uitdijen helal

Vragen, theorieën, ontdekkingen e,d, op het gebied van wiskunde, natuurkunde en chemie horen hier thuis.
Gast1

Re: uitdijen helal

Bericht door Gast1 » 17 apr 2013, 18:49

Ik hou je op de hoogte! :mrgreen:
Graag, ik ga het nog bekijken en lezen. Moet weer zo weg en toch even vlug op het forum kijken waar ik allemaal over na kan gaan denken. :wink:

<edit> ik heb toch even gekeken:
En you will LOVE this one (zap naar 2 minuten, vanaf dan wordt hij echt interessant):
Dank je, je hebt een heel goed beeld van mij. Ik heb zitten te genieten met een heel diepe zucht... en dergelijke dieren slachten wij beesten dus af. Het enige beest tussen de dieren is de mens en al het andere zijn dieren. Mag ik het doorsturen naar mijn zoon?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: uitdijen helal

Bericht door univers » 17 apr 2013, 21:27

Het enige beest tussen de dieren is de mens en al het andere zijn dieren.
Ben het volkomen met je eens :post:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: uitdijen helal

Bericht door Vitharr » 18 apr 2013, 07:34

Gast1 schreef: Mag ik het doorsturen naar mijn zoon?
'tuurlijk Gast1! (Als hij me tenminste niet uit lacht.) :mrgreen:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gast1

Re: uitdijen helal

Bericht door Gast1 » 18 apr 2013, 07:41

Geloof het of niet, mijn zoon zal niemand uitlachen ...
Ik zie in hem een vervolmaking van mijzelf ... :wink:

Ik heb het inmiddels doorgestuurd.

Warme groet,

Pierre

Gast1

Re: uitdijen helal

Bericht door Gast1 » 19 apr 2013, 12:10

En dit is zijn antwoord:
Ik heb de video's van Pleo gezien, pap: ziet er wel geinig uit! Uit de video's wordt helaas niet zo heel erg duidelijk wat de dino doet en waar-ie op reageert. Bij welk bedrijf werkt die man die hiermee gaat werken? Hier op de afdeling zijn ook een aantal mensen bezig met robots, waarvan sommige ook diervormen hebben. Eén daarvan was een donzig zeehondje, ontworpen als een soort van huisdier voor oudere mensen dat hun emotie aanvoelt en daarop reageert. Verder werken ze hier ook aan meer praatgrage robots die ouderen moeten ondersteunen om op zichzelf te kunnen leven.
... :wink:

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: uitdijen helal

Bericht door Determinist » 20 apr 2013, 09:59

Laat ik even ingaan op het volgende
internet is niet eens gratis. Daarnaast ga je me echt niet wijsmaken dat jij met behulp van puur en alleen gratis internet een volledig en correct beeld kan krijgen van hoe relativiteit, elektromagnetisme, kwantummechanica, maar ook bijvoorbeeld kernenergie tot in de puntjes werken. Voor dat soort kennis is het mijn inziens simpelweg noodzakelijk college's te volgen, seminars bij te wonen, en langere tijd vakbladen te lezen. Degenen die daarvan gratis zijn, zijn hoogstwaarschijnlijk de moeite niet waard.
Ik heb het uiteraard over kennis zelf, die is gratis te verwerven. In plaats van je betaalde internet connectie te gebruiken om posts te maken waarin je duidelijk kennis ontbeert zou je van de gelegenheid gebruik kunnen maken om moeite te nemen opzoek te gaan naar die kennis.

Maar laat ik even wat voorzetjes geven, hoef je ze alleen in te koppen...

De volgende links zijn opgenomen colleges van de Stanford University, alsof je zelf in de zaal zit. Je hebt uiteraard basiskennis Wiskunde nodig.
Het zijn introductie cursussen, maar zeer geschikt om je een fundament te geven om meer op detail in te gaan.

The Winter 2013 quarter course of the Modern Physics series concentrates on cosmology, the science of the origin and development of the universe.
Along the way, Professor Susskind takes a close look at the Big Bang, the geometry of space-time, inflationary cosmology, cosmic microwave background, dark matter, dark energy, the anthropic principle, and the string theory landscape.
To appreciate the material covered in this course, students should understand basic calculus and algebra.
Leonard Susskind (born 1940) is the Felix Bloch Professor of Theoretical Physics at Stanford University, and Director of the Stanford Institute for Theoretical Physics.
His research interests include string theory, quantum field theory, quantum statistical mechanics and quantum cosmology.
He is a member of the National Academy of Sciences, and the American Academy of Arts and Sciences, an associate member of the faculty of Canada's Perimeter Institute for Theoretical Physics, and a distinguished professor of the Korea Institute for Advanced Study.

Susskind is widely regarded as one of the fathers of string theory,having, with Yoichiro Nambu and Holger Bech Nielsen, independently introduced the idea that particles could in fact be states of excitation of a relativistic string.
He was the first to introduce the idea of the string theory landscape in 2003
Dus hier hebben we het niet over de minste.

-> Cosmology lectures

Hier pakweg 16 uur aan materiaal.

en verder:

-> General Relativity lectures

-> Special Relativity lectures


Voor andere lectures, quantum mechanica, string en M-theory, standaard model etc etc:

http://www.youtube.com/user/StanfordUni ... rid&view=1


En nu heb ik alleen maar gekeken bij Stanford. Zo zijn er voor zowel video als audio veel meer betrouwbare en zeer informatieve bronnen te vinden.


Zoekt en gij zult vinden...

PieterB

Re: uitdijen helal

Bericht door PieterB » 23 apr 2013, 23:31

bramati schreef:
PieterB schreef: zelfde verhaal. om het iets technischer uit te drukken: hoe weten wij nu ooit de oorspronkelijke golflengte en specificatie waarmee het wordt uitgezonden. hoe weten wij nu ooit de onderweg tussenliggende invloeden?
Voor je eerste vraag kan ik enkel terug verwijzen naar de wiki pagina. Als
dat niet voldoende uitgelegd is voor jou, laat dan weten waar je problemen
mee hebt.

Voor je tweede vraag kan ik enkel zeggen dat we dat niet kunnen.
kijk wat betreft dit gedeelte: hetgeen je over de tweede vraag aangeeft ontneemt mij al enigszins de plicht om nog op de eerste vraag door te gaan. Mijn hoofdgedachte is immers dat we nog veel te weinig weten. Naar mijn mening geeft het feit dat je dit voor vraag 2 als antwoord geeft, ook al aan dat dit voor vraag 1 ook best wel eens zo zou kunnen zijn. wellicht, en dat is (o.a.) jouw mening, hebben we ook helemaal niet zoveel informatie nodig en zijn de spectraallijnveranderingen genoeg. Zelf zet ik er echt mijn vraagtekens bij of de atomen op een afstand van meer dan 10000000000000kilometer nu echt licht met precies dezelfde golflengte uitzenden. of technischer gezegd dat electronen daarzo exact dezelfde energieniveaus kennen als op aarde.
bramati schreef: Het gaat er dus in beide gevallen over om de meeste simpele verklaring te zoeken. Elke extra parameter die je toevoegt maakt het model ingewikkelder.
Wanneer die extra parameter niet nodig is om je waarneming te verklaren, 'bestaat' die parameter niet.
MAAR de theorie moet wel een juiste beschrijving geven, en aansluiten bij andere geaccepteerde theorieën. En juist daar zet ik mijn vraagtekens bij. Dat zegt overigens helemaal niet dat ik dan wel het ultieme antwoord in petto heb. mijn mening is dan: we horen te zeggen dat we dat nog niet weten. En niet dat het al wetenschappelijk bewezen is dat het helal uitdijt m.a.g. roodverschuivingen.

overigens, en dat staat buiten de hele discussie maar ik wil het toch even noemen, vind ik je laatste zin 'Wanneer die extra parameter niet nodig is om je waarneming te verklaren, 'bestaat' die parameter niet.' misschien wel HET 'breekpunt' van de wetenschap. Wie zegt nu dat de natuur, of god, of wat dan ook, altijd de makkelijkste oplossing kiest? Mensen doen dat zelf ook niet, en mensen zijn ook natuur. Is het kenmerk van de natuur nu niet juist dat alles door talloze scheidingen en samenstellingen extreem moeiijk wordt gemaakt, terwijl het uiteindelijk allemaal te herleiden is naar iets extreem simpels? Daarom zeg ik breekpunt. Het is het punt waar de wetenschap prima doorgaat in wat ze beoogt, namelijk de natuur en al zijn fenomenen in een zo goed mogelijk model beschrijven. Maar er is een ander terrein waar het afhaakt: de werkelijke oorsprong e.d. van 'het alles' te bepalen / benoemen / beschrijven. Maargoed, zie deze alinea als mijn 'persoonlijke' bijdrage.
bramati schreef: In dit geval is de stellaire classificatie voldoende om het licht van
sterren, en de eventuele roodverschuiving van dat licht te verklaren, zoals
ik zal laten zien.

Zoals je hebt kunnen zien zitten sterren in bepaalde klassen, afhankelijk
van het licht dat ze uitzenden. dat licht wordt niet gewoon opgedeeld in
kleuren, maar in de chemische elementen die door spectraalanalyse gevonden
worden.

Wat blijkt nu, de overgrote meerderheid van sterren kan je in een beperkt
aantal klassen steken. Dat wil dus zeggen dat er heel wat sterren dezelfde
kenmerken hebben. Je moet enkel weten tot welke klasse ze behoren
(spectraalanalyse) om hun licht te kunnen vergelijken.

Het is pas hierna dat men merkte dat er iets vreemds aan de hand was met
het licht dat van andere sterrenstelsels afkomstig was "roder" was (in de
meeste gevallen) dan het behoorde te zijn volgens spectraalanalyse.
De volgorde van redenatie hierboven geeft al aan dat er iets mis mee zou kunnen zijn. We delen de sterren in in klassen, doordat de we aan de hand van spectraallijnen de 'chemische elementen' bepalen. Vervolgens zeggen we dat de waargenomen spectraallijnen niet overeenkomen met de 'chemische elementen' die ze representeren. Dat gaat dus regelrecht tegen elkaar in. de conclusie is dan dat het helal uitdijt.....

Het zou zo kunnen zijn hoor, zoals ik al zei, ik heb het nog steeds over het eerste punt, en wellicht is het verschil in orde van grote tussen redenatie 1 en 2 zo groot dat het wel te onderbouwen valt, maar de hele manier waarop veroozaakt bij mij al argwaan.
bramati schreef: En nu, gekoppeld met http://en.wikipedia.org/wiki/Type_Ia_supernova weten we dat het licht dat van sterrenstelsels afkomstig is die
verder van ons af staan, een grotere roodverschuiving hebben dan
sterrenstelsels kortbij.
dat valt allemaal net zo goed door mijn opties te verklaren...
bramati schreef: Het simpele antwoord is dus dat verafgelegen sterrenstelsels een grotere
roodverschuiving hebben dan korterbij gelegen stelsels.
Dat kan dus ook verklaard worden door 'meer obstakels(bijv. gas)', 'meer onderhevig aan zwaartekracht' en meer eerder genoemde argumenten.
bramati schreef: Dus

1) normaal licht + roodverschuiving = beweging van ons weg.
2) grotere afstand van ons vandaan = snellere beweging van ons weg.
1 + 2 wil zeggen: versnelling van de uitdijing van het heelal.
En dit betwijfel ik dan ook.
bramati schreef: Ik denk dat die verklaring zo simpel mogelijk is, rekening houdt met alle waarnemingen, en geen extra parameters toevoegt om de zaken nodeloos ingewikkeld te maken.
geen extra parameters? donkere energie?

Bovendien klopt die dus niet. En niet eens alleen omdat de link tussen ''roodverschuiving en uitdijing" wat vreemd tot stand komt, dat er ook andere verklaringen voor mogelijk zijn. en dat we eigenlijk nog veel te weinig kennis hebben van de materie. De echte reden dat die mijn inziens niet klopt, is dat de spectraallijnverschuivingen helemaal niet kunnen worden veroorzaakt door het van ons vandaan reizen van de sterren, noch door het 'uitdijnen' van de ruimte ertussen.
bramati schreef: Dat was niet wat ik niet snapte.

Kan je dit even toelichten

"het dopplereffect treedt alleen op wanneer je bijvoorbeeld licht door een
gleuf laat gaan, of wanneer je bijvoorbeeld 2 lichtstralen naast elkaar
houdt. "
Het is logisch dat je dat niet snapte, want ik zei eigenlijk al teveel waarmee het niet helemaal meer klopte. Houdt het even bij het 'dopplereffect treedt alleen op wanneer je bijvoorbeeld licht door een gleuf laat gaan.' ik doelde daarmee eigenlijk op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment maar ik zie dan CTRL-F dat dopplereffect daar niet genoemd wordt. Echter gaat het er volgens mij wel gewoon over. maar vergeef het me als ik ernaast zit.

In elk geval komt het erop neer dat het gedrag van licht niet zomaar door snelheid, en ook niet door zichzelf (of ander licht) beinvloed kan worden. En foton kan misschien op meerdere manieren worden uitgezonden, maar zijn inhoud kan niet zomaar ten koste van niets veranderen. Eigenschappen kunnen alleen worden aangepast met behulp van materie.

bramati schreef:
PieterB schreef: Wat betreft wat er gemeten wordt: waarom zou de golflengte dan wel
veranderen en voortplantingssnelheid niet?
Kort antwoord, omdat de lichtsnelheid een constante is.

Hier zie je meer info

http://nl.wikipedia.org/wiki/Michelson- ... experiment
ja dat is toch geen verklaring, die link onderbouwt alleen maar wat ik zeg. Misschien begrijp je me niet. Stel we drukken de golfbeweging van licht nu even uit als een sinus in een x en een y as. x-as geeft de voortplanting aan, y-as de sterkte van de golf (frequentie). Eigenlijk zeg jij dus dat er in de x-as geen ether is, en in de y-as wel ether is. Immers wordt de x-richting niet beinvloedt door de uitdijing, en de y-richting wel.

Die uitdijing in de y-richitng kan best veroorzaakt worden, maar dan wel mbv materie. en niet puur doordat de 'ruimte ertussen' groter wordt, en ook niet door een verschil in snelheid waarnemer/uitzender.
bramati schreef:
PieterB schreef:
bramati schreef:Roodverschuiving wordt trouwens niet hoofdzakelijk
veroorzaakt doordat objecten van ons af bewegen, maar vooral doordat de
ruimte uitdijnt.


Zie het als een golf die "uitgerokken" wordt terwijl die door ruimte reist
die zelf als het ware "uitgerokken" wordt. Deze analogie is niet perfect,
maar het is een goed begin om je dit proberen voor te stellen.

Göed punt, ik snap wat je bedoelt, maar als tegenargument heb ik dan de
blauwverschuivingen, waar het ook niet zo is dat het helal of de ruimte
inkrimpt.


Neen, ik heb gezegd dat roodverschuiving HOOFDZAKELIJK veroorzaakt wordt
door expansie van de ruimte. Sterren en sterrenstelsels hebben ook nog
lokale snelheid waarmee ze door de ruimte heen bewegen.

daarvoor geldt dus net zo goed of zelfs nog meer: die snelheid is geen enkele verklaring voor roodverschuivingen. om de reden die ik bij je vorige citaat noemde. Licht beïnvloedt ander licht toch ook niet? onze blikken kunnen elkaar kruisen en toch kunnen we daar nix van doorhebben.


bramati schreef: Blauwverschuiving van de andromeda nevel wordt veroorzaakt doordat dat
sterrenstelsel naar ons toe beweegt. Dat stelsel is ook 1 van onze
naaste buren (kosmologisch gezien) en wordt dan ook niet, of zeer, zeer
weinig beïnvloed door de uitdijing van de ruimte.



Dat heeft dus niets met inkrimping te maken, maar enkel met dat de lokale
snelheid groter is dan de expansie, zodat er een beweging naar ons toe is.

Dus roodverschuiving wordt volgens jouw veroorzaakt door ZOWEL uitdijing als door verschil in snelheid? Volgens mij heb ik verpreid over de vorige topics aangeven waarom beiden volgens mij niet geldig zijn. en in dit topic nog eens. Als het niet duidelijk is, misschien is het een idee dat je even aangeeft waar je precies moeite mee hebt, dan kan ik daar eventueel dieper op ingaan.

Waarom blauwverschuiving dus eveneens niet een gevolg kan zijn van een gevolg in snelheid, is onder andere dat de lichtsnelheid bij elke snelheid hetzelfde gemeten wordt. en dus de manier waarop het wordt waargenomen niet afhankelijk is van de snelheid.

Overigens wil ik ook nog even benadrukken dat met 'gebrek aan goede kennis omdat het te ver weg is' net zo goed de andromedeanevel ofzo bedoel. Zoals ik eerder al zei: we zijn net een paar jaar bezig om het oppervlakte van Mars te verkennen.

bramati schreef: Dit is slechts 1 van de zeer weinige uitzonderingen. De meeste
sterrenstelsels staan zo ver van ons af dat hun lokale snelheid er nooit in
kan slagen om de snelheid waarmee ze van ons verwijderd worden door de
uitdijing teniet te doen.

okey dat snijdt wel hout en sluit er wel leuk bij aan. maar ik blijf erbij dat het in de oorsprong niet goed zit.

bramati schreef: Vergelijk het als langzame insecten op een ballon die opgeblazen wordt.
Insecten die niet te ver van elkaar zijn kunnen naar elkaar toe bewegen.
Insecten die te ver van elkaar af zijn, zullen van elkaar af blijven
bewegen, ook al bewegen ze in elkaars richting.

erg leuke vergelijking ook.

bramati

Re: uitdijen helal

Bericht door bramati » 24 apr 2013, 10:42

PieterB schreef:Zelf zet ik er echt mijn vraagtekens bij of de atomen op een afstand van meer dan 10000000000000kilometer nu echt licht met precies dezelfde golflengte uitzenden. of technischer gezegd dat electronen daarzo exact dezelfde energieniveaus kennen als op aarde.
Prima als jij dat denkt, maar zowat alle waarnemingen kunnen mooi verklaard worden als het heelal braaf is en zich overal hetzelfde gedraagt. Nog eens, er is geen reden om het model ingewikkelder te maken.
PieterB schreef: MAAR de theorie moet wel een juiste beschrijving geven, en aansluiten bij andere geaccepteerde theorieën.
Dat moet helemaal niet. Er zijn genoeg voorbeelden waar er theorieën verworpen werden nav betere waarnemingen die completere en juistere modellen opleverden.
Maar wanneer je een deel van de fysica wil herschrijven moet je model waterdicht zijn, en kan je niet zomaar met "wat als" argumenten afkomen.
PieterB schreef: we horen te zeggen dat we dat nog niet weten. En niet dat het al wetenschappelijk bewezen is dat het helal uitdijt m.a.g. roodverschuivingen.
Jij gaat er vanuit dat als iets wetenschappelijk bewezen is, dat het als absoluut waar beschouwd wordt. dat is dus niet zo.
Newtons wetten zijn ook wetenschappelijk bewezen geweest, maar toen Einstein langskwam met zijn theorieën had niemand er moeite mee om in te zien dat Newtons wetten niet compleet waren.
In feite weet iedere kosmoloog nu ook dat Einsteins theorieën, hoewel briljant, OOK niet compleet zijn.
PieterB schreef:Wie zegt nu dat de natuur, of god, of wat dan ook, altijd de makkelijkste oplossing kiest?
Niemand zegt dat.

Maar ik vrees dat je "simpel" hier verkeerd gelijkstelt aan "gemakkelijk".
PieterB schreef: De volgorde van redenatie hierboven geeft al aan dat er iets mis mee zou kunnen zijn.
Het zou ook kunnen zijn dat ik te weinig informatie geef, ik ben geen expert hierin.
PieterB schreef: We delen de sterren in in klassen, doordat de we aan de hand van spectraallijnen de 'chemische elementen' bepalen. Vervolgens zeggen we dat de waargenomen spectraallijnen niet overeenkomen met de 'chemische elementen' die ze representeren. Dat gaat dus regelrecht tegen elkaar in. de conclusie is dan dat het helal uitdijt.....
Jij zegt vlakaf dat ze niet overeenkomen. Dat is veel te kort door de bocht.

Spectraallijnen kan je vergelijken als een streepjescode zoals je in de winkel tegenkomt. Elke klasse van sterren heeft zijn eigen streepjescode. Wanneer zo een streepjescode meer naar het rood of meer naar het blauw verschoven is, kan je er met een gerust hart van uitgaan dat dit een zelfde klasse ster is wiens licht verschoven is.

bramati schreef: En nu, gekoppeld met http://en.wikipedia.org/wiki/Type_Ia_supernova weten we dat het licht dat van sterrenstelsels afkomstig is die
verder van ons af staan, een grotere roodverschuiving hebben dan
sterrenstelsels kortbij.
PieterB schreef: dat valt allemaal net zo goed door mijn opties te verklaren...
Leg dat eens uit.
bramati schreef: Het simpele antwoord is dus dat verafgelegen sterrenstelsels een grotere
roodverschuiving hebben dan korterbij gelegen stelsels.
PieterB schreef: Dat kan dus ook verklaard worden door 'meer obstakels(bijv. gas)', 'meer onderhevig aan zwaartekracht' en meer eerder genoemde argumenten.
Sorry, neen. Dat zou de sterrenhemel er heel wat anders doen uitzien.
bramati schreef: Ik denk dat die verklaring zo simpel mogelijk is, rekening houdt met alle waarnemingen, en geen extra parameters toevoegt om de zaken nodeloos ingewikkeld te maken.
PieterB schreef: geen extra parameters? donkere energie?
De oorzaak van donkere energie is inderdaad niet gekend. Maar dat ze er is, is zeker. Dat tonen de waarnemingen aan.
DAT bedoel ik met "geen extra parameter".
bramati schreef: Dat was niet wat ik niet snapte.

Kan je dit even toelichten

"het dopplereffect treedt alleen op wanneer je bijvoorbeeld licht door een
gleuf laat gaan, of wanneer je bijvoorbeeld 2 lichtstralen naast elkaar
houdt. "
PieterB schreef: Het is logisch dat je dat niet snapte, want ik zei eigenlijk al teveel waarmee het niet helemaal meer klopte. Houdt het even bij het 'dopplereffect treedt alleen op wanneer je bijvoorbeeld licht door een gleuf laat gaan.' ik doelde daarmee eigenlijk op: http://nl.wikipedia.org/wiki/Tweespletenexperiment maar ik zie dan CTRL-F dat dopplereffect daar niet genoemd wordt. Echter gaat het er volgens mij wel gewoon over. maar vergeef het me als ik ernaast zit.
Ehm... Dat heeft dus absoluut helemaal niets met dopplereffect te maken :) Het lijkt wel alsof je die pagina niet eens gelezen hebt...




bramati schreef:
PieterB schreef:
bramati schreef:Roodverschuiving wordt trouwens niet hoofdzakelijk
veroorzaakt doordat objecten van ons af bewegen, maar vooral doordat de
ruimte uitdijnt.


Zie het als een golf die "uitgerokken" wordt terwijl die door ruimte reist
die zelf als het ware "uitgerokken" wordt. Deze analogie is niet perfect,
maar het is een goed begin om je dit proberen voor te stellen.

Göed punt, ik snap wat je bedoelt, maar als tegenargument heb ik dan de
blauwverschuivingen, waar het ook niet zo is dat het helal of de ruimte
inkrimpt.


Neen, ik heb gezegd dat roodverschuiving HOOFDZAKELIJK veroorzaakt wordt
door expansie van de ruimte. Sterren en sterrenstelsels hebben ook nog
lokale snelheid waarmee ze door de ruimte heen bewegen.
PieterB schreef: daarvoor geldt dus net zo goed of zelfs nog meer: die snelheid is geen enkele verklaring voor roodverschuivingen. om de reden die ik bij je vorige citaat noemde. Licht beïnvloedt ander licht toch ook niet? onze blikken kunnen elkaar kruisen en toch kunnen we daar nix van doorhebben.


Dit is toch wel een perfecte verklaring voor roodverschuiving...

jouw reden "Die uitdijing in de y-richitng kan best veroorzaakt worden, maar dan wel mbv materie " is niet geldig omdat ze niet overeenkomt met de waarnemingen. Er is geen materie waargenomen die het meeste licht naar rood verschuift, en zo nu en dan licht naar blauw verschuift.

Daarbij, onze blikken zenden toch helemaal geen licht uit... :s

bramati schreef: Blauwverschuiving van de andromeda nevel wordt veroorzaakt doordat dat
sterrenstelsel naar ons toe beweegt. Dat stelsel is ook 1 van onze
naaste buren (kosmologisch gezien) en wordt dan ook niet, of zeer, zeer
weinig beïnvloed door de uitdijing van de ruimte.



Dat heeft dus niets met inkrimping te maken, maar enkel met dat de lokale
snelheid groter is dan de expansie, zodat er een beweging naar ons toe is.
PieterB schreef: Dus roodverschuiving wordt volgens jouw veroorzaakt door ZOWEL uitdijing als door verschil in snelheid?


Niet volgens mij, maar volgens de consensus in de kosmologie.

PieterB schreef: Waarom blauwverschuiving dus eveneens niet een gevolg kan zijn van een gevolg in snelheid, is onder andere dat de lichtsnelheid bij elke snelheid hetzelfde gemeten wordt. en dus de manier waarop het wordt waargenomen niet afhankelijk is van de snelheid.


Nog eens, voor de laatste keer! Rood of blauwverschuiving heeft NIETS maar dan ook NIETS met lichtsnelheid te maken. Het is het spectrum (of de streepjescode zo je wilt) die verschoven is. Dat lichtsnelheid constant blijft terwijl de snelheid van een object dat niet is, is een heel andere discussie.

Wat zou dan de reden van blauwverschuiving kunnen zijn als dit geen dopplereffect is?

bramati schreef: Dit is slechts 1 van de zeer weinige uitzonderingen. De meeste
sterrenstelsels staan zo ver van ons af dat hun lokale snelheid er nooit in
kan slagen om de snelheid waarmee ze van ons verwijderd worden door de
uitdijing teniet te doen.
bramati schreef: okey dat snijdt wel hout en sluit er wel leuk bij aan. maar ik blijf erbij dat het in de oorsprong niet goed zit.

Stel jezelf de vraag of dat komt omdat 99,9% van de kosmologen ernaast zitten, of omdat dat komt doordat jij, die "helal" verkeerd schrijft, denkt dat het tweespletenexperiment iets met dopplereffect te maken heeft, en niets afwist van spectraallijnen, het misschien nog niet volledig snapt...


Pieter, ik stel voor dat je wat extra informatie opzoekt over de onderwerpen waar je vraagtekens bij hebt, en niet zomaar gaat verkondigen dat iets fout is omdat het nog niet logisch is voor jou.

Het is duidelijk dat er grote gaten zitten in je kennis. Dat is geen verwijt, maar een vaststelling. Werk DAAR aan ipv te proberen om de wetenschap op zijn kop te zetten.
Zonder kennis van wat er NU gekend is, zal je dat nooit lukken...
Zonder jarenlange studies zal je dat OOK nooit lukken.

Wat is je opleidingsniveau als ik vragen mag?

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: uitdijen helal

Bericht door oktagon » 24 apr 2013, 18:53

Een alternatief-mogelijk in veler gedachten een foutieve denkwijze-idee:

Er was een Heelal voordat de Big-Boom plaats vond,ca. 13 miljard jaar geleden, en die BB is nog steeds niet uitgewerkt omdat er geen weerstand in dat Heelal bestaat.

Zal dus wel een continue beweging vanuit het centrum van die BB zijn!

De uitbreiding zou je dus kunnen waarnemen van alle materie van de BB en niet van het al aanwezige Heelal.
:knots:
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: uitdijen helal

Bericht door univers » 24 apr 2013, 19:00

Er was een Heelal voordat de Big-Boom plaats vond,ca. 13 miljard jaar geleden,
Jij slaat de spijker op zijn kop.
Er was al meer dan de wetenschappers weten.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

bramati

Re: uitdijen helal

Bericht door bramati » 24 apr 2013, 19:34

oktagon schreef:Een alternatief-mogelijk in veler gedachten een foutieve denkwijze-idee:

Er was een Heelal voordat de Big-Boom plaats vond,ca. 13 miljard jaar geleden, en die BB is nog steeds niet uitgewerkt omdat er geen weerstand in dat Heelal bestaat.

Zal dus wel een continue beweging vanuit het centrum van die BB zijn!

De uitbreiding zou je dus kunnen waarnemen van alle materie van de BB en niet van het al aanwezige Heelal.
:knots:
enkele bedenkingen bij je reactie.

1) Dat het heelal al bestond in 1 of andere vorm, of dat de BB plaatsvond in een deel van dat al bestaande heelal is een mogelijkheid. Er zijn enkele serieuze wetenschappers die daar onderzoek naar voeren, hoewel dit idee veel meer vragen oproept dan ze beantwoordt. Maar het blijft een mogelijkheid, vooral omdat er niets geweten is over tijdstip 0, en wat er eventueel voor dat tijdstip gebeurde.

2) Dat er een centrum van de BB is, is een foutief. Het ganse universum (of toch zeker, als je rekening houdt met hierboven, het deel van het heelal dat onderhevig was aan superinflatie) IS de BB. Er is geen plaats die je als centrum kan aanwijzen. Bekijk het oppervlakte van de aarde (enkel het oppervlak, en zonder rekening te houden met assen). Wat is daar het centrum van?
Als er een centrum van de BB was, dan zouden onze waarnemingen anders zijn. (zie kosmische achtergrondstraling bv)

3) Dat het heelal nog altijd uitdijt komt niet door een gebrek aan weerstand. De aarde vliegt toch ook niet zomaar weg van de zon?
Normaal gezien zou de uitdijning moeten vertragen door de zwaartekracht, maar men ziet dat de uitdijning juist versnelt.
Die versnelling wordt dan toegeschreven aan iets dat "donkere energie" genoemd wordt, precies omdat men het niet begrijpt.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: uitdijen helal

Bericht door Vitharr » 25 apr 2013, 10:46

bramati schreef:Normaal gezien zou de uitdijning moeten vertragen door de zwaartekracht, maar men ziet dat de uitdijning juist versnelt.
Die versnelling wordt dan toegeschreven aan iets dat "donkere energie" genoemd wordt, precies omdat men het niet begrijpt.
Je bedoelt vast "uitdijing" in plaats van "uitdijning". :wink:

Zelf begrijp ik dit ook niet goed. Als ik het uitdijen zie als het "ontstaan van afstand" dan neemt met het toenemen van de afstand tussen 2 punten ook de kans toe dat er tussen die 2 punten afstand " ontstaat". Dat uitdijing versneld is dan logisch. Ik zou niet weten hoe zwaartekracht dat zou kunnen overwinnen? Donkere energie lijkt dan ook niet nodig om de versnelling te verklaren. Daarom begrijp ik het niet. [think]
Morgen is vandaag ook gisteren....

bramati

Re: uitdijen helal

Bericht door bramati » 25 apr 2013, 12:59

Vitharr schreef:
bramati schreef:Normaal gezien zou de uitdijning moeten vertragen door de zwaartekracht, maar men ziet dat de uitdijning juist versnelt.
Die versnelling wordt dan toegeschreven aan iets dat "donkere energie" genoemd wordt, precies omdat men het niet begrijpt.
Je bedoelt vast "uitdijing" in plaats van "uitdijning". :wink:

Zelf begrijp ik dit ook niet goed. Als ik het uitdijen zie als het "ontstaan van afstand" dan neemt met het toenemen van de afstand tussen 2 punten ook de kans toe dat er tussen die 2 punten afstand " ontstaat". Dat uitdijing versneld is dan logisch. Ik zou niet weten hoe zwaartekracht dat zou kunnen overwinnen? Donkere energie lijkt dan ook niet nodig om de versnelling te verklaren. Daarom begrijp ik het niet. [think]
Ik stel voor om uitdeining en uitdijing samen te voegen tot uitdijning... :oops:

En ja, "Als ik het uitdijen zie als het "ontstaan van afstand" dan neemt met het toenemen van de afstand tussen 2 punten ook de kans toe dat er tussen die 2 punten afstand " ontstaat"" = donkere energie :)



Hier een korte uiteenzetting van wikipedia

http://en.wikipedia.org/wiki/Metric_expansion_of_space

"Understanding the expansion of Universe
How is the expansion of the universe measured and how does the rate of expansion change?

In principle, the expansion of the universe can be measured by taking a standard ruler and measuring the distance between two cosmologically distant points, waiting a certain time, and then measuring the distance again. In practice, standard rulers are not straightforward to find on cosmological scales and the time-scales for waiting to see a measurable expansion of the universe today are too long to be observable by even generations of humans. Instead, the theory of relativity predicts and observations show phenomena associated with the expansion of the universe, notably the redshift-distance relationship known as Hubble's Law, functional forms for cosmological distance measurements that differ from what would be expected if space were not expanding, and an observable change in the matter and energy density of the universe seen at different lookback times.

The first measurement of the expansion of space occurred with the creation of the Hubble diagram. Using standard candles with known intrinsic brightness, the expansion of the universe has been measured using redshift to derive Hubble's Constant: H0 = 67.15 ± 1.2 (km/s)/Mpc. For every million parsecs of distance from the observer, the rate of expansion increases by about 67 kilometers per second.[6][7][8] Since distant objects are observed further back in time, there is a one-to-one correspondence between the distance to a distant galaxy and the amount of time that has passed since the light being observed was emitted from that galaxy. Thus, Hubble's Constant can be thought of as an acceleration which in the local universe is equivalent to approximately 7 \times 10^{-10} meters per second per second, though this value is on large-scales dependent on how one defines the distance between two points and how one measures the elapsed time. Cosmologists often adopt comoving coordinates which remove the expansion altogether.

The acceleration of objects moving away from each other in an expanding universe is not the sort of acceleration which can be associated with a force as in Newton's Second Law because the expansion is an intrinsic property of the way space and time are measured rather than being due to dynamical interactions. Nevertheless, because the dimensional form of Hubble's Constant can yield an acceleration this has caused some confusion associated with the so-called "accelerating universe" which was first discovered and characterized in the late 1990s. In a universe that is undergoing a constant Hubble expansion, the universal Hubble Constant can be conceptualized as a universal acceleration, but Hubble's Constant is not constant through time since there are dynamical forces acting on the particles in the universe which affect the expansion rate. It was expected that the Hubble Constant would be decreasing as time went on due to the influence of gravitational interactions in the universe, and thus there is an additional observable quantity in the universe called the deceleration parameter which cosmologists expected to be directly related to the matter density of the universe. Surprisingly, the deceleration parameter was measured by two different groups to be less than zero (actually, consistent with -1) which implied that today Hubble's Constant is increasing as time goes on. Since Hubble's Constant can be associated with an acceleration, the change in Hubble's Constant over time can be associated with the time derivative of acceleration, and so some cosmologists have whimsically called the effect associated with the "accelerating universe" the "cosmic jerk".[9] The 2011 Nobel Prize in Physics was given for the discovery of this phenomenon.[10]"


maw, zoals ik het begrijp (en het kan dus best onvolledig of hier en daar fout zijn)

1) Universum dijt uit, dat was al lang bekend

2)Uitdijing versnelt bij grotere afstanden, dit werd ontdekt rond 1998. Dus er is een donkere energie voor verantwoordelijk dat afstanden blijven vergroten (zoals jij ook zei)
http://en.wikipedia.org/wiki/Accelerating_universe

3) het tempo waarmee deze uitdijing versnelt is lichtjes aan het dalen
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hubbleconstante

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: uitdijen helal

Bericht door oktagon » 25 apr 2013, 15:14

bramati schreef: enkele bedenkingen bij je reactie.

1) Dat het heelal al bestond in 1 of andere vorm, of dat de BB plaatsvond in een deel van dat al bestaande heelal is een mogelijkheid. Er zijn enkele serieuze wetenschappers die daar onderzoek naar voeren, hoewel dit idee veel meer vragen oproept dan ze beantwoordt. Maar het blijft een mogelijkheid, vooral omdat er niets geweten is over tijdstip 0, en wat er eventueel voor dat tijdstip gebeurde.

Dus mijn idee is "ergens"aanvaardbaar?

2) Dat er een centrum van de BB is, is een foutief. Het ganse universum (of toch zeker, als je rekening houdt met hierboven, het deel van het heelal dat onderhevig was aan superinflatie) IS de BB. Er is geen plaats die je als centrum kan aanwijzen. Bekijk het oppervlakte van de aarde (enkel het oppervlak, en zonder rekening te houden met assen). Wat is daar het centrum van?
Als er een centrum van de BB was, dan zouden onze waarnemingen anders zijn. (zie kosmische achtergrondstraling bv)

Mijn gedachte over centra zijn zwaartepunt (massa)-centra,geen oppervlakte-centra;wat betreft de Aarde denk ik dus ook aan een massa-centrum

3) Dat het heelal nog altijd uitdijt komt niet door een gebrek aan weerstand. De aarde vliegt toch ook niet zomaar weg van de zon?

De Aarde is onder invloed van de aantrekkingskracht van de Zon met resterende planeten in het Zonnestelsel en vliegt met een snelheid van -als ik het getal goed heb-ca.23km/sec in de richting van weer een ander stelsel en dan in het hele gezelschap van de Melkweg in een gangetje van ca. 220 km/sec weer naar een ander galacticum ;de getallen heb ik nog wel ergens opgeslagen.
verificatie/correctie uit opgeslagen data:
21-10-2004

Snelheden hemellichamen:
====================================
AARDE om de zon 29 km/sec
ZON vanuit sirius 220 km/sec
naar hercules + 20 km/sec (?!)
MELKWEGSTELSEL 180 km/sec
GROEP stelsels 670 km/sec



Normaal gezien zou de uitdijning moeten vertragen door de zwaartekracht, maar men ziet dat de uitdijning juist versnelt.

Uitdijnen lijkt nmm.mij een onbestaand woord (ik kan me vergissen);deining is een samenvormende beweging van watergolfbewegingen.
Gooi je een steen in het water,dan ontwaar je een kringvormig verloop naar de buitenzijde van al die kringen en een eindigheid door vertraging en dit laatste door weerstand van aanwezige materies-vn.water en lucht (-bewegingen)

Die versnelling wordt dan toegeschreven aan iets dat "donkere energie" genoemd wordt, precies omdat men het niet begrijpt.
Laatst gewijzigd door oktagon op 26 apr 2013, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

bramati

Re: uitdijen helal

Bericht door bramati » 25 apr 2013, 15:30

oktagon schreef:
Dus mijn idee is "ergens"aanvaardbaar?
Jazeker, het is een piste die onderzocht wordt.

oktagon schreef: Mijn gedachte over centra zijn zwaartepunt (massa)-centra,geen oppervlakte-centra;wat betreft de Aarde denk ik dus ook aan een massa-centrum
Ja, maar dit kan enkel kloppen als er een buitengrens is aan ons heelal, als ons heelal dus een soort van bolvorm heeft.
Maar dat is, voor zover bekend, niet het geval, en dat zou ook voor enorme conflicten zorgen met hoe wij het heelal waarnemen.

Meestal worden er 2 mogelijkheden voorgesteld, het heelal is oneindig, of het is eindig maar kromt terug op zichzelf. Merk op dat dit niet hetzelfde is als een bol. Daarom ook dat ik je de analogie gaf met de oppervlakte van de aarde. Die is 2D, maar kromt toch terug op zichzelf. Een 3D ruimte zou dat hypothetisch gezien ook kunnen. (en als je je dat probeert voor te stellen, krijg je gegarandeerd hoofdpijn :) )

Maar op dit moment lijken alle waarnemingen te wijzen op een oneindig en vlak universum.
oktagon schreef: De Aarde is onder invloed van de aantrekkingskracht van de Zon met resterende planeten in het Zonnestelsel en vliegt met een snelheid van -als ik het getal goed heb-ca.23km/sec in de richting van weer een ander stelsel en dan in het hele gezelschap van de Melkweg in een gangetje van ca. 220 km/sec weer naar een ander galacticum ;de getallen heb ik nog wel ergens opgeslagen.
Jazeker, en dat allemaal door zwaartekracht. Niet omdat er geen weerstand zou zijn in de ruimte.
oktagon schreef: Uitdijnen lijkt nmm.mij een onbestaand woord (ik kan me vergissen);deining is een samenvormende beweging van watergolfbewegingen.
Gooi je een steen in het water,dan ontwaar je een kringvormig verloop naar de buitenzijde van al die kringen en een eindigheid door vertraging en dit laatste door weerstand van aanwezige materies-vn.water en lucht (-bewegingen)
Ja, geen uitdijning... is me precies nog al verteld :) uitdijing dus.

Heeft niets met deining te maken, sorry voor de verwarring.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: uitdijen helal

Bericht door oktagon » 25 apr 2013, 18:06

@Bramati:
Ja, maar dit kan enkel kloppen als er een buitengrens is aan ons heelal, als ons heelal dus een soort van bolvorm heeft.
Maar dat is, voor zover bekend, niet het geval, en dat zou ook voor enorme conflicten zorgen met hoe wij het heelal waarnemen.

Ik zie de huidige "vorm" van de BB -dus inclusief ons Melkwegstelsel en alle andere Galacties-meer als een bolvormig en onafhankelijk van een nmm.niet aanwezige vorm van ons Heelal.
Wij nemen ,weer nmm. delen van de BB.waar en geen Heelal.
Een alternatieve gedachte is dat elke Galacty is ontstaan uit zijn eigen BB ofwel een subBB uit de enige BB-zie vuurwerkcreaties!


Meestal worden er 2 mogelijkheden voorgesteld, het heelal is oneindig, of het is eindig maar kromt terug op zichzelf. Merk op dat dit niet hetzelfde is als een bol. Daarom ook dat ik je de analogie gaf met de oppervlakte van de aarde. Die is 2D, maar kromt toch terug op zichzelf. Een 3D ruimte zou dat hypothetisch gezien ook kunnen. (en als je je dat probeert voor te stellen, krijg je gegarandeerd hoofdpijn )

Dat het Aardoppervlak terug kromt op zichzelf,geeft nmm aan dat die oppervlakte niet 2D doch 3D is en is het omhulsel van de inhoud van die Aarde.En de inhoud is 3D!
Zie mijn poging om van het boloppervlak een benadering tot een ellips te maken (topic uitslag Bolvorm)
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

bramati

Re: uitdijen helal

Bericht door bramati » 25 apr 2013, 21:43

oktagon schreef:
Ik zie de huidige "vorm" van de BB -dus inclusief ons Melkwegstelsel en alle andere Galacties-meer als een bolvormig en onafhankelijk van een nmm.niet aanwezige vorm van ons Heelal.
Wij nemen ,weer nmm. delen van de BB.waar en geen Heelal.
Een alternatieve gedachte is dat elke Galacty is ontstaan uit zijn eigen BB ofwel een subBB uit de enige BB-zie vuurwerkcreaties!
Ok als jij dat zo ziet, maar die visie staat wel erg ver van de werkelijkheid.
Nog eens, en dat kan ik niet genoeg benadrukken, de BB betekent niet dat alle materie uit 1 punt in de ruimte gevlogen komt. De BB betekent dat alle ruimte van ons universum ooit 1 punt was.
oktagon schreef: Dat het Aardoppervlak terug kromt op zichzelf,geeft nmm aan dat die oppervlakte niet 2D doch 3D is en is het omhulsel van de inhoud van die Aarde.En de inhoud is 3D!
Zie mijn poging om van het boloppervlak een benadering tot een ellips te maken (topic uitslag Bolvorm)
Je snapt het nog niet. De oppervlakte is 2D. De kromming is in 3D. De ruimte is 3D, de kromming kan dan in 4D zijn. Een kromming in 4D is geen bol.

http://en.wikipedia.org/wiki/Four-dimensional_space

En hier, interessante lectuur

http://mag.digitalpc.co.uk/Olive/ODE/ph ... w=ZW50aXR5

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: uitdijen helal

Bericht door oktagon » 26 apr 2013, 14:01

ff tav Bramati:

Dit viste ik uit een van je antwoorden:

....de oppervlakte van de aarde. Die is 2D, maar kromt toch terug op zichzelf....

Ik begreep dit niet,maar we hebben allebei dezelfde conclusie.De aarde is een bol met een bolvormig opp.;je kunt met kunst- en vliegwerk er een planaire ellips in dus 2D vorm van maken.
Discussie wat dit puntje betreft voor mij ,gesloten! :wink:
Laatst gewijzigd door oktagon op 26 apr 2013, 14:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: uitdijen helal

Bericht door univers » 26 apr 2013, 14:11

Dit is ook een optie. :mrgreen:

Afbeelding
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
oktagon
Leraar
Berichten: 1867
Lid geworden op: 21 sep 2007, 17:24

Re: uitdijen helal

Bericht door oktagon » 26 apr 2013, 14:37

Dus in die optie zitten we gezellig met 7 miljard mensen en nog wat andere levende materie onder dat transparante halve bolletje.

En dat wordt gedragen door 4 olifanten,wrs.Indische en daaronder zit de grote Chinese draak die het hele zaakje meesjouwt over een oneindige "zee"-vlakte.
(Mogelijk een paragnostisch voorgevoel van de tekenaar over een mogelijk overheersend Chinees bevolkingstype over een aantal generaties op onze Aarde)

Hoe meer onze geleerden menen te ontdekken in ons Heelal,des te meer zijn ze het met elkaar oneens over wat er allemaal aan de gang is en hoe oud de oorsprong van dat Heelal en de BB.wel zou kunnen zijn.
Elke vraag,hoe stom ook gesteld,geeft blijk van aanwezigheid van enige vorm van intelligentie!
Doe maar gewoon,dan doe je gek genoeg (aanvulling APM)

Plaats reactie