'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Mypos » 10 sep 2018, 23:44

'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

"Na een moedige strijd van 20 dagen tegen de meningokokkensepsis gaf het lichaam van onze zo gelukkige, vrolijke, grappige Maupie het op. We zijn diepbedroefd, maar dankbaar voor wie hij voor ons was."

Dit was vorige maand de tekst in de rouwadvertentie van de 17-jarige Maurits Gravendeel, die stierf aan een meningokokkenbesmetting.

Het gezin vertrok eind juli voor een vakantie naar Italië. "Toen we aankwamen in Rome voelde Maurits zich niet zo lekker", vertelt zijn vader Bert Gravendeel. "Hij was hangerig, rillerig en hij had het koud. Hij is wel gewoon gaan slapen." Alles leek op een griepje, maar toen Maurits de volgende ochtend wakker werd, gingen alle alarmbellen af.

In de video hieronder vertellen de ouders van Maurits dat hun zoon wel was ingeënt tegen meningokokken type C:

"We zagen op zijn wangen paarse vlekken met zwarte puntjes", vertelt Gravendeel. "We zijn toen onmiddellijk met de taxi naar het ziekenhuis gegaan waar hij op de intensive care werd opgenomen." En daar lag hij twee weken, voor hij met een speciale vlucht vanuit Rome naar Nederland werd gebracht. "In Utrecht heeft hij na een operatie nog 2,5 dag geleefd en is hij overleden."

Oproep
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maakte vandaag bekend dat 130.000 jongeren van 14 jaar een oproep krijgen om zich te laten vaccineren tegen meningokokken type W, het type dat de meeste meningokokkeninfecties in Nederland veroorzaakt. Volgend jaar krijgen nog eens 860.000 kinderen een oproep.

"Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen op de hoogte is van de risico's en de gevaren van deze vreselijke bacterie", zegt Mirjam Schoots, de moeder van Maurits. "We hopen dat mensen zich gaan inenten, zeker nu de vaccinatiecampagne van het RIVM is gestart."


De ouders van Maurits willen dat iedereen de risico's en de gevaren kent NOS

Al had dat al twee jaar eerder moeten gebeuren, vinden Maurits' ouders. Schoots: "Ik vind dat de overheid, behalve het feit dat er misschien onvoldoende vaccinaties waren, in ieder geval meer had moeten waarschuwen en informeren." Bijvoorbeeld met een campagne om te waarschuwen voor de symptomen van de bacterie.

"De overheid heeft eigenlijk twee jaar gewacht met de vraag aan de Gezondheidsraad en het Zorginstituut of er geënt moest gaan worden", gaat vader Bert Gravendeel verder. "Waarom moet dat 2,5 jaar duren?" Gravendeel vindt dat er gekeken had moeten worden naar de campagnes in Duitsland en Engeland. "De overheid heeft getreuzeld en de vraag onnodig lang vooruit geschoven."

En dan hebben de bacteriën ook je organen, zoals je hart, nieren, lever en longen te pakken.
Bert Gravendeel, vader van Maurits
Elke seconde telt, zeggen de ouders van Maurits. "Dat is ons wel duidelijk geworden. Mocht een kind hoge koorts hebben, dan zou je in ieder geval naar een ziekenhuis kunnen gaan", vindt Schoots. "En dan weet je dat bijvoorbeeld met een antibiotica in ieder geval de ergste gevolgen kunnen worden aangepakt."

Want bij het zien van vlekjes ben je al te laat, blikt vader Gravendeel terug. "Dan is eigenlijk het grootste leed al geleden. Dan zijn je aderen eigenlijk lek. Dan word je paars, een soort bloeduitstorting kun je zeggen. En dan hebben de bacteriën ook je organen, zoals je hart, nieren, lever en longen te pakken. En dan neemt je capaciteit om te helen heel snel af."

https://nos.nl/artikel/2249814-alles-le ... -dood.html
Laatst gewijzigd door Mypos op 10 sep 2018, 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Mypos » 10 sep 2018, 23:47

Wat een rare wereld leven we toch in. Deze jongen was ingeent tegen de meningokokken, gaat eraan dood maar toch roepen de ouders op om je te laten vaccineren???

Dan breekt echt mijn klomp hoor....

gusteman

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door gusteman » 11 sep 2018, 09:53

Mypos schreef:
10 sep 2018, 23:47
Wat een rare wereld leven we toch in. Deze jongen was ingeent tegen de meningokokken, gaat eraan dood maar toch roepen de ouders op om je te laten vaccineren???
Jij begrijpt er dus echt geen zak van, hé?

Er bestaan diverse types van meningokokken besmettingen.
Een vaccinatie tegen één type zal en kan niet beschermen tegen alle andere types.

Zo eenvoudig is het, hoor, een kind van zes kan dit begrijpen.

Inderdaad, een rare wereld is het waarin lui die zoiets niet begrijpen toch van mening zijn dat ze met recht en reden staan te roepen dat er iets onvoorstelbaars gebeurt.

Met stip op 1, Albert Einstein: Twee dingen zijn oneindig, het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker.

Alhoewel ik ook een zacht plekje heb voor deze, trouwens van dezelfde auteur: Het verschil tussen domheid en genie is dat het genie zijn grenzen heeft.

Meer citaten over domheid: klik - have fun :mrgreen:

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Tammy » 11 sep 2018, 10:15

Deze jongeman was ingeënt voor Meningokokken type C.

Hij stierf door Meningokokken type W.

Pure pech en zeer triest.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maakte vandaag bekend dat 130.000 jongeren van 14 jaar een oproep krijgen om zich te laten vaccineren tegen meningokokken type W, het type dat de meeste meningokokkeninfecties in Nederland veroorzaakt. Volgend jaar krijgen nog eens 860.000 kinderen een oproep.
Hoop dat alle jongeren deze inenting nemen.

Elke dode is er eentje teveel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Tammy » 11 sep 2018, 11:03

Gelukkig heb ik verleden maand de Staphylococcus aureus in mijn bloedbaan gehad en niet deze meningokokken.
Wat ik had was al bloedlink laat staan deze.

>>>>>>>>>>>>>>>>>>...

Afbeelding
Als de meningokokkenbacterie Neisseria meningitidis in de bloedbaan komt, kan die levensbedreigende hersenvliesontsteking (meningitis) of bloedvergiftiging (sepsis) veroorzaken.

Haast met vaccinatie tegen meningokokken.

Jongeren krijgen snel een nieuw vaccin tegen meningokokken. Steeds meer mensen worden ziek en overlijden.

Vorig jaar werden 80 Nederlanders ernstig ziek door een infectie met de meningokokken W-bacterie; 11 van hen overleden. Tot en met augustus 2018 telde het RIVM al bijna evenveel zieken en wel 18 doden. Dit lijkt het begin van een akelige epidemie. Een extra vaccinatiecampagne moet die in de kiem smoren.
Zo’n 130.000 jongeren geboren tussen 1 mei en 31 december 2004 ontvangen binnenkort een uitnodiging. Volgend jaar zullen nog eens 860.000 jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 18 jaar een oproep krijgen zich te laten vaccineren. Het gaat om een nieuw vaccin dat bescherming biedt tegen vier varianten van meningokokkenziekte, inclusief W.

„Dit is een van de ernstigste infectieziekten die we kennen”, zegt Hans van Vliet, programmamanager van het Rijksvaccinatieprogramma bij het RIVM in Bilthoven. Wat zich aanvankelijk kan laten aanzien als een flinke griep, kan in korte tijd uitlopen op een levensgevaarlijke infectie, waarbij de patiënt op de afdeling intensive care van het ziekenhuis behandeld moet worden. Als de meningokokkenbacterie Neisseria meningitidis namelijk in de bloedbaan komt, kan die levensbedreigende hersenvliesontsteking (meningitis) of bloedvergiftiging (sepsis) veroorzaken.

Gezondheidsraad te traag.

Het besluit om een nieuw vaccin in te zetten werd in september 2017 genomen door de toenmalige minister Edith Schippers (Volksgezondheid, VVD), nadat deskundigen van onder meer het RIVM hierop hadden aangedrongen. Schippers week daarmee af van de gewoonte eerst te wachten op een officieel advies van de Gezondheidsraad. „Een volkomen terecht besluit”, zegt Ronald de Groot, infectioloog van het Radboudumc in Nijmegen. De Gezondheidsraad werkt veel te traag, vindt hij. „In 2015 en 2016 was duidelijk dat serogroep W heel snel aan het toenemen was. Vanuit de ervaring van Engeland, waar deze bacterie eerder opdook, was duidelijk dat het verder zou stijgen.”
Deskundigen maken zich speciaal zorgen om infecties met serogroep W omdat deze bacterie besmettelijker lijkt dan andere en relatief vaak bij jongeren voorkomt. Zo’n 20 procent van de adolescenten draagt de bacterie bij zich in de neus- en keelholte zonder daar last van te hebben. Dat betekent dat zij het snel aan elkaar en anderen kunnen overdragen. Daarnaast is het beloop van een infectie met de W-bacterie ernstiger. In de groep patiënten van 14 tot 24 jaar die ermee besmet raakte is ruim een kwart overleden, fors hoger dan het sterfterisico van 5 tot 10 procent bij infectie met andere meningokokken.

Het bestaande meningokokkenvaccin dat in 2002 werd geïntroduceerd beschermt alleen tegen serogroep C. Het nieuwe vaccin wordt gemaakt door twee fabrikanten, GSK en Pfizer. „Beide vaccins kunnen worden ingezet”, zegt Van Vliet. „Naar verwachting levert het vijf jaar bescherming.”

'Deel dit niet met je vrienden'

De crux van de campagne is dat gevaccineerde jongeren de infectie niet verder verspreiden. Dat moet het aantal infecties in heel Nederland omlaag brengen, maar of dat lukt, zal voor een belangrijk deel afhangen van de vaccinatiegraad. Dat ging eerder mis bij de introductie van het HPV-vaccin tegen baarmoederhalskanker, waarbij teleurstellend weinig meisjes zich lieten vaccineren. Om dat te voorkomen probeert het RIVM het nu heel anders aan te pakken. Met de slogan „deel dit niet met je vrienden” doet het instituut nu direct een beroep op de jongeren. De noodzaak ervan wordt indringend verteld in filmpjes, bijvoorbeeld door de 17-jarige Sterre die vorig jaar haar zus verloor door een meningokokkeninfectie.
Meningokokkenziekte W kan mensen van alle leeftijden treffen, zegt Van Vliet. „Gezien de schaarste van het vaccin is het echter onmogelijk om de hele bevolking te gaan vaccineren. Daarom hebben we gekozen voor een gerichte doelgroep. Jongeren spelen een grote rol bij de verspreiding van de infectie”, door hun intensieve sociale contacten. „Als zij nu gevaccineerd zijn, hopen we over de hele bevolking een daling van het aantal infecties te bereiken.”

BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Mypos » 11 sep 2018, 11:07

Tammy schreef:
11 sep 2018, 10:15
Deze jongeman was ingeënt voor Meningokokken type C.

Hij stierf door Meningokokken type W.

Pure pech en zeer triest.
Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) maakte vandaag bekend dat 130.000 jongeren van 14 jaar een oproep krijgen om zich te laten vaccineren tegen meningokokken type W, het type dat de meeste meningokokkeninfecties in Nederland veroorzaakt. Volgend jaar krijgen nog eens 860.000 kinderen een oproep.
Hoop dat alle jongeren deze inenting nemen.

Elke dode is er eentje teveel.
My bad inderdaad.

Maar wat doet jou geloven dat vaccinaties werken Tammy? Zou jij serieus je kleine kinderen inspuiten met die troep?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Tammy » 11 sep 2018, 11:20

Ik ben Mypos sinds 6 dagen thuis na een verblijf van 3 weken in het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam door complicaties gekregen door operatie op 7 Augustus waardoor ik na een week met spoed terug moest.
Ik kreeg daarbij bloedvergiftiging door infuus ( veroorzaakte aderontsteking waardoor beestje gewoon kon binnen wandelen in bloedbaan ) naast alle andere complicaties.
De Staphylococcus aureus zat dus in mijn bloed, ik had dus bloedvergiftiging.
Je wilt niet weten hoe ziek je ineens bent, een kwartier van te voren was ik nog gewoon aan het babbelen en ineens 40 graden koorts en zo ziek dat je niet weet waar je het zoeken moet.
Gal overgeven urenlang enz.

Ik heb mijn bedenkingen bij sommige zaken in de medische wereld ook bij medicijnen enzo.
Ook de griepspuit bijvoorbeeld, deze neem ik niet heb al 25 jaar geen griep gehad.

Kreeg oproep maar deze neem ik dus niet.
Had ook al 20 jaar geen koorts gehad.

Maar mijn dochter heeft alle prikjes gehad toen ze klein was.
Ik stond daar achter en nu nog.
No way dat mijn kind Polio of deze bacterie enz krijgt als ik het kan voorkomen.

En ik zou haar als ze nog thuis woonde zeker haar laten inenten in deze kwestie , want deze beestjes zijn levensgevaarlijk Mypos, die spoel je niet weg met kamille thee of wat dan ook.
Met die thee bedoel ik een paar mensen die ik ken in mijn omgeving die denken dat zoiets of andere ernstige infecties als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Maar deze beestjes moet je keihard uitroeien want ze zijn dodelijk.
Ze komen ineens razendsnel tevoorschijn en in het ergste geval ga je razendsnel als een nachtkaasje uit.
Zo werken deze beestjes Mypos.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Fenna » 11 sep 2018, 11:56

:post: gusteman.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Mypos » 11 sep 2018, 13:38

Tammy schreef:
11 sep 2018, 11:20
Ik ben Mypos sinds 6 dagen thuis na een verblijf van 3 weken in het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam door complicaties gekregen door operatie op 7 Augustus waardoor ik na een week met spoed terug moest.
Ik kreeg daarbij bloedvergiftiging door infuus ( veroorzaakte aderontsteking waardoor beestje gewoon kon binnen wandelen in bloedbaan ) naast alle andere complicaties.
De Staphylococcus aureus zat dus in mijn bloed, ik had dus bloedvergiftiging.
Je wilt niet weten hoe ziek je ineens bent, een kwartier van te voren was ik nog gewoon aan het babbelen en ineens 40 graden koorts en zo ziek dat je niet weet waar je het zoeken moet.
Gal overgeven urenlang enz.

Ik heb mijn bedenkingen bij sommige zaken in de medische wereld ook bij medicijnen enzo.
Ook de griepspuit bijvoorbeeld, deze neem ik niet heb al 25 jaar geen griep gehad.

Kreeg oproep maar deze neem ik dus niet.
Had ook al 20 jaar geen koorts gehad.

Maar mijn dochter heeft alle prikjes gehad toen ze klein was.
Ik stond daar achter en nu nog.
No way dat mijn kind Polio of deze bacterie enz krijgt als ik het kan voorkomen.

En ik zou haar als ze nog thuis woonde zeker haar laten inenten in deze kwestie , want deze beestjes zijn levensgevaarlijk Mypos, die spoel je niet weg met kamille thee of wat dan ook.
Met die thee bedoel ik een paar mensen die ik ken in mijn omgeving die denken dat zoiets of andere ernstige infecties als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Maar deze beestjes moet je keihard uitroeien want ze zijn dodelijk.
Ze komen ineens razendsnel tevoorschijn en in het ergste geval ga je razendsnel als een nachtkaasje uit.
Zo werken deze beestjes Mypos.
Dat geloof ik helemaal Tammy. Ik zet alleen mijn vraagtekens bij vaccinaties in general. Ik ben er van overtuigd dat het in heel veel gevallen gewoon niet werkt. Dat wordt ook toegegeven door RIVM. Nu ook in dit geval. Die jongen was wel gevaccineerd maar net niet voor het juiste type. En er kunnen ieder moment nieuwe types ontstaan.

Waar ik vooral enorm tegen ben is die enorme angstcultuur die erom heen gecreeerd wordt. Dat je aangekeken wordt als een misdadiger (zoals vrienden van mij die hun kinderen dus niet laten inenten) als je je kinderen niet laat vaccineren. En misschien in de toekomst wel boetes als je je niet laat vaccineren. Echt bizar.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Mypos » 11 sep 2018, 13:40

Fenna schreef:
11 sep 2018, 11:56
:post: gusteman.
Goh ik word dom genoemd en jij vindt het een goeie post. Hoe kinderachtig weer. Ga toch breien ofzo mens. :knots: (omdat je daar zo van houdt)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80367
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Tammy » 11 sep 2018, 14:04

Mypos schreef :
Ik zet alleen mijn vraagtekens bij vaccinaties in general.

Ik zet alleen vraagtekens bij sommige vaccinaties of medicijnen maar niet bij allemaal.
De meesten zijn ok , Polio bijvoorbeeld is een vreselijke ziekte.
Gelukkig zijn de meeste mensen hier in Nederland daarvoor ingeent.
Nieuwe variaties in ziektes zal altijd blijven daar is helaas niks aan te doen.
Waar ik vooral enorm tegen ben is die enorme angstcultuur die erom heen gecreeerd wordt. Dat je aangekeken wordt als een misdadiger (zoals vrienden van mij die hun kinderen dus niet laten inenten) als je je kinderen niet laat vaccineren.
Ik zou niet bang zijn, ik zou kwaad zijn op die mensen als mijn kindje die bijvoorbeeld te jong zou zijn voor haar eerste vaccinatie ziek zou worden door hun kind die niet gevaccineerd is.
Dan kunnen die vrienden van jou Mypos gaan rennen hoe leuk je vrienden ook zijn , want dan word ik woest.
En dat meen ik echt.
Want de ziektes waarvoor gevaccineerd word zijn niet zo onschuldig.
Sommige kinderen kunnen er niks van overhouden maar andere weer wel.
Mijn dochter is volwassen nu, maar als ze ernstig ziek was geweest door een kind die dus niet de vaccinatie had gehad dan had ik die ouders voor het gerecht gesleept.

Ik schreef het eerder Mypos, er staat een oude vijand aan de poorten van Europa te rammelen genaamd Tuberculose.
Die levensgevaarlijke ziekte is in opmars door de immigratiegolf van velen uit Afrika en omstreken die naar Europa komen.
En nee dat heeft niks met racisme te maken maar met het feit dat er heel veel landen nog zijn waar vaccinatie nog niet het niveau heeft wat wij hier wel hebben.
Dus extra alert zijn kan geen kwaad.

Ik heb mijn bedenkingen bij de farmaceutische industrie en niet te weinig ook Mypos.
Maar soms redden ze levens en er zullen altijd mensen zijn die verkeerd reageren op een prik.
En dat is heel erg maar het gebeurd helaas.

Maar helemaal niet vaccineren is gevaarlijk voor je kinderen.
Maar ieder heeft daar een eigen mening over.
We zullen het nooit allemaal met elkaar eens worden.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door univers » 11 sep 2018, 14:06

zoals vrienden van mij die hun kinderen dus niet laten inenten)
Die zijn zeker van de zwarte kousen kerk ?
Daar komen ook de meeste kinderziektes in voor, omdat ze niet gevaccineerd zijn.
En met gebed kom je er niet.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door Fenna » 11 sep 2018, 14:53

Mypos schreef:
11 sep 2018, 13:40
Fenna schreef:
11 sep 2018, 11:56
:post: gusteman.
Goh ik word dom genoemd en jij vindt het een goeie post. Hoe kinderachtig weer. Ga toch breien ofzo mens. :knots: (omdat je daar zo van houdt)
:rolfl:
Je snapt het.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: 'Alles leek op een griepje', maar ruim twee weken later was Maurits dood

Bericht door univers » 11 sep 2018, 14:59

:mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie