken: we stammen niet af van de apen. Apen en wij hebben een gemeenschappelijke voorouder. Klein verschil, maar wel belangrijk.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 25 sep 2012, 08:25

Gast1 schreef:Dat wat echter lijkt te zijn ontworpen, is ontworpen,
En dat impliceert dat er een ontwerper is. Wie heeft de ontwerper ontworpen?
Gast1 schreef:hoe dan ook.
Weer die onwrikbare zekerheid... Waarom denk je uberhaupt nog na over deze materie? Je weet alles immers al.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 25 sep 2012, 16:56

Je gaat van een wezen uit bij de ontwerper, heeft een kracht een ontwerper nodig? Heeft een magnetisch veld, een zonnestraal of de wind een ontwerper nodig? Ik weet een heel klein beetje, genoeg om te beseffen dat ik eigenlijk niets weet. Het zijn maar fracties. Maar ik voor mij weet voldoende om te weten wat ik dien te weten en daar denk ik wel eens over na of dat zo is.

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 25 sep 2012, 19:52

Beatrix Kiddo schreef:Even mierenneuken: we stammen niet af van de apen. Apen en wij hebben een gemeenschappelijke voorouder. Klein verschil, maar wel belangrijk.
Heb altijd met die vraag geworsteld van,als wij van een aap afstammen ,waarom zijn er nu dan nog apen en waarom zijn hun niet geëvolueerd
tot mens .
Maar als wij een gemeenschappelijke voorouder hebben is deze vraag opgelost .
Heb ooit gelezen dat onze oermoeder in Afrika woonde.
Hier wat meer info ;
http://www.nwtonline.nl/nl/nieuws/238/z ... ouwen.html

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 25 sep 2012, 20:04

Wie weet overigens hoe een haar weet hoe lang ze moet worden? Ik heb het dus over een wenkbrauw-haar of een oogwimper. Ik weet dus bij lange na niet alles :grin:

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4667
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Witte wel » 25 sep 2012, 21:17

Een aanrader is eens het boekje Hidden historie of the human race te lezen van Michael A.Cremo en Richard L. Thompson. En misschien ook even Forbidden archeology van Michael A.Cremo. Is wel even doorzetten maar dan krijg je ook wat aan informatie.
Blijkbaar zijn wij mensen geen aapjes en stammen er ook niet van af zo men heeft achterhaald.

Wie de term “niks-weters” kent, weet wat die inhoud. Als men deze term in de verkeerde context plaatst zal het op een vingerwijzing lijken.
De betekenis achter deze term is dat degene die “denkt” veel te weten, gevoed door de begrensdheid van wetenschap, in feite minder weet dan deze doet vermoeden.
De niks-weter kan men vergelijken met een schaap. De weter met het “zwarte” schaap.
Het is altijd prettig meer te willen weten want alles weten zullen wij nooit. Toch weten wij meer dan we denken te weten en dat is een fijne gedachte.

Het Holografisch Model.

Karl Pribram, een Amerikaanse neurochirurg van de universiteit Stanford, die de klassieker 'Languages of the Brain' heeft geschreven, beweert1 dat de hersenen wel eens als een hologram zouden kunnen werken en op die manier toegang hebben tot een groter of hoger geheel, een veld of 'holistisch frequentiegebied' dat grenzen van tijd en ruimte overschrijdt. Dit gebied kan volgens hem overeenkomen met het transcendente gebied van de eenheid-in-verscheidenheid, dat door verscheidene mystici en wijzen is beschreven en ervaren. De Engelse natuurkundige David Bohm was door onderzoekingen in het subatomaire gebied tot de conclusie gekomen dat fysische entiteiten, die in tijd en ruimte gescheiden lijken, in feite op een fundamentele manier met elkaar verbonden zijn. Er bestaat volgens hem naast de expliciete, manifeste werkelijkheid een 'ingevouwen' impliciet gebied, dat op zich één onverdeeld geheel is en dat voortdurend aan ieder expliciet deel ter beschikking staat. Het universum zou een reusachtig hologram zijn.

Uit deze twee ideeën ontstond het 'Holografische Model': De hersenen zijn een hologram dat een holografisch universum, waar het deel van uitmaakt, interpreteert. In het expliciete gebied van ruimte en tijd zijn de dingen en gebeurtenissen gescheiden en individueel. Maar in het impliciete gebied, ook wel het frequentiegebied genoemd, zijn de dingen en gebeurtenissen ruimte- en tijdloos, intrinsiek één en onverdeeld. De theorie komt in het kort dus hier op neer: Onze 'werkelijkheid' is een wiskundige (re-)constructie, (fourier-transformatie) van onze hersenen, die frequenties interpreteren uit een andere dimensie, een primaire werkelijkheid met een zinvolle structuur buiten tijd en ruimte. Als de werkelijkheid holografisch is en de hersenen holografisch werken, dan is de materiële wereld een afgeleide vorm hiervan. De concreetheid ervan is een illusie.

De diepe religieuze en mystieke ervaring van het één-zijn zou volgens Bohm en Pribram heel goed een reële en legitieme beleving van dit impliciete en universele gebied kunnen zijn. Wetenschappers, zoals Bohr ("het ware is leeg en het lege is waar"), Eddington("Het iets waaruit het universum bestaat is psychisch"), Jeans ("Het universum lijkt meer op een grote gedachte dan op een grote machine") en Einstein ("wij zien onszelf als afzonderlijke wezens in plaats van als deel van het geheel"), maken melding van soortgelijke ervaringen.


M. Talbot heeft hier een mooi boekje over geschreven; The holographic universe waarin dit model perfect staat uitgelegd.

Volgens dit model is evolutie daarom ook te vergelijken met een toename van fantasiën.

Het is maar net hoe je het bekijkt. :wink:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 sep 2012, 08:35

Gast1 schreef:Je gaat van een wezen uit bij de ontwerper, heeft een kracht een ontwerper nodig? Heeft een magnetisch veld, een zonnestraal of de wind een ontwerper nodig?
Als je vindt dat evolutie een ontwerper nodig heeft, dan zou ik er niet zomaar vauit gaan dat de zaken die je noemt er niet een nodig hebben. Anders is het nogal arbitrair: dit wel, dat niet, maar geen reden waarom.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gebruikersavatar
Tardis
Tijdreiziger
Berichten: 4799
Lid geworden op: 27 jan 2006, 15:34

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Tardis » 26 sep 2012, 11:50

Beatrix Kiddo schreef:Om de natuur te beschrijven :wink:
Het ging dan wel niet over zonnebloemen en dennenappels, maar toch.
Hmm. ik zeg niet meteen ja of nee. :wink:

Ik heb even wat opgezocht en ik lees dat Fibonacci (ca. 1170 – ca. 1250) het niet zelf bedacht heeft. In de 6e eeuw was in India het decimale stelsel ook bekend, maar ze gebruikten de notatie die we nu als Arabische cijfers kennen. Fibonacci heeft zich door hen laten inspireren. Hij is wel degene die de naar hem genoemde reeks met 0 begint, de Indiërs begonnen met 1. Of de Indiërs een poging deden de natuur te beschrijven of dat ze een meetkundig spelletje deden wordt me uit de gelezen teksten niet duidelijk. Mijn gevoel zegt dat ze vooral gefascineerd waren door de wiskunde zelf en dat de reeks er eerder was dan dat men zich realiseerde dat deze reeks ook in de natuur terug te vinden is.

Fibonacci herkende de reeks wel als een gegeven dat in de natuur voorkomt en past dit toe op de explosieve toename van konijnen onder ideale omstandigheden.
Tardis valt meestal in de categorie `overig', is dus nauwelijks in een hokje te plaatsen en moeilijk te doorgronden. Klik op de link voor mijn gebruiksaanwijzing. :wink:
https://www.16personalities.com/infj-personality

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 sep 2012, 12:56

Tardis schreef:Fibonacci herkende de reeks wel als een gegeven dat in de natuur voorkomt en past dit toe op de explosieve toename van konijnen onder ideale omstandigheden.
Ah okee, dat verschilt inderdaad van de versie die ik ken.
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 26 sep 2012, 16:05

Beatrix Kiddo schreef:
Gast1 schreef:Je gaat van een wezen uit bij de ontwerper, heeft een kracht een ontwerper nodig? Heeft een magnetisch veld, een zonnestraal of de wind een ontwerper nodig?
Als je vindt dat evolutie een ontwerper nodig heeft, dan zou ik er niet zomaar vauit gaan dat de zaken die je noemt er niet een nodig hebben. Anders is het nogal arbitrair: dit wel, dat niet, maar geen reden waarom.
Ik vind niet dat evolutie een ontwerper nodig heeft. Evolutie is een gevolg van het ontwerp.

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 26 sep 2012, 16:24

Gast1 schreef:
Beatrix Kiddo schreef:
Gast1 schreef:Je gaat van een wezen uit bij de ontwerper, heeft een kracht een ontwerper nodig? Heeft een magnetisch veld, een zonnestraal of de wind een ontwerper nodig?
Als je vindt dat evolutie een ontwerper nodig heeft, dan zou ik er niet zomaar vauit gaan dat de zaken die je noemt er niet een nodig hebben. Anders is het nogal arbitrair: dit wel, dat niet, maar geen reden waarom.
Ik vind niet dat evolutie een ontwerper nodig heeft. Evolutie is een gevolg van het ontwerp.
Wat is er dan wel ontworpen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 26 sep 2012, 17:31

Gast1 schreef:Wat is er dan wel ontworpen?
Harmonie ,door wetmatigheden toe te passen in de loop van de natuurlijke processen.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 27 sep 2012, 09:19

aquarius schreef:
Gast1 schreef:Wat is er dan wel ontworpen?
Harmonie ,door wetmatigheden toe te passen in de loop van de natuurlijke processen.
Die vraag stelde Beatrix Kiddo broeder, niet Gast1 en mijn antwoord daarop is "Dat wat er resulteert uit de reacties van de kracht, zoekende (ontwikkeling, evolutie) naar een overlevingsvorm. Wellicht harmonie."

:hands:

Gebruikersavatar
Beatrix Kiddo
Leraar
Berichten: 2386
Lid geworden op: 13 apr 2009, 21:50

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Beatrix Kiddo » 27 sep 2012, 09:30

Gast1 schreef: Die vraag stelde Beatrix Kiddo broeder, niet Gast1 en mijn antwoord daarop is "Dat wat er resulteert uit de reacties van de kracht, zoekende (ontwikkeling, evolutie) naar een overlevingsvorm. Wellicht harmonie."
Wie heeft die "kracht" ontworpen?
Afbeelding
It's mercy, compassion, and forgiveness I lack. Not rationality.

Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 27 sep 2012, 09:45

Hahaha ... Je bent een heerlijke criticaster ... :wink: Ik heb niet meteen een antwoord paraat, met andere woorden ... Ik weet het niet en zie, ik weet dus verre van alles.

aquarius

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door aquarius » 27 sep 2012, 18:04

Beatrix Kiddo vroeg;
Wie heeft die "kracht" ontworpen?
The desire . :wink:
Als dit antwoord jou niet aanstaat,dan heb je een probleem ,omdat dan jou vraag onbeantwoord blijft.


Gast1

Re: Fibonacci in de natuur

Bericht door Gast1 » 27 sep 2012, 21:04

Ik ken die clip Aqua ... Ik kwam hen van jou tegen in een ander forum ... :wink: en heeft indruk gemaakt.

Ik schreef:
Ik heb niet meteen een antwoord paraat, met andere woorden ... Ik weet het niet en zie, ik weet dus verre van alles.
Ik heb daar over nagedacht vanmiddag, tijdens de crematie van een 'oom' van mij en dat woord 'oom' had ik deze dag eerder elders gehoord en geplaatst in een ander topic. Tijdens de crematie kwam het terug. Vanmorgen stond ik er niet bij stil toen ik deze clip plaatste. Soms zijn bepaalde zaken niet onder woorden te brengen en 'weet' je het heel diep van binnen. Soms hoeven er geen woorden uitgesproken of geschreven te woorden om 'te begrijpen' ...

Sluit je ogen, concentreer je in absolute stilte en sluit je voor alles af en laat het geluid (beetje hard zetten om het goed door te laten dringen) een kwartier flink op je inwerken, open dan heel zachtjes je ogen ...


Plaats reactie