Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door taigitu » 23 feb 2020, 12:32

Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Van kruidenthee tot ui
Ben je verkouden of heb je de griep? Hoesten, hoofdpijn, spierpijn... Je kunt je behoorlijk lamlendig voelen.
Alhoewel er geen geneesmiddelen bestaan tegen griep en verkoudheid, zijn er wel simpele huismiddeltjes die het leed kunnen verzachten.

Water
Bij griep en verkoudheid geldt in het algemeen dat je veel water moet drinken.
Water is het belangrijkste bestanddeel van de mens en helpt afvalstoffen te verwijderen.
Drink niet te veel dranken die vocht onttrekken, zoals koffie en alcohol. Ook melk is niet goed, omdat het aanzet tot slijmvorming.

Kruidenthee
Kruidenthee daarentegen is uitstekend bij griep of verkoudheid. Meng gelijke delen vlierbloesem, pepermunt en duizendblad
en doe één tot twee eetlepels van dit mengsel in een beker heet water. Eventueel kun je wat honing, gemberwortel en een kaneelstokje toevoegen.
Drink deze thee bij voorkeur voor het slapen gaan.

Gemberwortelthee onderdrukt de rillingen en het algemene gevoel van misère.
Rasp een 2,5 cm lang stuk geschilde gemberwortel.
Meng de geraspte gember met twee kopjes koud water en breng het aan de kook.

Laat het geheel nog vijf minuten doorpruttelen. Voeg vervolgens een halve theelepel cayennepeper toe en kook het geheel nog een minuut door.
Doe er ten slotte twee eetlepels citroensap en wat honing bij. Drink het brouwsel zo warm mogelijk.

Geen honger

Meestal heb je niet veel trek als je je grieperig of verkouden voelt. Het is niet erg om wat minder te eten,
als je maar wel veel drinkt. Wil je toch wat eten, eet dan licht verteerbaar voedsel, zoals soep, rijst of kip.

Citrusvruchten
Grapefruit en citroen bevatten veel vitamine C en helpen bij het functioneren van je lever en dus je immuunsysteem.
Andere citrusvruchten zijn minder geschikt, omdat ze te zoet zijn om de afvoer van gifstoffen door de lever te bevorderen.

Knoflook
Zodra je de eerste verschijnselen van griep of verkoudheid bemerkt, kun je het beste twee tenen rauwe knoflook eten.
Knoflook heeft namelijk een sterke antibacteriële werking. Om de sterke geur van knoflook uit je mond wat te onderdrukken,
kun je het beste op peterselie kauwen.

Kippensoep
Studies hebben aangetoond dat kippensoep helpt bij griep en verkoudheid. De stoom die van de soep afkomt, v
erlicht de verstopping van neus en borst. Bouillon schijnt ontstekingsremmende eigenschappen te hebben.
De beweging van witte bloedlichaampjes, die aanzetten tot het vermeerderen van slijm in neus en longen, wordt gestopt.

Waterijsjes
Eén van de verschijnselen bij griep en verkoudheid is een vervelende keelpijn. Veel drinken en op een snoepje of dropje zuigen,
kan verlichting geven. Ook het zuigen op waterijsjes of ijsblokjes helpt. Deze huismiddeltjes werken vaak net zo goed
als dure zuigtabletten van apotheek of drogist.

Ui
Het is behoorlijk vervelend en vermoeiend als je neus dicht zit. Een simpel middel om wat verlichting te brengen, is het gebruik van een rauwe ui.
Haal de 'rokken' van de ui en snijd de ui in grote stukken. Op een schoteltje naast het bed doet de ui 's nachts wonderen voor een verstopte neus.

Hoestsiroop
Hoesten, nog een typisch verschijnsel bij met name verkoudheid. Regel nummer één is: onderdruk het hoesten niet! Hoesten houdt de luchtwegen namelijk schoon.

Zoek je naar wat verlichting, maak dan eens een hoestsiroop van bijvoorbeeld gesmolten boter met bruine suiker, cognac of suikerwater.
Of neem ½ kopje honing, 5 eetlepels citroensap en een ½ kopje heet water. Meng de honing en citroen met een lepel net zo lang totdat de ingrediënten
goed met elkaar vermengd zijn. Voeg daarna al roerende het hete water erbij. Is de siroop te dik? Voeg dan wat extra heet water toe.
Neem bij hoest twee tot drie keer per dag een eetlepel van deze honingsiroop. De siroop is een paar dagen houdbaar mits je deze in de koelkast bewaart.

Een ander prima hoestmiddel dat slijmoplossend werkt en de keel verzacht, maak je van honing met zonnebloemolie.
Roer twee eetlepels honing en twee eetlepels zonnebloemolie door elkaar. Neem zo nu en dan een theelepeltje van dit mengsel.

Stomen
Door te stomen kun je een holteontsteking voorkomen. Giet kokend water in een grote schaal. Doe er kamille, eucalyptus en tijm in
om het slijm los te maken en de keelpijn te verzachten. Sla een handdoek over je hoofd en ga vijf tot tien minuten vlak boven de bak hangen.
Snuif de stoom op door je neus en adem uit door je mond. Herhaal dit twee keer per dag.

Uitzieken
Huismiddeltjes zijn er om de klachten te verlichten. Maar het allerbeste is om zoveel mogelijk rust te nemen.
Dat geeft je lichaam energie om tegen griep of verkoudheid te vechten.

https://www.gezondheidsnet.nl/griep-en- ... erkoudheid


Afbeelding

De griepgolf: https://www.hartvannederland.nl/nieuws/ ... nederland/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door Witte wel » 23 feb 2020, 17:36

Ik denk dat oil-pulling beter werkt dan het VSM middeltje voor € 9,50. Een flesje Bertolli olijfolie kost €3,50 en is veel effectiever naar mijn mening.
Maar VSM, waar je indirect naar verwijst, heeft natuurlijk naam maar is geen huismiddel. Olijfolie wél.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door univers » 23 feb 2020, 18:13

Een flesje Bertolli olijfolie kost €3,50
Jij komt bij de LIDL. :mrgreen:
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door taigitu » 23 feb 2020, 18:21

Witte wel schreef:
23 feb 2020, 17:36
Ik denk dat oil-pulling beter werkt dan het VSM middeltje voor € 9,50. Een flesje Bertolli olijfolie kost €3,50 en is veel effectiever naar mijn mening.
Maar VSM, waar je indirect naar verwijst, heeft natuurlijk naam maar is geen huismiddel. Olijfolie wél.
Ik zie niet waar ik indirect naar VSM heb verwezen....? Want dat zou inderdaad geen huismiddel zijn.
Ook zie ik het niet genoemd bij de huismiddeltjes betreffende griep en verkoudheid.
Welk VSM-middel bedoel je? Voor welk probleem omdat je hier overgaat naar Oil-pulling.

Maar als je oil-pulling een beter middel (voor wat?) vind dan VSM (wat in het OT niet wordt benoemd/beschreven)
kijk dan toch even hieronder naar een artikel over oil-pulling.......

Oil pulling: een mondvol nonsens
Posted by Laurens Dragstra On May 2, 2014 In Alternatieve schade, Gezondheid 27 Comments

Onlangs onderzocht de Amerikaanse neuroloog Steven Novella het fenomeen ‘oil pulling’. Dat is een uit India afkomstige vorm van mondverzorging waarbij je een eetlepel olie in je mond neemt en de olie vervolgens 10 tot 20 minuten heen en weer spoelt. Dit spoelen zou goed zijn voor je tanden en tandvlees, maar ook allerhande andere lichamelijke en geestelijke klachten kunnen verhelpen. Novella vond voor de eerste bewering maar heel weinig bewijs en voor de tweede helemaal niets. Gebrek aan bewijs belette het tijdschrift Happinez vorig jaar niet om oil pulling met verve te promoten onder de titel ‘Zo simpel, zo gezond’. Ook de Happinez erkent dat er eigenlijk geen bewijs voorhanden is, maar wie maalt er om bewijs als je zoveel tevreden gebruikers hebt?

Het hele artikel lezen o.a. over de onderzoeken: https://kloptdatwel.nl/2014/05/02/oil-p ... l-nonsens/
Of dit genoemde artikel van Happinez: https://www.happinez.nl/body-yoga/oil-p ... en-gezond/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door Witte wel » 23 feb 2020, 20:28

Onder aan de pagina van je eerste link staat een blauwe knop met daarop "bekijk het middel" en daarmee werd je doorgelinkt naar een VSM product. Als je geen spamfilter hebt verwijst deze naar nisyleen pelargonium druppels. Vandaar mijn opmerking.
Na verkouden of echte griep? staat dan nog een stuk met de titel Goed om te weten waarna de blauwe knop.
https://www.vsm.nl/producten/traditione ... gn=special
Daar verwees je dus naar. Heb je een spamfilter of adblocker dan zie je het hele stuk, goed om te weten niet, en de link niet.
Ik zag de link vanmiddag op mijn tablet waar geen adblocker op zit.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door taigitu » 23 feb 2020, 23:52

Witte wel schreef:
23 feb 2020, 20:28
Onder aan de pagina van je eerste link staat een blauwe knop met daarop "bekijk het middel" en daarmee werd je doorgelinkt naar een VSM product. Als je geen spamfilter hebt verwijst deze naar nisyleen pelargonium druppels. Vandaar mijn opmerking.
Na verkouden of echte griep? staat dan nog een stuk met de titel Goed om te weten waarna de blauwe knop.
https://www.vsm.nl/producten/traditione ... gn=special
Daar verwees je dus naar. Heb je een spamfilter of adblocker dan zie je het hele stuk, goed om te weten niet, en de link niet.
Ik zag de link vanmiddag op mijn tablet waar geen adblocker op zit.
Ik zie helemaal geen blauwe knop.
Wat ik wel zie bij het artikel de tekst 'naar de special' en dan krijg ik verschillende andere artikelen te zien.
Daar kan ik verder niets mee en zie het ook niet als een eventuele verwijzing van mij.
Die verwijzing naar VSM die jij wel ziet, zie ik dus ook niet als zou ik doorverwijzen naar dat middel.
Hoe mijn computer door mijn zoon is afgesteld weet ik niet. Maar ik ontvang geen reclames.
Maar het is verder ook niet belangrijk omdat het voor mij ging om huismiddelen bij griep en verkoudheid.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door Witte wel » 24 feb 2020, 06:54

Dergelijke gezondheidssites bestaan van reclame gelden. Als je pc een spamfilter heeft dan zie je die reclames niet. De meeste internet gebruikers hebben een slecht of geen spamfilter en middels dergelijke doorlinken maak je reclame voor producten zonder dat je het weet. Je verwijst naar een site met informatie die op hun beurt weer doorklinkt naar de remedie. Hun remedie die voor hun geld op brengt en jij weet daar niets van. Maar jij verwijst er dan naar, zonder het te weten. Daar wees ik je op.
Je verwees naar huismiddeltjes maar zonder te weten naar een commerciële link.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door taigitu » 24 feb 2020, 10:32

Witte wel schreef:
24 feb 2020, 06:54
Dergelijke gezondheidssites bestaan van reclame gelden. Als je pc een spamfilter heeft dan zie je die reclames niet. De meeste internet gebruikers hebben een slecht of geen spamfilter en middels dergelijke doorlinken maak je reclame voor producten zonder dat je het weet. Je verwijst naar een site met informatie die op hun beurt weer doorklinkt naar de remedie. Hun remedie die voor hun geld op brengt en jij weet daar niets van. Maar jij verwijst er dan naar, zonder het te weten. Daar wees ik je op.
Je verwees naar huismiddeltjes maar zonder te weten naar een commerciële link.
Ik weet waarom ik geen reclames krijg. Ik krijg ook wel meldingen van sites waar ik op klik dat ze hun reclame
niet kunnen door/meesturen door de Adblocker. En stellen dan dat je niet op hun site mag kijken.
Maar als je op de link naar het originele artikel klikt en daar staan mogelijkheden om te klikken
naar meer/andere info in dat artikel (mogelijk reclame), dan is dat een keuze die de lezer maakt.
Iedereen die het internet gebruikt weet dat overal reclame bij of er tussen 'gefrommeld' wordt.
Reclame is niet te vermijden in het dagelijkse leven. Zelfs de kerk komt nog reclame maken aan je deur.

Adblocker: https://www.consumentenbond.nl/internet ... -adblocker
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4701
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: Huismiddeltjes bij griep en verkoudheid

Bericht door Witte wel » 24 feb 2020, 18:47

Ik wilde je enkel duidelijk maken dat je gratis reclame maakt voor commerciële doelen zonder dat je dat zou weten. En natuurlijk is het aan iedereen om de doorlink te gebruiken maar als er onder aan de pagina een link staat 'bekijk het middel" dan verwacht men een huismiddeltje en geen commercieel product. Ik kan mij niet indenken dat jij dit niet wist want je linkt regelmatig op deze wijze door.
Ik kan iedereen adviseren Adblocker Plus, https://adblockplus.org/nl/, te gebruiken om te voorkomen dat dergelijke ongewenste links tevoorschijn komen want wordt je doorgelinkt dan krijg je gelijk een berg cookies binnen die je via ads op diverse sites je wederom naar hun sites leiden.
ABP kost niets en bespaard een hele berg ergernis en ongewenst surfgedrag. Is geschikt voor o.a. IE, Chrome, Firefox, smartphone, tablet. Open source dus gratis.
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Plaats reactie