Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

Bericht door taigitu » 01 mar 2019, 12:29

Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

28 februari 2019

Dokters in Australië stellen dat ze voor de tweede keer ter wereld een half-identieke tweeling hebben ontdekt.
De kans dat zo'n tweeling opduikt, is extreem klein.
De eerste keer dat dit gebeurde, was in 2007 in de Verenigde Staten.


Een semi-identieke tweeling ontstaat wanneer één eicel wordt bevrucht door twee verschillende zaadcellen.
Hierdoor is het DNA van de moeder identiek van beide baby's, maar het DNA dat afkomstig is van dezelfde vader verschilt per kind.

Al tijdens de zwangerschap van de moeder bleek dat het om een zeldzaam geval ging.
Artsen ontdekten tijdens de echo dat de identieke tweelingen één placenta deelden, maar een verschillend geslacht hadden.
Dit komt zeer zelden voor bij eeneiige tweelingen.

Daarna zijn de artsen een genetisch onderzoek gestart.
Dit onderzoek is donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift The New England Journal of Medicine.

In de biologie wordt van oudsher gesproken van twee soorten tweelingen: eeneiige en meereiige.
In het eerste geval komen de baby's voort uit één eicel en één zaadcel. Na de bevruchting deelt de eicel zich op in twee embryo's.
Bij meereiige tweelingen worden er meerdere eicellen bevrucht door verschillende zaadcellen.

"Dat we deze tweeling ontdekt hebben, bevestigt dat er wel degelijk een derde type van meerlingen bestaat.
Een meerling die niet meereiig, maar ook niet identiek aan elkaar is, zoals bij eeneiige tweelingen.
Het betreft een gekke tussenvorm", zegt de hoofdonderzoeker.

Genetische samenstelling zorgt voor complicaties

De Australische tweeling, een jongen en een meisje van nu vier jaar oud, kwam op het eerste gezicht gezond ter wereld via een keizersnee.
Toch bleken er een aantal complicaties te zijn.

Zo zijn de eierstokken van het meisje verwijderd toen ze drie jaar oud was, omdat ze niet volledig waren gevormd.
Deze situatie was te wijten aan haar bijzondere genetische samenstelling.
Het meisje liep hierdoor een grotere kans op bepaalde types kanker.
Door: NU.nl
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

Bericht door univers » 01 mar 2019, 12:32

Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

Bericht door Tammy » 01 mar 2019, 12:41

Een semi-identieke tweeling ontstaat wanneer één eicel wordt bevrucht door twee verschillende zaadcellen.
Hierdoor is het DNA van de moeder identiek van beide baby's, maar het DNA dat afkomstig is van dezelfde vader verschilt per kind.
Ik leer nog altijd bij merk ik. :grin:
Ik dacht dat DNA van een zaadcel niet verschilt van een andere zaadcel van dezelfde vader.
Maar dat is dus wel zo, nooit geweten.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1551
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

Bericht door Kristof Piessens » 02 mar 2019, 07:10

Tammy schreef:
01 mar 2019, 12:41
Een semi-identieke tweeling ontstaat wanneer één eicel wordt bevrucht door twee verschillende zaadcellen.
Hierdoor is het DNA van de moeder identiek van beide baby's, maar het DNA dat afkomstig is van dezelfde vader verschilt per kind.
Ik leer nog altijd bij merk ik. :grin:
Ik dacht dat DNA van een zaadcel niet verschilt van een andere zaadcel van dezelfde vader.
Maar dat is dus wel zo, nooit geweten.
Ik had dacht ik hierover ooit eens ergens een tekst geschreven, wat de kansen zouden zijn op tweelingen....

Het zijn geen uitzonderingen, maar de zeldzaamheid om bepaalde tweelingcombinaties te verkrijgen, te weten eeneiig of meereiig maar de vraag blijft in de kern op hoe de bevruchting gebeurd wat in het artikel al beantwoordt wordt.


Ik heb een tweelingmoeder, volgens haar bevat 1 van haar kinderen wel de potentie en/of genen om tweelingen te produceren (vrouw) of te maken (man) en om de zoveel generaties later dus tweelingen te gaan hebben, alleen mijn zus zou bvb tweelingen kunnen hebben geproduceerd wat niet is gebeurd, ikzelf heb nog geen vaste relatie waar ik dit jaar werk van ga maken, omdat ik nu als laatste overschiet om tweelingen te kunnen maken, volgens het artikel is het de man in kwestie die de bepalende factor is om tweelingen te kunnen hebben, klinkt bizar maar is het toetsen waard !
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80592
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Tweede geval ooit van semi-identieke tweeling ontdekt in Australië

Bericht door Tammy » 02 mar 2019, 10:42

Dat is heel apart dat in deze zaak de man bepalend is voor het krijgen van tweelingen.
Is echt nieuw voor mij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie