Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door taigitu » 22 jan 2020, 21:21

Te veel B12 is dodelijk

Vitamine B12: veel mensen slikken het elke dag als supplement.
Maar uit nieuw onderzoek blijkt nu dat teveel B12 ernstige gezondheidsrisico's kan geven.
Volgens wetenschappers van het UMC Groningen kan het in sommige gevallen zelfs leiden tot een vroegtijdige dood.

Zie video RTL:
https://www.rtl.nl/video/fd40f348-fc96- ... d595d898c/



In de titel wordt teveel B12 als dodelijk neer gezet. In de video ietsje anders.
Maar wel iets om in de gaten te houden.
In de video wordt vertelt hoe onduidelijk is hoeveel we binnen krijgen en waar het allemaal
aan toegevoegd wordt. Als dit inderdaad zo is zullen ze bv. al de multi-vitamines moeten
veranderen. Daar zou volgens wat op de video wordt verteld 400x de benodigde hoeveelheid in zitten.....

Ik heb hier thuis een pot multi-vitamine voor kinderen staan. Daar is de dagdosis 2 tabletjes per dag.
Als een kind er twee slikt dan is de hoeveelheid B12 volgens het etiket 100%.

Ook een pot mulit-vitamines voor volwassenen van de Trekpleister geeft dezelfde dosering.
1 tablet is 50% en de dagdosis kan tot 2 tabletten worden ingenomen en is het 100%.

Ik vermoed dat het potje dat in de video wordt getoond alleen B12 bevat.
Een zeer hoge dosis dus.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door taigitu » 23 jan 2020, 11:34

Je sterft mogelijk eerder door te veel vitamine B12: dit moet je weten22 januari 2020

Volgens nieuw onderzoek van het UMCG in Groningen is het goed mogelijk dat een te grote hoeveelheid vitamine B12 in je bloed leidt tot eerder overlijden.
De vitamine wordt vooral geslikt door veganisten. Lopen ze echt gevaar? Vijf vragen beantwoord door deskundigen.

Bloedarmoede, tintelende vingers, geheugenverlies, coördinatiestoornissen of spierzwakte in de benen.
Allemaal aandoeningen die je zou kunnen krijgen als je juist te weinig B12 binnenkrijgt. De enige manier om de vitamine binnen te krijgen:
dierlijke producten eten. En precies dat doen veganisten dus niet.

Bijslikken dus. Logisch. Want tot op heden waren er geen nadelige effecten bekend van te hoge doses vitamine B12, zeggen de Groningse onderzoekers En misschien zijn die er dus juist wel.

1. Wat doet vitamine B12
B12 of cobalamine is nodig voor de aanmaak van rode bloedcellen. Rode bloedcellen zijn nodig om zuurstof in je bloed te vervoeren. Daarnaast is vitamine B12 nodig voor een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten, zoals melk, melkproducten, vlees, vleeswaren, vis en eieren. Het Voedingscentrum raadt veganisten aan om 2,8 microgram B12 per dag bij te slikken.

2. Wat is er nu aan de hand?
"Tot op heden waren er geen nadelige effecten bekend van te hoge doses vitamine B12", zegt onderzoeker Stephan Bakker van het UMCG. "Bij andere vitamines zit er vaak een bovengrens aan de dosering van een supplement, bij B12 is dat niet zo."

Het onderzoek van Bakker stelt dat een hoge concentratie B12 in het bloed een hogere kans op voortijdig sterven voorspelt. "Dat is een reden om nu een waarschuwing af te geven." Het onderzoek zegt volgens Bakker niets over mensen met een medisch aangetoond B12-tekort. "Hiervoor geldt nog steeds dat het goed is om een B12-tekort aan te vullen als dat medisch nodig is. In geval van twijfel, neem dan contact op met je huisarts.​"

Q & A: de (on)zin van vitaminepillen slikken:
Bijna de helft van alle Nederlanders gebruikt vitaminepillen. Maar zijn die pillen wel zo goed voor je gezondheid?
Zie video via de link onderaan het artikel.

3. Hoeveel B12 is te veel?
Bakker zegt dat meer onderzoek nodig is om tot specifiekere data te komen, maar dit zou wel een moment kunnen zijn om kritisch te kijken naar de supplementen die nu worden ingenomen. Bakker: "In de supplementen zit nu 100 tot 1000 microgram B12, terwijl de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid 2,8 microgram is. Dat is dus 30 tot 300 keer de aanbevolen hoeveelheid."

4. Hoeveel eerder zou je doodgaan?
Bakker kan niet zeggen hoeveel eerder je zou kunnen overlijden bij een te hoge dosering B12. Maar het is volgens onderzoekers dus zeker niet zo dat je straffeloos B12 kunt slikken. Bakker: "Baat het niet dan schaadt het niet, zeggen ze weleens. Dat gaat dus niet op. Dat is nooit zo trouwens. Ook niet voor water, of wat dan ook. Er is nu vooral meer onderzoek nodig voor concretere conclusies."

5. Moeten veganisten stoppen met supplementen?
Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten als vlees, eieren en melk. In een gekookt ei zit bijvoorbeeld 0,8 microgram, een glas melk bevat 1,0 microgram en 75 gram rundvlees 2,5 microgram. Veganisten krijgen het dus niet binnen.

Bakker adviseert veganisten zeker niet om te stoppen met de supplementen. Een gebrek aan B12 is namelijk zeker niet goed.
"Ze moeten de supplementen wel gebruiken, maar we moeten gaan kijken of we de dosering in supplementen niet naar bijvoorbeeld 3 microgram kunnen brengen."

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... cg-te-veel
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door Tammy » 23 jan 2020, 11:41

Vroeger dacht men en nu ook nog vaak dat extra supplementen nemen nooit kwaad kon.
Schijnbaar dus wel.
Ik dacht dat vroeger ook met homeopathie, maar dat was heel vroeger.
Ik heb zelf niks met homeopathie maar weet nu dat sommige verbindingen met andere medicatie soms ook gevaarlijk kan zijn.
Zo onschuldig is het dus allemaal niet.
Deze B12 waarschuwing , daar sta ik eerlijk gezegd wel van te kijken.
Nooit verwacht.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door taigitu » 02 feb 2020, 12:40

Vitamine B12 dodelijk?

Beste lezer,

Recent hebben wetenschappers van het UMCG in Groningen gewaarschuwd voor vitamine B12.
Uit hun onderzoek zou namelijk blijken dat mensen met meer vitamine B12 in hun bloed een grotere kans hebben op een vroege dood.
De onderzoekers vonden het een goed idee om heel Nederland te waarschuwen voor suppletie van deze vitamine. Hierop kwam veel kritiek.
Het advies om te stoppen met het nemen van vitamine B12 is inmiddels dan ook weer teruggetrokken.
Wat is hier precies gebeurd? We bespreken het in deze nieuwsbrief.

Nederlandse onderzoekers hebben informatiegegevens gebruikt uit een studie waarbij mensen in Groningen over langere tijd gevolgd zijn. Daarbij is in veel gevallen ook de vitamine B12 status gemeten. De gegevens van deze metingen zijn toen gecombineerd met de sterftecijfers. Toen bleek er een mogelijk verband (correlatie) tussen een hogere vitamine B12-niveau in het bloed en een vroegtijdige dood.

Geen sluitend bewijs
De waarschuwing om per direct te stoppen met vitamine B12 kwam veel te vroeg. Allereerst was er helemaal geen oorzaak-gevolgverband (causaal verband) aangetoond. Dat is niet mogelijk bij een observationeel onderzoek, waarbij mensen achteraf gevolgd worden. Daarbij waren mensen die vitamine B12 suppleerden, uitgesloten van de studie. Aangezien vitamine B12 alleen in dierlijke producten te vinden is, zou de sterfte weleens kunnen komen door ongezonde voedingsgewoonten. De typische vleeseter is doorgaans wat minder dol op groente. De vraag is dan ook of de vroege dood komt door de hogere vitamine B12, of dat er andere factoren in het spel zijn.

B12-tekort levensgevaarlijk
In Nederland zijn er ruim een half miljoen mensen met een tekort aan vitamine B12 (1). Veel mensen zijn niet op de hoogte van hun B12-gebrek, maar ervaren dagelijks de klachten die een tekort met zich mee kan brengen. Neerslachtigheid, geheugenproblemen, een slechte concentratie, gevoelloosheid, bloedarmoede en bloedend tandvlees kunnen komen door een B12-tekort (2). Suppletie kan in sommige gevallen dus levensreddend zijn. Het advies om te stoppen met suppleren van vitamine B12 is daarom uiterst onverstandig.

Cherry picking

In de originele studie is terug te vinden dat de onderzoekers zelf ook niet goed snappen waarom een hogere vitamine B12-status zou kunnen leiden tot een vroege dood (3). Vervolgens worden er enkele studies genoemd die vitamine B12 in een kwaad daglicht zetten. De honderden studies die de noodzaak van vitamine B12 benoemen, worden achterwege gelaten. Hier is duidelijk sprake van selectieve opsomming van wetenschappelijke studies, iets dat ook wel cherry picking wordt genoemd.

Verborgen motieven

Veel onderzoekers zijn op zoek naar erkenning. Hoe vaker je naam opduikt in publicaties, hoe meer aanzien je in de wetenschappelijke kringen geniet (4). Mogelijk dat dit één van de drijfveren was om iets te voorbarig te zijn met concluderen en via de media de noodklok te luiden. Sommige wetenschappers gaan zover om onderzoeksdata te verzinnen en zo naam te maken (5, 6, 7, 8). In dit geval is er geen informatie verzonnen, maar zijn er wel wetenschappelijke grenzen overschreden. Op basis van summiere aanwijzingen zijn er wel heel voorbarige conclusies getrokken. Hierdoor zijn onbewezen en ongefundeerde adviezen verstrekt, iets dat tegen alle wetenschappelijke grondbeginselen ingaat.

Veganisme ongekend populair

De laatste jaren is het veganisme sterk in opmars. Door documentaires op onder meer Netflix, komt er steeds meer bewustzijn over hoe we met onze dieren omgaan (9). Veel mensen laten als reactie hierop alles wat dierlijk is, staan. Het risico op een vitamine B12-tekort is hierdoor groter dan ooit. De noodzaak om vitamine B12 via een supplement te nemen is daarom ook belangrijker dan voorheen.

Meten is weten
Als je twijfelt of er bij jou sprake is van een vitamine B12-tekort, dan kun je dit eenvoudig via een bloedtest laten vaststellen. Dit kan bij de huisarts of bij een particulier lab. Voor de opname van vitamine B12 is maagzuur nodig. Ouderen, maar ook mensen die veel stress hebben, maken minder maagzuur aan en hebben daardoor een hoger risico op een B12-tekort. Een bloedanalyse kan dan geen overbodige luxe zijn.

Teveel kan soms schaden
De laatste jaren wordt de oude orthomoleculaire gedachte ‘hoe meer, hoe beter’, als het om vitamines en mineralen gaat, steeds vaker genuanceerd. Van veel stoffen wordt een zogenaamde U-curve vastgesteld. Dat wil zeggen dat zowel te veel als te weinig van een stof schadelijk is voor de gezondheid. Dat geldt voor zoiets simpels als water, maar ook voor vele vitamines en mineralen. Van mineralen en vet oplosbare vitamines is dit al lange tijd bekend, maar van wateroplosbare vitamines weten we dit nog maar pas. Te veel niacine (B3), pyrodoxine (B6) of vitamine C kan klachten geven (10, 11, 12, 13). Dit zou ook voor vitamine B12 kunnen gelden, maar om dit te bewijzen zijn er goede studies nodig. Terughoudend zijn met megadoseringen is daarom altijd verstandig.

Reserve
Vitamine B12 is zo belangrijk voor het lichaam, dat het een flinke voorraad in de lever kan aanleggen (14, 15).
Sommige mensen hebben hierdoor voor jaren voldoende vitamine B12 in hun lichaam. Een verandering van dieet of een sluimerend probleem in de opname,
hoeft zich niet direct te uiten in een B12-tekort. De gevolgen van een tekort komen meestal pas na jaren aan de oppervlakte.

Oerdieet
Omdat het lichaam een reserve aanlegt van vitamine B12, kan het ook af en toe een dag zonder dierlijke voeding. Het oerdieet wordt soms uitgelegd als een dieet dat vooral bestaat uit veel vlees en eieren. Het is waarschijnlijk dat men in de oertijd at, wat er in de omgeving te vinden was. Dat was niet jaarrond elke dag drie eieren als ontbijt, maar vooral veel plantaardig voedsel. Het zou interessant zijn als de onderzoekers zouden kijken naar de vitamine B12-status van mensen die de nadruk leggen op veel groente, fruit, knollen, bollen en kruiden in hun dieet. Grote kans dat de voorbarige conclusie dan herzien wordt. Tot die tijd is het verstandig om in veel gevallen zeker vitamine B12 te blijven gebruiken.

Een gezonde week,
Juglen Zwaan

https://preview.mailerlite.com/e9i3o3/1 ... 8643/o4a1/

Afbeelding

GEDEELTE NIEUW BERICHT, laatste deel:

.......................................................
Maar ik las dat te veel vitamine B12 gevaarlijk was, moet ik dan wel supplementen slikken?

Tot nu waren er geen nadelige effecten bekend van een te hoge dosis B12. ,,Baat het niet dan schaadt het niet'', zo was de gedachte. De wetenschappers van het UMCG legden echter een verband tussen hoge concentraties B12 in het bloed en een hogere kans op sterfte (lees hier het volledige Engelstalige onderzoek). Daarbij is wel belangrijk om te zeggen dat het niet om een oorzakelijk verband gaat. Om dat te bepalen moet nog meer onderzoek gedaan worden. Daarom zette het UMCG naderhand het volgende bericht op Twitter.
TWITTER

UMCG @umcg
· 21 jan. 2020

Lange tijd dachten we dat er geen gevaar schuilt in een overdosering van vitamine B12.
Onderzoeker José Luis Flores-Guerrero en hoogleraar Interne Geneeskunde Stephan Bakker waarschuwen nu voor de gezondheidsrisico's van een te hoge B12-spiegel:

➡️ https://www.umcg.nl/NL/UMCG/Nieuws/Pers ... erfte.aspx

UMCG @umcg

Als reactie op de verschillende vragen die ons nieuws oproept: de waarschuwing voor het risico van te hoge B12-waardes en voor overmatig gebruik
van supplementen doet niets af aan het feit dat het goed is om een B12-tekort aan te vullen als dat medisch nodig is. (1/2)
https://www.dvhn.nl/groningen/Een-waars ... 64328.html

Afbeelding


En hieronder een link naar een Engels artikel waarnaar in bovenstaand artikel werd verwezen:
Lees via de link.
https://jamanetwork.com/journals/jamane ... le/2758742


Om uiteindelijk te eindigen met de conclusie dat auteurs/onderzoekers(?) vanhet OT-artikel flink uit de bocht zijn gevlogen met zijn eindoordeel......
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door gusteman » 02 feb 2020, 15:30

Tammy schreef:
23 jan 2020, 11:41
Ik heb zelf niks met homeopathie maar weet nu dat sommige verbindingen met andere medicatie soms ook gevaarlijk kan zijn.
Daarvan zou ik nu eens een gedocumenteerde analyse willen zien want in deze stelling steekt een onhoudbaar argument: als er gevaar kan optreden door het samengaan van een homeopathisch middel met andere medicatie dan zou dit betekenen dat het niet om een homeopathisch middel gaat maar wel een surrogaat.

Want er kan enkel sprake zijn van gevaar wanneer bepaalde componenten samengevoegd worden en er een chemische reactie ontstaat. Nu is het zo dat een homeopathisch middel dat werd bereid volgens de homeopathische regels nooit een actief bestanddeel kàn bevatten en voor 99,9999999% uit water bestaat.

Dus kan er nooit sprake zijn van risico's wanneer een homeopathisch middel en een medicijn samen worden ingenomen.

Ergo: graag een link waar ik de bron voor die aanname kan nakijken (as het effe kan). ;P!

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80368
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door Tammy » 02 feb 2020, 15:45

Ik heb geen link Gusteman maar het betreft een gebeurtenis jaren geleden in een ziekenhuis .
Ik was daar voor iets en zoals gewoonlijk krijg je vaak vragen van een arts welke medicijnen men slikt.
De reden waarom ik daar was hou ik prive maar ik vroeg de arts of Sint Janskruid schadelijk zou zijn in combinatie met de medicijnen die ik slik.
Niet dat ik dat wilde gebruiken maar een vriendin gebruikte het en had iets gelezen daarover dat het soms niet goed samen gaat.
De arts bevestigde dat.
Dat Sint Janskruid niet zomaar mag worden ingenomen in combinatie met chemische medicatie.

Mijn man is ook een keer naar een homeopaat geweest en daar kreeg hij middeltjes voor zijn ziekte maar mocht bijvoorbeeld geen tandpasta met fluroride daarmee gebruiken.
Ook geen pepermunt en sinaasappelsap.
Die combinatie zou niet matchen zoals werd gezegd.
Het hielp niet maar ik stond ervan te kijken.
Daar komt mijn opmerking eigenlijk vandaan Gusteman.

Heel vroeger dacht ik dat homeopathie altijd onschuldig was maar dat geloof ik niet meer.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Te veel vitamine B12 is dodelijk.......

Bericht door taigitu » 02 feb 2020, 19:16

Tammy schreef:
02 feb 2020, 15:45

De reden waarom ik daar was hou ik prive maar ik vroeg de arts of Sint Janskruid schadelijk zou zijn in combinatie met de medicijnen die ik slik.
Niet dat ik dat wilde gebruiken maar een vriendin gebruikte het en had iets gelezen daarover dat het soms niet goed samen gaat.
De arts bevestigde dat.
Dat Sint Janskruid niet zomaar mag worden ingenomen in combinatie met chemische medicatie.
Heel vroeger dacht ik dat homeopathie altijd onschuldig was maar dat geloof ik niet meer.
St, Janskruid heb je zowel als natuurgeneesmiddel (fythotherapie) als homeopathisch middel. Verschillende bereidingen.
Omdat het tegenwoordig een officieel geneesmiddel is wordt het met de latijnse naam voorgeschreven, namelijk Hypericum.
Het werkt namelijk in op het zenuwstelsel. Logischerwijs kan je daar weinig of geen andere middelen naast gebruiken die ook op het zenuwstelsel werken.

Zie de uitleg hieronder, dit is maar een deel van het verhaal.


Hypericum homeopathisch
Het geneeskrachtig gebruik van een in aanleg giftige plantaardige stof als hypericine noemen we fytotherapie (planten- of kruidengeneeskunde).
Om van Sint-Janskruid een klassiek homeopathisch geneesmiddel te maken wordt niet de stof hypericine gebruikt maar de gehele, verse, bloeiende plant.

Na een verdunning- en bewerkingsproces (het potentiëren) zijn de giftige stoffen volledig verdwenen en blijft alleen een geneeskrachtige vloeistof over.
Deze homeopathische Hypericum wordt al 200 jaar met succes toegepast bij verwondingen van zenuwen, zoals bij bijtwonden, val op het stuitje, nekletsel,
zenuwpijn na operaties, gordelroospijn etc. Kortom: het Sint-Janskruid is bij de behandeling van depressies en zenuwletsels een onmisbaar alternatief.

https://www.homeopathischepraktijk.nl/h ... janskruid/


Maar er zijn ook voedingsmiddelen die we beter niet kunnen combineren met medicijnen. En die zijn niet zo algemeen bekend.
Hieronder een artikel die wat duidelijkheid geeft. En zo zijn er meerdere voedingstoffen die minder goed samengaan met medicijnen.
Je zou kunnen zeggen dat groenten en fruit vallen onder fythotherapie, ofwel 'kruiden-geneeskunde'.



Grapefruit en medicijnen

Grapefruitsap en verse grapefruit kunnen een wisselwerking geven met uw geneesmiddelen.
Bij de meeste medicijnen kunt u echter zonder problemen een grapefruit eten of grapefruitsap drinken. Bij sommige medicijnen kan dat niet of niet te veel.
Welke dat zijn en waarom dat is, leest u hier.

Afbraak van medicijnen
Medicijnen worden opgenomen en afgebroken in het lichaam. Grapefruit(sap) bevat stoffen, genaamd furanocoumarines, die de werking van het enzym CYP3A4
in uw lichaam kunnen blokkeren. Dit enzym speelt een belangrijke rol bij de afbraak van veel geneesmiddelen. Wanneer dit enzym minder goed werkt
hoopt het medicijn zich op in uw lichaam en is de kans op bijwerkingen groter. Dit effect treedt telkens opnieuw op als u grapefruitsap drinkt of een grapefruit eet.

Het effect is na ongeveer drie dagen weer voorbij. Een beperkte hoeveelheid grapefruit(sap) is verantwoord.

Mag u helemaal geen grapefruit?
De remming van het enzym en daarmee de verhoogde kans op bijwerkingen is afhankelijk van de hoeveelheid grapefruits of grapefruitsap die u eet of drinkt.
Wanneer u niet meer dan een of twee dagen per week een glas grapefruitsap drinkt of niet vaker dan een of twee dagen per week een grapefruit eet,
met een tussenpoos van drie dagen of langer, is een verhoogde kans op bijwerkingen minimaal. Sinaasappelen en mandarijnen remmen het enzym niet
en hebben deze wisselwerking met medicijnen dus niet. In plaats van grapefruit(sap) kunt u dus gerust sinaasappel(sap) of mandarijnen(sap) nemen.

Welke medicijnen gaan niet met grapefruit samen?
De wisselwerking met grapefruit geldt voor alle geneesmiddelen die in belangrijke mate door het enzym CY3A4 worden afgebroken
en waarbij een verhoging van de dosis in het lichaam snel kan leiden tot (ernstige) bijwerkingen.

Deze geneesmiddelen zijn:

- Cholesterolverlagers: simvastatine en atorvastatine
- Hartritmemedicijnen: amiodaron en ivabradine
- Slaap- en kalmeringsmiddelen: buspiron, diazepam (Valium) en midazolam (Dormicum)
- Bloeddrukverlagers: amlodipine, felodipine, nifedipine en diltiazem
- Anti-kanker middelen: sunitinib (Sutent), lapatinib (Tyverb), nilotinib (Tasigna), pazopanib (Votrient), axitinib (Inlyta) en crizotinib (Xalcori)
- Immunosuppressiva: ciclosporine, tacrolimus, everolimus en sirolimus
- Overige: colchicine, carbamazepine, fenytoïne, quetiapine, clomipramine, methadon en sildenafil (Viagra)

Wanneer u graag grapefruit wilt blijven eten of drinken, maar u een geneesmiddel gebruikt waarbij dat wordt afgeraden, dan is het in sommige gevallen mogelijk
een alternatief te vinden dat u wel samen met grapefruit(sap) kunt gebruiken.
Overleg met uw apotheker of er in uw geval voor een ander medicijn gekozen kan worden.

https://www.leef.nl/kennisbank/grapefruit-en-medicijnen


Zo zie je dat ook de combinatie voeding/reguliere medicijnen niet zo maar vanzelfsprekend samen gaan.

Nog een voorbeeld:
https://trombosedienst-leiden.nl/trombo ... en-stress/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie