Cholesterolgekte grijpt om zich heen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 07 feb 2014, 14:48

Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Nederlanders tussen 30 en 70 jaar kunnen voortaan gratis hun cholesterol laten meten.
Het illustreert dat de cholesterolgekte wijdverbreid is.
Daarom biedt het tijdschrift Fit met Voeding, dat net is verschenen, een korte
therapie tegen deze vorm van zinsbegoocheling.

Dat de cholesterolgekte al jaren om zich heen kan grijpen, heeft grotendeels te
maken met het feit dat maar weinigen de gekte aanpakken. Bij de Nederlandse
Hartstichting weet men bijvoorbeeld heus wel dat allerlei risicofactoren een rol
spelen bij hart- en vaatziekten. Cholesterol krijgt alleen maar zoveel aandacht
omdat er geld mee te verdienen is.

Wie gegrepen is door de gekte wil zijn cholesterol verlagen. Dit gaat gepaard met
een zeker risico. De bijsluiters van de statines vermelden heel wat mogelijke
bijwerkingen, zoals spierpijn. Ook voedingsmiddelen met plantensterolen lijken niet
voor iedereen even gezond. Bovendien: het is nooit vastgesteld dat plantensterolen
werkelijk het risico van hart- en vaatziekten verlagen. Dit wordt slechts
verondersteld aan de hand van theoretische berekeningen op basis van het
cholesterolverlagend effect.

Wie er in slaagt om zijn cholesterol te verlagen, wordt gefeliciteerd door zijn
huisarts. Maar die is zelf ook slachtoffer van de cholesterolgekte en blind voor de
eventuele risico’s van een laag cholesterol. Zo hebben Japanse onderzoekers
kortgeleden geconcludeerd dat er een verband is tussen een lage
cholesterolconcentratie in het bloed en een toename van oxidatieve DNA-schade.
Dit verklaart volgens hen mogelijk de relatie tussen een lage cholesterolspiegel en
een verhoogd risico van kanker.

Dr. Gert E. Schuitemaker - http://www.schuitemaker.nl/
6 februari 2014
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 07 feb 2014, 15:15

FDA waarschuwt voor nieuwe bijwerkingen statines

Door Amber van Pinxteren op 2 maart 2012 om 10:26, in de categorie Actualiteiten, Chronische ziekten en Hart- en vaatziekten.

De Amerikaanse geneesmiddelenautoriteit FDA heeft cholesterolverlagende medicijnen, de zogeheten statines, voor het eerst officieel in verband gebracht met bijwerkingen als geheugenverlies, diabetes en spierpijn. Statines behoren wereldwijd tot de meest voorgeschreven geneesmiddelen.

Hoewel sommige patiënten al jaren melding maken van deze bijwerkingen, waarschuwde de FDA er nog niet eerder voor. Volgens deskundigen moeten patiënten zich echter ook weer niet meteen laten afschrikken. ‘Statines hebben zich ruimschoots bewezen bij het voorkomen van hart- en vaatziekten’, aldus Dr. Amy G. Egan van de FDA. ‘ Het nut van deze medicijnen is onbetwist, maar ze moeten wel met zorg geslikt worden en men moet zich bewust zijn van de mogelijke bijwerkingen.’

Wat het verband is tussen statines en geheugenverlies is, is nog een tikkeltje vaag. De FDA heeft verschillende meldingen gekregen van patiënten die zich na het slikken van cholesterolremmers niet goed konden concentreren of verward voelden.

Hoewel deskundigen binnen de FDA zich afvragen of de rapporten wel verontrustend genoeg waren, heeft de organisatie toch besloten om met de bijwerking naar buiten te treden.

De afgelopen jaren is de FDA vaak verweten dat ze te lang wachtten voor ze met veiligheidswaarschuwingen naar buiten kwamen. Daarom zijn ze nu geneigd sneller mogelijke bijwerkingen publiek te maken, ook als het het bewijs ervoor onzeker is, aldus Egan.

De FDA heeft eerder al wel een waarschuwing laten plaatsen op de veel voorgeschreven cholesterolverlager Crestor, nadat uit onderzoek bleek dat het middel de kans op diabetes verhoogt.

Volgens Dr. Egan doen artsen er goed aan het bloedsuikerniveau van patiënten in de gaten te houden na het starten met statines.

Bron: New York Times - http://www.nytimes.com/2012/02/29/healt ... &seid=auto&

http://gezondheid.blog.nl/hart-en-vaatz ... n-statines
Zelf heb ik de ervaring met Slimvastine.
Na een korte tijd had ik moeite met mijn benen, met name met het opstaan en lopen.
Ik ben toen gestopt met statines; ik gebruik sindsdien een voedingssupplement.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 08 feb 2014, 05:06

Die heb ik ook gehad Taigitu, veel klachten.
Nu heb ik Atorvastaine.
Minder last, maar heb mijn twijfels over die waardens van tegenwoordig.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gast1

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Gast1 » 08 feb 2014, 07:18

We worden continu bedonderd ... :-|

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Zoë » 08 feb 2014, 08:35

We luisteren niet meer naar ons eigen lichaam en daarbuiten stoppen we van alles in ons mond waar we niet van weten wat er in zit.

Zelf op onderzoek gaan zodat je weer gaat weten wat je gaat eten ..
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 08 feb 2014, 11:18

Zoë schreef:We luisteren niet meer naar ons eigen lichaam en daarbuiten stoppen we
van alles in ons mond waar we niet van weten wat er in zit.

Zelf op onderzoek gaan zodat je weer gaat weten wat je gaat eten ..
Luisteren naar ons lichaam is voor velen momenteel niet betrouwbaar.
Suiker is verslavend en zet ons aan tot eten. En zo zijn er meer stoffen die dit doen.
We zullen eerst 'schoon schip' moeten maken en alle verslavende toevoegingen en
suikerproducten voor minimaal 3 weken moeten buitensluiten. Dus zelf je eten klaar
maken van verse producten. Dan krijgen we weer signalen door die zuiver zijn.
Maar voor wie medicijnen slikt elke dag wordt daar ook door beïnvloed.
Ook daar moet naar gekeken worden.
Gezonder eten kan ook daar op een positieve manier van invloed zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gast1

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Gast1 » 08 feb 2014, 11:43

Zoë schreef: "Zelf op onderzoek gaan zodat je weer gaat weten wat je gaat eten ..."
Taigitu schreef: "Luisteren naar ons lichaam is voor velen momenteel niet betrouwbaar."

Als je gaat zoeken lijkt alles soms een labyrint ...

[youtube-2]http://www.youtube.com/watch?v=IT_vMQBW ... T_vMQBWf4s[/youtube-2]

Luister naar je ziel ...

Gebruikersavatar
Zoë
Onderzoeker
Berichten: 316
Lid geworden op: 05 okt 2012, 10:30

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Zoë » 09 feb 2014, 09:16

taigitu schreef:
Zoë schreef:We luisteren niet meer naar ons eigen lichaam en daarbuiten stoppen we
van alles in ons mond waar we niet van weten wat er in zit.

Zelf op onderzoek gaan zodat je weer gaat weten wat je gaat eten ..
Luisteren naar ons lichaam is voor velen momenteel niet betrouwbaar.
Suiker is verslavend en zet ons aan tot eten. En zo zijn er meer stoffen die dit doen.
We zullen eerst 'schoon schip' moeten maken en alle verslavende toevoegingen en
suikerproducten voor minimaal 3 weken moeten buitensluiten. Dus zelf je eten klaar
maken van verse producten. Dan krijgen we weer signalen door die zuiver zijn.
Maar voor wie medicijnen slikt elke dag wordt daar ook door beïnvloed.
Ook daar moet naar gekeken worden.
Gezonder eten kan ook daar op een positieve manier van invloed zijn.
Ook daar heb je helemaal gelijk in naar mijn inziens.
En zeker voor mij de moeite waard om dit te gaan doen(omdat het al een lange tijd niet goed gaat met me)

Al blijven sommige verslavingen moeilijk om los te laten zoals koffie en roken.
Onvoorwaardelijke liefde kan falen, maar liefde onder voorwaarde krijgt zelfs geen kans op bestaan (J.M.L Descalzo)

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4726
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Osiris » 09 feb 2014, 09:45

Ik onderschrijf zeker het bovenstaande.
Maar er is veel meer wat ons 'ziek' maakt.
Electrosmok,straling,zoals WIFI,de invloed van de zon op onze pijnappelklier en schildklier ( ook al geloof ik dat dat een transformerende factor kan zijn waar je in eerste instantie ziek door word,door huidige levensstijl) en meer...

Bijna onmogelijk geworden te ontdekken wat je nu werkelijk ziek maakt.
Beginnen met gezonde voeding ( ook al bijna onmogelijk gemaakt tenzij je het zelf gaat verbouwen ) is zeker een pre.
Vermijden waar mogelijk van chemische pillen ( waar ook een natuurlijke variant van moet zijn,aangezien de oorsprong van de pillen daar ligt).

Luisteren naar je gevoel ( of de ziel ) hierin is m.i. de belangrijkste graadmeter,zorgen dat je weerstand sterk genoeg is om e.v.t. 'aanvallen' te kunnen weerstaan/op te lossen.

Maar niet makkelijk.....
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door goudroes » 10 feb 2014, 11:31

Tja, de cholesterol gekte. Ik heb net een boekje uitgeleend aan mijn moeder van een Hongaarse arts.
Cholesterol op zich is niet schadelijk, stelt hij. Je lichaam heeft het juist ontzettend nodig en maakt het zelf ook aan en is juist goed voor je bloedvaten.
Nu moet ik even diep in mijn geheugen spitten hoor, ik kan het nu niet meer nakijken.
Hij stelt dat je lichaam collageen (dit is een eiwit) nodig heeft om o.a. je aders soepel te houden. Collageen haalt je lichaam onder meer uit vit c en het vel van een kip. Je kransslagaders en je slagaders hebben veel te verduren, omdat het bloed daar snel stroomt en de druk groot is. De kans op beschadigingen is daardoor groot. Bij een gebrek aan collageen om de beschadigingen te herstellen gaat het lichaam meer cholesterol aanmaken. Deze cholesterol gaat als een laagje over de beschadiging heen zitten om de aderwand sterker te maken. Lukt dit niet genoeg, dan komen er steeds meer laagjes op en op een gegeven moment gaat het lichaam het `pleisteren`, wat wij zien als aderverkalking. Volgens de dokter zijn meting heb je dan een te hoog cholesterol gehalte en krijg je cholesterol verlagers. Hierdoor gaat de aderwand beschadiging niet weg, maar wordt juist een steeds kwetsbaarder stukje ader.

Om voldoende collageen binnen te krijgen is het dus raadzaam om de vit c inname te verhogen en wel door de natuurzuivere te nemen en niet de chemische. Ook voldoende mineralen en sporenelementen, want ook hier haalt het lichaam collageen uit. Een teveel aan cholesterol is niet schadelijk voor het lichaam. Het lichaam doseert zelf de aanmaak aan de hand van de ingenomen cholesterol in het voedsel.

Ook stelt hij dat het vreemd is dat de cholesterol zou neerslaan in een stukje ader waar het bloed heel snel stroomt. Bij een rivier slaat juist het slip aan daar waar de stroming afgezwakt is. In je lichaam zou dit dus meer aan de uiteinden van je lichaam moet zijn.

Dit alles volgens de Hongaarse dokter. Gabor Lenkei.
Ik zeg niet dat alles waar is, maar zoek je eigen waarheid hierin.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 10 feb 2014, 11:49

Er is veel te vinden over cholesterol op het internet. Tik maar eens 'cholesterolmythe'in en je hebt een grote keuze. Maar ik denk dat het niet lang meer gaat duren voordat hier een schandaal uit ontstaat. Maar ik las laatst dat ze de basislijn voor het cholesterol naar 2,5 willen brengen i.p.v. 4,0. Dat wordt weer flink verdienen als dit lukt.
Ook las ik (ik moet het ergens nog hebben) dat ze statine nu ook voor een andere kwaal kunnen inzetten......?

Op deze site staat het een en ander te lezen met heel veel verschillende mensen, zeker waard om even aandacht aan te schenken.

http://www.wanttoknow.nl/hoofdartikelen ... ne-schade/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door goudroes » 10 feb 2014, 11:59

Ik zal daar eens op neuzen taigitu.

En ja, gezondheid is een industrie geworden, voor beide kampen.

Hier nog even een aanvulling over voeding waar collageen in zit.

Beestenbottenbouillon:
Een bouillon getrokken van beestenbotten is bijzonder voedzaam en mineraalrijk.
In botten zit glutamine en dat is bijzonder helend voor de darmen.
Er zit ook collageen in botten en dat houdt je bloedvaten soepel.
In gewrichten zit gelatine wat weer bijzonder goed is voor je gewrichten.
Gelatine zit in kraakbeen, dus knie/schoudergewrichten, ossenstaart etc.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 10 feb 2014, 13:38

Jaren geleden heb ik mijn cholesterol laten controleren en dat was toen 4.8.
De huisarts zei toen 'da's heel mooi, je moet zorgen dat het niet onder de 4.2 komt want dat gaat ten koste van je weerstand'.
Wat mij opvalt is dat het 15 jaar geleden gerust 6.2 mocht zijn, drie jaar later 5.5, weer drie jaar later 4.8 en nu willen ze het zelfs naar 2.5 hebben zoals Taigitu schrijft.
Nu moet je me niet vastpinnen op de door mij genoemde getallen voor de cholesterol dat kan best enkele tienden hoger of lager zijn, maar ik wil er maar mee zeggen dat je je wel achter de oren mag krabben als het constant verlaagd wordt wat er dan nog van waar is.
Mij zie je niet aan die rommel, ik heb genoeg ellende gezien toen mijn man die troep slikte,ik ga vanzelf wel eens dood.
Mijn man kreeg spontane aanvallen van kramp, de spieren werden steeds zwakker van een beresterke gozer werd het een kasplantje en kreeg spillebenen en dunne armen en dat is na dat hij is gestopt met die troep nooit meer goed gekomen.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door taigitu » 10 feb 2014, 13:59

goudroes schreef: Hier nog even een aanvulling over voeding waar collageen in zit.

Beestenbottenbouillon:
Een bouillon getrokken van beestenbotten is bijzonder voedzaam en mineraalrijk.
In botten zit glutamine en dat is bijzonder helend voor de darmen.
Er zit ook collageen in botten en dat houdt je bloedvaten soepel.
In gewrichten zit gelatine wat weer bijzonder goed is voor je gewrichten.
Gelatine zit in kraakbeen, dus knie/schoudergewrichten, ossenstaart etc.
Dat komt mooi uit want ik kook ook nu nog mijn soep van een schenkel (bot met merg en vlees). Of ik neem soepvlees met een mergpijpje en dat smaak heerlijk.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 10 feb 2014, 14:03

Een ander voorbeeldje waar ik de logica niet in zie, behalve dan dat de farmaceutische industrie hier weer veel geld mee verdient is het volgende.
Mijn vader moest terwijl hij geen diabetes had, medicatie gaan slikken voor diabetes omdat hij in de z.g.n. risico groep zat.
En dat terwijl diabetes en hoog cholesterol gelukkig helemaal niet voorkomt in onze familie.
Nu is mij altijd geleerd dat als je geen last hebt van bepaalde kwalen hier ook geen medicatie voor moet gaan slikken omdat het lichaam daar verkeerd op reageert.
Je lichaam krijgt stoffen binnen die in het geval van diabetesmedicatie het bloedsuiker naar beneden dwingt waarop je lichaam een signaal krijgt dat er actie ondernomen moet worden omdat er iets niet pluis is en het bloedsuiker weer omhoog brengt.
Het duurde ook niet lang of mijn vader had echt diabetes 2 en was afhankelijk geworden van weer een pilletje.
Een buurman van mijn tante is het net zo vergaan als mijn vader, hij had ook geen diabetes maar moest ook uit voorzorg aan de medicatie.
Nu zijn twee gevallen niet echt representatief om daar conclusies aan te plakken maar ik vind het wel frappant.

En om dan u nog even terug te komen op de statines.
er zijn onderzoeken gedaan waarbij evenredige aantallen mensen statines en placebo's hebben gekregen.
Deze groepen zouden beiden tot de risico groepen behoren en er bleek na onderzoek geen verschil tussen het aantal sterfgevallen, de percentages waren in beide groepen even hoog of laag zo je wil.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door goudroes » 10 feb 2014, 14:08

Fenna, je bovenstaand bericht en je avatar passend vreselijk goed bij elkaar. Het is eigenlijk om te huilen en aan de andere kant is het vreselijk lachwekkend :hahaha:
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13578
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Fenna » 10 feb 2014, 15:16

Zo had ik het nog niet gezien Goudroes, je hebt gelijk :grin: :grin:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door goudroes » 10 feb 2014, 17:50

taigitu schreef:
goudroes schreef: Hier nog even een aanvulling over voeding waar collageen in zit.

Beestenbottenbouillon:
Een bouillon getrokken van beestenbotten is bijzonder voedzaam en mineraalrijk.
In botten zit glutamine en dat is bijzonder helend voor de darmen.
Er zit ook collageen in botten en dat houdt je bloedvaten soepel.
In gewrichten zit gelatine wat weer bijzonder goed is voor je gewrichten.
Gelatine zit in kraakbeen, dus knie/schoudergewrichten, ossenstaart etc.
Dat komt mooi uit want ik kook ook nu nog mijn soep van een schenkel (bot met merg en vlees). Of ik neem soepvlees met een mergpijpje en dat smaak heerlijk.
Dat worden dan ook de lekkerste soepen, van zelf getrokken bouillon. Oma deed het nog niet zo gek.
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
goudroes
Onderzoeker
Berichten: 527
Lid geworden op: 03 apr 2012, 11:35

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door goudroes » 16 feb 2014, 20:07

En we gaan nog verder. Vandaag kreeg ik dit in mijn mailbox.
Lees en huiver.

Beste lezer,
Over enkele dagen begint het nationale programma ‘Alles is gezondheid’. Dit is een verbond van verschillende bedrijven, ook van de overheid, om de mensen gezonder te krijgen. Onderdeel van de actie is: in de supermarkt op heel veel plekken in Nederland gratis het cholesterol te laten meten bij argeloze consumenten, mede mogelijk gemaakt door een financiële injectie van levensmiddelenfabrikant Unilever. Unilever produceert zeer veel producten die zogenaamd cholesterolverlagend zijn. Voorbeelden zijn margarines zoals Becel pro-activ die verrijkt zijn met plantensterolen en omega 3. Omega 3 is zeer gevoelig voor zuurstof en verhitting en is daarom in margarine onwerkzaam.


Margarine bestaat voornamelijk uit omega 6 dat kunstmatig hard is gemaakt. Omega 6 jaagt weer ontstekingen aan die de cholesterol kunnen laten stijgen. Wat er hier gebeurt is simpel: we laten de brandpreventie over aan een pyromaan! Trap er niet in! We kunnen beter kiezen voor natuurlijke vetten zoals roomboter, palmolie of kokosvet om in te bakken en olijfolie om koud te gebruiken. Kies bij olijfolie wel altijd voor de extra vierge (koude persing). De zogenaamde ‘milde’ olijfolie is geraffineerd, daar zit geen actieve gezonde stof meer in.
Interessant genoeg staan er op de website verlaagcholesterol.nl, die volledig wordt gesponsord door Unilever, maar liefst 45 studies die zouden bevestigen dat plantensterolen in Becel pro-activ zouden werken. Dat klopt niet helemaal. Die onderzoeken gaan over plantensterolen in het algemeen of in andere producten en niet over plantensterolen in Becel pro-activ. Een hoog cholesterolgehalte kan komen doordat de conditie van de aderen slecht is, wat meestal het resultaat is van teveel suiker, te weinig beweging en de verkeerde vetten. Ik denk dat suiker misschien wel minder slecht voor het lichaam is dan de verkeerde vetten. Natuurlijke plantensterolen uit groenten, fruit en noten kunnen inderdaad het cholesterol verlagen. Foodwatch heeft in Duitsland een zaak aangespannen tegen Unilever en wil Becel pro-activ uit de schappen. Het product is volgens Foodwatch een medicijn en zou daarom alleen via de apotheek te verkrijgen moeten zijn. De plantensterolen in Becel pro-activ zijn immers hooggeconcentreerd. Onder wetenschappers zijn geconcentreerde plantensterolen omstreden. Daarbij kan Unilever de veiligheid van Becel pro-activ niet garanderen. Beter zou het zijn als we in plaats van het symptoom (hoog cholesterol) de oorzaken zouden aanpakken door te zorgen dat onze aderen gelukkig zijn. We maken onze aderen gelukkig door het eten van pure voeding en dat is niet de bewerkte producten van Unilever.
Het gaat al jaren bergafwaarts met de verkoopcijfers van margarine. Is deze cholesterolmeting een truc om dit gekunstelde product nieuw leven in te blazen? We moeten heel erg oppassen met wie we geloven. Is dat in dit geval de overheid die letterlijk samen met Unilever op het podium staat? Of toch de supermarkten? Gelukkig heeft uitgeverij Bouillon (die van het zwarte E-nummerboekje), nu een nieuw boek uitgegeven: De Supermarktleugen. Dit boek is een vertaling uit het Duits en gaat over alle tactieken die supermarkten gebruiken om hun bewerkte producten aan de man te brengen. Is het je al opgevallen dat de karretjes de laatste jaren steeds groter zijn geworden? Ditzelfde geldt ook voor de mandjes. De mandjes zijn nu al zo groot dat ze inmiddels in bijna alle supermarkten wieltjes hebben gekregen. Door de wieltjes heb je niet meer door dat het mandje best veel weegt en ga je dus door met laden. Door grotere karretjes en mandjes zie je eerder nog wat van de ‘bodem’ en heb je ook de neiging meer in het mandje te stoppen. In het boek staan tal van tips om zelf gezonde keuzes te maken in de supermarkt; echt een aanrader!
Ik hoop dat ik je niet heb laten schrikken. Kies voor pure voeding, waarmee niet is gerommeld door een fabrikant. Ook niet als een cholesteroltest zegt dat het moet. Dat is alles!
Een ontspannen week,
Juglen Zwaan
aHealthylife.nl
Er bestaat maar één weg naar het geluk;
stoppen ons zorgen te maken over zaken
waar we geen invloed op hebben.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80370
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Cholesterolgekte grijpt om zich heen

Bericht door Tammy » 12 mar 2014, 05:49

Maandagochtend bloed geprikt voor de jaarlijkse controle waar het hier over gaat in dit topic.
Vanmiddag naar de dokter voor uitslag.
Ik kijk er anders tegenaan nu al een hele tijd.
Slik wel mijn pilletjes maar heb mijn twijfels aan de waardens die er voor worden gegeven. [think]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie