Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door taigitu » 13 okt 2019, 15:20

Mypos schreef:
06 okt 2019, 20:22
De medicijnen die we wel medicijnen mogen noemen zijn niet veel anders. Dat gezondheidsclaims niet meer gedaan mogen worden bij supplementen of bv bij kruiden uit de natuur is puur lobbywerk van jawel daar hebben we hem weer de farmaceutische industrie. Zodat zij hun spulletjes voor enorme woekerprijzen kunnen verkopen. Slim gedaan van ze, dat dan weer wel....
Dat er medicijnen worden gepromoot/opgedrongen via 'sponsering' in de medische sector blijkt wel uit onderstaand bericht.



Zorg ontvangt bijna 80 miljoen euro sponsorgeld van farmaceutische bedrijven

29-07-2019

Zorg ontvangt bijna 80 miljoen euro sponsorgeld van farmaceutische bedrijven


Steeds meer bedrijven in de medische sector openbaren hoeveel sponsorgeld ze betalen aan artsen en ziekenhuizen.
Vorig jaar betaalden 152 farmaceutische bedrijven en leveranciers van medische hulpmiddelen samen bijna 80 miljoen euro,
een toename van 12 procent.
Dat blijkt volgens de Volkskrant uit cijfers van het Transparantieregister Zorg die maandag zijn gepubliceerd.

Het register werd zeven jaar geleden opgezet om betalingen van de industrie aan zorginstellingen, artsen en patiëntenverenigingen
voor iedereen inzichtelijk te maken. Het idee is dat openbaarmaking mogelijke beïnvloeding tegengaat:
van alle artsen en organisaties valt immers na te gaan hoeveel geld zij ontvangen.

Bron: ANP MediaWatch / de Volkskrant
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 15 okt 2019, 02:55

Tammy schreef:
13 okt 2019, 11:04
Ik wil niet veel zeggen maar ik begrijp niet zo goed waar de positiviteit over Sint-Janskruid vandaan komt.
Wat ik lees is het een zeer gevaarlijk goedje in combinatie met andere medicatie.
Dit weet ik trouwens al jaren, soms vragen dokters dat of ik dat gebruik als ik in het ziekenhuis was voor operaties en de daarbij horende medicaties .
Ik heb het nooit gebruikt en zal het ook nooit gaan doen.
Iets in mij zegt dat dit kruid te gevaarlijk is.
St Janskruid is gevaarlijk maar al die medicatie die jij slikt is heel gezond? :rolfl:

Veeg me op....

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door univers » 15 okt 2019, 07:22

St Janskruid is gevaarlijk maar al die medicatie die jij slikt is heel gezond?
Ze doet het voor de lol.
Neem het van haar over, wat ze heeft.
Piep je wel anders.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Fenna » 15 okt 2019, 09:27

Precies Univers.
Als Mypos dat zou hebben piept hij wel anders, we vegen hem dan met alle plezier op.
Maar hij denkt immers alwetend te zijn.
Afbeelding
Afbeelding

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 15 okt 2019, 13:44

Te verwachten deze reacties. Even voor de duidelijkheid, ik wens niemand iets toe, ik vind het verschrikkelijk als mensen ziektes hebben.

Het gaat om de rare gedachte dat mensen westerse medicijnen prefereren boven natuurlijke producten. Dat mensen bijwerkingen krijgen en dan de schuld bij St Janskruid leggen ipv die troep die door de Farmaceutische Industrie gefabriceerd wordt.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door univers » 15 okt 2019, 15:57

ik wens niemand iets toe, ik vind het verschrikkelijk als mensen ziektes hebben.
Dat blijkt uit je smiley.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 15 okt 2019, 19:42

univers schreef:
15 okt 2019, 15:57
ik wens niemand iets toe, ik vind het verschrikkelijk als mensen ziektes hebben.
Dat blijkt uit je smiley.
Die smiley was bedoeld omdat ik behoorlijk moest lachen als iemand stelt dat St Janskruid een gevaarlijk goedje is. Zeker vergeleken met al die westerse medicijnen en hun bijwerkingen. Ik lach mensen absoluut niet uit om wat voor narigheid van ziektes of beperkingen ze hebben.

Dat maken jij en Fenna er van.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door taigitu » 16 okt 2019, 11:54

Marketing van medicijnen is een miljardenindustrie


Marco van Kerkhoven - 15 oktober 2010

Je laat een hoogleraar vertellen wat een geweldige nieuwe pil er nu op de markt is.
En dat het liefst in de ontspannen sfeer van een zonnig resort met golfbaan.


De farmacie heeft het moeilijk, winstgevende patenten lopen af en dure schadeclaims nemen toe.
Om de winsten op peil te houden, wordt de industrie creatiever in de marketing van medicijnen.
Zoals het belonen van artsen die pillen voorschrijven en het verzinnen van ziekten die niet bestaan.

Ethicus Carl Elliot onthulde een aantal jaar geleden in het gezaghebbende Amerikaanse opinieblad The Atlantic Monthly dat farmaceutische bedrijven veel meer invloed hebben op de dokterspraktijk dan wordt gedacht. Afgelopen augustus heeft hij zijn bevindingen gebundeld in het boek White Coat, Black Hat: Adventures on the Dark Side of Medicine. Een van de oorzaken van de toegenomen invloed van de farmacie op de medische wereld, is dat in plaats van verkopers of vertegenwoordigers steeds vaker artsen, invloedrijke hoogleraren of medische onderzoekers worden gebruikt om de nieuwste pillen aan te bevelen, aldus Elliot. ,,Aan hen wordt gevraagd om met medisch gezag collega’s te overtuigen bepaalde medicijnen voor te schrijven'’, schrijft de onderzoeker van de Universiteit van Minnesota. ,,En daarvoor worden ze goed betaald.'’

In de farmaceutische industrie worden nog altijd de beste omzetten gehaald, al komen de winsten steeds meer onder druk te staan. Scherpere regelgeving voor het testen van nieuwe medicijnen, het aflopen van lucratieve patenten en de toename van dure schadeclaims van benadeelde patienten zijn daarvan de oorzaak. Ook de concurrentie van witte merken die via internet verkopen, is toegenomen. De noodzaak om op grote schaal om te zetten, is voor de beursgenoteerde miljardenbedrijven dan ook groter dan ooit. Maar pillen verkoop je niet zoals andere producten in een winkel, met een vrolijke advertentie en een beetje overdrijven. Pillen ‘verkoop’ je aan artsen, die ze vervolgens voorschrijven aan hun patienten. Wie medicijnen wil slijten, zal dus artsen moeten verleiden. En de kunst van het verleiden beheerst de farmaceutische industrie als geen ander.

Een strategie wordt geschetst door Elliot. Je laat een collega-arts of een gezaghebbende hoogleraar vertellen wat een geweldige nieuwe pil er nu op de markt is en tegen welke aandoening die succesvol in te zetten is. En dat het liefst in de ontspannen sfeer van een zonnig resort met golfbaan. Die aanpak is niet nieuw. Een bedrijfstak die niet mag adverteren, moet nu eenmaal andere wegen bewandelen om zijn product onder de aandacht te brengen dan een regulier bedrijf. Wel nieuw is dat farmaceutische bedrijven om het succes van de verwennerij te kunnen meten, precies zijn gaan bijhouden welke artsen welke medicijnen voorschrijven en hoeveel. In Amerika gebeurt dat in de Physician Masterfile , een centrale databank van de American Medical Association met daarin de namen en het voorschrijfgedrag van de meeste bij de AMA - en niet bij de AMA - aangesloten artsen in de Verenigde Staten. Uit het onderzoek van Elliot blijkt dat artsen die cadeaus aannemen, meer geneigd zijn de pillen van de gulle gever voor te schrijven.

In Europa houden de farmaceutische bedrijven vergelijkbare databases bij. In Nederland heeft onder meer het Nederlands Kenniscentrum Farmacotherapie bij Kinderen deze taak. In Belgie doet het Belgisch Centrum voor Farmacotherapeutische Informatie dat. In Het houdt soms bij welke kinderen welke medicijnen slikken en door wie die werden voorgeschreven. Farmaceutische bedrijven werken met hun eigen systeem. Ze verlangen van artsenbezoekers dat ze nauwkeurig bijhouden welke artsen gewillig schrijven en welke hun eigen gang gaan. Die laatste groep krijgt afhankelijk van de gekozen strategie meer of juist minder aandacht van de artsenbezoeker.

Drank

Informatie is in de farma-marketing van levensbelang. Informatie bijvoorbeeld over de ,,grote voorschrijvers'’, zoals Elliot de meest welwillende artsen noemt. ,,Als je pillen wilt verkopen, is de belangrijkste vraag: hoe bereik je die?'’ Elliot laat in zijn verhaal ene Jamie Reidy aan het woord, een voormalige artsenbezoeker voor Pfizer en Eli Lilly. De man doen een boekje open over zijn werkzame leven. Reidy: ,,Als GlaxoSmithKline artsen naar Palm Springs vloog voor een conferentie, dan vlogen wij ze naar Parijs. Cadeautjes als bezoeken aan voetbalwedstrijden met zoveel drank als de mensen opkonden, waren heel normaal.'’

Maar dat is Amerika. Is het in Europa anders? Niet volgens de Nederlandse psychiater Anne Speckens. Zij vertelde tijdens haar inaugurele rede hoe haar tweeduizend euro per patient werd beloofd als ze hen zo ver kreeg mee te werken aan een onderzoek naar een nieuw medicijn. Voor het onderzoek naar het antidepressivum Efexor van Wyeth Pharmaceuticals kreeg ze 140.000 euro vrij te besteden zolang het maar iets met het middel te maken had. Later heeft ze deze beweringen genuanceerd.

Dat de pillenfabrikanten creatief moeten zijn om hun producten aan de man te brengen, blijkt ook uit onderzoek van de Leuvense psychiater Walter Vandereycken en de psycholoog Ron van Deth. In het vier jaar geleden uitgekomen Psychiaters te koop? doen zij een boekje open over de invloed van de farmaceutische industrie op het handelen van de psychiatrie. Ze geven talloze voorbeelden hoe consumenten pillen krijgen voorgeschreven voor ziekten die niet of nauwelijks medisch beschreven zijn of die beter te behandelen zijn met therapie.

Greep

Zijn we met z’n allen in de greep van een medicijnmaffia? Als je Speckens, en de onderzoeken van Vandereycken en Van Deth en die van Elliot beziet, zou je kunnen denken van wel. De Algemene Vereniging van de Geneesmiddelenindustrie, de AVGI, schuift die kwalificatie uitdrukkelijk terzijde. Woordvoerder Olivier Remels wijst op de integriteit van de sector en de werkwijzen die onder streng toezicht staan en de laatste jaren zeer veel transparanter zijn geworden. ,,Snoepreisjes zijn verboden en cadeautjes ook'’, zegt Remels. ,,Van congressen georganiseerd door de industrie moeten de wetenschappelijke doelstellingen vooraf duidelijk zijn. En de arts die daar op uitnodiging naartoe gaat, meldt zich bij het visumbureau van het Mdeon.'’ Dat is een in 2006 opgericht samenwerkingsverband van artsen, apothekers en de farmaceutische industrie, met als doelstelling de transparantie en de zelfregulering te stimuleren. Het Mdeon bewaakt samen met de AVGI de gedragscodes. ,,De informatie over geneesmiddelen heeft alleen de farmaceutische industrie, dat bepaalt de werkwijze van de marketing'’, wil Remels nog benadrukken. ,,De productie van een geneesmiddel komt tot stand in samenwerking met de medische wetenschap. Logisch dus dat het voorschrijven van de middelen ook een samenwerking is.'’

http://sync.nl/marketing-van-medicijnen ... industrie/

Dit is een oud bericht en zijn we wat jaren verder.
Maar het lijkt er niet op dat er veel is veranderd of het zouden misschien de gebruikte methodes moeten zijn.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11960
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door MetalPig » 16 okt 2019, 12:24

Mypos schreef:
15 okt 2019, 19:42
Die smiley was bedoeld omdat ik behoorlijk moest lachen als iemand stelt dat St Janskruid een gevaarlijk goedje is.
Is er wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid van St Janskruid gedaan?

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 16 okt 2019, 12:53

MetalPig schreef:
16 okt 2019, 12:24
Mypos schreef:
15 okt 2019, 19:42
Die smiley was bedoeld omdat ik behoorlijk moest lachen als iemand stelt dat St Janskruid een gevaarlijk goedje is.
Is er wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid van St Janskruid gedaan?
Geen idee waarschijnlijk niet maar dit is iets wat niet nagemaakt is. Een natuurlijk kruid wat al honderden jaren wordt gebruikt. Heel wat anders dan westerse medicijnen die nagemaakt worden door een bedrijfstak wat totaal gewetenloos speelt met de gezondheid van mensen gerund word door nazi's....En daar ook nog eens zoveel mogelijk geld aan probeert te verdienen....

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Determinist » 16 okt 2019, 13:10

Ik kan zo een paar natuurlijke producten noemen waar je meteen van dood gaat.
En ook gefabriceerde producten waar je beter van wordt.

In plaats van zwart-wit te denken zou het beter zijn per geval te bepalen of iets goed is of niet. Want het ene heeft niets met het andere te maken.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door taigitu » 16 okt 2019, 13:25

MetalPig schreef:
16 okt 2019, 12:24
Mypos schreef:
15 okt 2019, 19:42
Die smiley was bedoeld omdat ik behoorlijk moest lachen als iemand stelt dat St Janskruid een gevaarlijk goedje is.
Is er wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid van St Janskruid gedaan?
Ja, in Duitsland is er veel onderzoek gedaan en was het eerder als geregistreerd geneesmiddel
dan hier in Nederland. En ook hier is onderzoek gedaan.

Meer info (incl. 40 linken naar onderzoeken): https://www.ntvg.nl/artikelen/sint-jans ... m/volledig
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 16 okt 2019, 22:17

Determinist schreef:
16 okt 2019, 13:10
Ik kan zo een paar natuurlijke producten noemen waar je meteen van dood gaat.
En ook gefabriceerde producten waar je beter van wordt.

In plaats van zwart-wit te denken zou het beter zijn per geval te bepalen of iets goed is of niet. Want het ene heeft niets met het andere te maken.
Ik stel dat dat ook helemaal niet zo zwart wit. Het is juist de andere kant die het zo stelt. Door bv ervoor te zorgen dat alle kruidenpreparaten weggezet worden als kwakzalverij of supplementen die niet meer met bepaalde gezondheidsclaims verkocht mogen worden. Terwijl er steeds meer bekend word over de praktijken van de Farmaceutische Industrie (Mafia praktijken) en het Placebo effect bij elk onderzoek groter en groter wordt.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Mypos » 16 okt 2019, 22:19

taigitu schreef:
16 okt 2019, 13:25
MetalPig schreef:
16 okt 2019, 12:24
Mypos schreef:
15 okt 2019, 19:42
Die smiley was bedoeld omdat ik behoorlijk moest lachen als iemand stelt dat St Janskruid een gevaarlijk goedje is.
Is er wetenschappelijk onderzoek naar de veiligheid van St Janskruid gedaan?
Ja, in Duitsland is er veel onderzoek gedaan en was het eerder als geregistreerd geneesmiddel
dan hier in Nederland. En ook hier is onderzoek gedaan.

Meer info (incl. 40 linken naar onderzoeken): https://www.ntvg.nl/artikelen/sint-jans ... m/volledig
Interessant! Dank.

Gebruikersavatar
Determinist
Wetenschapper
Berichten: 2882
Lid geworden op: 27 jul 2010, 09:45

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Determinist » 17 okt 2019, 07:48

Mypos schreef:
16 okt 2019, 22:17
Het is juist de andere kant die het zo stelt. Door bv ervoor te zorgen dat alle kruidenpreparaten weggezet worden als kwakzalverij of supplementen die niet meer met bepaalde gezondheidsclaims verkocht mogen worden. Terwijl er steeds meer bekend word over de praktijken van de Farmaceutische Industrie (Mafia praktijken) en het Placebo effect bij elk onderzoek groter en groter wordt.
Jouw redenering gaat aan het eigenlijke probleem voorbij.

Om dat op te lossen zou het handig zijn het onderwerp te generaliseren en je daarbij af te vragen of je het eens bent met de generalisatie en of het specifieke geval een uitzondering betreft. En waarom dan wel.

Het is simpel:

Ben jij het ermee eens dat producenten van product X claims mogen maken (op reclames, folders, verpakkingen etc) die a) Niet onderbouwd zijn met feiten b) In contrast staat met algemeen aanvaarde feiten c) leugens zijn.

Vul voor product X in wat je wilt.

Is het een goed idee dat producenten van TV's eigenschappen promoten die niet waar zijn of niet aangetoond kunnen worden of liegen over de mogelijkheden?
Ik denk het niet. Als er staat op de verpakking en in de reclame dat het een FULL-HD televisie betreft en het een HD ready TV betreft, ben ik pissed.
Koop ik hem omdat deze zuinig is (label A) maar blijkt dat alle tests uitwijzen dat deze label Z heeft, ben ik pissed.
Zeggen ze dat de TV standaard Netflix app heeft en kan draaien, maar deze staat er niet op en kan het niet draaien, ben ik pissed.

Om de consument te beschermen EN het mogelijk te maken dat ik juridisch een poot heb om op te staan EN te dwingen dat bij overtreding de producent in gebreke is en kan retourneren of schadevergoeding kan vragen.

Wij vinden dit allemaal prima en noodzakelijk voor alle producten die we kopen. We zijn pissed als producenten zich er niet aan houden en zeker als je een product koopt die niet voldoet aan de gestelde eigenschappen en mogelijkheden. En hoe duurder ene product, hoe meer dit uiteraard geldt.

Waarom wring jij je wat gezondheid betreft een andere schoen aan? Als het geldt voor elk ander product, waarom dan niet bij iets belangrijks als gezondheid?
Juist daar zou ik een hoge mate van betrouwbaarheid eisen.

Als je generiek het eens bent met de stelling, dan moet dat gelden voor voedingssupplementen. Als men het verkoopt met claims die niet waargemaakt worden of pure leugens zijn of juist schadelijhk kunnen zijn, dan moet je het eens zijn dat iedere producent elk product moet voorzien van aantoonbare werking en veiligheid. Doet men dat niet, mag men die werking en veiligheid niet promoten.

Een argument: ja maar het is industrie X die het ook doet, dus industrie Y mag het dan ook.
Nee. Industrie X mag het niet ongeacht welke andere industrie het wel doet. Je dient dus X en Y los van elkaar te zien en niet te kijken wat anderen doen.

Zo verwacht ik bij het kopen van een brommer dat de eigenschappen kloppen en laat ik deze eis niet los. Zelfs als blijkt dat fietsen verkocht worden zonder deze eisen.
En dan zeker niet roepen dat brommers dan ook maar de eisen moeten laten vallen. Nee, de fietsen moeten aan dezelfde eisen voldoen.

Als gezondheidswinkels massaal de wet overtreden dan moet je daar pissed over zijn. En het niet bagatelliseren met het non argument dat andere winkels het ook doen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80571
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Tammy » 17 okt 2019, 15:01

Mypos schreef :
St Janskruid is gevaarlijk maar al die medicatie die jij slikt is heel gezond? :rolfl:

Veeg me op....
Allereerst bedankt Univers en Fenna, jullie snappen wat ik met mijn bericht probeer te zeggen.

Maar nu jij Mypos.
Wat lees jij verschrikkelijk dom weet je dat ?
Jij leest half en daarna verzin je er wat bij.

Op wat voor manier schrijf ik dat St Janskruid gevaarlijk is ?

Op deze manier :
Wat ik lees is het een zeer gevaarlijk goedje in combinatie met andere medicatie.
Wat schrijf jij daarop ?
St Janskruid is gevaarlijk maar al die medicatie die jij slikt is heel gezond? :rolfl:

Veeg me op....
Jij ziet niet dat ik schrijf in combinatie met andere medicatie.
Jij ziet alleen maar het woordje gevaarlijk, de rest zie je niet staan.
En dan verzin je nog het woord gezond erbij ?
Alsof ik dat dan denk ?

Pik jij in je dagelijkse leven buiten internet om ook halve zinnen op uit gesprekken die mensen met je voeren ?
En maak je er een eigen draai aan ?
Dat is vermoeiend zeg voor die mensen.

Veeg me op ?.................welnee joh ik loop gewoon door.

Bye Mypos. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13648
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Gezondheidswinkels overtreden massaal de wet bij verkoop voedingssupplementen

Bericht door Fenna » 17 okt 2019, 17:14

Tammy schreef:
17 okt 2019, 15:01
Veeg me op ?.................welnee joh ik loop gewoon door.

Bye Mypos.
:rolfl: ;P! ;P! ;P!
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie