Onderzoekers Erasmus MC: pas op met kurkuma

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Onderzoekers Erasmus MC: pas op met kurkuma

Bericht door Tammy » 27 mar 2019, 06:59

Veel mensen gebruiken het en het heeft vele goede eigenschappen.
Maar het is niet altijd goed om het te gebruiken als je ernstig ziek bent zoals dit onderzoek laat zien.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Onder borstkankerpatiënten leeft het idee dat kurkuma kanker kan bestrijden. Maar pas op, zeggen onderzoekers van het Erasmus MC na een nieuwe studie. Deze specerij tast de werking van een veelgebruikt kankermedicijn aan.

Het is een hype die al jaren hardnekkig standhoudt: de specerij kurkuma (geelwortel) die in de Aziatische keuken wordt gebruikt zou een geneeskrachtige werking hebben op kanker. Curcumine, de werkzame stof uit kurkuma, zou in staat zijn om kankercellen op te ruimen. Bewijs hiervoor werd in dierproeven gevonden.

Reden voor veel borstkankerpatiënten om extra veel van dit gele poeder over hun eten te strooien of capsules met kurkuma te slikken. ,,Veel patiënten redeneren: als je het ook kunt eten in een curry, kan het geen kwaad. Als het dan ook helpt tegen kanker, is dat mooi meegenomen. Maar daar komen wij van terug. Doe het niet”, waarschuwt arts-onderzoeker Koen Hussaarts van het Erasmus MC.

Lees het volledige artikel op onderstaande link :

https://www.ad.nl/gezond/onderzoekers-e ... ~aa795b9a/

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

gusteman

Re: Onderzoekers Erasmus MC: pas op met kurkuma

Bericht door gusteman » 27 mar 2019, 09:15

Och ja, Erasmus MC is een universitaire medische instelling waar onder meer toekomstige medische wetenschappers worden opgeleid die dan terecht komen in de farmaceutische nijverheid.

Deze uitspraak vanuit Erasmus zal dan ook door alle aanhangers van Kurkuma worden bestempeld als het zoveelste fabeltje vanuit de farma industrie.

En dat leidt dan weer naar :knots:

Toch leuk om weten: ook de Kurkuma business is een miljarden industrie geworden, met als vermoedelijk (omwille van voor de hand liggend) gevolg

Big Pharma ---> :hands: <--- Kurkuma

Een publicatie in Medisch Contact van 14 december 2017 onderschrijft dan weer wel de bevindingen van Erasmus MC:
... We breidden het onderzoek uit naar in-vivomodellen. Maar toen merkten we dat er een probleem was. Het farmacokinetisch gedrag toonde aan dat toepassing vrijwel onmogelijk is: curcumine wordt zeer slecht uit de darm opgenomen en buitengewoon snel en intensief gemetaboliseerd; bloedspiegels waren navenant laag en namen snel af. We slaagden er nooit in analoga te identificeren met een beter ‘profiel’ dan curcumine. Onze conclusie was: curcumine is interessant, maar haar eigenschappen laten toepassing als therapeuticum niet toe.

... The Essential Medicinal Chemistry of Curcumin (JMC 60, 620-1637, 2017; Nature 541, 144-5, 2017)
‘No double blinded, placebo controled clinical trial of curcumin has been succesfull’.
Over preklinisch onderzoek: ‘… curcumin is an unstable, reactive, nonbioavailable compound and, therefore, a highly improbable lead’

... ‘No form of curcumin, or its closely related analogues, appears to possess the properties required for a good drug candidate (chemical stability, high water solubility, potent and selective target activity, high bioavailability, broad tissue distribution, stable metabolism and low toxicity)’ en vervolgens ‘The in vitro interference properties of curcumin do, however, offer many traps that can trick unprepared researchers into misinterpreting the results of their investigations’
Zoals met veel andere dergelijke fenomenen is het ook hier een kwestie van waarheidsvinding: tegenover elk onderzoek waarvan de conclusies aangeven dat kurkuma geneeskrachtige eigenschappen zou hebben staan tien onderzoeken waarvan de conclusies stellen dat die geneeskrachtige eigenschappen niet aanwezig zijn.

Diegenen die het vertikken om de conclusies uit die tien andere onderzoeken mee op te nemen in hun besluitvorming zullen er van overtuigd zijn (blijven) dat kurkuma geneeskrachtige eigenschappen heeft ..... en door de werking van autosuggestie zullen zij er dan ook een zekere baat bij hebben.
Prima voor hen, zolang zij zich daar goed bij voelen.

Maar daarmee zijn die geneeskrachtige eigenschappen nog steeds niet bewezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Onderzoekers Erasmus MC: pas op met kurkuma

Bericht door Fenna » 27 mar 2019, 09:22

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80648
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Onderzoekers Erasmus MC: pas op met kurkuma

Bericht door Tammy » 27 mar 2019, 12:28

Gusteman schreef :
Diegenen die het vertikken om de conclusies uit die tien andere onderzoeken mee op te nemen in hun besluitvorming zullen er van overtuigd zijn (blijven) dat kurkuma geneeskrachtige eigenschappen heeft ..... en door de werking van autosuggestie zullen zij er dan ook een zekere baat bij hebben.
Prima voor hen, zolang zij zich daar goed bij voelen.

Maar daarmee zijn die geneeskrachtige eigenschappen nog steeds niet bewezen.
Ik ben het niet helemaal met je eens hierin Gusteman.
Ik hoorde van Kurkuma doordat er hier topics over werden geopend.
Ikzelf gebruik het niet maar ik lees hier en ook in mijn omgeving dat mensen er wel degelijk baat bij hebben.
Bepaalde hoge waardes in het bloed dalen en dat kan toch niet alleen autosuggestie zijn ?

Ik vind wel dat bij ernstige ziektes zoals kanker voorzichtigheid geboden is met dit soort wat ik noem homeopatische middelen.
Men denkt dat het kanker geneest , niet alleen Kurkuma maar ook andere natuurlijke middelen en dat is link.
Ikzelf geloof daar niet in en vind het gevaarlijk.

Maar Kurkuma voor allerlei kwaaltjes en aandoeningen kunnen misschien best helpen denk ik.
Tenminste de mensen die ik ken hebben er baat bij.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie