Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door taigitu » 15 dec 2019, 12:59

Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Op voedsel in Nederlandse winkels zijn restanten van bestrijdingsmiddelen te vinden die kunnen leiden tot medische problemen.

Joop Bouma10 december 2019, 0:01

In ongeveer de helft van Spaanse nectarines, druiven en perziken in Nederlandse winkels zitten stoffen die de hormoonhuishouding kunnen verstoren. Het zijn resten van chemische bestrijdingsmiddelen die bij de teelt op de gewassen worden gespoten. Dat blijkt uit onderzoek en analyse in opdracht van Trouw.

Ook andere fruitsoorten, groenten, kruiden, zaden, granen, aardappelen en noten op de Nederlandse markt bevatten resten van pesticiden met hormoonverstorende eigenschappen. De stoffen worden gevonden in bijna één op de vijf producten die door de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit NVWA zijn onderzocht. Deze meetgegevens zijn vrijgegeven na een verzoek van Trouw.

De chemische stoffen kunnen de hormoonbalans in het lichaam aantasten en worden in verband gebracht met onvruchtbaarheid, aangeboren afwijkingen, overgewicht, diabetes, ADHD en autisme. Vooral zwangere vrouwen en baby’s zijn kwetsbaar. Sinds 2009 is in de EU een verordening van kracht waarin is bepaald dat consumenten uit voorzorg niet blootgesteld mogen worden aan hormoonverstorende stoffen. Maar die regel wordt niet nageleefd, stelt een Europese milieukoepel vandaag.

De stoffen worden gevonden in bijna één op de vijf producten die door de Nederlandse voedsel- en warenautoriteit NVWA zijn onderzocht. Deze meetgegevens zijn vrijgegeven na een verzoek van Trouw. De resultaten van dit onderzoek zijn hier in te zien. De toelichting hierop is hier te vinden. (zie/klikken via de link)
Vooral in producten van buiten de Europese Unie werden overschrijdingen gevonden

Trouw liet de meetresultaten analyseren van ruim drieduizend monsters die de NVWA in 2017 nam van producten die in Nederland worden verkocht. Het is voor het eerst dat de metingen van hormoonverstorende stoffen uit NVWA-data zijn gehaald. In 21 procent van de groenten en 19 procent van het fruit werden resten van hormoonverstoorders gevonden, net als in 28 procent van de monsters van kruiden. Soms meerdere in één product.

Vooral in producten van buiten de Europese Unie werden overschrijdingen gevonden. Maar ook EU-lidstaat Spanje scoorde opvallend slecht: in de lijst van landen met de meeste vervuilde producten staat het land op de dertiende plaats. De lijst wordt aangevoerd door de Dominicaanse Republiek, Oeganda en Kenia. In ruwweg de helft van de monsters van producten uit deze landen zijn hormoonverstorende stoffen gevonden.

Onder meer perziken uit Spanje zijn vaak besmet met schadelijke stoffen.

Ook op producten die in Nederland zijn geteeld, werden hormoonverstorende chemicaliën gevonden. Zoals in chilipepers (in 20 procent van de monsters), komkommers (18 procent van de monsters), appels (12 procent), spruitjes (11 procent) en aardbeien (9 procent).

Pan Europe spreekt van ‘een aanval op de gezondheid van Europese burger’


In een rapport dat milieuorganisatie Pan Europe, waar onder meer Milieudefensie bij is aangesloten, vandaag publiceert krijgt de Europese Commissie het verwijt dat er sinds 2011 meer dan 180 bestrijdingsmiddelen op de markt zijn toegelaten zonder dat ze zijn getest op risico’s voor het hormoonsysteem. De EU bepaalde in 2009 dat hormoonverstorende stoffen niet in voedsel mogen zitten.
Volgens Pan Europe is die verordening een dode letter.

De milieuorganisatie spreekt van ‘een aanval op de gezondheid van Europese burger’.

Pan Europe onderzocht 33 bestrijdingsmiddelen die voor tien jaar werden goedgekeurd door de EU. Op twee na zijn deze pesticiden geen van alle onderzocht op risico’s van verstoring op de hormoonhuishouding bij mensen.

Volgens de EU-regels had dat wel gemoeten. Sinds 2012 zijn er wetenschappelijke tests die de EU had moeten gebruiken, aldus Pan Europe. Daarnaast werd vorig jaar in de EU een richtlijn van kracht voor het bepalen van de risico’s van pesticiden op hormoonverstoring.

“De Europese Commissie heeft de eigen regels volkomen genegeerd”, aldus de organisatie.
De Europese autoriteiten hadden de fabrikanten volgens Pan Europe moeten opdragen tests te doen, voorafgaand aan de toelating van bestrijdingsmiddelen. In plaats daarvan hoefden fabrikanten slechts informatie aan te leveren; wetenschappelijke data werden niet gevraagd.

De Europese Commissie bestrijdt de conclusies van Pan Europe. Volgens een woordvoerder zijn diverse pesticiden die de milieugroep bekeek op de markt toegelaten voordat nieuwe wetenschappelijke tests op hormoonverstorende stoffen werden ontwikkeld. De woordvoerder wijst erop dat een van de door Pan Europe onderzochte bestrijdingsmiddelen binnenkort van de markt zal worden gehaald.

Lees ook:
Wat er allemaal in dat sappige fruit zit? Geen idee

Toch maar laten liggen, de zoete ramboetan uit Thailand? De groene papaja uit Brazilië? De sappige nectarine en de druiven uit Spanje?
De milieurisico’s van medicijnresten in het water zijn zwaar onderschat

De milieurisico’s van medicijnresten in oppervlaktewater zijn veel groter dan tot dusver gedacht.
Dit blijkt uit een grote wetenschappelijke studie van milieukundigen van de Radboud Universiteit in Nijmegen.

Nog altijd geen regels voor hormoonverstorende stoffen

Het Europees Parlement is het zat: het moet uit zijn met het onbeperkt gebruik van hormoonverstorende stoffen in voedsel en gebruiksvoorwerpen.
Ze gaf in 2016 een zware waarschuwing aan de Europese Commissie omdat de regels er al in 2013 hadden moeten zijn.

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ~b14bcc2c/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 10:42

Ik eet heel weinig fruit puur omdat het niet smaakt hier.
Het smaakt vaak naar water en niks meer.
In het zuiden smaakt fruit wel zoals het moet.
Groente eet ik ook niet veel maar dat tesamen met fruit heeft ook een oorzaak ruim 25 jaar geleden gekregen.
Alhoewel dat niet de hoofdreden was dat ik het zo weinig eet.

Ik kwam erachter wat een troep er op groente en fruit zat.
Het gif bijvoorbeeld op appels zat tot in het klokhuis.
Schillen maakt echt niks uit.
Ik zei dat jaren geleden tegen een collega die elke ochtend een vast ritueel had met stukjes fruit uit een bakje te eten die hij had meegenomen van thuis.
Hij zei moet jij ook doen Tammy, toen vertelde ik van het klokhuis, hij geloofde mij niet.
Maar ik wist het wel.
Dus dat gezondheidsaspect is niet echt hoog.
Hoe ik dat wist ?
Omdat mijn man keurmeester is geweest op groente/fruit veilingen.

Waarom zijn appels mooi glanzend ?
Niet zomaar hoor.

Deze nieuwe studie verbaast me dan ook niks.
Jaren geleden adviseerde men al om kinderen niet 5 maar 3 stuks fruit per dag te geven door het vele gif wat er in zit.

En biologische groente en fruit hier smaakt bij mij ook nergens naar, ik weet niet waarom.
Heb even gedacht dat het aan mij ligt maar in buitenland proef ik wel zoals fruit en groenten moeten zijn.

Ook veel gif zal erop zitten maar het smaakt tenminste, ik maak mij geen illusie over de gezondheid van deze produkten.
Veel mensen wel die denken dat ze puur gezond eten maar dat is niet.
Wat hier in de schappen ligt smaakt nergens naar.

Als ik in zuid Europa ben dan eet ik veel fruit want wat is dat heerlijk daar.
Perziken en druiven en meloenen en nog veel meer, het smaakt prima zoals ze horen te smaken.
Net als vroeger hier.
Tomaten ook zalig daar.

Ik zie me nog in Spanje een tomaat eten, ik riep na de eerste hap tegen mijn man: hee ik proef tomaat! :mrgreen:
3 Weken lang me gek gegeten aan tomaten , was echt leuk.
Hetzelfde in Wyoming bij augurken.
Smaken hier nergens naar.
Maar toen ik in restaurantje zat met dikke Amerikaanse hamburger en ik een augurk at riep ik ook na de eerste hap: hee ik proef augurk !
Ik riep het nogal hard gelukkig verstonden ze me niet en mijn man vroeg of ik niet zo hard wilde roepen maar ik was zo verbaasd door de smaak. :mrgreen:

Onnodig te zeggen dat ik heeeeel veel augurken daar heb gegeten. [joker]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door taigitu » 16 dec 2019, 11:34

Je wordt er niet vrolijk van Tammy, al die 'extraatjes' die ons worden gevoerd via het voedsel
dat veilig zou moeten zijn. Ik snap ook niet dat als er in 2013 regels zijn ingevoerd deze nog
steeds niet werken zoals ze zouden moeten doen.
Maar het is ook niet zo in het belang van de boeren die groente en fruit kweken.
Ik koop appels op de markt bij een marktkoopman die deze koopt bij een kleine boer
en die zouden niet zoveel bestrijdingsmiddelen gebruiken (hoop ik).
Ook kan je op de markt momenteel meer biologische producten kopen. Maar ook hier
weet ik niet of het inderdaad zo is. We vergiftigen onszelf en onze leefomgeving al doende.
Veel medicijnen komen via het riool in rivieren en plassen. En wat er wordt weggegooid....
Ook via groente en fruit waarvan de bestrijdingsmiddelen in de grond komen, en het stapelt en stapelt...
Het is toch heftig dat wanneer we een druif of appel pakken om op te eten, we weten dat we ook zoveel gif tot ons nemen.......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 12:54

Ik ben het helemaal met je eens Taigitu.
En wat je zegt hopen dat het ook echt biologisch is enz snap ik ook dat je dat denkt.
Zo denk ik ook, hoe weten we het zeker ?

Ik hoop dat het klopt Taigitu wat ze op de markt zeggen tegen je dat hun produkten minder gif bevatten.
Heel veel mensen denken echt dat als ze fruit goed wassen dat ze een heel gezond stukje voedsel tot zich nemen.
Maar dat is niet.
Je krijgt wat vitamines natuurlijk binnen maar zo super gezond als veel mensen denken is het niet door dat gif.
Wie weet wat we allemaal niet weten Taigitu.
Het is toch heftig dat wanneer we een druif of appel pakken om op te eten, we weten dat we ook zoveel gif tot ons nemen.......
Heel goed verwoord en zeker heftig helaas.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door univers » 16 dec 2019, 13:40

Het is toch heftig dat wanneer we een druif of appel pakken om op te eten, we weten dat we ook zoveel gif tot ons nemen.......

Niet bij nadenken.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Mypos » 16 dec 2019, 15:09

Tammy schreef:
16 dec 2019, 10:42
Ik eet heel weinig fruit puur omdat het niet smaakt hier.
Het smaakt vaak naar water en niks meer.
In het zuiden smaakt fruit wel zoals het moet.
Groente eet ik ook niet veel maar dat tesamen met fruit heeft ook een oorzaak ruim 25 jaar geleden gekregen.
Alhoewel dat niet de hoofdreden was dat ik het zo weinig eet.

Ik kwam erachter wat een troep er op groente en fruit zat.
Het gif bijvoorbeeld op appels zat tot in het klokhuis.
Schillen maakt echt niks uit.
Ik zei dat jaren geleden tegen een collega die elke ochtend een vast ritueel had met stukjes fruit uit een bakje te eten die hij had meegenomen van thuis.
Hij zei moet jij ook doen Tammy, toen vertelde ik van het klokhuis, hij geloofde mij niet.
Maar ik wist het wel.
Dus dat gezondheidsaspect is niet echt hoog.
Hoe ik dat wist ?
Omdat mijn man keurmeester is geweest op groente/fruit veilingen.

Waarom zijn appels mooi glanzend ?
Niet zomaar hoor.

Deze nieuwe studie verbaast me dan ook niks.
Jaren geleden adviseerde men al om kinderen niet 5 maar 3 stuks fruit per dag te geven door het vele gif wat er in zit.

En biologische groente en fruit hier smaakt bij mij ook nergens naar, ik weet niet waarom.
Heb even gedacht dat het aan mij ligt maar in buitenland proef ik wel zoals fruit en groenten moeten zijn.

Ook veel gif zal erop zitten maar het smaakt tenminste, ik maak mij geen illusie over de gezondheid van deze produkten.
Veel mensen wel die denken dat ze puur gezond eten maar dat is niet.
Wat hier in de schappen ligt smaakt nergens naar.

Als ik in zuid Europa ben dan eet ik veel fruit want wat is dat heerlijk daar.
Perziken en druiven en meloenen en nog veel meer, het smaakt prima zoals ze horen te smaken.
Net als vroeger hier.
Tomaten ook zalig daar.

Ik zie me nog in Spanje een tomaat eten, ik riep na de eerste hap tegen mijn man: hee ik proef tomaat! :mrgreen:
3 Weken lang me gek gegeten aan tomaten , was echt leuk.
Hetzelfde in Wyoming bij augurken.
Smaken hier nergens naar.
Maar toen ik in restaurantje zat met dikke Amerikaanse hamburger en ik een augurk at riep ik ook na de eerste hap: hee ik proef augurk !
Ik riep het nogal hard gelukkig verstonden ze me niet en mijn man vroeg of ik niet zo hard wilde roepen maar ik was zo verbaasd door de smaak. :mrgreen:

Onnodig te zeggen dat ik heeeeel veel augurken daar heb gegeten. [joker]
Vraagje: hoe is het met je gezondheid?

Weinig fruit en groente eten kan nooit gezond zijn. Je zult dan waarschijnlijk veel koolhydraten eten waar je lichaam niet zo veel aan heeft. Het is juist groente en fruit waar de vitamines en mineralen inzitten die je lichaam nodig heeft. En zelfs fruit met gif eten is nog gezonder dan helemaal geen fruit eten. Maar het beste is om gewoon voor bio te gaan want dan eet je supergezond zonder gif. (zo goed als)

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 15:21

Maar Mypos toch , jij stelt mij een vraag ?
Waarom ?
Als ik jou vragen stel geef je geen antwoord dus bespaar jezelf de moeite .
By the way, er zijn ziektes die iets gecompliceerder in elkaar zitten dan de relatie met groente en fruit.

Hoop dat jouw biovoedsel echt supergezond is.
Niet schrikken als blijkt dat het toch niet zo super is .

Ken je die vrouw van Paul McCarthy Linda ?
Google maar eens waar zij voor stond wat eten betrof en haar boeken.
Kijk ook waar ze helaas aan is overleden.
Ze was wat jij noemt supergezond bezig maar daar heeft een ziekte als kanker geen boodschap aan.
Veel te vroeg overleden.
Heel triest .

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 17:43

Ik herinner me iets van aantal jaren geleden dat er iets in biologische groente en fruit zat wat vrijwel niemand had verwacht.
Ik wist niet meer wat maar dat zijn dus bepaald soort E nummers.
En de biologische blauwe besjes die vol bestrijdingsmiddelen zaten.
Dus supergezond bestaat niet, dat woord super kan men weglaten.
En voor de rest hoop houden dat biologisch voedsel ook echt biologisch is wat je koopt.
En dat we niet voor een deel voor de gek worden gehouden.

Maar nu dus hormoongif, wat een wereld.

Hieronder interessant artikel over biologisch voedsel.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<

Afbeelding

Is biologisch voedsel beter of gezonder?

Vraag mensen waarom ze biologische producten kopen en velen zullen zeggen dat ze dat doen omdat deze gezond zijn. Biologische landbouw is immers eerlijk, puur en kleinschalig. Wat daar vandaan komt, kan toch alleen maar goed zijn? Beter dan al dat massale, met behulp van allerlei schadelijke stoffen geproduceerde voedsel. Toch? Of niet?

Het klopt dat biologische groenten en biologisch fruit en vlees minder kwalijke stoffen bevatten. Bioboeren krijgen alleen een keurmerk als ze in de hele productieketen op een zo natuurlijk mogelijke manier werken. Ofwel akker- en tuinbouw zonder kunstmest en chemische bestrijdingsmiddelen en het niet preventief toedienen van medicijnen aan slacht- en melkvee. Voor bewerkte producten, of het nu koekjes zijn, soep of de biologische voeding voor uw hond, geldt bovendien dat ze maximaal voor vijf procent uit niet-biologische ingrediënten mogen bestaan.

Hebben de bioconsumenten daarom gelijk? Krijg je kwalijke stoffen binnen als je niet-biologisch eet? En is biologisch eten daarom gezonder? Dan is allereerst de vraag wat mensen eigenlijk bedoelen als ze zeggen dat iets ‘gezond’ is. Uit onderzoek van het RIVM uit 2011 blijkt dat dat vooral een gevoelskwestie is. Consumenten laten zich zelden beïnvloeden door wetenschappelijke informatie.

Voedingswaarde.

Maar die informatie is er wel. Kijken we puur naar voedingswaarde, dan blijkt dat biologisch en gangbaar voedsel qua samenstelling nauwelijks van elkaar verschillen. Wetenschappers hebben duizenden onderzoeken die hier de afgelopen jaren naar zijn gedaan bestudeerd en hun bevindingen gepubliceerd in gezaghebbende wetenschappelijke tijdschriften als het American Journal of Clinical Nutrition en Annals of Internal Medicine. Ze konden niet anders dan concluderen dat groenten en fruit uit gangbare landbouw even goed zijn als die uit biologische. Met andere woorden: biologisch geteelde sla heeft in het algemeen dezelfde voedingsstoffen als een krop uit de productiekas. Er zijn soms wel kleine verschillen. Een biologische tomaat kan soms meer kalium bevatten. Biologische zuivel bevat soms meer goede vetzuren, bètacaroteen en vitamine E.

In industrieel geteelde groente kan meer nitraat worden aangetroffen, een stof die mogelijk kankerverwekkend is, al is dat niet bewezen. De andere verschillen variëren naargelang het seizoen, de regio en bij melkvee ook het ras. Bovendien zijn ze zo klein dat je wel heel veel moet consumeren wil je er iets van merken.

12 kilo prei per dag.

Maar die gifstoffen dan? Op gangbaar geproduceerd voedsel bevinden zich inderdaad resten van bestrijdingsmiddelen, maar die zijn zo gering dat het lichaam ze probleemloos kan afvoeren. Het gebruik van pesticiden is aan strenge Europese regels gebonden. In een uitzending van het televisieprogramma Broodje Gezond rekende een toxicoloog voor hoeveel kilo gangbaar geteelde groente je dagelijks levenslang moet eten, wil je de grens bereiken van wat het lichaam aan gif kan verstouwen: twee kilo sla of vijf kilo komkommer, twaalf kilo prei.

Ook kunstmatige toevoegingen bevinden zich binnen veilige, streng gecontroleerde marges. Hoewel E-nummers bij velen de alarmbellen doen rinkelen, betekent die aanduiding juist dat het om uitvoerig geteste en veilig bevonden additieven gaat, die meestal van natuurlijke oorsprong zijn, ofwel synthetische kopieën daarvan. In bewerkte biologische producten zijn overigens ook bepaalde toevoegingen voor kleur, smaak en houdbaarheid toegestaan, al met al enige tientallen E-nummers.

Een gezonde leefstijl.

Daarbij komt dat ook biologische producten niet altijd vrij zijn van ongewenste elementen. Biologische eieren kunnen meer dioxine bevatten dan eieren uit de legbatterij omdat loslopende kippen nu eenmaal in een mestrijke omgeving vertoeven. Op groenten en fruit kunnen schimmels en parasieten worden aangetroffen. En biologische landbouw is niet per definitie beter voor het milieu. Het kost meer water en grond dan gangbare landbouw en ook biologische koeien stoten broeikasgassen uit. Al met al zijn er feiten genoeg om aan te nemen dat biologisch niet gezonder is dan gangbaar.
Toch kunnen er tal van andere redenen zijn om voor biologisch te kiezen. Respect voor dier en leefomgeving, biodiversiteit, behoud van oude groente-, fruit- en veerassen, geen genetische modificatie. Mensen die op basis van dit soort overwegingen kiezen voor biologisch, houden er in het algemeen ook een gezonde leefstijl op na. Omdat ze bewuster omgaan met zichzelf en hun omgeving – ze eten meer groente, eten minder vlees en pakken vaker de fiets in plaats van de auto.

Door Marianne Meijerink, illustratie Katja Zandkuijl.

https://www.nrc.nl/advertentie/onvz/is- ... f-gezonder

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Mypos
Leraar
Berichten: 1783
Lid geworden op: 18 dec 2017, 00:53

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Mypos » 16 dec 2019, 19:14

Tja Tammy. Het is maar waar jezelf in gelooft. Je legt nu de nadruk weer op het biologische aspect van groente en fruit om zo verder voor jezelf goed te praten dat je geen groente en fruit hoeft te eten voor je gezondheid. Ik snap het wel, het is ook onwijs moeilijk om le levensstijl aan te passen als je al heel lang op een bepaalde manier leeft.

Ik ga hier nu verder niet een discussie voeren over of biologisch eten gezonder is. En er zijn een heleboel verschillende meningen over hoe je nou gezond eet. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ook maar 1 expert te vinden is die stelt dat je helemaal geen groente en fruit hoeft te eten voor een gezond dieet.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 16 dec 2019, 20:43

Wat lees je weer slecht Mypos en wat vul je weer in.
Zoooooo voorspelbaar ben jij dat ik al van tevoren wist dat jij op mijn post zou reageren en ook hoe je dat zou doen. :mrgreen:
Ik eet morgen andijviestamp, ooh wacht volgens jou eet ik dat niet, vind je dat niet geinig ? :rolfl:

Ik ga ook niet met jou verder in discussie joh, is waste of time met jou.

Dag Mypos. [wave]

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door univers » 16 dec 2019, 22:26

Ik eet morgen andijviestamp
Mag ik mee eten?
Neem ik wel een bal gehakt mee. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80575
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Groenten en fruit zijn vaak vervuild met hormoongif

Bericht door Tammy » 17 dec 2019, 03:49

Er zitten al spekkies in maar neem jij je bal gehakt maar mee Univers, maak ik het kuiltje voor de jus. :mrgreen:

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie