Blijft honing eeuwig goed? Honing blijft eeuwig goed

In sommige opzichten is het menselijk lichaam te vergelijken met een machine, soms zelfs een zeer geavanceerde: het lichaam herstelt zich en past zich aan aan de omstandigheden. Alles hier over virologie, anatomie, biomedische technologie en genetica en nog veel meer.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Blijft honing eeuwig goed? Honing blijft eeuwig goed

Bericht door taigitu » 07 aug 2020, 11:05

Blijft honing eeuwig goed?

Honing werd gebruikt voor het balsemen van doden en als grafgeschenk voor Egyptische vorsten.
Zou deze honing nog steeds houdbaar zijn?

Honing blijft eeuwig goed

Als je honing bewaart in een pot met een goed sluitende deksel, zodat er geen vocht bij komt, kan hij eeuwig goedblijven.
De lange houdbaarheid van honing is te danken aan een hoog suikergehalte, een laag vochtgehalte en bepaalde enzymen.

Wanneer bijen nectar opzuigen van planten, voegen ze meteen enzymen toe die de suikers daarin omzetten.
Zo wordt een deel van de glucose (druivensuiker) in zuur en waterstofperoxide omgezet, die bacteriën en schimmels doden.

Grafgiften: Toen Howard Carter het graf van Toetanchamon opende in 1922 vond hij een gesloten kruik met honing,
die na 3000 jaar nog eetbaar was.

Lees meer:
https://wibnet.nl/techniek/voeding/honi ... ltijd-goed



Afbeelding

De geneeskracht van honing

Honing is misschien wel de gezondste zoetmaker die we kennen. Het is veel gezonder dan suiker.
Je kunt honing gebruiken om vrijwel elk gerecht mee te zoeten. Nadeel van honing is dat als het te warm wordt de zoete smaak eraf gaat
en de voedingsstoffen verloren gaan. Om deze reden mag honing nooit warmer worden dan 37 graden.
Honing is een uitstekend antibioticum. Een vrouw in Amsterdam bij wie een kankergezwel was weggehaald kreeg hele potten met honing
op de wond gesmeerd omdat honing het beste ontsmettingsmiddel is wat de dokter kende.

Medicinale werking is een mysterie
Vele medicinale eigenschappen van honing zijn nog steeds een mysterie voor wetenschappers.
Artsen en onderzoekers kunnen wel vaststellen dát het werkt maar weten niet hóe het werkt.
Vermoed wordt dat gezonde bacteriën verantwoordelijk zijn voor de geneeskrachtige eigenschappen van honing,
met name 6 verschillende soorten lactobacilli en 4 soorten bifidobacteria.

Lees verder via de link:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/ge ... oning.html



Afbeelding

Honing, een wondermiddel in de wondzorg

Honing is iets wat kennen als een suikerige pasta om in eten te gebruiken. Toch heeft honing veel meer toepassingen.
Een van de dingen die er voor zorgen dat geneeskunde evolueert, is de variëteit aan producten en behandelingen.
Bovendien gaan we steeds op zoek naar betere betere behandelingen. Daar mag honing zeker niet aan ontbreken.

Soorten honing
In de medische wereld zijn er verschillende producten van honing verkrijgbaar. Als eerste heb je de pure medische honing in de stroperige vorm
zoals we die kennen. De honing wordt in de wonde ingebracht tot heel de wonde bedekt is. Aan de hand van de hoeveelheid wondvocht
wordt de honing dagelijks of om de drie dagen vervangen. Daarnaast is er nog een honingzalf. Deze zalf zal het vocht aan de wond onttrekken
en zorgen voor een goed wondmilieu. In geval van dood weefsel wordt dit ook afgebroken. Honingzalf heeft ook een antibacteriële werking.
Als laatste hebben we de honingverbanden. Dit zijn verbanden die op de wonde worden aangebracht om een vochtig wondbed te creëren
en het genezingsproces te versnellen.

Gebruik nooit zomaar honing die je in de supermarkt gekocht hebt.
Deze is een mengeling van de bijenhoning en andere stoffen zoals suiker.
Vaak is deze honing ook te lang blootgesteld aan licht en langdurige hitte. Hierdoor heeft de honing zijn antibacteriële werking al verloren.
Verder moet de honing vrij zijn van bewaarmiddelen. Vraag raad aan een arts voor je zomaar een pot honing gebruikt in een wond.

Lees verder:
https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/na ... dzorg.html
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Gebruikersavatar
taigitu
Orakel
Berichten: 14687
Lid geworden op: 04 dec 2011, 14:37

Re: Blijft honing eeuwig goed? Honing blijft eeuwig goed

Bericht door taigitu » 07 aug 2020, 11:26

Is duurdere (manuka) honing echt gezond? Kun je de verpakking vertrouwen?

Teni April 30, 2019

Heb jij die potten honing voor 30 euro ook gezien in bepaalde schappen?
Sterker nog, ik zag laatst een potje voor 60 euro! Ik draai van binnen misschien even met mijn ogen maar vervolgens vraag ik me direct af –
wat doet mijn €2,99 biologische honing van de Lidl dan überhaupt voor mijn gezondheid? Is dit een marketingtruc waar ik naar sta te kijken?

Dus na wat research over verschillende soorten honing ben ik tot de volgende conclusie gekomen, die ik graag met je deel.

Als we het hebben over de gezondste soort honing, los van welke dat nu is, dan komt dat doordat honing antibacterieel is,
ontstekingsremmend is en een hoop antioxidanten bevat (1)(2). Om deze voordelen te kunnen benutten is het dus belangrijk
dat je de juiste soort honing weet te bemachtigen.

Ik ga je eerst vertellen waar je op dient te letten en vervolgens kom ik met voorbeelden van honingsoorten die binnen deze categorie vallen –
dan weten we allebei direct waar we aan toe zijn qua prijs en gezondheid!

Lees het hele, lange, artikel:
http://fitbeauty.nl/is-duurdere-manuka- ... ertrouwen/


Afbeelding


Dit artikel beschrijft o.a. wat de Warenwet er van vind en een rechtszaak over wat er wel/niet op het etiket mag staan.
Dus zou je honing willen gaan gebruiken i.v.m. je gezondheid, lees dan het hele artikel.
.

.

Vraag je af wat anderen van je denken
en je bent voor altijd hun gevangene.


Lao Tse

Plaats reactie