25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door taigitu » 30 apr 2019, 11:58

Ik heb dit artikel overgenomen. Maar omdat medicijnnamen niet geaccepteerd worden door de
computer (beveiliging) en zodoende dit artikel niet zomaar geplaatst kan worden heb ik iedere
medicijnnaam voorzien van een =teken na de eerste letter van de naam van het medicijn.
Dus elke medicijnnaam heeft na de eerste letter een =teken, waardoor de het artikel
wel kan worden geplaatst.


TOP 25 medicijngebruik in Nederland:

O=meprazol (Maagzuurremmer)
Wordt vooral gebruikt bij mensen die last hebben van brandend maagzuur of een maagzweer hebben
Wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt bij baby’s die veel spugen!
Werking: verminderen de aanmaak van zuur in de maag
Bijwerking: maag-darmklachten, hoofdpijn, duizeligheid en overgevoeligheid.
Bijwerking: onttrekt kalk uit het lichaam en creëert zodoende osteoporose!

M=etoprolol (Bètablokker)
Wordt gebruikt voor de behandeling van hoge bloeddruk en bepaalde hartaandoeningen
Werking: zorgen er voor dat het hartritme vertraagt, de bloeddruk verlaagt en de pompkracht van het hart tijdelijk vermindert. Het hart krijgt zo meer rust.
Bijwerking: koude handen en voeten, duizeligheid, vermoeidheid, minder zin in seks, erg trage hartslag
Bijwerking: ontwikkelt op termijn diabetes mellitus type 2

A=cetylsalicylzuur (Bloedverdunner)
Gebruik voor patiënten die een verhoogde kans hebben op het vormen van bloed-klonters
Werking: zorgen er voor dat het bloed minder snel stolt
Bijwerking: langer nabloeden bij verwondingen, snel bloeduitstortingen

S=imvastatine (Cholesterolverlager)
Gebruik voor mensen met een te hoog cholesterol
Werking: het cholesterolgehalte in het bloed wordt verlaagd, waardoor het risico op een hartziekte afneemt. Een te hoog LDL-cholesterol is een risicofactor voor een slagaderziekte
Bijwerking: spierpijn, maag-darmklachten. Het gebeurt zeer regelmatig dat patiënten vanwege ernstige spierpijnen moeten stoppen met het slikken van dit medicijn.
Bijwerking: zware belasting voor de lever!

M=etformine (Diabetes Mellitus type 2)
Wordt gebruikt voor de behandeling van (ouderdoms)suikerziekte
Werking: verlaagt het glucosegehalte in het bloed (bloedsuikerspiegel)
Bijwerking: maag-darmklachten, misselijkheid, diarree, verlies van eetlust

P=antoprazol Maagzuurremmer
Wordt vooral gebruikt bij mensen die last hebben van brandend maagzuur of een maagzweer hebben
Wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt bij baby’s die veel spugen!
Werking: verminderen de aanmaak van zuur in de maag
Bijwerking: maag-darmklachten, hoofdpijn, duizeligheid en overgevoeligheid.
Bijwerking: onttrekt kalk uit het lichaam en creëert zodoende osteoporose !

F=urosemide (Plastablet)
Wordt onder andere gebruikt bij hartaandoeningen waarbij vocht wordt vastgehouden
Werking: het lichaam verliest extra vocht. Hierdoor daalt de bloeddruk, wordt het hart ontlast en verdwijnen vochtophopingen aan de enkels, benen, buik, longen of worden deze voorkomen
Bijwerking: dorst, duizeligheid, hoofdpijn, buikpijn, spierkrampen en jicht
Bijwerking: belastend voor de nieren
Bijwerking: verstoring in de natrium & kalium huishouding vanwege een eenzijdige actie van de reguliere medicatie. Je creëert een verdere verstoring van de situatie die al niet in balans was i.p.v. een gezonde balanssituatie

H=ydrochloorthiazide (Plastablet)
Lichte plastablet ter behandeling van hoge bloeddruk
Wordt onder andere gebruikt bij hartaandoeningen waarbij vocht wordt vastgehouden
Werking: het lichaam verliest extra vocht. Hierdoor daalt de bloeddruk, wordt het hart ontlast en verdwijnen vochtophopingen aan de enkels, benen, buik, longen of worden deze voorkomen
Bijwerking: dorst, duizeligheid, hoofdpijn, buikpijn, spierkrampen en jicht
Bijwerking: belastend voor de nieren
Bijwerking: verstoring in de natrium & kalium huishouding vanwege een eenzijdige actie van de reguliere medicatie. Je creëert een verdere verstoring van de situatie die al niet in balans was i.p.v. een gezonde balanssituatie

L=evothyroxine (Schildklier)
Wordt voorgeschreven bij een niet of traag werkende schildklier

A=mlodipine (Bloeddrukverlager)
Wordt gebruikt als bloeddrukverlager bij bepaalde hartaandoeningen

D=iclofenac (Ontstekingsremmer)
Ontstekingsremmende pijnstiller, veel gebruikt bij gewrichtsklachten

C=alcium met vitamine D (Osteoporose)
Kalktablet voorgeschreven bij botontkalking
Bijwerking: zware belasting voor de nieren !

A=torvastatine (Cholesterolverlager)

Gebruik voor mensen met een te hoog cholesterol
Werking: het cholesterolgehalte in het bloed wordt verlaagd, waardoor het risico op een hartziekte afneemt. Een te hoog LDL-cholesterol is een risicofactor voor een slagaderziekte
Bijwerking: spierpijn, maag-darmklachten. Het gebeurt zeer regelmatig dat patiënten vanwege ernstige spierpijnen moeten stoppen met het slikken van dit medicijn.
Bijwerking: zware belasting voor de lever !

C=arbasalaatcalcium (Bloedverdunner)

Gebruik voor patiënten die een verhoogde kans hebben op het vormen van bloed-klonters
Werking: zorgen er voor dat het bloed minder snel stolt
Bijwerking: langer nabloeden bij verwondingen, snel

E=nalapril (ACE remmer)
Verlaagt de bloeddruk en verbetert de pompkracht van het hart
Werking: de bloedvaten gaan beter open staan, waardoor de bloeddruk daalt en het hart minder zwaar wordt belast.
Bijwerking: lage bloeddruk, duizeligheid, prikkelhoest

E=someprazol (Maagzuurremmer)
Wordt vooral gebruikt bij mensen die last hebben van brandend maagzuur of een maagzweer hebben
Wordt tegenwoordig steeds meer gebruikt bij baby’s die veel spugen!
Werking: verminderen de aanmaak van zuur in de maag
Bijwerking: maag-darmklachten, hoofdpijn, duizeligheid en overgevoeligheid.
Bijwerking: onttrekt kalk uit het lichaam en creëert zodoende osteoporose !

I=sosorbidemononitraat (Bloedvatverwijder)

Verwijdt de bloedvaten, wordt voorgeschreven bij Angina Pectoris (zuurstoftekort van de hartspier)

P=erindopril (Hoge bloeddruk en hartfalen)

Wordt gebruikt bij de behandeling van hoge bloeddruk en hartfalen

S=albutamol (Luchtwegverwijder)

Bestemd voor patiënten met astma, chronische bronchitis en longemfyseem

M=acrogol (Laxeermiddel)

B=isoprolol (Bètablokker)
Wordt voorgeschreven bij onder andere hoge bloeddruk en hartfalen
Werking: zorgen er voor dat het hartritme vertraagt, de bloeddruk verlaagt en de pompkracht van het hart tijdelijk vermindert. Het hart krijgt zo meer rust.
Bijwerking: koude handen en voeten, duizeligheid, vermoeidheid, minder zin in sex, erg trage hartslag en op termijn diabetes mellitis type 2

P=rednisolon (Sterke ontstekingsremmer)

Bijwerking: onderdrukt het afweersysteem zodat we mogelijk ernstige signalen niet meer of te laat opvangen!

L=osartan (Hoge bloeddruk)
Wordt gebruikt voor de behandeling van hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten

K=unsttranen (Oogdruppels)
Ze vervangen een deel van het natuurlijke traanvocht en worden gebruikt bij klachten tegen droge ogen

P=aroxetine (Antidepressivum)
Werking: 80% van de antidepressiva werkt niet !
Bijwerking: veel

Wist u datjes….

…de maagzuurremmer O=meprazol in 2011 7,3 miljoen keer over de apothekers toonbank ging?
…de bètablokker M=etoprolol 7,2 miljoen keer werd verstrekt?
…de maagzuurremmer uit het basispakket zal gaan verdwijnen, omdat dit te maken heeft met onze leefstijl?
…dat roken en overgewicht de grootste boosdoeners zijn van maagzuurproblemen?
…de maagzuurremmer als bijwerking botontkalking tot gevolg heeft?
…de ‘oplossing’ daarvoor: Calcium met vitamine D ontzettend belastend is voor de nieren?
…een hoge bloeddruk goed homeopathisch te behandelen is en daarmee de reguliere medicatie met de hoge bijwerkingen overbodig maakt?
…dit de gezondheid en de enorme kostenposten in de gezondheidszorg ongelooflijk ten goede kan komen?
…dit ook geldt voor de cholesterolverlagers?
…er erg veel goede alternatieven zijn voor cholesterolverlagers?
…de farmacie steeds meer een lager advies uitbrengt voor de waarden per leeftijd en leeftijdsgroepen?
…en dat dit voor hen enorm omzetvergrotend werkt? Kwestie van een goed rekensommetje in plaats van zorg voor de patiënt.

“Laat voeding uw medicijn zijn en medicijnen niet uw voeding! Hippocrates” – Hippocrates (leefde van 460 voor Christus tot 370 voor Christus)

https://www.klassiekehomeopathie.nl/de- ... smiddelen/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 12:01

Bedankt voor de moeite Taigitu om het alsnog te kunnen plaatsen. :hands:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Fenna » 30 apr 2019, 13:04

:post:
taigitu schreef:
30 apr 2019, 11:58
…de farmacie steeds meer een lager advies uitbrengt voor de waarden per leeftijd en leeftijdsgroepen?
…en dat dit voor hen enorm omzetvergrotend werkt?
Hier heb ik met mijn internist ook over gesproken en zij gaf mij wonderwel gelijk.
Onze gezondheid is een verdienmodel.
Bij gezonde mensen hebben ze geen belang, want daar verdienen ze niets aan.
Ik zit nu al 7 maanden te wachten op Ibu-profen (- is om te voorkomen dat ik uit word gedonderd) van de fabrikant PCH Teva Pharma voor mijn artrose.
"Is niet te leveren zegt de apotheek".
Ze komen steevast met een goedkoper product van Novartis waar je na de eerste tablet al fikse maagzuur van krijgt, terwijl die van PCH na enkele weken pas problemen geeft met maagzuur.
Die rommel slijten ze liever omdat ze dan ook maagzuurremmers kunnen voorschrijven, dat is dan weer extra kassa.
Met die van PCH heb ik 24u geen last meer, maar met die van Novartis heb ik minstens 2 à 3 per dag nodig, dus wederom kassa.

En dit telt voor mijn bloedrukverlager A-thenolol dito.
Mijn onderdruk was toch nog iets te hoog.
Deze moest van 87 naar 80 en dan kon ik gezond en wel oud worden zei de internist.
Ik vroeg "geeft u mijn garantie?"
Natuurlijk kon ze dat niet.
Ik vroeg om een verhoging van mijn vaste bloeddrukverlage, maar dat kon niet omdat mijn hartslag dan te laag zou worden.
Dus op haar advies een ander pilletje erbij geslikt waar ik alergisch voor bleek.
Dan maar weer een ander pilletje, weer alergische reactie.
Toen kreeg ik een erbij waarvoor ik op de rand van het bed moest gaan zitten omdat mijn, let wel, mijn hartslag plotseling zou kelderen en ik zou kunnen flauwvallen, o ja en niet te vergeten de eerdere alergische reacties die mij bijna mijn leven hadden gekost stond bovenaan de lijst.
Toen was ik er klaar mee en zei "ik ga gewoon wel dood en stop ermee langer een proefkonijn te zijn".

De internist keek enigsins verbouwereerd.
Ze zal niet gewend zijn aan mondige patiënten.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 13:16

Jeetje Fenna wat een verhaal. :?
Dit is toch niet normaal dat dit zomaar kan ?
Heb jij de mogelijkheid om je recepten via een andere apotheek te halen ?
Ik heb het wel eens gehad vroeger dat een medicijn er niet was bij mijn apotheek maar de apotheek die verbonden is bij het ziekenhuis had het wel.
Weet niet meer welke pil het was maar merk dat ziekenhuis apotheken ook de A merken veel eerder geven dan de apotheken die je bezoekt met recepten van de huisarts.
Misschien heb je hier iets aan, want wat ze met jou aan het uitspoken zijn is gewoon belachelijk.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Fenna » 30 apr 2019, 13:51

Tammy schreef:
30 apr 2019, 13:16
Heb jij de mogelijkheid om je recepten via een andere apotheek te halen ?
Geef ze nog een kans want ik heb nog een doosje, maar als ze het deze week weer niet kunnen leveren ga ik opzoek bij andere apotheken, des noods de ziekenhuisapotheek.
Tammy schreef:
30 apr 2019, 13:16
wat ze met jou aan het uitspoken zijn is gewoon belachelijk.
Laat ik niet meer gebeuren.
Heb een risicovolle les gehad.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80661
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Tammy » 30 apr 2019, 13:59

Ok succes Fenna want dit kan zo niet doorgaan.
Is nog gevaarlijk ook dus , dat moeten we helemaal niet hebben.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door taigitu » 30 apr 2019, 14:11

Fenna schreef:
30 apr 2019, 13:04
:post:
taigitu schreef:
30 apr 2019, 11:58
…de farmacie steeds meer een lager advies uitbrengt voor de waarden per leeftijd en leeftijdsgroepen?
…en dat dit voor hen enorm omzetvergrotend werkt?
Hier heb ik met mijn internist ook over gesproken en zij gaf mij wonderwel gelijk.
Onze gezondheid is een verdienmodel.
Bij gezonde mensen hebben ze geen belang, want daar verdienen ze niets aan.
Ik zit nu al 7 maanden te wachten op Ibu-profen (- is om te voorkomen dat ik uit word gedonderd) van de fabrikant PCH Teva Pharma voor mijn artrose.
"Is niet te leveren zegt de apotheek".
Ze komen steevast met een goedkoper product van Novartis waar je na de eerste tablet al fikse maagzuur van krijgt, terwijl die van PCH na enkele weken pas problemen geeft met maagzuur.
Die rommel slijten ze liever omdat ze dan ook maagzuurremmers kunnen voorschrijven, dat is dan weer extra kassa.
Met die van PCH heb ik 24u geen last meer, maar met die van Novartis heb ik minstens 2 à 3 per dag nodig, dus wederom kassa.
Misschien kan je (als tijdelijk hulpmiddel) verse gember gebruiken voor het maagzuur. Ik ben afgekickt van Losec hiervoor mede door gember.
Ik gebruik een stuk verse kleingesneden gember in een thermo-theekan van 1,5 liter en daar doe ik gesneden gember in ter grootte van ongeveer
drie/vier suikerklontjes. Ik doe er ook vaak wat gewone kruidenthee bij voor de smaak. Die thee drink ik gedurende de dag.
Gember beschermt o.a. je maag.
's Avonds voor ik naar bed ga (liefst laat in de avond niets meer eten) neem ik een eetlepel havermout. Goed opletten dat je dan niet tegelijkertijd
inademt want dan adem je het stof van de havermout in en dat is zeer onprettig. Die havermout kauw ik dan zo lang mogelijk. Daardoor wordt er
vocht, enzymen, geactiveerd waardoor je een volle mond met 'havermoutpap' krijg. Die slik je dan door na zo'n 5/10 minuten ongeveer. Dat papje
beschermt voor zuurbranden voor de nacht. Dan spoel ik even mijn mond schoon en ga naar bed.Ik heb dan s' nachts geen probleem met mijn maag.
Je kan het eventueel ook gebruiken op de dag als je maag opspeel met zuurbranden. Dan even niets erna eten.

Het kan zijn als je die thee drink dat het lijkt alsof die gember thee je maag prikkelt en niet werkt,
maar wacht dan even een kwartier en en het zakt dan langzaam weg. Kwaad kan het niet.

Hier een link met info over gember: https://www.optimalegezondheid.com/22-g ... en-gember/
Fenna schreef:
30 apr 2019, 13:04
En dit telt voor mijn bloedrukverlager A-thenolol dito.
Mijn onderdruk was toch nog iets te hoog.
Deze moest van 87 naar 80 en dan kon ik gezond en wel oud worden zei de internist.
Ik vroeg "geeft u mijn garantie?"
Natuurlijk kon ze dat niet.
Ik vroeg om een verhoging van mijn vaste bloeddrukverlage, maar dat kon niet omdat mijn hartslag dan te laag zou worden.
Dus op haar advies een ander pilletje erbij geslikt waar ik alergisch voor bleek.
Dan maar weer een ander pilletje, weer alergische reactie.
Toen kreeg ik een erbij waarvoor ik op de rand van het bed moest gaan zitten omdat mijn, let wel, mijn hartslag plotseling zou kelderen en ik zou kunnen flauwvallen, o ja en niet te vergeten de eerdere alergische reacties die mij bijna mijn leven hadden gekost stond bovenaan de lijst.
Toen was ik er klaar mee en zei "ik ga gewoon wel dood en stop ermee langer een proefkonijn te zijn".

De internist keek enigsins verbouwereerd.
Ze zal niet gewend zijn aan mondige patiënten.
Ook ik kreeg de melding, jaren geleden, dat mijn bloeddruk te hoog was.
Hiervoor heb ik toen voor een periode Allisan van A. Vogel gebruikt. Dat is knoflook die in je darmen pas
uiteenvalt. Ik heb die van het kruitvat gebruikt maar kreeg daarvan last van mijn maag.
Dat is nu zo'n 15 jaar geleden en ik gebruik al jaren niets meer. Ik hou het wel zelf in de gaten met een metertje.
Als je alleen wordt gemeten bij de arts halverwege of later tijdens het consult kan die uitslag hoger uitpakken.
Ik heb daar last, dus meet mijn diabetesverpleegkundige mij direct bij binnenkomst.
Die Allisan is een puur natuurlijk product en aangezien we ook gewoon knoflook kunnen eten ......
Misschien is dit een (tijdelijke?) oplossing voor je, als je ook gewoon knoflook in je eten verdraagt?

Hier de link naar Allisan: https://www.avogel.nl/Indicaties/Hoge-bloeddruk.php

Sterkte gewenst.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13676
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: 25 meest voorgeschreven geneesmiddelen

Bericht door Fenna » 30 apr 2019, 15:34

taigitu schreef:
30 apr 2019, 14:11
Misschien kan je (als tijdelijk hulpmiddel) verse gember gebruiken voor het maagzuur.
Bedankt voor de tip.
Ga ik proberen als ik er eens last van heb.
Gelukig heb ik vrijwel nooit maagzuur op een enkele keer na dan.
Meestal gebruik ik dan als ontbijt havermout , werkt idd super.
Van die gember wist ik niet ;P!
taigitu schreef:
30 apr 2019, 14:11
Ik hou het wel zelf in de gaten met een metertje.
Als je alleen wordt gemeten bij de arts halverwege of later tijdens het consult kan die uitslag hoger uitpakken.
Ik meet ook thuis en dan is het meestal 85 onderdruk en 120 bovendruk.
Vind ik prima waarden.
Zit ik bij de huisarts dan schiet het omhoog, wittejassen bloeddruk noemen ze het.

Mijn schoonmoeder gebruikte ook van die knoflookcapsules en zij had daar ook veel baat bij.
Goed dat je mij er aan herinnerd.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie