Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door taigitu » 27 jan 2020, 13:24

The Grey schreef:
27 jan 2020, 10:04
taigitu schreef:
26 jan 2020, 12:32
Ik zou dat kunnen uitleggen als volgt, maar dat is creatief gedacht:
Het vaccin is veranderd van samenstelling, iets erbij of verwijderd.
Dat gebeurt vaker. Zeker als de termijn (patent) bijna afloopt en het niet
door anderen mag worden nagemaakt. Dan vervangt de oorspronkelijke producent een heel
klein stukje van/in het vaccin en dan is het een nieuw vaccin waar ook weer een patent op wordt gevraagd.
Fijn dat je het zelf als creatief gedacht bestempeld.
Wat je zegt is inderdaad waar, echter gebeurt dit vaker met medicijnen dan met vaccins. Echter moet de fabrikant nadat ze dit doen, nog steeds de effectiviteit bewijzen van hun geneesmiddel.
Dus stel ik heb het patent op morfine. En dat verloopt bijna, en ik denk shit deze wil ik behouden. En ik voeg er een beetje suiker aan toe. Daar vraag ik een nieuw patent op aan. Kan prima, maar er moet nog wel bewezen worden dat deze suikermorfine combinatie effectief is tegen pijn. Anders mag deze niet worden voorgeschreven.
Echter is het dat, omdat suiker niks doet tegen de pijn en de morfine er gewoon nog in zit.

Ook al zouden die vaccins worden aangepast vanwege patenten, je kan niet zomaar spuiten vullen met zoutoplossing en zeggen dat dit het "nieuwe vaccin" is.

Effectiviteit moet zijn bewezen
Dat zou je denken, maar het wordt af en toe gewoon verleend als het een simpele verandering is.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door The Grey » 27 jan 2020, 17:35

taigitu schreef:
27 jan 2020, 13:16
Bij gewone medicijnen staat vaak niet alle bijwerkingen, of mogelijke bijwerkingen, vermeld in de bijsluiter.
Als voorbeeld die omeprazol die ik lang heb geslikt. Daar zat (voor de gebruiker) een zeer korte bijsluiter bij. Maar als je gaat kijken wat die
bijsluiter had moeten vermelden..... negen pagina's. Dat is dus meer dan wat je als patiënt aangereikt krijg....
Ik heb ze in ieder geval niet in het doosje van mijn maagzuurremmers gevonden.

Je kan via de link hieronder die negen pagina's na lezen.
db.cbg-meb.nl › Bijsluiters
bijsluiter - Cbg Meb
PDF
Omeprazol Sandoz® capsule 40, maagsapresistente capsules, hard, 40 mg ... Lees goed de hele bijsluiter voordat u dit geneesmiddel gaat gebruiken want er ...
link:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... QiJuxdeKmL
Ik heb zelf na mijn operatie OxyContin gekregen, daar zat een bijsluiter die overeenkomt met de link die je hebt gepost.
De link lijkt ook op een vrij standaard bijsluiter.
Als dit niet bij je pakje maagzuur remmers zat dan moet dit een fout zijn, die moeten er namelijk verplicht in...
-

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door The Grey » 27 jan 2020, 17:40

taigitu schreef:
27 jan 2020, 13:24
Dat zou je denken, maar het wordt af en toe gewoon verleend als het een simpele verandering is.
Het sleutelwoord hier is de werkzame stof. Dat is ook waar het patent op rust. Als de werkzame stof veranderd, dan is het een ander medicijn. Werkzame stof veranderen is niet een "simpele verandering"
-

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door taigitu » 27 jan 2020, 18:30

The Grey schreef:
27 jan 2020, 17:35
taigitu schreef:
27 jan 2020, 13:16
Bij gewone medicijnen staat vaak niet alle bijwerkingen, of mogelijke bijwerkingen, vermeld in de bijsluiter.
Als voorbeeld die omeprazol die ik lang heb geslikt. Daar zat (voor de gebruiker) een zeer korte bijsluiter bij. Maar als je gaat kijken wat die
bijsluiter had moeten vermelden..... negen pagina's. Dat is dus meer dan wat je als patiënt aangereikt krijg....
Ik heb ze in ieder geval niet in het doosje van mijn maagzuurremmers gevonden.

Je kan via de link hieronder die negen pagina's na lezen.
db.cbg-meb.nl › Bijsluiters
bijsluiter - Cbg Meb
PDF
Omeprazol Sandoz® capsule 40, maagsapresistente capsules, hard, 40 mg ... Lees goed de hele bijsluiter voordat u dit geneesmiddel gaat gebruiken want er ...
link:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... QiJuxdeKmL
Ik heb zelf na mijn operatie Oxy=Contin gekregen, daar zat een bijsluiter die overeenkomt met de link die je hebt gepost.
De link lijkt ook op een vrij standaard bijsluiter.
Als dit niet bij je pakje maagzuur remmers zat dan moet dit een fout zijn, die moeten er namelijk verplicht in...
Heb jij negen vellen (op A4 formaat) gekregen als bijsluiter bij jouw oxycontin?

Hier de link naar de bijsluiter van oyxcontin: https://consumed.nl/bijsluiters/oxycontin

Hij lijkt me toch wel heel anders dan die voor om=eprezol.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door taigitu » 27 jan 2020, 18:30

The Grey schreef:
27 jan 2020, 17:40
taigitu schreef:
27 jan 2020, 13:24
Dat zou je denken, maar het wordt af en toe gewoon verleend als het een simpele verandering is.
Het sleutelwoord hier is de werkzame stof. Dat is ook waar het patent op rust. Als de werkzame stof veranderd, dan is het een ander medicijn. Werkzame stof veranderen is niet een "simpele verandering"
Ja, daar kan ik me in vinden.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

gusteman

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door gusteman » 27 jan 2020, 19:55

I told you I would be back !
taigitu schreef:
27 jan 2020, 18:30
Heb jij negen vellen (op A4 formaat) gekregen als bijsluiter bij jouw oxycontin?
Je vergelijkt hier appelen met peren: de tekst op de PDF bijsluiter is gedrukt in 12-punts lettertype, die op de bijsluiter in 4-punts lettertype.

Ik heb hier een vergelijkbare bijsluiter bij het medicijn dat in België op de markt wordt gebracht als Pan-to-med (werkzaam bestanddeel: Pan-to-pra-zo-le).
De oppervlakte van de bijsluiter bedraagt 1334,5 cm², tweezijdig bedrukt wat overeenkomt met 2669 cm².
De witranden bedragen één vierde van die op een normale A4 (zoals je die op een PDF terugvindt).
Negen vellen A4 bedragen 5613,3 cm² ... 4-punts lettertype is drie maal kleiner dan 12-punts lettertype wat resulteert in een factor 1/3.
2669 maal 3 geeft als uitkomst 8007 (cm²) indien de tekst van de bijsluiter zou overgezet worden naar 12-punts lettertype.

Dus ja, wat op de bijsluiter in het doosje staat kan gemakkelijk 9 vellen A4 beslaan ... en omgekeerd, natuurlijk.

Geloof je me niet? Vraag het na bij mensen met ervaring in het afdrukken van lappen tekst; er is zelfs minstens één forumlid dat die ervaring heeft, hij is vroeger drukker geweest en heeft een opleiding typografie voltooid. Zijn (forum-)naam is gusteman. :wink:

No worries: I"ll be back!

Gebruikersavatar
Kristof Piessens
Leraar
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 mar 2015, 23:36

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door Kristof Piessens » 27 jan 2020, 21:37

gusteman schreef:
27 jan 2020, 19:55
I told you I would be back !
taigitu schreef:
27 jan 2020, 18:30
Heb jij negen vellen (op A4 formaat) gekregen als bijsluiter bij jouw oxycontin?
Je vergelijkt hier appelen met peren: de tekst op de PDF bijsluiter is gedrukt in 12-punts lettertype, die op de bijsluiter in 4-punts lettertype.

Ik heb hier een vergelijkbare bijsluiter bij het medicijn dat in België op de markt wordt gebracht als Pan-to-med (werkzaam bestanddeel: Pan-to-pra-zo-le).
De oppervlakte van de bijsluiter bedraagt 1334,5 cm², tweezijdig bedrukt wat overeenkomt met 2669 cm².
De witranden bedragen één vierde van die op een normale A4 (zoals je die op een PDF terugvindt).
Negen vellen A4 bedragen 5613,3 cm² ... 4-punts lettertype is drie maal kleiner dan 12-punts lettertype wat resulteert in een factor 1/3.
2669 maal 3 geeft als uitkomst 8007 (cm²) indien de tekst van de bijsluiter zou overgezet worden naar 12-punts lettertype.

Dus ja, wat op de bijsluiter in het doosje staat kan gemakkelijk 9 vellen A4 beslaan ... en omgekeerd, natuurlijk.

Geloof je me niet? Vraag het na bij mensen met ervaring in het afdrukken van lappen tekst; er is zelfs minstens één forumlid dat die ervaring heeft, hij is vroeger drukker geweest en heeft een opleiding typografie voltooid. Zijn (forum-)naam is gusteman. :wink:

No worries: I"ll be back!
Nou snap ik het helemaal niet meer, dacht dat je militair op rust was ? En je bent drukker geweest ? Dan dateert de drukkerij dus van na je leger dienst en pas jaren later zag je in dat je die job niet tot je pensioen wou doen ben je maar militair geworden...iets met haken en ogen dat af en toe gemist wordt !!
Duister voedt zich met licht, licht voedt zich met licht, lichtkracht versterkt elkaar zonder hulp van het duister, zonder licht kan duister geen bestaan kennen.

gusteman

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door gusteman » 27 jan 2020, 22:18

Kristof Piessens schreef:
27 jan 2020, 21:37
Nou snap ik het helemaal niet meer, dacht dat je militair op rust was ? En je bent drukker geweest ? Dan dateert de drukkerij dus van na je leger dienst en pas jaren later zag je in dat je die job niet tot je pensioen wou doen ben je maar militair geworden...iets met haken en ogen dat af en toe gemist wordt !!
Weet je, beste Kristoff, er was een tijd dat nieuwe forumleden zichzelf voorstelden in een afzonderlijk topic.
Als je nu eens eerst de moeite had genomen om mijn voorsteltopic door te nemen dan had je geweten hoe de tijdlijn is verlopen:

1) basisonderwijs tot 12
2) van 12 tot 13: humaniora (moderne talen/wiskunde) gestopt om in de drukkerij thuis te werken omdat vader zwaar ziek was geworden; het werken gebeurde 's avonds en in de weekends ... tijdens de schoolweek volgde in typografie
3) gestopt met schoolgaan op 16: gedeelte typografie was afgerond, voor offset had ik geen interesse (wel tussendoor zeefdruk gedaan)
4) op 19 legerdienst 1 jaar als chauffeur/stormfuselier ... rijbewijs zware voertuigen behaald, tevens B Brevet commando.
5) op 20 afgezwaaid en beginnen werken als chauffeur (de drukkerij was inmiddels stopgezet wegens niet meer rendabel)
6) op 25 (tweede oliecrisis in 1979) werkloos geworden ... na een half jaar werk zoeken gesolliciteerd bij het leger en in februari 1980 binnen getreden bij de luchtmacht.
7) op 1 oktober 2010 op rust gegaan als militair.

Tijdens de eerste 14 jaar bij de luchtmacht voortdurend gewerkt in een 24-uren systeem: 24 uren dienst met daarna 72 uren vrij - tijdens die vrije dagen enerzijds bijgeklust als chauffeur en als gitarist/bassist/drummer actief geweest in 4 verschillende orkestjes.

Tussendoor ook nog gedurende zes jaar samen met een vriend een verhuurdienst voor klank- en lichtmaterieel gehad.

Ja, een bezig bijtje, dat wel.

En wat was nu jouw opmerking?

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door univers » 27 jan 2020, 23:02

;P!
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door MetalPig » 28 jan 2020, 07:50

gusteman schreef:
27 jan 2020, 19:55
4-punts lettertype is drie maal kleiner dan 12-punts lettertype wat resulteert in een factor 1/3.
Tekst is 2-dimensionaal, dus de factor wordt 1/3 * 1/3 oftewel 1/9

Totaal off-topic natuurlijk, maar ik vrees dat dit zoveelste vaccinatie-topic toch al niet meer te redden was.

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door The Grey » 28 jan 2020, 09:22

taigitu schreef:
27 jan 2020, 18:30
The Grey schreef:
27 jan 2020, 17:35
taigitu schreef:
27 jan 2020, 13:16
Bij gewone medicijnen staat vaak niet alle bijwerkingen, of mogelijke bijwerkingen, vermeld in de bijsluiter.
Als voorbeeld die omeprazol die ik lang heb geslikt. Daar zat (voor de gebruiker) een zeer korte bijsluiter bij. Maar als je gaat kijken wat die
bijsluiter had moeten vermelden..... negen pagina's. Dat is dus meer dan wat je als patiënt aangereikt krijg....
Ik heb ze in ieder geval niet in het doosje van mijn maagzuurremmers gevonden.

Je kan via de link hieronder die negen pagina's na lezen.


link:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... QiJuxdeKmL
Ik heb zelf na mijn operatie Oxy=Contin gekregen, daar zat een bijsluiter die overeenkomt met de link die je hebt gepost.
De link lijkt ook op een vrij standaard bijsluiter.
Als dit niet bij je pakje maagzuur remmers zat dan moet dit een fout zijn, die moeten er namelijk verplicht in...
Heb jij negen vellen (op A4 formaat) gekregen als bijsluiter bij jouw oxycontin?

Hier de link naar de bijsluiter van oyxcontin: https://consumed.nl/bijsluiters/oxycontin

Hij lijkt me toch wel heel anders dan die voor om=eprezol.
Van wat ik me kan herinneren was hij een stukje langer dan de link die je hebt gestuurd. Maar ik kreeg, zoals Gusteman hieronder zei een opgevouwen briefje waarop het in een kleiner lettertype stond.
Ziet er ongeveer zo uit:
Afbeelding

Overigens moest ik voordat ik die troep kreeg ook nog langs de apotheker die mij mondeling ging uitleggen wat ongeveer wat er in de bijsluiter was (terwijl ik al grofweg een week of wat aan die pijnstiller was). Hij mocht het ook niet overslaan, was verplicht ;)
-

Gebruikersavatar
MetalPig
"Oh no, not again."
Berichten: 11945
Lid geworden op: 28 feb 2006, 11:18

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door MetalPig » 28 jan 2020, 09:38

The Grey schreef:
28 jan 2020, 09:22
Overigens moest ik voordat ik die troep kreeg ook nog langs de apotheker die mij mondeling ging uitleggen wat ongeveer wat er in de bijsluiter was (terwijl ik al grofweg een week of wat aan die pijnstiller was). Hij mocht het ook niet overslaan, was verplicht ;)
En dan achteraf een rekening van 28 euro sturen omdat ze die uitleg gegeven hebben waar je totaal geen behoefte aan had :roll:

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door taigitu » 28 jan 2020, 09:40

The Grey schreef:
28 jan 2020, 09:22

Van wat ik me kan herinneren was hij een stukje langer dan de link die je hebt gestuurd. Maar ik kreeg, zoals Gusteman hieronder zei een opgevouwen briefje waarop het in een kleiner lettertype stond.
Overigens moest ik voordat ik die troep kreeg ook nog langs de apotheker die mij mondeling ging uitleggen wat ongeveer wat er in de bijsluiter was (terwijl ik al grofweg een week of wat aan die pijnstiller was). Hij mocht het ook niet overslaan, was verplicht ;)
Dat is inderdaad heel veel info op zo'n uitgebreide bijsluiter, des te beter. Dan weet je ook meer mocht je een eventuele bijwerking ervaren.
Ik kreeg een keer Xanax voorgeschreven, die ik nooit heb gebruikt, en daar zaten twee A4 vellen bij uitgeprint door de apotheker.
En ook nog wat extra info van de persoon die me hielp in de apotheek.
Dat is inderdaad verplicht, zelfs bij paracetamol. Het is wel apart als ze je dat vragen, ook bij het Kruitvat ed.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
The Grey
Leraar
Berichten: 2368
Lid geworden op: 30 mar 2010, 20:47

Re: Wel of niet vaccineren? - Sociale geneeskunde

Bericht door The Grey » 29 jan 2020, 12:51

MetalPig schreef:
28 jan 2020, 09:38
The Grey schreef:
28 jan 2020, 09:22
Overigens moest ik voordat ik die troep kreeg ook nog langs de apotheker die mij mondeling ging uitleggen wat ongeveer wat er in de bijsluiter was (terwijl ik al grofweg een week of wat aan die pijnstiller was). Hij mocht het ook niet overslaan, was verplicht ;)
En dan achteraf een rekening van 28 euro sturen omdat ze die uitleg gegeven hebben waar je totaal geen behoefte aan had :roll:
100%.
De grap was ook dat ik die zelf moest betalen. Terwijl de medicijnen zelf iets van 1,60 waren
-

Plaats reactie