Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Bericht door taigitu » 01 jul 2019, 11:40

Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Je kunt met een gerust hart (blijven) genieten van melk, yoghurt, kaas en boter.

Een onderzoeksteam van de University of Texas Health Science Center (UTHealth) concludeert namelijk dat de vetten in deze producten
niet bijdragen aan een verkorte levensduur.

Het team kon geen direct verband ontdekken tussen zuivelvetinname en sterfte.
En meer specifiek sterfte door hartaandoeningen en beroertes veroorzaakt door een zuivelrijk dieet.
In feite zouden bepaalde soorten zuivelvet juist beschermen tegen beroertes.

Onderzoek naar biomarkers van vetzuren in zuivel

Door de biomarkers van vetzuren in zuivelvet te bestuderen, werd vastgesteld in hoeverre deze verband hielden met hartziekten
en vroegtijdig overlijden. Deze meetmethode zou in tegenstelling tot de vaker gebruikte zelfrapportagemethode een meer objectief inzicht
bieden in de impact van langdurige blootstelling aan deze vetzuren.

Geen associatie met sterfte

Bijna 3000 volwassenen van 65 jaar en ouder werden onderzocht. Over een periode van 22 jaar werden op drie momenten
de bloedplasmaspiegels van drie verschillende zuivelvetzuren gemeten.
Uiteindelijk bleken geen van de vetzuurtypen geassocieerd met sterfte. Mensen met een hoger vetzuurgehalte,
dat wijst op een hogere zuivelconsumptie, bleken juist 42% minder risico te hebben op overlijden aan een beroerte.

Tegenstrijdige voedingsadviezen

Veel voedingsadviezen wijzen er vaak op om vetvrije of magere zuivel te gebruiken, inclusief melk, kaas, yoghurt en verrijkte sojadranken.
Maar volgens assistent-professor Marcia Otto bevatten deze producten vaak grote hoeveelheden toegevoegde suikers,
wat kan leiden tot een slechte cardiovasculaire en metabolische gezondheid. Otto: “Consumenten worden doodgegooid met veel tegenstrijdige
informatie over voeding, met name in relatie tot vetten. Het is daarom belangrijk om degelijke evidence-based onderzoeken te hebben,
zodat mensen meer gebalanceerde en geïnformeerde keuzes kunnen maken op basis van wetenschappelijke feiten dan geruchten.”

Zuivel kan voordelen hebben

De resultaten staan lijnrecht tegenover eerdere onderzoeken naar zuivelvet.
De onderzoekers benadrukken dan ook de noodzaak om huidige voedingsrichtlijnen opnieuw te bekijken.
Otto: “Zuivelproducten rijk aan vet bevatten voedingsstoffen zoals calcium en kalium die essentieel zijn voor de gezondheid,
niet alleen tijdens de kindertijd maar gedurende het hele leven, met name in latere jaren waarin ondervoeding
en aandoeningen zoals osteoporose vaker voorkomen.”

https://www.mijngezondheidsgids.nl/zuiv ... s-gedacht/


Afbeelding

Hoeveel gezonder zouden we zijn als we niet obsessief 'geprogrammeerd' zouden worden door wat wel of niet moeten eten.
Mede door die programmering (die later niet altijd juist kan blijken te zijn) belasten we ons psychisch als we dingen eten
die we eigenlijk niet zouden moeten eten. Zo kunnen we last krijgen van een eetstoornis.
We weten dat we niet altijd patat en hamburgers, suikers, drank, enz. tot ons moeten nemen.
Dat 'bewust zijn' van dat je eigenlijk niet gezond bezig[bent geeft een negatieve lading mee aan dat wat je op dat moment eet.
Dat bewust zijn belast je vertering onder andere, en kan op langere tijd o.a een eetstoornis veroorzaken.
En dat kan grote gevolgen hebben voor je gezondheid op lange termijn.

Vanuit het voedingscentrum wordt al het nodige verteld hoe we gezond kunnen eten.
Is alles wat het Voedingscentrum altijd juist...? Nee, want ook die zitten er af en toe
naast. De laatste jaren mocht er o.a. geen roomboter gegeten worden. Maar al enige tijd
zijn er berichten dat je dat wel mag..... Dus wat eet je nu?
Dus.... eet wat je denkt wat gezond voor je is en zondig je af en toe,
geniet er dan van zonder een schuldgevoel. Dat ben je 'gezond' bezig.
Compenseer het daarna eventueel met een fruitdag?

Lees hier meer over eetstoornis Orthorexia
https://www.voedingscentrum.nl/encyclop ... rexia.aspx
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Bericht door Fenna » 01 jul 2019, 12:19

:post:
Zo schijnen dierlijke vetten ook lang niet zo slecht als altijd werd gedacht.

https://www.trouw.nl/nieuws/weg-met-het ... gle.com%2F
Weg met het mantra 'vet is slecht'

Afbeelding
Boter op een ambachtelijke manier gemaakt. Beeld anp

Dana Ploeger probeert de jongste voedselhypes uit. Net als de meeste zelfbewuste eters lette ze jarenlang op vet. Ook in de nieuwste schijf van vijf staat de speklap in het rijtje 'niet'. Laten er nu net twee boeken verschijnen die zelfs dierlijk vet gezond verklaren.

Dana Ploeger28 maart 2016, 20:02
Bij ons thuis hadden we een speciale uitdrukking als je iets lekker vets at. Een broodje volvette brie, een Bossche Bol of slagroomgebakje bijvoorbeeld. "Die kun je ook gelijk op je dijen plakken", riep mijn familie dan. Daardoor wist ik al jong dat ik moest uitkijken voor vet eten. Dat maakte dik en was slecht voor cholesterol en hart- en bloedvaten. Tegen de tijd dat ik zelf aan het kokkerellen sloeg, wist ik perfect wat wel en niet kon. Vetrandjes sneed ik keurig van het vlees en als ik al boter op brood smeerde, koos ik Linera of Lätta. Volle yoghurt was uit den boze, die moest en zou mager zijn. Het 0 procent vet-label zag ik als een schouderklop voor mijn gezonde eetpatroon.

Helemaal fout blijkt nu. Vet is helemaal niet slecht, het is zelfs gezond, roepen en twitteren gezondheidsgoeroes. Weg met het mantra 'vet is slecht'. Gun jezelf volvette kwark, yoghurt, roomkaas en buikspek. Zo komen we vanzelf van onze eigen buikvetjes af en krijgen we niet langer ziektes als diabetes 2 en hartaandoeningen. The fatter the better. En dan niet alleen plantaardige vetten uit een avocado of koudgeperste olijfolie. Ook dierlijke vetten van varkens, eenden, kippen en koeien blijken uitermate gezond. Vanavond maar eens krokant buikspek met ui of entrecôte met citroenavocado-roomkaas op tafel zetten. En laat vooral dat vette vel op de kip zitten en eet het lekker op.

Lastig te bevatten, toch?


Dierlijk vet
Decennialang hebben we gehoord dat dierlijk vet hartstikke ongezond is. De bron van die overtuiging gaat terug naar het jaar 1977 als in Amerika een overheidsrichtlijn wordt aangenomen die stelt dat te veel vet je cholesterol verhoogt en hartaandoeningen veroorzaakt. Vet moest je mijden werd het algehele voedingsadvies, schrijft de Zuid-Afrikaanse wetenschapper Tim Noakes in zijn boek 'De Real Meal Revolutie', dat deze week in Nederland verschijnt. 'Eigenlijk was er in de jaren zeventig al bewijs dat die voedingsrichtlijn niet klopte, maar die geluiden werden door iedereen genegeerd.'

Decennialang aten we volgens Noakes chronisch te veel pasta, rijst, stapels witte boterhammen en bewerkte producten met te veel zout en suiker. Met als gevolg de bekende obesitasgolf. Want koolhydraten zetten zich in het lichaam om in suikers en dat zorgt ervoor dat je flink aankomt en ziek wordt, aldus Noakes. Laat koolhydraten staan en vervang ze door heel veel groente en vetten, adviseert de inmiddels emeritus hoogleraar fysieke inspanning en sportwetenschappen. Wel opmerkelijk is dat Noakes twintig jaar geleden nog predikte dat je stapels koolhydraten en weinig vetten moest eten, maar volgens zijn volgers weet Noakes inmiddels beter.

Lichaamsvet
Deze week verschijnt ook het boek 'Afvallen met de Wet van Harriët' van de nuchtere Nederlandse diëtiste en diabetesverpleegkundige Harriët Verkoelen. Haar wet is eveneens: 'Let op koolhydraten, let niet op vet'. Veel mensen denken dat je vet wordt van vet eten, maar dat is niet waar, schrijft Verkoelen: 'Lichaamsvet ontstaat niet uit het vet dat je eet. Lichaamsvet is vet dat je lichaam zelf maakt uit suikers (koolhydraten). Voedingsvet oftewel vet dat je eet is juist een belangrijke bouwstof in je lichaam. Vet is nodig voor de aanmaak van hormonen en nog veel meer belangrijke stoffen waaronder natuurlijke ontstekingsremmers.'

Zowel Verkoelen als Noakes belooft een slank, fit, gezond en stralend lijf. 'Eet genoeg vet. Je gaat er niet dood aan', roept Noakes. 'Je hebt het nodig. Spekvet, eendenvet, roomboter en kokosolie zijn heel stabiel: je krijgt al van kleine hoeveelheden een vol gevoel en dus eet je er nooit te veel van. Vet geeft je ook een langdurige energie, die de trek in koolhydraten tegengaat.'

De enige vetten waar je af moet blijven zijn transvetten, zoals in frituurvet, chips of koekjes, zeggen de voedingsdeskundigen.

Koolhydraatarm
Koolhydraatarm eten is voor mij niet nieuw. Zoveel mensen eten minder of helemaal geen brood meer. En meer groente, wie is daartegen? Maar na lezing van beide boeken ben ik toch een beetje ontzet. Zoveel vet? Dat kan toch niet gezond zijn. De proef op de som dan maar. Ik maak lamsköfte met tzatziki en sperziebonen met amandelen uit 'De Real Meal Revolution', dat tal van recepten bevat. Van het lamsgehakt maak ik mooie spiesjes die ik grill op de grillplaat. De keuken staat blauw van de vetdampen en ook het boek raakt onder gespetterd. Even wennen. Daarna de boontjes kort blancheren en in flink veel roomboter bakken met wat amandelschaafsel en citroensap. De tzatziki maak ik van volle Griekse yoghurt en verse kruiden.

Als alles op tafel staat blijkt het gezin uiterst tevreden - behalve mijn vegetarische tiener, zij krijgt een satéprikker met vegaballetjes. Noakes erkent ruiterlijk dat deze eetwijze ongeschikt is voor veganisten en vegetariërs - gewoonweg te veel vlees. En ons ecologisch bewustzijn dan? Ik was juist zo blij met onze flexitarische aanpak voor het ontlasten van het milieu, door één of meerdere keren per week geen vlees te eten. Maar eerlijk is eerlijk, iedereen eet met smaak, de schalen zijn leeg. Ik ben de enige die de druipende spiesjes en roomboterbonen minder lekker vindt.

Elimineren
Het is misschien een beetje flauw om te stellen dat beide boeken alleen over vet gaan. Eigenlijk zijn het vooral pleidooien voor het elimineren van koolhydraten en het fors vermeerderen van groente op het bord. En beide schrijvers laten zien dat dit eetpatroon uitstekend is voor mensen met diabetes 2. Patiënten die eerst veel insuline spoten, vertellen in Verkoelens boek dat ze helemaal van de insuline af zijn. Dat is toch een mooi resultaat.

Of het sprookje 'vet is slecht' nu echt uit ieders hoofd zal verdwijnen, is de vraag. Anders had dr. Atkins, die in 1973 al pleitte voor 'less carbs and more fat', wel meer voet aan de grond gekregen. Maar hij leeft al lang niet meer. Volgens zijn critici overleed hij aan een zwak hart door al het vette eten, volgens zijn aanhangers kwam het door een hersenaandoening na een val. Wie zal het zeggen?

Is vet al salonfähig?
In de nieuwste schijf van vijf die deze week werd opgediend staan de 'vette vleessoorten zoals speklap en gehakt' nog steeds in het rijtje 'niet', samen met volle melk en volle yoghurt. Onder het kopje 'richtlijn voor grotere zonden' mag je maximaal drie keer per week patat of taart. Wat wel aansluit bij de adviezen van Noakes en Verkoelen is dat er dagelijks 50 gram meer groente op tafel moet.Maar of het idee van meer vet ook echt school gaat maken? In het nieuwste boek 'Voedingsmythes' (Prometheus) van prof. dr. Martijn B. Katan, dat half april verschijnt, rekent de emeritus hoogleraar voedingsleer aan de Vrije Universiteit Amsterdam volgens de uitgever 'af met zeventig voedingsmythes: over groente en fruit, hormonen in melk, magnetronstraling, fructose, beauty foods, acht glazen water per dag, het paleodieet en nog veel meer.' Ook afvallen met een koolhydraatarm en vetrijk eetpatroon komt aan de orde
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11974
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Bericht door MetalPig » 01 jul 2019, 12:26

Alles met mate, dan is er niks aan de hand.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Bericht door Fenna » 01 jul 2019, 12:29

Dat is een gouden regel ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Zuivelvet mogelijk niet zo slecht als gedacht

Bericht door taigitu » 02 jul 2019, 16:19

Fenna schreef:
01 jul 2019, 12:19
:post:
Zo schijnen dierlijke vetten ook lang niet zo slecht als altijd werd gedacht.
Waar wel meer op gewezen kan worden is wat dieren nogal gemakkelijk aan medicijnen voor dieren ingespoten
krijgen in de stallen. Als er één koe 'kucht' worden alle koeien behandeld. Ik kan me de logica ervan van de boer,
en zijn zakelijk inzicht,voorstellen maar via de koe komt het bij de mens.... en dat is niet gezond.
Mocht het niet met natuurlijke middelen opgelost kunnen worden......
zal het met minder gezonde middelen gedaan moeten worden, helaas.

Zo zijn er boeren, met koeien of geiten, die een natuurlijke antibiotica geven, zoals knoflook.
Dat is gezond voor beide partijen. Ik gebruik al tientallen jaren geen antibiotica van de arts.
Ik heb problemen kunnen oplossen met knoflook, namelijk Allisan (knoflook) van A.Vogel.
Dat helpt ook bij een hoge bloeddruk.


Kruiden of antibiotica?

31 augustus 2011

De roep om minder antibioticagebruik is sterker dan ooit door de toenemende resistentie van bacteriën tegen antibiotica,
de media-aandacht en de eis van de Nederlandse overheid om het antibioticagebruik in 2013 met de helft terug te dringen.
Als alternatief komen natuurlijke middelen zoals geneeskrachtige kruiden en homeopathie in beeld.
Wageningen UR doet hier al enkele jaren onderzoek naar.
Zo meldt Veeteelt.

Om dieren gezonder te houden is het gebruik van natuurlijke middelen niet nieuw. Sinds mensenheugenis is bekend dat er planten zijn met een geneeskrachtige werking. De Belgische rundveedierenarts en adviseur Kristof Van Hoye zegt hierover: “Er zijn stoffen uit kruiden, bijvoorbeeld etherische oliën of extracten, die van nature antibacteriële eigenschappen bevatten. De plant maakt deze stoffen zelf aan als reactie op schadelijke schimmels of bacteriën. In het dieren remmen deze ‘natuurlijke antibiotica’ de groei van schadelijke bacteriën, zodat deze niet gaan overheersen en het dier ziek maken.”

Weerstand verhogen
Sinds enkele jaren doet Wageningen UR in de projecten Fyto-V en Natuurlijk Gezond onderzoek naar de effecten van natuurlijke middelen als alternatief voor antibiotica. Onderzoekster Maria Groot (RIKILT): “Het gebruik van kruiden is een van de managementmaatregelen die een boer kan inzetten om de weerstand van zijn koeien te verhogen, zodat inzet van antibiotica minder vaak nodig is. Van enkele kruiden, zoals oregano en tijm en het extract allicine uit knoflook, is de geneeskrachtige werking inmiddels wetenschappelijk bewezen. Knoflookextract werkt bijvoorbeeld antibacterieel, antiviraal en als antioxidant. Daarbij heeft het effect op het immuunsysteem”.

Terugdringen antibioticagebruik
Dierenartsen Edwin Visser en Kristof van Hoye denken niet dat kruiden de gangbare antibiotica geheel kunnen vervangen. Visser: “Als een dier acuut ziek is, is antibioticum nodig om de koe snel te kunnen behandelen. Om antibioticagebruik terug te dringen worden preventieve maatregelen als het gebruik van kruiden wel steeds belangrijker.”

https://www.biokennis.org/nl/biokennis/ ... iotica.htm

Lees dit artikel: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/mi ... ~be049526/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie