"Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

"Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door taigitu » 06 sep 2019, 11:17

"Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

In Spanje hebben een 20-tal baby's abnormale haargroei ontwikkeld - het zogenoemde "weerwolfsyndroom" - nadat een middel tegen reflux per abuis
verwisseld werd met een middel voor haargroei. De Spaanse autoriteiten wijzen met een beschuldigende vinger naar een farmaceutisch bedrijf
in de Zuid-Spaanse stad Málaga. Er loopt een gerechtelijk onderzoek.

1 september 2019

Dit voorjaar kregen verschillende baby's verspreid over Spanje het middel ome*prazole voorgeschreven om reflux tegen te gaan, ook de tien maanden oude Uriel.
"Maar in maart begon er al wat meer haar op zijn hoofd te groeien en in april zat binnen een week tijd zijn hele rug onder de haren", getuigt zijn moeder.
"Afgezien van zijn handpalmen, voetzolen en buikje kreeg hij haar over zijn hele lichaam."

Zeker 16 andere baby's kregen ook af te rekenen met het "weerwolfsyndroom". Allemaal hadden ze al enkele maanden ome*prazole gekregen.
Begin juli kwam de Spaanse gezondheidsautoriteit met een eerste officiële waarschuwing. Er werd een onderzoek ingesteld en wat bleek?
Wat in de apotheek was verkocht als het antireflux-middel ome*prazole bleek in werkelijkheid het haargroeimiddel mino*idil te zijn.

Volgens de Spaanse autoriteiten ligt de oorzaak bij het farmaceutische bedrijf Farma Química Sur in Málaga dat kennelijk mino*xidil verpakt heeft
als ome*prazole en zo aan verschillende apotheken heeft gedistribueerd. Hoe dat is kunnen gebeuren, is nog niet duidelijk.
Het bedrijf is stilgelegd voor onderzoek en de betrokken middelen zijn uit de rekken gehaald. Het Spaanse gerecht is bezig met de zaak.

De getroffen baby's zijn intussen de overmatige haargroei aan het verliezen. Volgens experts zal al het overtollige haar op termijn inderdaad
verdwijnen nu de kinderen geen mino*xidil meer innemen. Het is wel afwachten of er op termijn eventuele andere gevolgen voor de gezondheid
van de baby's zullen zijn. Zo kan mino*xidil een impact hebben op het hart.

Bekijk hieronder de beelden en het verhaal van de moeder via onderstaande link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2019/09/01 ... iddel-ver/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13660
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: "Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door Fenna » 06 sep 2019, 12:21

Staat ook in het AD en het is inderdaad zoals ik dacht het bekende omeprazol.
https://www.ad.nl/buitenland/weerwolfsy ... ~aee16f97/
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: "Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door taigitu » 06 sep 2019, 12:51

Het zal je maar gebeuren met je kind.
Gelukkig lijken deze kinderen hier zonder schade(?) vanaf te komen.
Maar het geeft toch weer de schrik dat je niet 'blind kan varen' op wat men voorgeschreven
krijgt van de dokters. Ergens in de lijn van de industrie naar patiënt kan het fout gaan.
En dat is iets waar je maar niet aan moet denken. Gelukkig (tussen haakjes) werd het deze keer zichtbaar
dat er iets niet klopte.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

4l13N

Re: "Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door 4l13N » 06 sep 2019, 14:19

Maar je bent gestoord als je denkt dat een vaccin niet betrouwbaar is.

gusteman

Re: "Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door gusteman » 07 sep 2019, 10:42

4l13N schreef:
06 sep 2019, 14:19
Maar je bent gestoord als je denkt dat een vaccin niet betrouwbaar is.
Aha ...

- enerzijds een vaccin (niet specifiek benoemd)

- anderzijds een fout in de verpakkingsafdeling van een bedrijf (wel gedetailleerd benoemd)

waarin schuilt het causale verband?

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: "Mijn baby kreeg haar over zijn hele lichaam": refluxmiddel in Spanje verwisseld met haargroeimiddel

Bericht door taigitu » 07 sep 2019, 11:03

4l13N schreef:
06 sep 2019, 14:19
Maar je bent gestoord als je denkt dat een vaccin niet betrouwbaar is.
Inderdaad. Als een fout (geweten of onbekend bij de fabrikant) door de 'klant' wordt
gemeld, wordt je in eerste instantie niet voor serieus genomen. Ook vaak in de
tweede, derde, vierde instantie ook niet........ en meestal voor hun financiële redenen.
En jij als leek wordt makkelijker opzij gezet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie