De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Susan » 04 mei 2020, 18:02

Hoogleraar UMCG over de (on)zin van mondkapjes: 'Echte bescherming is een kap met een filter'
16 april 16 april Groningen

De mondkapjes zijn niet aan te slepen in de strijd tegen het coronavirus. Ook in Nederland stijgt de vraag. Onzin, reageert hoogleraar medische microbiologie Bert Niesters van het UMCG, op het gebruik van mondkapjes. ,,Tegen virussen helpt het niet, het is een schijnveiligheid.”

Mondkapjes zijn er in allerlei soorten en maten, vertelt Niesters. ,,Op vliegvelden zie je al geruime tijd Chinezen of Koreanen met mondkapjes rondlopen. Dat zijn van die losse meer chirurgische kapjes. Doekjes om je mond en als het goed gaat, ook nog je neus bedekken.'' Maar virussen, zoals corona, gaan hier volgens de hoogleraar met gemak doorheen.

Twee verschillende soorten mondkapjes:

Het linkse heeft géén nut om te gebruiken, dit mondkapje kan virussen niet tegenhouden.

Het rechtse heeft wél nut om te gebruiken, dit mondkapje beschermt wél tegen virussen:

Afbeelding

Lees hier meer:
https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraa ... 90711.html
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gast1

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Gast1 » 04 mei 2020, 18:48

Susan schreef:
04 mei 2020, 18:02
... vertelt Niesters.
Hááá Afbeelding

Sorry Susan, ik kon het even niet laten.
Een klein intermezzo in mijn contemplatie ...

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door taigitu » 04 mei 2020, 19:57

Susan schreef:
04 mei 2020, 18:02


Het rechtse heeft wél nut om te gebruiken, dit mondkapje beschermt wél tegen virussen:
Afbeelding

Lees hier meer:
https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraa ... 90711.html
Ik heb wat mondkapjes gemaakt, simpele, en dat zijn geen kapjes van één laagje katoen die het virus moeten tegenhouden.
Ik heb een tweede, smalle laag (12 cm) er achter genaaid van de neus naar de kin. Dus dat zijn al 2 lagen.
Daarnaast is het mogelijk om tussen die twee lagen een dubbelgevouwen vel van de keukenrol er tussen te doen.
Dus uiteindelijk heb je 2 lagen stof (katoen) en een laagje papier die het virus moet tegenhouden.
Zo'n katoenen kapje kan je wassen op 60 graden, zo las ik van een arts, en katoen zou je ook even in de magnetron
of ietsje langer in de over kunnen doen. Dat lijkt me voldoende.

Hier de bevestiging van het wassen op 60 graden.
https://www.nporadio1.nl/gezondheid/224 ... -te-wassen





Hoe maak je zelf een goed mondmasker?
Professor Leroux van het UZ Gent: "Een dubbele katoenen laag blijkt nog steeds heel goed"


Professor voor Infectiepreventie Isabel Leroux van het Universitair Ziekenhuis in Gent zegt dat een masker
gemaakt van dubbel katoen een goed alternatief is voor de commercieel aangekochte maskers.
"Het is geen volwaardig alternatief voor het eendenbekmasker, maar wel goed genoeg voor dokters die bij patiënten moeten gaan."

Lees meer via de link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16 ... van-het-u/
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Fenna » 05 mei 2020, 07:45

:post: Suus.
De meeste mondkapjes houden het virus niet tegen een dan is het ook nog zaak om het op de juiste manier te gebruiken om niet alsnog besmet te worden.
Instructiefilmpje.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Witte wel
Wetenschapper
Berichten: 4711
Lid geworden op: 14 sep 2012, 16:52

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Witte wel » 05 mei 2020, 09:26

En wat die linkse mondkapjes kosten. Ca. €1,10 per stuk als je ze per 50 stuks koopt.
En ze hebben geen virus werende werking. Wie besodemieterd wie kan je je afvragen. De overheden grijpen niet in tegen deze misleiding. Overheden vinden het prima als er maar iets voor het gezicht gebonden wordt wat aan geeft dat overheden het niet zo nauw nemen. Velen lopen met lapjes voor hun hoofd die geen effect hebben.
Kan je nog beter een boerka of nikab dragen en dat mag ook niet. :mrgreen:
Afbeelding
Geleuvde gij dâ zelluf?
Afbeelding

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door taigitu » 05 mei 2020, 10:06

Fenna schreef:
05 mei 2020, 07:45

De meeste mondkapjes houden het virus niet tegen een dan is het ook nog zaak om het op de juiste manier te gebruiken om niet alsnog besmet te worden.
Dat zelfs een mondkapje het virus niet tegenhoud..... nee, maar het zorgt wel ervoor dat ik het
de zwevende deeltjes niet direct inadem. Als je het goed bekijkt is dat ook het enige voordeel
als je zelf nog niet besmet bent.
Kijk je verder dan het mondkapje dan worden we aan alle kanten besmet.
Het virus landt op je gehele lichaam als je buiten loopt. Het kan landen op je haar en indirect je besmetten.
Zoals vrouwen met lange haren, die regelmatig hun haar aanraken om het haar naar achteren te doen....
Dan kan je als je thuiskomt je handen wassen maar dat lost niets op totdat je je haar weer wast.
Ook op je kleding, bril, tas, overal kan het virus zitten. Op je partner, je kind, je buiten deur......
Met z'n allen door de wasstraat zou de oplossing kunnen zijn. In Tilburg is het gratis......

Afbeelding

TILBURG - Bestuurders van een scootmobiel kunnen vanaf nu elke maandag gratis hun scootmobiel laten wassen in een wasstraat in Tilburg.
Eigenaar Rudy Daniëls stelt voortaan elke maandag tussen elf en twaalf uur 's morgens zijn wasstraat aan de Kraaivenstraat open voor mensen met een scootmobiel.

Vrijdag was de aftrap en verslaggever Pieter Bremer ging even kijken.

https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/826 ... -wasstraat
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Fenna » 05 mei 2020, 11:46

:post: Taigitu

Afbeelding


:hahaha:
Met oudjes er op.
Is hun tena lady ook gelijk gewassen. :mrgreen:
Ik word een beetje melig. :wink:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Susan » 05 mei 2020, 13:09

Gast1 schreef:
04 mei 2020, 18:48
Susan schreef:
04 mei 2020, 18:02
... vertelt Niesters.
Hááá Afbeelding

Sorry Susan, ik kon het even niet laten.
Een klein intermezzo in mijn contemplatie ...
Pierre,
ach, de een lacht om sommige berichten, een ander gaat er spontaan van niesen, *1*
had je wel wat voor je mond dan..? Zo niet, dan wordt het uitkijken met jou in de buurt hoor!

Ennuh...
Nu gezichtsbedekking wel toegestaan wordt...of misschien straks zelfs verplicht overal voor de 'veiligheid'...
denk ik dat een burqa met extra neus/mond bescherming nu ook wel kan, beschermt meteen onze kleding voor
rondvliegende spetters...
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Susan » 05 mei 2020, 13:17

taigitu schreef:
04 mei 2020, 19:57

Professor voor Infectiepreventie Isabel Leroux van het Universitair Ziekenhuis in Gent zegt dat een masker
gemaakt van dubbel katoen een goed alternatief is voor de commercieel aangekochte maskers.
"Het is geen volwaardig alternatief voor het eendenbekmasker, maar wel goed genoeg voor dokters die bij patiënten moeten gaan."

Lees meer via de link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16 ... van-het-u/
Daar heb ik al vele voorbeelden van gezien taigitu, niet hier maar bij ons bekende kleding ontwerpers en 'zelfdoeners' .
(was overigens ook in tv programma's te zien).
Kan onze outfit 'mooi'...passend aanvullen in allerlei kleurtjes, maar blijft een schijnveiligheid.
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Susan » 05 mei 2020, 13:25

Witte wel schreef:
05 mei 2020, 09:26
En wat die linkse mondkapjes kosten. Ca. €1,10 per stuk als je ze per 50 stuks koopt.
En ze hebben geen virus werende werking. Wie besodemieterd wie kan je je afvragen. De overheden grijpen niet in tegen deze misleiding.
;P! ;P! Witte wel, we worden ook bedonderd lijkt het inmiddels wel op.
Overheden vinden het prima als er maar iets voor het gezicht gebonden wordt wat aan geeft dat overheden het niet zo nauw nemen. Velen lopen met lapjes voor hun hoofd die geen effect hebben.
Kan je nog beter een boerka of nikab dragen en dat mag ook niet. :mrgreen:
:grin:
Ik had mijn reactie al klaar, zag nu dat jij het ook al noemde, kijk even wat ik hier boven bij Gast1 schreef?
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door taigitu » 05 mei 2020, 15:34

Susan schreef:
05 mei 2020, 13:17
taigitu schreef:
04 mei 2020, 19:57

Professor voor Infectiepreventie Isabel Leroux van het Universitair Ziekenhuis in Gent zegt dat een masker
gemaakt van dubbel katoen een goed alternatief is voor de commercieel aangekochte maskers.
"Het is geen volwaardig alternatief voor het eendenbekmasker, maar wel goed genoeg voor dokters die bij patiënten moeten gaan."

Lees meer via de link:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/03/16 ... van-het-u/
Daar heb ik al vele voorbeelden van gezien taigitu, niet hier maar bij ons bekende kleding ontwerpers en 'zelfdoeners' .
(was overigens ook in tv programma's te zien).
Kan onze outfit 'mooi'...passend aanvullen in allerlei kleurtjes, maar blijft een schijnveiligheid.

Vrouw knipt gat in haar mondmaskers omdat het... “makkelijker is om te ademen”

4 mei 2020

Mondmaskers werken zeer goed tegen het verspreiden van het coronavirus en er wordt dan ook aangeraden om er eentje te dragen.
Maar deze Amerikaanse vrouw uit Kentucky heeft de bedoeling ervan niet zo goed begrepen.
Want zij knipte zonder nadenken een gat in het mondmasker.
“Dat ademt makkelijker”, vertelde ze nog aan de winkelier die er haar naar vroeg.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200504_04944482

Ze heeft wèl gelijk.... het is makkelijker.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Susan
Ik Ben
Berichten: 8400
Lid geworden op: 19 apr 2012, 05:58

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Susan » 03 jun 2020, 14:45

Bij gebrek aan vaccin of geneesmiddel wordt het mondkapje echter ook de reddingsboei waaraan we ons vastklampen, en een wapen waarmee we het publieke domein kunnen heroveren. ‘Dat mensen het willen gebruiken, lijkt mij veroorzaakt te worden door het gevoel dat men er alles aan gedaan wil hebben. Mensen redeneren dan: alle kleine beetjes helpen.’

Emeritus hoogleraar cultuur en gezondheid Ivan Wolffers zag bij de winkel een vrouw met een monddoekje voor. ‘Je zag meteen: die voelt zich hartstikke veilig’, zegt hij. Terwijl het virus ook via de ogen kan binnenkomen, en het mondkapje een vangnet kan vormen waarin virussen zich ophopen zodat ze mee naar huis komen. ‘Het effect van mondkapjes zou moeten zijn: het verminderen van infecties. En dat is voor zover ik weet niet aangetoond’, brengt Lucassen in herinnering.

Net als in omringende landen zal het mondkapje uiteindelijk ‘wel een plek krijgen’ in het openbare leven, verwacht Wolffers.
Zelfs al is onduidelijk of het wel iets toevoegt.
‘Mensen willen deelnemen aan het grote verantwoorde gebruik der dingen. Het gevoel dat je toegang hebt tot medische wetenschap, dat stelt je enorm gerust.’

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F

* * *

Maar ook hier is het oppassen geblazen.

Vijf jaar geleden deelden Australische epidemiologen herbruikbare stoffen maskers en wegwerpmaskers uit onder 1.607 zorgmedewerkers in veertien ziekenhuizen in Hanoi. Het resultaat ‘is een waarschuwing tegen het gebruik van stoffen maskers’, noteerde de groep later in vakblad BMJ: de stofdragers hadden veel meer virussen opgelopen.

Interessant zijn ook de inzichten uit de sociale wetenschap. Wie een mondkapje draagt, voelt zich beter beschermd, of dat nu echt zo is of niet, vermoeden psychologen. Ook dat heeft twee kanten. Aan de ene kant kan het roekeloosheid bevorderen, vreest de WHO: wie een mondkapje draagt, gaat misschien de handen minder goed wassen.

Maar aan de andere kant zou het kapje ook de alertheid kunnen vergroten, zoals het roze lintje het bewustzijn van borstkanker vergroot. De monddoek zou een krachtig ‘publiek symbool’ kunnen worden, zoals sociologen dat noemen, en een gevoel van urgentie en verbondenheid geven – het ‘samen kunnen we dit’ van Mark Rutte, vervat in een lapje stof.

Kapje op, kapje af: wie het weet mag het zeggen. Uiteindelijk zegt het mondkapje misschien meer over mensen dan over virusdeeltjes.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b51113c8/

* * *
We zullen (hopelijk...) tzt de echte waarheid horen en of alle maatregelen, behandelingen van de besmette zieke
mensen wel juist was. Ik heb nog steeds mijn twijfels rond dit hele gebeuren.
Het voelt niet goed, is ook geen angst van mij, maar we worden vermoedelijk afschuwelijk misleid [think] [think]
voor wie weet, hoeft niets verklaard te worden
voor wie niet weet, is geen verklaring afdoende

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door univers » 03 jun 2020, 15:43

Het voelt niet goed, is ook geen angst van mij, maar we worden vermoedelijk afschuwelijk misleid [think] [think]
Dat gevoel heb ik al vanaf het begin.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13671
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: De schijnveiligheid en (on)zin van veel (zelfgemaakte) mondkapjes.

Bericht door Fenna » 03 jun 2020, 18:18

Ik net zo.
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie