Proef: medicijnen alleen vergoeden als ze aanslaan

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Proef: medicijnen alleen vergoeden als ze aanslaan

Bericht door taigitu » 13 okt 2019, 15:33

Proef: medicijnen alleen vergoeden als ze aanslaan

13-06-2019

Zorgpartijen en farmaceutische bedrijven gaan experimenteren met een nieuw no cure no pay-model.
Medicijnen worden daarbij alleen vergoed als ze na 16 weken aanslaan, meldt de Volkskrant.
De hoop is dat dure medicijnen op deze wijze beschikbaar blijven, en dat artsen ze kunnen voorschrijven
aan uitbehandelde patiënten die er wellicht baat bij hebben.

Minister Bruno Bruins (Medische Zorg) heeft de farmaceutische bedrijven al vele malen gewaarschuwd dat het zorgbudget
niet eindeloos is, en er dus duurzame en betaalbare oplossingen moeten komen om dure medicijnen te kunnen blijven betalen.

'Pay for performance'

De nieuwe afspraken - bedacht door Nederlandse oncologen samen met het Zorginstituut en de zorgverzekeraars en gesteund
door farmaceut Bristol-Myers Squibb - zijn een stap op weg naar 'pay for performance', waarbij dure geneesmiddelen de premiebetaler
alleen geld kosten wanneer een patiënt ermee geholpen is. Er lopen op dit moment in Nederland nog drie van dit soort experimenten,
een vierde pilot is in januari afgerond. Daarvan worden de resultaten nu geëvalueerd.

Bron: ANP MediaWatch / Volkskrant
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Proef: medicijnen alleen vergoeden als ze aanslaan

Bericht door Vitharr » 14 okt 2019, 19:15

Ik heb liever dat ze zorgen dat medicijnen waar je van afhankelijk gemaakt wordt beschikbaar zijn. :wink:
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Proef: medicijnen alleen vergoeden als ze aanslaan

Bericht door Fenna » 14 okt 2019, 19:26

:post:
Ik heb een jaar moeten wachten op pijnmedicatie (Ibu 600mg van PCH)waar ik geen allergische bijverschijnselen bij had.
Één jaar!!!
Ik had gelukkig een voorraadje opgebouwd en net bij de laatste strip hadden ze het ze het gelukkig weer.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie