Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door taigitu » 10 jul 2020, 20:05

Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Eén op de zes Nederlanders wil zich niet laten inenten met een mogelijk coronavaccin.
Daarnaast twijfelt bijna een kwart van de mensen over deze beslissing.

Dat blijkt uit een opiniepeiling van actualiteitenprogramma EenVandaag onder ruim 35.000 mensen.
Overigens blijkt uit dit onderzoek dat een groot deel (59 procent) zich wel willen laten vaccineren.
Reden hiervoor is het verlangen naar een maatschappij zonder beperkingen.
Ook hoopt deze groep dat het vaccin voor groepsimmuniteit kan zorgen.

Tegenstanders

De groep tegenstanders van de inenting zijn vooral bezorgd over de mogelijke bijwerkingen.
Ook komt naar voren dat jongere mensen minder behoefte hebben om zich te laten vaccineren.
Van de groep tot 55 jaar wil de helft (50 procent) zich laten inenten.

Lees verder via de link:
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuw ... et-zitten/

Ook ik wil graag vooraf weten wat de bijwerkingen kunnen zijn.
Dus ik ga niet direct hier aan mee doen. Misschien helemaal wel niet.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Vitharr » 10 jul 2020, 23:02

Ik ook niet hoor.
Morgen is vandaag ook gisteren....

gusteman

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door gusteman » 11 jul 2020, 08:38

taigitu schreef:
10 jul 2020, 20:05
Eén op de zes Nederlanders wil zich niet laten inenten met een mogelijk coronavaccin.
Ik zie het ook niet zitten om me te laten inenten met 'een mogelijk vaccin' ... indien het zou gaan om 'een bewezen degelijk vaccin' dan zou ik het misschien wel doen.
taigitu schreef:
10 jul 2020, 20:05
Ook ik wil graag vooraf weten wat de bijwerkingen kunnen zijn.
Ik zou zeggen: neem een bijsluiter van om het even welk vaccin en je hebt zowat dezelfde 'mogelijke' bijwerkingen.
Indien dat je leidraad zou worden kan je beter meteen al 'neen' zeggen, want zo'n bijsluiter zal altijd een zo breed mogelijk spectrum aan bijwerkingen meeleveren. Reden: op die manier is de producent zo goed als volledig ingedekt tegen schadeclaims van gewiekste advocaten.
Want vergis je niet: die bijsluiter wordt wel opgelegd door de overheid maar dient voornamelijk om de producenten veilig te stellen tegen schadeclaims en niet om de patiënt te informeren.
Met andere woorden: de bijsluiter wordt opgesteld door juristen, niet door medisch geschoolde wetenschappers.

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door univers » 11 jul 2020, 08:44

Aan mijn lijf, geen polonaise.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Fenna » 11 jul 2020, 09:20

Ik hoef voorlopig ook nog niet.
Afbeelding
Afbeelding

Gast1

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Gast1 » 11 jul 2020, 10:45

taigitu schreef:
10 jul 2020, 20:05
Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Eén op de zes Nederlanders wil zich niet laten inenten met een mogelijk coronavaccin.
Vooralsnog zie ook ik dat niet zitten.
Ik kijk liever eerst 'de kat uit de boom' ...

Gebruikersavatar
Tammy
Forumbeheerster
Berichten: 80381
Lid geworden op: 04 feb 2005, 18:20

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Tammy » 11 jul 2020, 10:52

Gusteman schreef :
Ik zie het ook niet zitten om me te laten inenten met 'een mogelijk vaccin' ... indien het zou gaan om 'een bewezen degelijk vaccin' dan zou ik het misschien wel doen.
Ik ook als het een bewezen degelijk vaccin betreft.
Dan pak ik het wel.

Somewhere, something incredible is waiting to be known.

Carl Sagan.

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Vitharr » 11 jul 2020, 12:09

Ik sta nooit vooraan om iets nieuws te proberen. Het vaccin zal toegepast worden als het statistisch als 'veilig' beschouwd wordt. Er zitten dus altijd risico's aan verbonden. Zolang de luxepositie van keuze bestaat heeft het mijn voorkeur om de vrijwilligers eerst te laten gaan.

Ik ben eindelijk na jaren van aanmodderen sinds april echt aan het herstellen. 10 jaar geleden had ik geen enkel probleem gezien in het virus noch de bijwerkingen van een vaccin. Nu kijk ik daar even anders tegenaan. Mijn voorkeursvolgorde:

- Geen vaccin krijgen en geen virus oplopen
- Een vaccin krijgen en geen virus oplopen
- Een vaccin krijgen en een virus oplopen

Dus daaruit volgt; eerst aansterken, dan een vaccin en laat de rest dan maar komen. Feit, hoe opmerkelijk ook, blijft voor mij dat de afgelopen 3 jaar mijn intuïtie medische kennis versloeg. Zolang ik bij een vaccin dus geen goed gevoel heb sta ik niet vooraan. Maar dat is echt persoonlijk. Ik ben niet tegen vaccins in het algemeen. 2 jaar geleden had ik wel degelijk vooraan gestaan.
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Fenna » 11 jul 2020, 12:55

Ik geef voorlopig de voorkeur aan beproefde medicatie boven vaccinatie.
Maar voorkomen is natuurlijk altijd nog het beste.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Vitharr
Brabbeldas
Berichten: 8161
Lid geworden op: 23 jul 2012, 10:39

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Vitharr » 11 jul 2020, 13:05

Jazeker! Beter GEEN medicatie dan beproefde medicatie toch? (Qua 'nodig' dan. Qua beschikbaarheid is een omgekeerde volgorde fijn :mrgreen: )
Morgen is vandaag ook gisteren....

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Fenna » 11 jul 2020, 13:39

:wink: ;P! Vitharr.
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
Seshat
Onderzoeker
Berichten: 304
Lid geworden op: 05 mei 2011, 16:52

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Seshat » 11 jul 2020, 14:09

Ik word al een jaar of tien opgeroepen voor de griepprik. Ik geef er geen gehoor aan; wat moet ik met die rotzooi in mijn lijf?
Maar door Corona ben ik anders gaan kijken. Opeens zie ik dat er twee jaar geleden veel mensen zijn overleden aan het griepvirus.
Ik heb altijd gedacht dat een griepje bestond uit wat verhoging of koorts, keelpijn, hoesten en misschien spierpijn. Maar het kan ook dodelijk zijn. Meestal niet, maar in sommige gevallen wel.
En het zijn NIET altijd de zwakken en ouderen die eraan bezwijken.

Aanvankelijk zag ik corona als een flinke storm in een glas water. Ik liet er kansberekeningen op los en ontdekte dat je sneller kans liep om te overlijden aan een auto ongeluk dan aan dit virus.
Dat alles tot mijn bovenbuurvrouw met verhalen kwam over de onmacht en de chaos op de intensive care afdeling waarvoor zij werkt. Ik hoorde hoe haar collega's werden besmet. Soms was het niet zo erg, maar als het erg werd, was het meteen vreselijk. Kort geleden is een collega van haar overleden. Het heeft uitgebreid in de krant gestaan.

Als er een vaccin komt, zal ik blij zijn. Natuurlijk moet het goed beproefd zijn en het zal zeker geen 100% garantie geven. Hoeft ook niet, want je moet toch ergens aan overlijden. Maar ik hoor zeker bij de grote groep mensen die zich wel zal laten inenten.

En misschien ga ik volgend jaar zelfs wel op voor de griepprik. :peace:

gusteman

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door gusteman » 11 jul 2020, 14:14

Vitharr schreef:
11 jul 2020, 12:09
2 jaar geleden had ik wel degelijk vooraan gestaan.
Met wat we nu weten blijken (Belgische studie Universiteit Antwerpen) slechts 5,5% van diegenen die positief getest werden op SARS-CoV-2 antistoffen te hebben aangemaakt. Dus niet 5,5% van de bevolking maar 5,5% van één en dezelfde groep (17.000 personen) die getest en regelmatig opnieuw getest werd.

Dit kan komen doordat de besmetting op zich dermate zwak was dat het afweersysteem het niet nodig vond dit in het geheugen te plaatsen (en dus antistoffen aan te maken).
Het kan ook komen doordat het afweersysteem geen bruikbare argumenten vond op basis waarvan antistoffen kunnen worden aangemaakt.
En zo bestaan er nog andere mogelijkheden die vooralsnog niet gekend zijn.

Dus is in feite elk vaccin dat wordt voorbereid op basis van de huidige kennis een, alhoewel verdienstelijke, ontoereikende poging.

Waarom zou iemand zich met zoiets laten inenten? Het kan best dat het lichaam dit vaccin behandelt als een volwaardig virus en het vernietigt ... dan heb je er niks aan, in tegendeel zelfs want dan zou het ook best kunnen dat het afweersysteem een aanval van het echte virus niet meer herkent als dusdanig en dan zit je pas echt in de puree.

Dus nee, mij zal je niet vooraan zien staan.

Gebruikersavatar
Fenna
Kletskous
Berichten: 13579
Lid geworden op: 05 mar 2013, 17:16

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door Fenna » 11 jul 2020, 14:24

:post:
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
univers
Observer
Berichten: 33354
Lid geworden op: 27 jan 2013, 11:10

Re: Een op de zes Nederlanders ziet coronavaccin niet zitten

Bericht door univers » 11 jul 2020, 14:36

Dus nee, mij zal je niet vooraan zien staan.
Ik dek liever de achterhoede.
Een mens is net een open boek, je moet het enkel kunnen lezen.

Plaats reactie