Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door Tammy » 07 sep 2019, 19:53

Afbeelding

Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) moet iets doen om ervoor te zorgen dat meer kinderen naar de tandarts gaan. Op dit moment zijn er ongeveer 600.000 2- tot 18-jarigen die niet of nauwelijks naar de tandarts gaan en dat moet anders, vindt de Associatie Nederlandse Tandartsen (ANT).

De belangenbehartiger van tandartsen, die zegt zich op onder meer CBS-cijfers te baseren, denkt dat ongeveer 20 procent van de kinderen in Nederland niet of zelden naar de tandarts gaat, omdat hun ouders denken dat dit geld kost. Maar tot 18 jaar is die zorg volledig verzekerd.

Consultatiebureau.

Minister Bruins zegt het van ‘groot belang te vinden dat elk kind naar de tandarts gaat’. ,,Misschien kunnen we de informatie eerder aanreiken aan ouders. Bijvoorbeeld dat zij bij het consultatiebureau die informatie al krijgen."

Spannend.

Toen ik jong was hadden we de schooltandarts. Elk half jaar stonden we met de klas in een rijtje op de gang te wachten voor we naar binnen mochten. Het was altijd een beetje spannend omdat je vader en moeder er niet bij waren, maar het is eigenlijk een uitstekende oplossing om op die manier alle kinderen in een keer langs de tandarts te sturen.

https://www.telegraaf.nl/vrouw/10416964 ... oltandarts

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door Tammy » 07 sep 2019, 20:01

Ik denk dat de schooltandarts niet nodig is aangezien de tandarts gratis is tot 18 jaar.
Maar het kan niet zo zijn dat kinderen geen tandarts zien omdat de ouders denken dat het geld kost.
Ik weet niet welke ouders deze kinderen niet sturen, misschien geldgebrek of ze vinden het niet nodig als ze geen last hebben om er geld aan uit te geven , ik weet het niet.
Maar het is dus gratis en net als met vaccinatie gewoon een oproep sturen met vermelding dat het niks kost.

Die schooltandarts vond ik zelf vroeger verschrikkelijk in zo’n bus.
Jarenlang met tegenzin later naar tandarts gegaan door die schooltandarts.
Nu niet meer, heb fantastische tandarts en ik vraag altijd verdoving.
Heb altijd zwakke tandjes gehad dus des temeer is het belangrijk om kinderen elk jaar naar de tandarts te laten gaan om nog erger te voorkomen.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 09:15

Tammy schreef:
07 sep 2019, 20:01

Die schooltandarts vond ik zelf vroeger verschrikkelijk in zo’n bus.
Jarenlang met tegenzin later naar tandarts gegaan door die schooltandarts.
Nu niet meer, heb fantastische tandarts en ik vraag altijd verdoving.
Heb altijd zwakke tandjes gehad dus des temeer is het belangrijk om kinderen elk jaar naar de tandarts te laten gaan om nog erger te voorkomen.
Ik heb de schooltandarts een gruwel gevonden.
Ik vind het een zegen dat die werd afgeschaft, en het kinderen nu weer dit aan te gaan doen???
Ook de gewone tandarts was voor mij een verschrikking. Verdoving.... van die mogelijkheid
had geen weet. Ook werd daar niets over gezegd toen ik een zenuwbehandeling moest ondergaan.
Dat was zeer pijnlijk, en toen ik een paar maanden later op de halfjaarlijkse controle moest
viel ik flauw van angst toen ik op de gang stond te wachten.... Ik was wel gelijk aan de beurt en 'alles was goed'.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 09:51

Chinese ‘supervulling’ net zo hard als echt tandglazuur

Chinese wetenschappers hebben een manier ontdekt om tandglazuur - het hardste materiaal in het menselijk lichaam - terug te laten ‘groeien’.
Momenteel is het alleen nog mogelijk om kapot tandglazuur te herstellen met composiet (witte vulling), amalgaam en andere metaallegeringen of porselein.
De nieuwe methode wordt door de experts ‘dé ultieme oplossing tegen tandbederf en -beschadigingen’ genoemd.

01-09-19

De werkwijze komt er op neer dat microscopische kleine hoeveelheden calciumfosfaat, in combinatie met andere chemische stoffen, op kapotte delen tandglazuur worden aangebracht. Vervolgens ontstaat een flinterdun nieuw laagje dat net zo sterk en slijtvast is als echt glazuur. De wetenschappers, die hun onderzoekresultaten hebben gepubliceerd in het gezaghebbende blad Science Advances, denken dat de werkwijze met goedkope materialen op termijn wereldwijd en op grote schaal kan worden toegepast.

De eerste tests door tandartsen met mensen zijn veelbelovend. Volgens onderzoeker Zhaoming Liu, die betrokken was bij het onderzoek op de Zhejiang Universiteit in China, is het herstellen met behulp van calciumfosfaat, vele malen beter dan met bestaande materialen. ,,Die blijven meestal maar maximaal vijf jaar goed zitten. Het ‘laagje’ dat wij ontwikkelden, kan in principe de rest van een mensenleven mee.”

Tandbederf komt op grote schaal voor. In 2016 hadden wereldwijd 2,4 miljard volwassen mensen cariës in hun tanden, terwijl circa 486 miljoen kinderen last hebben van rottende melktanden. De grootste boosdoener: beschadigd glazuur. Dat kan door een optelsom van factoren kapot gaan zoals beschadigingen, erfelijke aanleg, maar ook door zuren en suikers in voedingsmiddelen.

Razendsnel

Bij microscoopbeelden die de Chinese wetenschappers bij hun publicatie zetten, staat dat het hypermoderne vulmateriaal niet alleen ‘bikkelhard’is maar ook nog eens ‘razendsnel’ werkt. ,,Het glazuur is in de meeste gevallen binnen 48 uur gerepareerd.”

De internationale reacties op de ‘supervulling’ zijn lovend, maar tandartsen waarschuwen wel voor optimisme. ,,De methode moet eerst nog uitvoerig in de praktijk worden getest. Vervolgens zal het nog enkele jaren duren voordat het in tandartspraktijken zal worden gebruikt als echt alternatief voor bestaande materialen”, reageert dokter Sherif Elsharkawy, een Britse expert op het gebied van tandbederf, in The Guardian.

Elsharkawy benadrukt dat het in China ontwikkelde laagje weliswaar goed werkt, maar nog veel te dun is om gaatjes tussen een halve en twee millimeter in tanden en kiezen te vullen. Onderzoeker Zhaoming Liu erkent dat laatste. Hij stelt echter dat hij en zijn team werken aan manieren om de laag dikker te maken. ,,Het is zeker mogelijk en we hopen dat binnen twee jaar op mensen te testen.”

https://www.ad.nl/buitenland/chinese-su ... ~a9c7dba7/


Afbeelding

Fantastisch..... Zou het zo maar kunnen zijn dat je nooit meer naar de tandarts hoef te gaan.
Tenzij je natuurlijk een beugel of zo nodig hebt, of een gouden tand wil.....
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door univers » 08 sep 2019, 10:02

of een gouden tand wil.....
.
Niet verstandig.
Is het eerste wat ze ven je jatten, als je de pijp uitgaat. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 10:28

univers schreef:
08 sep 2019, 10:02
of een gouden tand wil.....
.
Niet verstandig.
Is het eerste wat ze ven je jatten, als je de pijp uitgaat. :mrgreen:
Als je je laat cremeren moet hij toch in de 'pot' te vinden zijn?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80656
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door Tammy » 08 sep 2019, 11:58

Wat een leuk plaatje Taigitu. :mrgreen:

Maar wat een trauma heb jij gehad zeg met jouw schooltandarts.
Jeetje wat erg.
Hoop dat je nu een goede tandarts heb.
Gewoon veranderen van tandarts als je niet tevreden bent , heb ik ook gedaan.

Mooie ontwikkeling in China, zou een grote positieve ontwikkeling zijn.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door univers » 08 sep 2019, 12:27

Ik heb de schooltandarts een gruwel gevonden.
Wij noemden hem de paardenslager.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door taigitu » 08 sep 2019, 18:46

Tammy schreef:
08 sep 2019, 11:58
Wat een leuk plaatje Taigitu. :mrgreen:

Maar wat een trauma heb jij gehad zeg met jouw schooltandarts.
Jeetje wat erg.
Hoop dat je nu een goede tandarts heb.
Dat was niet de school-tandarts waarbij ik flauwviel.
Maar mijn gewone tandarts toen ik ongeveer 16 jaar oud was.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Osiris
Wetenschapper
Berichten: 4749
Lid geworden op: 01 apr 2013, 07:53

Re: Wordt het weer tijd voor de schooltandarts?

Bericht door Osiris » 08 sep 2019, 20:28

Ben niet thuis in de verzekering van kinderen tot 18 jaar.
Kan me voorstellen dat basisbehandelingen,zoals controles gratis zijn.
Maar hoe zit het met uitgebreidere behandelingen ?

In hoeverre is het gratis als het wel je eigen risico volledig opslokt ?
Kan me voorstellen dat er grote aantallen mensen zijn die ,dat eigen risico niet kunnen betalen.

Ik zelf zou eigenlijk een paradontis behandeling moeten ondergaan,totale kosten zo'n 1000 euro,waarvan in tandarts 1 maar een fractie betaald word.
Kan ik niet betalen,dus noodgedwongen geweigerd.

Ben bang dat er meer in zulke situaties zitten en dan die keuze maken niet naar tandarts te gaan.
Als het met dit land zo doorgaat zal er een zelfde situatie ontstaan als in de VS, waar miljoenen in trailerkampen afhankelijk zijn van vrijwillige kostenloze tandarts en opticien zorg.
The only thing that never changes is, that everything is constantly changing

Plaats reactie