Pil komt niet terug in het basispakket

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 13:57

Afbeelding

Pil komt niet terug in het basispakket .

De anticonceptiepil komt niet terug in het basispakket van de ziektekostenverzekering. PvdA-Kamerlid Ploumen had daar een voorstel voor ingediend. Vanavond stemt de Tweede Kamer daarover, maar nu is al duidelijk dat er geen meerderheid voor is.
Ploumen pleit voor de terugkeer van de pil in het basispakket, omdat vrouwen volgens haar geen financiële drempel mogen ervaren als ze zich willen beschermen tegen een ongewenste zwangerschap. Gynaecologen en abortusartsen steunen haar.
Het kabinet en de regeringspartijen vinden echter dat vrouwen boven de 21 jaar zelf moeten betalen voor de pil. Onder de 18 wordt het vergoed, tussen 18 en 21 valt het onder het eigen risico.

50 euro per jaar .

De anticonceptiepil kost meestal minder dan 50 euro per jaar. Dat vinden de coalitiepartijen een aanvaardbaar bedrag. Omdat meer dan vijf miljoen vrouwen het middel gebruiken zou opname in het basispakket een behoorlijke kostenpost betekenen voor de overheid. Ook oppositiepartijen als de PVV en de SGP zien weinig in het voorstel van Ploumen.
Vanochtend kreeg de Kamer nog ruim 42.000 handtekeningen aangeboden van mensen die de pil wel terug willen in het basispakket. De petitie is een initiatief van het Bureau Clara Wichmann, dat zich inzet voor vrouwenrechten, en werd ondersteund door verschillende bekende Nederlanders.

Ongelijkheid .

Ze vinden net als Ploumen dat het huidige beleid tot ongelijkheid leidt. Anticonceptie komt bijna altijd op het bordje van vrouwen te liggen. Zij betalen de rekening, terwijl ook mannen ervan profiteren.
De pil zit sinds 2011 niet meer in basispakket voor volwassenen. Toenmalig minister Klink van Volksgezondheid nam die maatregel als bezuiniging. Er werd 32 miljoen euro per jaar mee bespaard.
De pil in het basispakket, de geschiedenis:

De pil werd in 1962 in Nederland geïntroduceerd, aanvankelijk als middel tegen menstruatiepijnen. Dat je erdoor ook niet zwanger werd, stond in de bijsluiter als bijwerking. Na veel protesten van de Dolle Mina's komt de pil in 1972 in het ziekenfonds.
Minister Hoogervorst (VVD) haalt per 2004 de pil uit het basispakket. Het voorkomen van ongewenste zwangerschappen behoort volgens het kabinet tot de eigen verantwoordelijkheid van burgers. Bovendien is de prijs van de pil zo laag dat iedereen het zelf kan betalen.
In 2008 neemt het nieuwe kabinet de pil aanvankelijk weer op in het basispakket, maar in de jaren erna moet er fors bezuinigd worden op de zorguitgaven. Demissionair minister Klinkt schrapt per 1 januari 2011 de vergoeding vanaf 21 jaar. Het levert volgens hem 32 miljoen euro per jaar op.
BRON.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 14:07

Ik vind het terecht dat de pil niet terug komt in het basispakket voor volwassenen boven de 21 jaar.
Het is al netjes dat het vergoed word onder de 18 jaar.
Maar er bestaat ook nog zoiets als eigen verantwoordelijkheid.

Het schijnt amper 50 euro per jaar te kosten ?

Dat is weinig, je bent zo'n bedrag al kwijt aan je mobieltje per maand of meer om op je Facebook en Twitter enz te komen.
De overheid hoeft niet alles voor je te regelen, sommige zaken moet je op een gegeven moment echt zelf doen vind ik.
Ongelijkheid .

Ze vinden net als Ploumen dat het huidige beleid tot ongelijkheid leidt. Anticonceptie komt bijna altijd op het bordje van vrouwen te liggen. Zij betalen de rekening, terwijl ook mannen ervan profiteren.
De mannen hebben de condooms.
Die betalen ze toch ook zelf of worden die ook vergoed ?
Willen ze die niet gebruiken dan moet je de keus maken wel of niet naar bed te gaan met de persoon als je zelf niet de pil slikt.


Dus boven de 21 jaar zelf betalen voor je anticonceptie vind ik prima.
Niks mis mee.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door univers » 04 jul 2019, 14:09

Ze kunnen ook een kanariepiet nemen. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door MetalPig » 04 jul 2019, 15:31

Tammy schreef:
04 jul 2019, 14:07
De mannen hebben de condooms.
Die betalen ze toch ook zelf of worden die ook vergoed ?
Condooms voorkomen niet dat mannen zwanger worden :?

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 15:51

Het kanariepietje snap ik weer niet Univers.

Nee ze voorkomen dat vrouwen zwanger worden alhoewel dat nooit 100 procent zeker is MetalPig.
Maar dat is de pil ook niet.
Maar vind jij het niet ok dat je gewoon je anticonceptie als je 21 jaar bent zelf betaald ?
Of vind je dat de overheid dat voor je moet doen ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door univers » 04 jul 2019, 16:10

Het kanariepietje snap ik weer niet Univers.
Pikt alle zaadjes weg. :mrgreen:

Of anders, voor het zingen de kerk uit. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 16:12

Apart die humor van jou Univers. :mrgreen:

Maar nu weer ontopic please.

Wat is jouw mening over dit onderwerp ?

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door univers » 04 jul 2019, 18:05

Dat ieder zijn eigen verantwoordelijkheid moet nemen, en niet een ander er voorop moet draaien.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 04 jul 2019, 18:14

Zo denk ik er ook over Univers.
En tot 18 jaar word het vergoed en dat vind ik heel netjes.
Want ik vraag me af hoeveel anderen landen dat ook doen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door MetalPig » 05 jul 2019, 08:36

Tammy schreef:
04 jul 2019, 15:51
Maar vind jij het niet ok dat je gewoon je anticonceptie als je 21 jaar bent zelf betaald ?
Of vind je dat de overheid dat voor je moet doen ?
De overheid? Heb jij je zorgverzekering bij de overheid? Ik bij een verzekeraar.

Anticonceptie is een wat vreemde eend in de bijt omdat zwangerschap niet echt een ziekte is, maar ik heb er inderdaad geen probleem mee dat het in de basisverzekering zit.
Net als kraamzorg; daar maak ik als man ook geen gebruik van, maar prima dat het in het pakket zit.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door taigitu » 05 jul 2019, 10:50

Ik heb er geen probleem mee als de pil onder de zorgverzekering valt en dus niet zelf
betaald moet worden. Omdat het geen geld kost ieder maand of maanden voor de vrouwen
onder de 21 jaar, is hij nu snel besteld via de huisarts. Maar wanneer hij wel zelf
moet worden betaald is het net iets anders. Het automatisme valt weg en de portemonnee
moet worden getrokken. Ook al is het bedrag klein het zal anders voelen en gevolgen hebben
voor sommigen door bijvoorbeeld het even uit te stellen want je hebt er nog voor een paar dagen.
En als het kritieke punt komt dat je de pil die dag weer moet slikken....... oh, vergeten......
Ik vermoed dat er meer mogelijke zwangerschappen en ongewenste zwangerschappen
zullen zijn, met ook weer kosten die door de gemeenschap zullen moeten worden betaald.

Hieronder een link naar hoe een en ander kan verlopen als men vermoed dat men zwanger
is, of als het duidelijk een ongewenste zwangerschap is. En dat kost de gemeenschap meer
dan die 50,00 euro per jaar.

https://www.dokterdokter.nl/aandoening/ ... p/item1733
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 05 jul 2019, 19:58

Ik bedoel ook de zorgverzekeraar foutje van mij MetalPig.

Taigitu schreef :
Het automatisme valt weg en de portemonnee
moet worden getrokken. Ook al is het bedrag klein het zal anders voelen en gevolgen hebben
voor sommigen door bijvoorbeeld het even uit te stellen want je hebt er nog voor een paar dagen.
En als het kritieke punt komt dat je de pil die dag weer moet slikken....... oh, vergeten......
Ik vermoed dat er meer mogelijke zwangerschappen en ongewenste zwangerschappen
zullen zijn, met ook weer kosten die door de gemeenschap zullen moeten worden betaald.
Maar waar is de eigen verantwoordelijkheid Taigitu ?
Als je 21 bent en je gaat een huis huren of kopen moet je toch ook elke maand gas en water en licht en huur enz betalen.
Dan kan je toch ook niet denken oeps vergeten ?
Dat is je verantwoording nemen om je rekeningen op tijd te betalen.
Zoals het je eigen verantwoording is om ongewenste zwangerschappen te voorkomen door op tijd de pil te nemen.

Ik vind dat je dat met 21 jaar echt wel kan verwachten van iemand.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Determinist » 05 jul 2019, 20:44

taigitu schreef:
05 jul 2019, 10:50
Ik vermoed dat er meer mogelijke zwangerschappen en ongewenste zwangerschappen
zullen zijn, met ook weer kosten die door de gemeenschap zullen moeten worden betaald.
Tuurlijk. Maar dit was altijd het geval, of de pil nu gratis is of niet.
Er zullen altijd mensen zijn die niet in staat zijn hun verantwoordelijkheid te nemen of zelfs niet eens te willen kennen.

Deze mensen zullen dus ook bij gratis pil in de groep van ongewenst zwanger vallen.

Om die kleine groep te subsidiëren door iedereen mee te laten betalen gaat mij te ver.

Laten we het geld in het collectief betalen van de pil nu juist in iets steken waar je zelf in de basis geen eigen keuze in hebt. Wat dus een medicijn is en niet een voorbehoedmiddel.
Het geld mag wat mij betreft gestoken worden in gratis paracetamol voor chronisch zieken.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80372
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Pil komt niet terug in het basispakket

Bericht door Tammy » 06 jul 2019, 09:39

Dat vind ik een heel goed idee Determinist en ook mee eens wat je over ongewenste zwangerschap zegt. :post:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie