Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

Bericht door Tammy » 03 feb 2023, 07:24

Afbeelding

Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen.

Ernstige bijwerkingen van medicijnen nemen met 30 procent af als de dosering wordt afgestemd op het dna van patiënten. Dat blijkt uit een internationale studie onder leiding van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC). Het is voor het eerst dat is aangetoond dat voorschrijven op basis van een dna-profiel ook echt effect heeft.

Lees verder via link :

https://nos.nl/artikel/2462283-medicati ... jwerkingen

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

De medische wereld ontwikkelt zich steeds verder.
Dit is zoiets.
Het lijkt mij een goede zaak deze DNA Pas.
Natuurlijk zullen er mensen zijn die het niks vinden en er van alles achter gaan zoeken maar die heb je altijd.
En dan heb je nog de mensen die roepen over inbreuk privacy enz.

In de medische wereld moet men nu eenmaal heel veel van een mens weten.
Alleen zo krijgt men de beste zorg en zorg op maat.

Over 100 jaar kijkt men glimlachend over de schouder om hoe wij het nu doen.
En zegt men : jeetje wat inefficient die vragenlijstjes voor patiënten.
Deze pas is een goede opstap denk ik naar uitgebreide persoonlijke informatie hoe je in elkaar steekt.
Wat een voordeel is voor je gezondheid.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

Bericht door univers » 03 feb 2023, 07:48

Over 100 jaar kijkt men glimlachend over de schouder om hoe wij het nu doen.
Misschien valt er niet te lachen, en zijn wij terug bij af.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80277
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

Bericht door Tammy » 03 feb 2023, 07:54

Als de derde wereldoorlog uitbreekt dan wel Univers.
Maar anders vind ik deze pas een goede ontwikkeling.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

Bericht door taigitu » 03 feb 2023, 14:25

Ik hoorde vanmorgen op de radio het nieuw over dit onderzoek.
Ik ben hier helemaal voor. Nu eens de positieve kant bekijken, nu in verband met het slikken van medicijnen.
Ik kreeg na een hartaanval diverse medicijnen die ik moest slikken.
Het gevolg was dat ik me slechter ging voelen door de bijwerkingen van die medicijnen.
Als het mogelijk is om mensen minder of de juiste medicatie te geven via dit DNA-onderzoek,
met positieve gevolgen dan is dat een grote winst. Nu krijg je de dosering die op het doosje staat
en als je daar heftig op reageert, is er soms of vaak geen 'oplossing, ...gewoon doorslikken.
En voor zo'n test wordt er wat wangslijmvlies afgenomen.
Er zijn momenteel vaker berichten dat er een tekort is aan medicijnen. Ook hierbij kan het verschil maken
voor de medicijnen waarvan er nu te weinig is, omdat er minder kan worden voorgeschreven....?

Wat is DNA-onderzoek?

Deoxyribo Nucleic Acid (DNA) is de stof in ons lichaam die alle erfelijke informatie bevat. In het DNA ligt bijvoorbeeld vast wat voor kleur ogen iemand heeft.
Ieder DNA is uniek; alleen eeneiige tweelingen hebben hetzelfde DNA. Bij alle andere mensen verschilt het DNA zo duidelijk dat er nooit twijfel bestaat van wie het is.

Bij veel misdrijven vindt DNA-onderzoek plaats. De DNA-gegevens die verzameld worden, leveren de politie een schat aan informatie op.
Onderzoek gebeurt zowel op de plek waar de misdaad plaatsvond, als op andere relevante plaatsen zoals bij de slachtoffers.
Op die manier verzamelt de politie allerlei sporen. Die kunnen verwijzen naar de mogelijke dader(s).
Maar de sporen kunnen ook verdachten uitsluiten.

Om het DNA te onderzoeken, wordt wangslijmvlies afgenomen. De cellen daarvan worden onderzocht.
Van dit DNA-celmateriaal wordt een aantal gebieden bekeken die van mens tot mens verschillen. Dat levert per gebied een getal op.
Het lijstje met getallen dat hier uitkomt heet DNA-profiel.

Documenten

Brochure DNA-onderzoek bij veroordeelden
Op grond van de Wet ‘DNA-onderzoek bij veroordeelden moeten mensen die veroordeeld zijn voor een misdrijf waarvoor voorlopige ...
Brochure | 21-10-2019

Link Openbaar ministerie: https://www.om.nl/onderwerpen/dna-onder ... -onderzoek
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13548
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Medicatie op maat dankzij dna-profiel leidt tot minder ernstige bijwerkingen

Bericht door Fenna » 03 feb 2023, 17:10

Lijkt mij een goede ontwikkeling.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie