Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

Bericht door taigitu » 22 jun 2019, 09:25

Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

21-12-2018

Niet iedereen kan er tegen, antibiotica. Het leek ooit een ongelofelijke vinding in de medische wetenschap, maar meer en meer mensen
ondervinden allergische reacties. Gelukkig biedt de natuur effectieve alternatieven die al eeuwenlang hun werking hebben bewezen.
We hebben er enkele voor u op een rij gezet.

Honing
Onderzoeker menen dat honing een uniek vermogen heeft om ontstekingen te bestrijden.
Honing verstoort ook de ‘samenklontering’ van bacteriën in zogeheten biofilms.
In die zin werkt honing ook preventief.

Knoflook
Knoflook en zijn werkzame component allicine zijn meer onderzocht dan welke natuurlijke antibiotica dan ook.
Zo werd in een onderzoek aangetoond dat knoflook effectiever is in de bestrijding van de Campylobacter bacterie,
een veel voorkomende veroorzaker van maagklachten, dan twee soorten medische antibiotica.

Gember
Bekend is dat gember helpt bij misselijkheid en maagproblemen.
Nu is er echter ook een studie die aantoont dat gember ook werkt in de strijd tegen Streptococcus mutans,
en Candida- en Enterococcus-stammen. Dit zijn bacteriën die kunnen uitmonden in tandrot.

Olie van de Tea Tree
De olie van de Tea Tree voorkomt de verspreiding van schimmelinfecties en is effectief bij met name vaginale problemen.

Extract van olijfbladeren
Olijfbladextract wordt vooral gebruikt om oor- of gebitsontstekingen en urineweginfecties te behandelen.
Dit extract helpt daarnaast ook bij virusinfecties.

Berberine
Berberine wordt in verschillende planten gevonden, zoals geelwortel en Chinese gouddraad.
Het wordt onder meer gebruikt bij hartfalen en Trachoom, een ooginfectie.

Turmeric
Turmeric wordt in het Nederlands ook wel kurkuma, tarmeriek, koenjit, koenier of geelwortel genoemd.
Dit is zo’n krachtig natuurlijk antibioticum dat het ook wel is ingezet ter bestrijding van de ziekenhuisbacterie MRSA.

Echinacea
Ook over de medische werking van de bloem Echinacea Purpurea is al veel geschreven.
Onlangs heeft een studie aangetoond dat deze bloem ook kan helpen bij atopische eczeem.

Bron: Medisch Dossier
Website:
http://www.medischdossier.org/blog/315/ ... 7d21c5731b

https://www.vereniginghomeopathie.nl/ni ... ntibiotica

Hier nog een paar linken over natuurlijke antibiotica:

https://gezondheidenvoeding.nl/voeding- ... tibiotica/

https://energiekevrouwenacademie.nl/10- ... kenkastje/

https://www.lekkerhoning.nl/natuurlijk- ... -propolis/

https://eenvandaag.avrotros.nl/item/nat ... -allicine/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

Bericht door taigitu » 22 jun 2019, 09:48

ERC Consolidator Grant voor farmaceutisch wetenschapper Nathaniel Martin
“Het ontwikkelen van nieuwe antibiotica is een wapenwedloop”


Nathaniel Martin

Antibiotica zijn essentieel, niet alleen voor het bestrijden van kortdurende infecties, maar ook voor het voorkomen van infecties tijdens operaties en chemotherapie. Bacteriën worden echter in toenemende mate resistent tegen antibiotica, een zeer zorgwekkende ontwikkeling. Nathaniel Martin (Farmaceutische Wetenschappen) ontvangt een ERC Consolidator Grant van 2 miljoen euro voor het bestrijden van antibioticaresistentie. “Het ontwikkelen van nieuwe antibiotica is een soort wapenwedloop,” legt Martin uit, “en wetenschappelijk onderzoek speelt hierin een essentiële rol.”

In september dit jaar gaf de VN een global health warning af voor antibioticaresistentie, een waarschuwing die eerder voorbehouden was aan extreem gevaarlijke ziekten zoals ebola en HIV. “Voor veel mensen en bedrijven voelt antibioticaresistentie niet heel urgent, omdat het vrij traag op de achtergrond groeit”, zegt Martin. Er sterven nu echter al naar schatting jaarlijks 700.000 mensen als gevolg van antibioticaresistentie, en dat aantal zal alleen maar toenemen. Schattingen lopen op tot miljoenen doden per jaar in 2050. De eerste bevolkingsgroepen die deze effecten voelen zijn kinderen, ouderen en chronisch zieken, vooral in ontwikkelingslanden.

Nieuwe antibioticastrategieën

Ondanks deze duidelijke urgentie zijn veel bedrijven sinds de jaren 80 gestopt met het ontwikkelen van antibiotica, en in de afgelopen 50 jaar zijn er slechts drie nieuwe klassen van antibiotica ontwikkeld. “Het ontwikkelen van nieuwe antibiotica is niet een heel goede investering voor farmaceutische bedrijven”, vertelt Martin. “Antibioticakuren zijn meestal kort, dus de inkomsten zijn beperkt. Ook worden bacteriën uiteindelijk resistent, waardoor antibiotica een beperkte levensduur hebben. Er ligt dus een belangrijke taak bij de wetenschap in het identificeren van veelbelovende nieuwe antibioticamoleculen en -strategieën, die uiteindelijk door farmaceutische bedrijven kunnen worden doorontwikkeld.”

Martins onderzoeksproject omvat drie parallelle lijnen met betrekking tot antibioticaresistentie. Alle onderzoekslijnen richten zich op de ESKAPE-pathogenen, een groep van zes bacteriële ziekteverwekkers die relatief veel voorkomen en het meest zorgwekkend zijn met betrekking tot antibioticaresistentie. Vooral verontrustend zijn recente rapportages over enkele ESKAPE-ziekteverwekkers die resistentie hebben ontwikkeld tegen vrijwel alle klinisch gebruikte antibiotica. Martin: “Als je nu besmet raakt met een van deze pan-resistente ziekteverwekkers, kun je alleen maar wachten en hopen dat je immuunsysteem sterk genoeg is om je te laten overleven.”

Natuurlijke antibiotica stabiel maken

Penicilline, het allereerste antibioticum dat werd ontdekt, is uit de natuur afkomstig, en Martin wordt in zijn onderzoek nog steeds geïnspireerd door de natuur. “Als je erover nadenkt is penicilline best raar. Het wordt geproduceerd door een schimmel die niet geëvolueerd is om ons te helpen, maar het penicillinemolecuul werkt toch zeer goed in ons lichaam. In de twintig jaar na de ontdekking van penicilline zijn er een aantal natuurlijke stoffen ontdekt die direct bruikbaar zijn als antibiotica, het zogenaamde ‘laaghangend fruit’. Tegenwoordig is het ontdekken van nieuwe antibiotica een veel grotere uitdaging. Er zijn wel allerlei andere natuurlijke stoffen die werken tegen bacteriën, maar die zijn niet stabiel voor gebruik in het menselijk lichaam, dus er zijn chemische aanpassingen nodig om ze geschikt te maken als geneesmiddel.”

Een voorbeeld is het antibioticum nisine, dat ontdekt is in hetzelfde jaar als penicilline. Nisine is een zeer krachtig wapen tegen bacteriën, maar voordat het de kans krijgt om bacteriën te doden in het menselijk lichaam, wordt het al afgebroken door enzymen in de bloedstroom of de maag. Nisine wordt wel al decennialang gebruikt als conserveermiddel om bacteriegroei op voedsel te voorkomen, en tot op heden zijn er geen meldingen geweest van nisine-resistente bacteriën. “Dat is natuurlijk een goed teken”, aldus Martin. “Nu moeten we nog een manier vinden om het geschikt te maken als medicijn.”
Resistente ziekteverwekkers doden

Martin gaat ook lipopeptide antibiotica bestuderen, een familie van natuurlijk voorkomende moleculen die door bacteriën geproduceerd worden, en waarvoor zijn onderzoeksgroep al een efficiënte chemische synthese heeft ontwikkeld. “Onze experimenten hebben al aangetoond dat deze lipopeptiden werken als antibiotica. Door ze te synthetiseren kunnen we meer leren over hoe ze werken, en ze eventueel verbeteren.” De lipopeptide antibiotica richten zich op een belangrijke bacteriële lipide, waartegen er nog geen antibiotica zijn. “Dit soort stoffen kunnen ook goed werken in synergie met bestaande antibiotica”, vertelt Martin. “Misschien kunnen we deze moleculen gebruiken om een ​​bacterie kwetsbaar te maken, en vervolgens een ander soort antibioticum om de bacterie te doden.”

Kapotte antibiotica repareren

De derde onderzoekslijn is het meest onzeker, maar kan uiteindelijk de meest impact hebben. “Resistentie heeft hele klassen van antibiotica onbruikbaar gemaakt. Maar we hebben misschien een manier gevonden om hun effectiviteit te herstellen door resistente bacteriën opnieuw gevoelig te maken.” Een high-impact publicatie hierover is nog in voorbereiding, dus meer kan Martin er op dit moment niet over zeggen. “Het is heel veelbelovend. We hebben al laten zien dat onze aanpak werkt in levende bacteriën, maar we moeten nog belangrijke experimenten uitvoeren om het mechanisme te valideren.”

Essentiële samenwerkingen

Martin begon werkt al sinds zijn promotieonderzoek aan de Universiteit van Alberta aan antibiotica. “Toen was ik al erg geïnteresseerd in waar de onderzoekers aan de Universiteit Utrecht mee bezig waren.” Na een postdoc in Berkeley kon hij met een Veni-subsidie naar Utrecht te komen. Martin kreeg direct daarna een Vidi-subsidie, die de basis vormde voor dit ERC Consolidator-project.

In het ERC-project werkt Martin samen met de Medical Microbiology-groep van het UMC Utrecht, het CBS Fungal Biodiversity Centre en collega's van het departement Scheikude van de Universiteit Utrecht. “De samenwerking is van essentieel belang, en maakt dit project echt interessant”, aldus Martin. “In sommige gevallen werken we met bacteriën die pas een week of twee geleden zijn geïsoleerd van een echte patiënt. Het is een van de geweldige dingen aan het werken in de Farmaceutische Wetenschappen in Utrecht: het biedt het complete spectrum van fundamenteel geneesmiddelontwerp tot zeer toegepast onderzoek.”

https://www.uu.nl/nieuws/het-ontwikkele ... penwedloop
Laatst gewijzigd door taigitu op 22 jun 2019, 10:01, 2 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

Bericht door taigitu » 22 jun 2019, 09:51

Afbeelding


Hieronder staat een link naar Nemo kennislink.
Daar staan meerder artikelen over anti-biotica
Dus wil je meer weten.....

https://www.nemokennislink.nl/kernwoorden/antibiotica/
Laatst gewijzigd door taigitu op 22 jun 2019, 10:13, 2 keer totaal gewijzigd.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

Bericht door taigitu » 22 jun 2019, 09:54

Afbeelding

Ik gebruik, indien nodig, verschillende van deze álternatieven', en dat al jaren lang, zoals:
- Honing is voor mij broodbeleg met kaneel erover. Ook kan je het als zoetstof gebruiken.
- Knoflook gaat door meerdere gerechten en ik gebruik Allisan van A. Vogel voor de hoge bloeddruk.
Dit is een geconcentreerde knoflook in een capsule o.a. als bloeddrukverlager. Bij andere merken
kreeg ik last van mijn maag en uit mijn mond ruiken, niet prettig. Bij deze capsules dus niet.
- Gember gebruik in mijn theepot. Een paar schijfjes op één liter water en daarbij doe ik nog kruidenthee.
- Thea-tree-olie heb ik in huis o.a. voor de kat als hij zijn oor stuk krabbelt of zo. Een paar druppels in een
klein flesje water. Het desinfecteert zonder problemen, ook als de kat mijt heeft. Dagelijks deppen.
Maar ook op kleine wondjes, krassen op mijn huid of muggenbeten die irriteren bij mezelf.
- Tumaric ofwel kurkuma gebruik ik. Ik werd naar van statines toen ik ze gebruikte na een hartinfarct.
Dus kreeg ik info over kurkuma als alternatief en die gebruik ik dus daarvoor. Maar het kan voor meerdere
problemen worden gebruikt. Kurkuma zit o.a. in de kerriepoeder die we gebruiken in de keuken.
- Echinea gebruik ik dagelijks vanaf het begin van de herfst. Ik heb al meer dan 10 jaar geen griep meer gehad.
En ook geen griepprikken gehaald als ik werd/wordt uitgenodigd.

Er wordt naar honing gekeken door de wetenschappers, als vervanging van anti-biotica.


Honing alternatief voor antibiotica

WAGENINGEN - Medicinale honing doodt bacteriën die betrokken zijn bij wondinfecties,
blijkt uit proeven van een Amsterdams-Wageningse onderzoeksgroep.

Redactie 24-02-11

Die honing werkt weliswaar minder goed dan gangbare antibiotica, maar blijkt wel effectief tegen antibiotica-resistente bacteriën
zoals MRSA en ESBL E. coli, schrijft de Gelderlander.

,,Steeds meer bacteriën raken resistent tegen steeds meer antibiotica'', zegt de Amsterdamse microbioloog Paul Kwakman in die krant.
,,Die toenemende resistentie is een grote zorg. Honing zou in de toekomst een alternatief kunnen zijn voor antibiotica voor behandeling van wonden.'' (ANP)

https://www.ad.nl/wetenschap/honing-alt ... ~a3de69aa/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Natuurlijke alternatieven voor antibiotica

Bericht door taigitu » 22 jun 2019, 09:55

Ik had een paar dubbele reacties geplaatst en dat moest ik even oplossen.
Dus dan maar even op deze manier. Wordt je behandeld door een zuster of dokter.....
Je hoort vaak van uitbraken in een ziekenhuis en dergelijke, wees alert?

Afbeelding

Afbeelding
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie