Kabinet wil artsen zonder toestemming inzage in medisch dossier geven

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Kabinet wil artsen zonder toestemming inzage in medisch dossier geven

Bericht door taigitu » 26 apr 2020, 11:11

Kabinet wil artsen zonder toestemming inzage in medisch dossier gevenwoensdag 1 april 2020

Het kabinet wil dat artsen op een huisartsenpost of eerste hulp tijdelijk zonder toestemming toegang tot medische dossiers van patiënten kunnen krijgen,
maar de Autoriteit Persoonsgegevens waarschuwt dat dit niet is toegestaan. Op dit moment hebben ongeveer acht miljoen Nederlanders toestemming gegeven
om hun medische gegevens via het Landelijk Schakel Punt (LSP) beschikbaar te stellen op de huisartsenpost.

Een klein deel heeft deze toestemming expliciet geweigerd en de overige Nederlanders hebben nog geen keuze over toestemming kenbaar gemaakt.
"Dit betekent dat voor deze laatste twee groepen de triage langer duurt dan noodzakelijk en niet alle informatie op tijd beschikbaar is
om de juiste zorg te leveren. Door het ontbreken van toestemming ontbreekt er nu informatie, die ter plekke moet worden uit- en opgevraagd.
Vooral buiten kantoortijden leidt dit tot grote vertragingen", schrijft minister De Jonge van Volksgezondheid in een Kamerbrief over maatregelen
die naar aanleiding van de corona-uitbraak zijn genomen (pdf).

Lees het gehele artikel via de link:
https://www.security.nl/posting/650255/ ... sier+geven


Regelmatig zie je een artikel in de krant dat er persoonlijke medische gegevens op de een of andere manier
terecht komen bij personen of instanties door slordig omgaan, of administratief geblunder met die gegevens
Als de normale, voorgeschreven regels hier al niet goed werken, hoe gaat het dan als de regels versoepeld
worden en men tijdelijk zonder toestemming er al toegang toe heeft?
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80580
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Kabinet wil artsen zonder toestemming inzage in medisch dossier geven

Bericht door Tammy » 26 apr 2020, 14:59

Volgens mij heb ik allang toestemming gegevens dat buiten mijn huisarts andere dokters in mijn medische dossier mogen kijken.
Was volgens mij bij mijn andere operaties paar jaar terug.
Natuurlijk wil ik dat men mijn volledige gezondheidstoestand kent als er iets met mij gebeurd.
Mensen die dat weigeren moeten er ook rekening mee houden dat hulp misschien te laat komt voor hun.
Soms is snel handelen van levensbelang zowel bij Corona als bij andere zaken zoals hartaanval of zwaar ongeluk enz.
En dan is het wel fijn als men de gezondheids status van de patient kent.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Plaats reactie